Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50924
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Theoretisch kan bij de tram nog bespaard worden door de conducteur af te schaffen, maar de vraag is of je daarmee niet andere problemen op de hals haalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Het lijkt zo. Door de vakantiedienstregeling rijden er minder bussen, trams en metro's.
[/quote]

Ja maar toeristen kunnen voertuigen ook vol maken, receatie speelt een rol, daarnaast zijn er veel minder mensen aan het werk en ook weinig scholieren. Het verschil tussen een reguliere en aangepaste dienstregeling kan per lijn verschillen. Bijvoorbeeld lijn 70 die nu in de vakantiedienst tot 21:30 in de avond 3 keer per uur rijdt, tegenover 2 keer per uur normaal. En per lijn zijn er ook overige verschillen qua hoeveelheid reizigers van recreatie en enzovoort...
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Suus schreef: zo 08 aug 2021, 20:23 Theoretisch kan bij de tram nog bespaard worden door de conducteur af te schaffen, maar de vraag is of je daarmee niet andere problemen op de hals haalt.
Het probleem kan bijvoorbeeld werkloosheid zijn.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Misschien moeten we de reizigersaantallen eens WOBen? Het is logisch dat de spits rustiger is in de vakantie, maar wat is de afname in de daluren? In beleidsdocumenten neemt men vaak het gemiddelde van de hele dag, maar ik zou wel eens een grafiek willen zien per uur per dag, en dan voor zowel de jaar- als vakantiedienst.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Post »

Kalil Nieuw schreef: zo 08 aug 2021, 20:33
Suus schreef: zo 08 aug 2021, 20:23 Theoretisch kan bij de tram nog bespaard worden door de conducteur af te schaffen, maar de vraag is of je daarmee niet andere problemen op de hals haalt.
Het probleem kan bijvoorbeeld werkloosheid zijn.
Inderdaad werkloosheid is op dit moment een groot probleem en daarom moeten we de conducteurs maar behouden. Het OV is de aangewezen plek voor werkgelegenheidsprojecten.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Bemined schreef: zo 08 aug 2021, 20:36 Misschien moeten we de reizigersaantallen eens WOBen? Het is logisch dat de spits rustiger is in de vakantie, maar wat is de afname in de daluren? In beleidsdocumenten neemt men vaak het gemiddelde van de hele dag, maar ik zou wel eens een grafiek willen zien per uur per dag, en dan voor zowel de jaar- als vakantiedienst.
Ik zou zeggen dat in de daluren de reizigeraantallen nu in de vakantie aan het stijgen zijn, omdat er dan meer recreatie is dat in de daluren tijdens normale schooldagen. Dat is ook wel logisch, (zeker als er mooi weer aanboord is.)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Alleen zijn er ook mensen op vakantie in het buitenland die dus niet het OV hier gebruiken. Daarom ben ik ook benieuwd naar echte cijfers ipv speculatie.
jesse-cruzu schreef: zo 08 aug 2021, 18:55Het Kralingse Bos was ook al slecht bereikbaar en wordt nu nog slechter!
Het Kralingse Bos ligt op 500 meter van metrostation Voorschoterlaan, ik ken slechter plekken die slechter bereikbaar zijn. Of bedoel je met "het Kralingse Bos" een specifiek deel van het bos?
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Dat er mensen niet het OV hier gebruiken omdat ze op vakantie zijn is waar ja. Had ik even niet over nagedacht. Als je het zo bekijkt, blijft het aantal reizigers in de daluren waarschijnlijk stabiel, ter vergelijking met normaal, want er zijn ook mensen die hier op vakantie gaan en dan het OV tijdelijk hier gebruiken. Logisch!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Bemined schreef: zo 08 aug 2021, 22:16 Het Kralingse Bos ligt op 500 meter van metrostation Voorschoterlaan, ik ken slechter plekken die slechter bereikbaar zijn. Of bedoel je met "het Kralingse Bos" een specifiek deel van het bos?
Ik bedoel het gedeelte waar de meeste recreanten gaan en dat is bij het strandje aan het Kralingse Plas. En het dichtstbijzijnde bushalte ligt momenteel op 900 m lopen en tramhalte Vlietlaan op ongeveer 1100 m. Ja vind je het gek dat er een enorme druk op de parkeer gelegenheid ontstaat als het lekker weer is en mensen massaal aan de BBQ gaan. Het is uiteraard wel te lopen voor de meesten, maar kan me voorstellen dat als je spullen mee wilt brengen een aardige afstand is.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

BusFreakRotterdam schreef: do 05 aug 2021, 12:20 Tot 10 januari 2022 blijven de lijnen 37,47 en 79 (weekend) rijden. Daarna vervalt in ieder geval lijn 47.
Als lijn 47 vervalt, moet lijn 32 het dan niet overnemen op het Noordereiland?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
BusFreakRotterdam
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Lijn 32 neemt niks over op het Noordereiland, alleen de 2 huidige haltes Willemsbrug en Koninginnebrug blijven bediend. Voor alle overige haltes op het Noordereiland die vervallen geldt het motto "je zoekt het maar uit hoe je bij die andere haltes komt van lijn 32". Lijn 32 gaat geen andere haltes van lijn 47 overnemen omdat per saldo de rijtijd langer wordt en er op lijn 32 extra voertuigen bij moeten. Dan is je bezuiniging van lijn 47 teniet gedaan. 600, vaak ouderen, reizigers mogen het dalijk uitzoeken en zich de barsten lopen. Afbraak OV in een wereldstad op alle fronten!
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Dat klinkt niet helemaal goed!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Trouwens, wie weet waar tram 2132 en 2139 blijven? Die eerste is sinds 17 juli weg, die laatste sinds 20 april! Die eerste maakt op het moment reclame over AHOY. Je kan daar op 19 september 2021 dingen leren over je brein.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Inmiddels is de nieuwe dienstregeling van de metro per 30 augustus wel beschikbaar, de spitsfrequentie tussen Slinge en Centraal gaat inderdaad weer terug naar 18x per uur, de spitsritten naar De Akkers, Pijnacker en Vlaardingen blijven nog wel even weg. Ook de koopavond keert terug, er wordt niet meer met enkeltjes gereden op de lijnen B, D en E en op lijn A pas vanaf 21:00.
Etienne
Donateur
Berichten: 7955
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Ik zag vanochtend net op tijd een wisselstoring op de D- en E-lijn; zodat ik bij Alexander nog uit kon stappen en met metro B naar Schiedam kon reizen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Over de bezuinigingen op de bus, bij de Capelse buurtbus zijn ze alvast op zoek naar nieuwe vrijwilligers om het eventuele wegvallen van lijn 37 op te vangen met een derde buurtbuslijn: https://buurtbuscapelle.nl/ Besluit wordt overigens pas na de zomer gemaakt, maar het werven van vrijwilligers kost tijd dus men start er alvast mee.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 317
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Kalil Nieuw schreef: zo 08 aug 2021, 23:31 Trouwens, wie weet waar tram 2132 en 2139 blijven? Die eerste is sinds 17 juli weg, die laatste sinds 20 april! Die eerste maakt op het moment reclame over AHOY. Je kan daar op 19 september 2021 dingen leren over je brein.
De 2036 zie ik sins 13 april ook niet meer
De 2137 zie ik sins 7 juli niet meer
De 2121 zie ik sins 12 juli niet meer
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nu het voetbalseizoen weer van start gaat zal ook tram 12 weer gaan rijden: op donderdag 12 en zondag 22 augustus staat deze lijn er weer bij.
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gideon »

Zou het niet helpen als bus 75 gaat rijden tijdens een wedstrijd?
Volgens mij heb je vanaf Zuid genoeg keuzen naar De Kuip en vanaf oost kan hoef je niet via Beurs, maar pak je bus 75.
Dus minder fans die via Beurs en Wilhelminaplein gaan reizen toch?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
aadvannijen
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door aadvannijen »

Kunnen die geledes 401-402 nog van pas komen, als lijn 75 als een soort voetbalextra gaat rijden
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Moeten ze het wel doen, beide geledes hebben al meer dan 5 maanden niet meer gereden.

Maar ja, dat is met de gehele 400-serie het geval, 405 al sinds 15 januari geen inzet meer.

Beide VanHools hebben weliswaar een recente inzetperiode gehad, maar staan inmiddels ook alweer bijna 2 weken stil.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Is er nog een toekomst voor deze twee geleden bussen eigenlijk? Ze zijn ook al 12 jaar oud en de gewone Citaro's zouden eind dit jaar aan de kant gaan. Dus waarom zou men de twee slechtst presterende Citaro's houden?
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

MetroRET schreef: ma 09 aug 2021, 17:06 Moeten ze het wel doen, beide geledes hebben al meer dan 5 maanden niet meer gereden.

Maar ja, dat is met de gehele 400-serie het geval, 405 al sinds 15 januari geen inzet meer.

Beide VanHools hebben weliswaar een recente inzetperiode gehad, maar staan inmiddels ook alweer bijna 2 weken stil.
De Waterstofbussen daarintegen rijden wel. Sinds 17 juli lijkt het weer niet goed te gaan met de waterstofbussen.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Bemined schreef: ma 09 aug 2021, 09:26 Over de bezuinigingen op de bus, bij de Capelse buurtbus zijn ze alvast op zoek naar nieuwe vrijwilligers om het eventuele wegvallen van lijn 37 op te vangen met een derde buurtbuslijn: https://buurtbuscapelle.nl/ Besluit wordt overigens pas na de zomer gemaakt, maar het werven van vrijwilligers kost tijd dus men start er alvast mee.
Ja en dat is dus één op één werkverdringing van betaald personeel. Helaas gebeurd dat steeds vaker. :s Waarom niet eerst de lijn uitbesteden aan RMC en dan kijken of het rendabel kan. Dan behoud je in iedergeval een professionele (betaalde) chauffeur in plaats van een hobbyende bejaarde. Tevens houdt je de mogelijkheid open voor inzet van een midibus.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door WSM »

Als de vervoerder van de lijn afwil is het toch logisch dat er gekeken wordt of er een alternatieve oplossing mogelijk is?

Of is het OV een sociale werkplaats?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten