Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Bemined schreef: vr 18 jun 2021, 18:08 Vanmiddag ten minste vier losse SG3s op lijn A, dat is de helft van alle diensten -0- Viel me ook op dat een deel van de SG3s met een groene sticker op de frontruit rijdt, worden er weer updates uitgerold?
Over die groene stickers gesproken, zag jij die op de 5601 en 5605? Als dat het geval is, dan hebben ze een nieuwe (test)SW aan boord.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef: vr 18 jun 2021, 20:10 Die info klopt ook regelmatig niet is mijn ervaring, ik zie regelmatig een verkeerde lengte aangekondigd worden in de app en op de drims.
Hoe kan dat eigenlijk? Zijn het de standaardlengtes volgens de officiele wagendienstregeling of ...?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het komt beide kanten op voor, zowel de borden die één rijtuig aangeven terwijl het er twee zijn als andersom. Ik heb zelfs eens gezien dat er drie voertuigen aangekondigd waren, wat helemaal niet kan met SG3 (te lang voor de perrons), uiteraard reden er toen ook gewoon twee. Ik weet niet waar de app de informatie precies vandaan haalt, het zou uit het treinnummer kunnen komen (bij de RET bevat het treinnummer ook de treinlengte, 5551BD is een trein met één rijtuig van Binnenhof naar Schiedam, 5552BD is een trein met twee rijtuigen) en in dat geval kan men het simpelweg vergeten aan te passen zijn. Maar het kan ook zijn dat er nog een systeem overheen zit, op de lijnen D en E toont de app tenslotte ook het rijtuignummer en dat zit niet in het treinnummer en komt dus via een andere manier in de app terecht.
OVspotter070 schreef: za 19 jun 2021, 11:09 Over die groene stickers gesproken, zag jij die op de 5601 en 5605? Als dat het geval is, dan hebben ze een nieuwe (test)SW aan boord.
Ik heb niet op de nummers gelet, maar ik heb het geloof ik bij minstens 4 rijtuigen gezien.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Voorstel binnen MRDH vanwege lagere reizigersaantallen door Corona:
  • Frequentieverhoging Slinge - Rotterdam Centraal (18x naar 24x per uur) vertraagd tot december 2026.
  • Frequentieverhoging Pijnacker Zuid - Den Haag Centraal (6x naar 12x per uur) vertraagd tot december 2027.
  • Frequentieverhoging Schiedam Centrum - Hoogvliet (6x naar 12x per uur) vertraagd tot december 2030.
  • Frequentieverhoging Capelsebrug - Schiedam Centrum (18x naar 24x per uur) vertraagd tot december 2032.
Zodra de RET 12x per uur naar Den Haag gaat zal de HTM tijdelijk teruggaan naar 12x per uur waarbij lijn 3 gekoppeld gaat rijden, uitbreiden capaciteit samenloopdeel zodat er 30x per uur gereden kan worden is voorzien in 2035. Realisatiebesluit voor aanschaf extra metro's en aanleg/uitbreiding opstelterrein is voorzien in 2023. Voor de tussentijd zet men in op nieuw interieur voor SG3 om circa 10% extra capaciteit te creëren (meer staanplaatsen).

Ik ben benieuwd hoe men trouwens Schiedam - Hoogvliet eerder wil uitbreiden dan Capelsebrug - Schiedam, tijdelijk lijn A naar Hoogvliet sturen in combinatie met langere metro's op lijn B?
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Als ze lijn 3 van de HTM gekoppeld willen rijden, dan moeten ze haltes Ellandstraat tot Arnold Spoelplein aanpassen. Want die haltes zijn niet lang genoeg voor 2 gekoppelde tramstellen. Plus dat keerspoor op Arnold Spoelplein is niet lang genoeg.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Vind het allemaal wel extreem lang uitgesteld.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door HSG3 »

Voor wanneer was het dan origineel gepland?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Drie jaar eerder
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Met de aankomende werkzaamheden gaat blijkbaar lijn C opgeplust worden. Lijn D rijdt alleen tussen Slg en Rcs. Er rijden pendelbussen tussen Slg en Tsw. Op de eerste instantie zou lijn D wel tussen Rho en Aks rijden. Is dus niet het geval.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Over welke werkzaamheden heb je het? Er zijn meerdere werkzaamheden aangekondigd voor deze zomer. Eerste deel van de zomer is er spoorvernieuwing bij de Waalhaven gepland, RET had begin van het jaar al aangekondigd dat er pendelbussen zouden komen te rijden hier. Tweede deel van de zomer zijn er werkzaamheden bij Slinge, hierover zei men dat er enkelspoorbedrijf zou komen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

En waar is er gezegd dat er metro's zouden rijden tussen Aks en Rho ? :N
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De RET website is op dat gebied een beetje onduidelijk. Men zegt geen metro's tussen Slinge en Rhoon maar de pendelbussen zouden Slinge - Tussenwater rijden. Nu kan dat overigens best, als de bussen vaker dan eens per kwartier rijden is het wel zo handig dat ze tot Tussenwater doorgaan omdat anders de helft van de bussen niet aansluit op de metro. Ik weet ook niet of de bus wel fatsoenlijk kan keren op Rhoon.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

OVspotter070 schreef: za 26 jun 2021, 00:49 Met de aankomende werkzaamheden gaat blijkbaar lijn C opgeplust worden.
Opgewatte?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Opgeplust = Extra metro's op C. ;)
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

OVspotter070 schreef: za 26 jun 2021, 00:49 Met de aankomende werkzaamheden gaat blijkbaar lijn C opgeplust worden. Lijn D rijdt alleen tussen Slg en Rcs. Er rijden pendelbussen tussen Slinge en Tussenwater. Op de eerste instantie zou lijn D wel tussen Rhoon en De Akkers rijden. Is dus niet het geval.
Ik bedoelde over de 1e fase. Heb ik de vorige keer niet gezegd. Oops. :oops: Heb net OVinfo gekeken van lijn D op 17 Juli, DRGL is nog niet aangepast maar er staat wel dat lijn D van 17 juli tot 14 augustus 1:30 niet tussen Slinge en Tussenwater rijdt.
Laatst gewijzigd door Matt5154 op za 26 jun 2021, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

OVspotter070 schreef: za 26 jun 2021, 13:35 Opgeplust = Extra metro's op C. ;)
Kon je dat niet gewoon gelijk schrijven?
Ook stationsnamen mogen gewoon voluit geschreven worden. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door HSG3 »

Zullen er wel pendelbussen rijden? Het staat niet in de RET Real time app. :|
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dienstregeling van die gehele periode is nog niets van bijgewerkt, dus dat zal ongetwijfeld nog volgen, want volgens diezelfde app rijden er dan ook gewoon nog metro's. :mrgreen:
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Lijn 709 rijdt zo te zien 8x/uur in de spits en 4x/uur daarbuiten.

Bij de metro helaas nog niks ingevoerd, waarbij je nu dus in de reizigersinfo een metrovervangende pendelbus naast een nog in de reizigersinfo zittende metro ziet rijden. :')
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Bussen hebben trouwens Hoogvliet als start- en eindpunt, dus ze rijden nog een stationnetje verder omdat daar betere keervoorzieningen zijn.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Was ik inderdaad vergeten te vermelden, leek mij overigens geheel vanzelfsprekend. :oops:

Om nog even op de enkeltjes SG3 terug te komen.
Afgelopen weekend ontkoppelde lijnen B en E niet bij wijze van proef, dit wilde men ook op lijn D, maar daar kwam men last-minute niet uit met de personeelsdiensten.

Tevens rijden er op 2 van de 3 omlopen die ontkoppelen op lijn D (901 & 905) vandaag geen SG3, maar met een setje van de 3 oudere bommetjes.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Nu het nachtleven weer van start gaat lijkt het me goed het ontkoppelen op vrijdag- en zaterdagavond weer af te schaffen. En niet ontkoppelen op lijn D zou ten goede komen van het materieeltekort. Afgelopen zaterdag reden er overdag weer enkeltjes op lijn A en stonden er op de 's-Gravenweg weer nul reservetreinen (er stonden alleen wat losse stellen op het emplacement, maar geen gekoppelde treinen die gereedstonden om als vervanging in dienst te gaan als er eentje zou uitvallen).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Als de RET per se 's avonds wil ontkoppelen op lijn D, dan kan dat toch ook met de SG2/1? Je kunt van 3 stellen immers eentje afkoppelen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Wat men ook gewoon kan doen, is de omlopen die in de avond niet meer nodig zijn op lijn E leeg laten doorrijden naar De Akkers om daar te splitsen tbv lijn D.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Als de RET per se 's avonds wil ontkoppelen op lijn D, dan kan dat toch ook met de SG2/1? Je kunt van 3 stellen immers eentje afkoppelen.
Dat is logistiek nog best een gedoe, want als je een stel afkoppelt op De Akkers moet je er wel zeker van zijn dat het middelste stel een cabine aan de kant van De Akkers heeft. En dat is niet altijd het geval.
MetroRET schreef:Om nog even op de enkeltjes SG3 terug te komen.
Afgelopen weekend ontkoppelde lijnen B en E niet bij wijze van proef, dit wilde men ook op lijn D, maar daar kwam men last-minute niet uit met de personeelsdiensten.
Ik blijf het sowieso raar vinden dat meer dan een jaar ‘s avonds niet ontkoppeld werd, maar toen het weer drukker werd de maatregel weer is ingevoerd. Mensen willen nog niet naast elkaar zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten