Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Plan was dat lijn 70 een mix zou worden vanwege de beperkte capaciteit om te laden op zuid.
Laatst gewijzigd door Bemined op do 05 aug 2021, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Denk dat die volledig elektrisch wordt met 17 bussen.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Dat zal dan aannemelijk dus gewisseld zijn tbv lijn 96 en 174.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat zou kunnen, maar dan moeten er ook meer laadpunten komen op Zuid. Reden van de hele wisseling van het beperkt aantal laadpunten op Zuid en dat de Sluisjesdijk niet geschikt was voor ombouw. Op termijn worden Sluisjesdijk en Ridderkerk daarom samengevoegd tot een nieuwe stalling (beoogde locatie Beverwaard).
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Nu is het me pas opgevallen. Lijn 38 gaat 's Avonds en zondag niet meer rijden tussen Rotterdam Centraal en Crooswijk vanaf eind augustus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Wat mij nu pas opvalt (omdat het nergens expliciet vermeld staat): 's avonds en op zondag rijdt lijn 144 niet tussen het Koningsplein en Drievliet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Rijdt lijn 144 dan alleen tot Slikkerveer of tot Koningsplein?

De lijnvoering in Ridderkerk wordt er door al deze wijzigingen en uitzonderingen (lijn 144 op zaterdag lus van lijn 140) niet duidelijker op...

Lijn 146 is de enige lijn die er qua dienstregeling en route op vooruit gaat.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

144 tot Koningsplein 's Avonds en op zondag.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

De ronde bij Sporthal Drievliet wordt hierdoor in de avond alleen nog maar door lijn 146 bediend, die er qua bedieningstijden ook op achteruit gaan, waar normaal nog om 00:43 een bus komt die de ronde afmaakt (144>146 Stralinglaan), wordt de volledige ronde om 00:05 voor het laatst gereden, waarbij je dus al om 23:41 op Zuidplein vertrekt.

De zaterdagdienst op de 144 tot Slikkeveer gaat overigens wel omhoog van 3 naar 4x/uur.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Dus als ik het goed begrijp wordt lijn 144 eigenlijk 3 buslijnen met 3 verschillende routes en 3 verschillende eindpunten?
Nee dat wordt er voor de reiziger wel duidelijker op...
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Zeker...
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... l#19:15:00

Vooral ook heel duidelijk is, is dat voor geen van deze 3 verschillende eindpunten een verschil in aanduiding zal zijn op de bus en digitale informatie elders, totaan de Keizerswaard, waarbij definitieve eindpuntbenaming zichtbaar wordt (daarvoor is het simpelweg "Ridderkerk via Keizerswaard" voor alle 3 de eindbestemmingen).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ook bij de ritten tot Slikkerveer? :s Dan zal het toch gewoon "Slikkerveer via Keizerswaard" zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Nope, zie Ovinfo maar. :mrgreen: :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Jeetje, wat onhandig.
Ik heb maar een bericht naar de RET gestuurd met het verzoek het aan te passen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

MetroRET schreef: do 05 aug 2021, 20:24 8 bussen voor lijn 70 lijkt mij wat onvoldoende, tevens... wat is de bron.
Ja, en hoe zit het ook met de twee waterstofbussen. Gaan ze dan nog rijden? En die gelede bussen moeten ook vaak ingezet worden vanwege de drukte.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Lijkt me vrij lastig om die gelede bussen precies zo in te plannen dat ze op de drukste ritten rijden. Zeker bij hoogfrequent rijdende lijnen kun je lastig twee omlopen aanwijzen als de drukste.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Heel stiekem lijkt ook op lijn 2 de zondagse frequentie verlaagd te zijn naar 3x/uur.
Ik dacht eerst dat het te maken had met de werkzaamheden in Charlois (en de verlenging naar Rotterdam Centraal), maar ook nu en zelfs op 5 september is de frequentie 3x/uur. -0-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Bemined schreef: za 07 aug 2021, 14:55 Lijkt me vrij lastig om die gelede bussen precies zo in te plannen dat ze op de drukste ritten rijden. Zeker bij hoogfrequent rijdende lijnen kun je lastig twee omlopen aanwijzen als de drukste.
Ja, maar dat ze al een tijd lang blijven voor in de spits. Want dan zijn die gelede bussen in de spits er vanzelf al. Dan heb ik het nu meer over lijn 68 en 668, want die buslijnen zijn de hele dag druk. Dat lijkt een goed alternatief.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Meltrain schreef: do 05 aug 2021, 17:24 Als ze lijn 79 nu gelijk vernummeren in 64 ontstaat er (weer) een mooie reeks. :)
Verder snap ik de meeste wijzigingen wel, maar vind ik de frequentieverlaging op lijn 76 wel bijzonder (want de bussen zijn meestal goed gevuld) en vind ik het jammer dat de lijnen 54 en 83 niet meer na 20:00 resp. 23:00 uur rijden.
En wat dacht je van tramlijn 20? Die wordt met het frequentieverlaging gehalveerd! Een 15 minutendienst in plaats van 7,5 minuten rijden. Ik dacht eerder dat ze in plaats van 7,5 minuten om de 7 minuten zouden rijden. Vanwege coronacrisis kon dat niet meer verder door gaan voor de lijnen 20, 23 en 25, maar zo'n enorme afschaling voor lijn 20 vindt ik wel heel bijzonder.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Wat mij betreft wordt lijn 20 opgeheven, mits lijn 2 een (lichte) frequentieverhoging krijgt:
*Spits: 8x/uur op het hele traject
*Dal: 4x/uur op het hele traject + 4x/uur tussen Charlois en Lombardijen
*Overige tijdstippen: 4x/uur op het hele traject
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Gezien de gedaalde reizigersvraag kan ik mij voorstellen dat 24 trams per uur op de Laan van Zuid teveel is. Ik kan mij zelfs een scenario voorstellen waarbij lijn 20 op termijn wordt teruggetrokken tot Lombardijen - Wilhelminaplein, misschien met een gelijktijdige verlenging tot Keizerswaard?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Maar als de coronacrisis langzaamaan verdwijnt zal de reizigersvraag heus wel toenemen en zal het de komende jaren weer zo druk worden in de trams als die van in 2019. Als dat dan ook weer zo door gaat, lijkt me dat tram 25 en ook 23 een frequentieverhoging gaat krijgen. Ook in de Stad wordt het steeds drukker en lijk het me raar dat lijn 20 dadelijk Wilhelminaplein- Keizerswaard gaat rijden. Mocht tram 2 dan wel een frequentieverhoging krijgen, komt het goed uit voor de schoolgaande kinderen Op Zuid, want die maken de trams op lijn 2 vaak propvol!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Ik vind sommige bezuinigingen wel extreem. Lijn 38 helemaal niet meer naar Crooswijk op zondag is zo'n voorbeeld. Mensen die ten westen van Nieuw Crooswijk wonen krijgen een flinke loopafstand naar tram 7. Het Kralingse Bos was ook al slecht bereikbaar en wordt nu nog slechter!

En ligt het aan mij of wordt het OV juist steeds drukker? Zelfs nu het vakantie is vind ik veel tram en buslijnen best wel goed gevuld rondrijden. Zelfs lijn 47 waar ik het niet zou van verwachten is redelijk goed bezet. 's avonds daaraantegen is het wel uitgestorven.

Dus ik hoop dat deze maatregelen van tijdelijke aard zijn maar ben bang dat ze definitief blijven en de achteruitgang in het Rotterdamse OV voortgezet wordt
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

jesse-cruzu schreef: zo 08 aug 2021, 18:55 En ligt het aan mij of wordt het OV juist steeds drukker? Zelfs nu het vakantie is vind ik veel tram en buslijnen best wel goed gevuld rondrijden.
Het lijkt zo. Door de vakantiedienstregeling rijden er minder bussen, trams en metro's.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

jesse-cruzu schreef: zo 08 aug 2021, 18:55 Ik vind sommige bezuinigingen wel extreem. Lijn 38 helemaal niet meer naar Crooswijk op zondag is zo'n voorbeeld. Mensen die ten westen van Nieuw Crooswijk wonen krijgen een flinke loopafstand naar tram 7. Het Kralingse Bos was ook al slecht bereikbaar en wordt nu nog slechter!

En ligt het aan mij of wordt het OV juist steeds drukker? Zelfs nu het vakantie is vind ik veel tram en buslijnen best wel goed gevuld rondrijden. Zelfs lijn 47 waar ik het niet zou van verwachten is redelijk goed bezet. 's avonds daaraantegen is het wel uitgestorven.

Dus ik hoop dat deze maatregelen van tijdelijke aard zijn maar ben bang dat ze definitief blijven en de achteruitgang in het Rotterdamse OV voortgezet wordt
Extreem zijn de bezuinigingen (weleens) ook en het lang lopen naar de tram is ook irritant. Dat de Kralingse Bos onbereikbaarder wordt had ik niet in de gaten, maar als dat zo is, vraag ik me gewoon af wat de RET hieraan gaat doen.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 141 gasten