Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Kalil Nieuw schreef: ma 09 aug 2021, 19:33
MetroRET schreef: ma 09 aug 2021, 17:06 Moeten ze het wel doen, beide geledes hebben al meer dan 5 maanden niet meer gereden.

Maar ja, dat is met de gehele 400-serie het geval, 405 al sinds 15 januari geen inzet meer.

Beide VanHools hebben weliswaar een recente inzetperiode gehad, maar staan inmiddels ook alweer bijna 2 weken stil.
De Waterstofbussen daarintegen rijden wel. Sinds 17 juli lijkt het weer niet goed te gaan met de waterstofbussen.
Dat zeg ik toch :s
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef: ma 09 aug 2021, 19:48
Bemined schreef: ma 09 aug 2021, 09:26 Over de bezuinigingen op de bus, bij de Capelse buurtbus zijn ze alvast op zoek naar nieuwe vrijwilligers om het eventuele wegvallen van lijn 37 op te vangen met een derde buurtbuslijn: https://buurtbuscapelle.nl/ Besluit wordt overigens pas na de zomer gemaakt, maar het werven van vrijwilligers kost tijd dus men start er alvast mee.
Ja en dat is dus één op één werkverdringing van betaald personeel. Helaas gebeurd dat steeds vaker. :s Waarom niet eerst de lijn uitbesteden aan RMC en dan kijken of het rendabel kan. Dan behoud je in iedergeval een professionele (betaalde) chauffeur in plaats van een hobbyende bejaarde. Tevens houdt je de mogelijkheid open voor inzet van een midibus.
Omdat dat geen besparing oplevert?
Uitbesteden is overigens ook een vorm van werkverdringing, maar dan voor je eigen personeel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

MetroRET schreef: ma 09 aug 2021, 21:56
Kalil Nieuw schreef: ma 09 aug 2021, 19:33
MetroRET schreef: ma 09 aug 2021, 17:06 Moeten ze het wel doen, beide geledes hebben al meer dan 5 maanden niet meer gereden.

Maar ja, dat is met de gehele 400-serie het geval, 405 al sinds 15 januari geen inzet meer.

Beide VanHools hebben weliswaar een recente inzetperiode gehad, maar staan inmiddels ook alweer bijna 2 weken stil.
De Waterstofbussen daarintegen rijden wel. Sinds 17 juli lijkt het weer niet goed te gaan met de waterstofbussen.
Dat zeg ik toch :s
Ik dacht even dat je het had over die E-Busz. Maar VanHools zijn natuurlijk die waterstofbussen. Was een eigen vergissing!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Ben wel benieuwd of de 405 een pantograaf gaat krijgen. Want vanwege de nieuwe elektrische bussen die op Sluis zullen komen. Dan moeten wel de accu's vervangen worden.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef: ma 09 aug 2021, 22:07
busfanNL schreef: ma 09 aug 2021, 19:48
Bemined schreef: ma 09 aug 2021, 09:26 Over de bezuinigingen op de bus, bij de Capelse buurtbus zijn ze alvast op zoek naar nieuwe vrijwilligers om het eventuele wegvallen van lijn 37 op te vangen met een derde buurtbuslijn: https://buurtbuscapelle.nl/ Besluit wordt overigens pas na de zomer gemaakt, maar het werven van vrijwilligers kost tijd dus men start er alvast mee.
Ja en dat is dus één op één werkverdringing van betaald personeel. Helaas gebeurd dat steeds vaker. :s Waarom niet eerst de lijn uitbesteden aan RMC en dan kijken of het rendabel kan. Dan behoud je in iedergeval een professionele (betaalde) chauffeur in plaats van een hobbyende bejaarde. Tevens houdt je de mogelijkheid open voor inzet van een midibus.
Omdat dat geen besparing oplevert?
Uitbesteden is overigens ook een vorm van werkverdringing, maar dan voor je eigen personeel.
In het verleden heeft RMC, met betaalde chauffeur, 2 jaar buurtbuslijn 62 in Albrandswaard gereden ter vervanging van lijn 65. Deze buslijn is in 2011 gesneuveld omdat er 1) te weinig reizigers waren (ca 80 per dag) en 2) het onrendabel bleek, de uitgaven waren vele malen hoger dan de inkomsten. 4 jaar heeft er toen geen bus gereden totdat de gemeente lijn 602 samen met wat vrijwilligers van de grond heeft gekregen. Die op dit moment in de behoefte voorziet mede door de uitgebreide dienstregeling 7:15 uur tot 18:05 uur op werkdagen en op zaterdag 10:15 uur tot 16:05 uur (meeste buurtbussen rijden niet op zaterdag en doordeweeks van 8:30 uur tot 17:00 uur).

Daarbij moet worden opgetekend dat als de OR akkoord gaat en de DRU's terecht komen op andere lijnen, in dit geval de DRU's van lijn 37, er geen sprake is van werkverdringing. Lijn 95 is ook vervangen door de buurtbus omdat er 20 a 30 reizigers per dag in de grote bus zaten. Veel en veel te weinig om een grote lijnbus in exploitatie te houden maar wel net voldoende om dit met maatwerk OV op te lossen. Lijn 37 is al jaren een zorgenkindje voor de RET want het heeft al vaker op de nominatie gestaan om te stoppen, maar door extra geld blijft deze buslijn rijden. 500 reizigers per dag over het hele traject, gemiddeld 2 a 3 reizigers per rit in een grote lijnbus, is natuurlijk veel te weinig om een busdienst in stand te houden. RET rekent naar de inkomsten en gereisde aantal kilometers. Dan is een buslijn van 7:00 uur sochtends tot 20:00 uur savonds niet in stand te houden. Als alle inwoners van Capelle wat vaker de bus zouden nemen zou lijn 31 ook nog op zondagen rijden vanaf 30 augustus en zou lijn 37 niet sneuvelen.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik denk ook niet dat de buurtbus lijn 37 één op één zal overnemen, de lijn is te lang om met één bus een uurdienst te bieden. Dus ik denk dat het een kortere route wordt, mogelijk geïntegreerd in de bestaande lijnen. Ik weet niet hoe hoog de busjes zijn, als ze onder de 3 meter blijven zouden ze eventueel via het ziekenhuisterrein kunnen rijden zodat ze niet heen en terug over dezelfde weg hoeven, scheelt weer rijtijd. Dan zou je bijvoorbeeld 607 kunnen verlengen tot een ringlijn van Schollevaar via Oosterflank en het IJsselland naar Capelle Centrum, dan is vrijwel heel Capelle rechtstreeks met het ziekenhuis verbonden.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Wie kan mij vertellen wat er met de kleurrijke trams aan de hand is? Ik zie ze niet echt meer. Daarnaast vraag ik me ook af waarom de trams afgelopen jaren vaak half bestikkert en veel ook helemaal bestikkert waren. Waar ligt het aan dat de RET met minder kleurrijke trams rijdt? Komt het omdat de nieuwe Rail Conessie in 2017 begonnen is, waardoor ze beperkt reclame mogen maken? Sindsdien merk ik de beperking van vervoersreclame ook op.

Nu zijn alleen de trams 2103, 2108, 2126 en 2132 bestikkert. Die laatste is al twee weken weg, die eerste is al paar dagen weg, die 2108 rijdt ook minder, anders alleen Op Zuid. Die 2126 rijdt wel (vrijwel) elke dag en was gisteren op lijn 125, maar vandaag en eerder dagen elke keer op lijn 21 en 24 actief.

Maar even serieus RET. Jullie laten toch geen kleurrijke trams in de Remise zitten, terwijl ze reclame moeten maken voor de omstanders! Dit is echt zonde wat jullie met die kleurrijke trams doen: in de Remise laten en nog een aantal dagen ook. Tramreclame voor niks!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Bemined schreef: di 10 aug 2021, 11:41 Dat zou je bijvoorbeeld 607 kunnen verlengen tot een ringlijn van Schollevaar via Oosterflank en het IJsselland naar Capelle Centrum, dan is vrijwel heel Capelle rechtstreeks met het ziekenhuis verbonden.
Dat was eerst een idee maar de busjes konden niet over de bussluis bij de Capelseweg/Evenaar, waardoor dat uiteindelijk geen optie was
PSA: Links gaan, rechts staan
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chrysa »

Ik weet uit ervaring dat je prima een hoop asfalt in een bussluis kan storten hoor. ;)
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Ik denk niet dat ze dat gaan doen, bus 30 rijdt er dagelijks overheen en ik denk dat hij er niet voor niks ligt.
PSA: Links gaan, rechts staan
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Post »

Chrysa schreef: di 10 aug 2021, 13:23 Ik weet uit ervaring dat je prima een hoop asfalt in een bussluis kan storten hoor. ;)
Ik had je niet ingeschat als een wegenbouwer :shock:

En spreek je bij asfalt van storten?
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chrysa »

Weet ik het, ik ben niet degene die op straat werkt. :p

Bij ons in de gemeente moest een nieuwe buurtbuslijn door een bussluis kunnen, dus hebben ze dat gat smaller gemaakt zodat die busjes er ook doorheen konden. Volgens mij is dat ding in het midden nog steeds te hoog voor de meeste normale auto's dan?
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Bussluis kan vervangen worden door een bewegend deel net zoals in Barendrecht of een poller.
Buurtbussen in Barendrecht rijden door alle bussluizen heen.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Chrysa schreef: di 10 aug 2021, 15:13 Weet ik het, ik ben niet degene die op straat werkt. :p

Bij ons in de gemeente moest een nieuwe buurtbuslijn door een bussluis kunnen, dus hebben ze dat gat smaller gemaakt zodat die busjes er ook doorheen konden. Volgens mij is dat ding in het midden nog steeds te hoog voor de meeste normale auto's dan?
Ik meen dat door het bussluisje op De Essen in Oldenzaal (lijn 66) ook Mercedes Sprinters kunnen. Maar voor gewone auto's is ie te breed.
https://maps.app.goo.gl/ePrWk4Ksrh8oyHGG6
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Ik vind dat men wel gauw de makkelijkste weg kiezen als het gaat om bezuinigingen in het OV. Dus omdat een bepaalde lijn weinig reizigers trekt verbuurtbussen we het of nog erger, heffen we het op. Kleine kans dat zo'n lijn ooit terug komt.

Maatschappelijk gezien is dit erg kwalijk aangezien er mensen in sociale isolement kunnen raken omdat diegenen die juist afhankelijk zijn van het openbaar vervoer het nu zelf moeten uitzoeken hoe ze ergens komen.

Je zou eens moeten afvragen waarom een bepaalde lijn weinig reizigers aantrekt. Kijkend naar de route en dienstregeling, zie je dat het vaak om laagfrequente lijnen gaan die kronkelend door wijken gaan en de reistijd daardoor fors toeneemt. Men moet ook meer gaan kijken naar een visgraatmodel i.p.v. het spinnenwebmodel. Want ook aansluiting op ander OV is vaak verre van optimaal. Bij de RET rijden een groot aantal tramlijnen in de avonduren een 20 minuten interval en lijn 7 later in de avond zelfs om het uur(!). Terwijl trein en metro om het kwartier resp. halfuur rijden. Tja. Niet ideaal als je het mij vraagt.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Lijn 37 rijdt al jaren dezelfde route, dezelfde frequentie zonder dat het aantal reizigers toenam, ook niet voor de corona crisis.
De buslijn is jaren een zorgenkindje en al jaren op de nominatie om te worden geschrapt. Of het een goede ontwikkeling is is een andere vraag.
Als de DRU's op een andere lijn of verbinding terugkomen is maatwerk OV een prima oplossing. Zonder maatwerk OV wordt lijn 37, 47 en 79 in het weekend ook geschrapt.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Een visgraatmodel werkt hier niet, lijn 37 bestaat juist om de stops parallel aan de metro te bedienen die net te ver zijn om te lopen voor mensen die minder goed ter been zijn. Tussen Voorschoterlaan en Prinsenlaan / De Terp liggen de metrostations verder uit elkaar dan in de rest van de stad, circa 1 à 1,5 kilometer waar het elders zo'n 600 à 700 meter is. Hierdoor heb je parallelle buslijnen om de gewenste dekking te bieden.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

BusFreakRotterdam schreef: di 10 aug 2021, 18:30 Lijn 37 rijdt al jaren dezelfde route, dezelfde frequentie zonder dat het aantal reizigers toenam, ook niet voor de corona crisis.
Dus dan speelt of spelen er zaken waarom het niet meer reizigers aantrekt. Je zegt het zelf: Jaren dezelfde route en frequentie. Dus lijkt mij meer dan logisch om in eerste instantie met feiten op tafel te komen waarom zo'n lijn slecht presteert qua aantrekkelijkheid.

@Bemined: En hoezo werkt een visgraatmodel niet? Waar haal jij dit argument vandaan? Het werkt anders prima op metrolijnen die wel goede aansluiting geven op de bus en omgekeerd. Kijk maar naar bijvoorbeeld Rodenrijs en Hoogvliet.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Je vergelijkt nu appels met peren. Bij Rodenrijs heb je meerdere kilometers aan woonwijken haaks op de metrobaan liggen. Daardoor heb je een heel gebied dat door de bus bedient wordt waar de metro niet komt. Het IJsselland Ziekenhuis ligt een paar honderd meter naast de metro, de enige manier om dit ziekenhuis te bedienen is een buslijn parallel aan de metro.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

jesse-cruzu schreef: di 10 aug 2021, 18:54
BusFreakRotterdam schreef: di 10 aug 2021, 18:30 Lijn 37 rijdt al jaren dezelfde route, dezelfde frequentie zonder dat het aantal reizigers toenam, ook niet voor de corona crisis.
Dus dan speelt of spelen er zaken waarom het niet meer reizigers aantrekt. Je zegt het zelf: Jaren dezelfde route en frequentie. Dus lijkt mij meer dan logisch om in eerste instantie met feiten op tafel te komen waarom zo'n lijn slecht presteert qua aantrekkelijkheid.

@Bemined: En hoezo werkt een visgraatmodel niet? Waar haal jij dit argument vandaan? Het werkt anders prima op metrolijnen die wel goede aansluiting geven op de bus en omgekeerd. Kijk maar naar bijvoorbeeld Rodenrijs en Hoogvliet.
Er is door de jaren heen zoveel gesleuteld aan het lijnennet in Capelle ad IJssel, waarna besloten is om duidelijke lijnvoering in te voeren en dit langere tijd hetzelfde te houden. Veel sleutelen werkt ook niet. Lijn 37 scoort nog slechter dan bijvoorbeeld lijn 31 die ook langs metrostations rijdt.

Als een lijn geen reizigers trekt of nog minder heeft door de jaren heen kan geconcludeerd worden dat een buslijn niet levensvatbaar is. Hoe wil je deze buslijn aantrekkelijker maken?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: di 10 aug 2021, 18:37 Een visgraatmodel werkt hier niet, lijn 37 bestaat juist om de stops parallel aan de metro te bedienen die net te ver zijn om te lopen voor mensen die minder goed ter been zijn.
Dat is maar deels waar: tussen Schenkel en Capelle Centrum vormt lijn 37 juist een verbinding tussen de metrolijnen A/B en C.
Overigens wordt het traject tussen Capelle Centrum en Capelsebrug mogelijk overgenomen door lijn 383 van Arriva.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Alleen vormt station Capelsebrug natuurlijk een veel betere verbinding tussen de lijnen A/B en C.
Gideon
Berichten: 333
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gideon »

Toen ik even geen auto had, om verschillende redenen ging ik met OV naar Berkel & Rodenrijs.
De beste manier is vaak met bus 36 Kralingse Zoom > metro naar Beurs > E naar Rodenrijs en dan bus 170/173.
Tenzij ik om 700 moest beginnen, dan moest ik naar Oosterflank/Alexandrium fietsen en moest ik perse via die haltes weer naar huis *bus* .
Dus hoera voor deel scooters en fietsen *O*
Al nam ik soms toch liever de trein op Alexander naar centraal en dan metro E en bus 170/173

Al was mijn favoriete route toch wel 36 > 37 >174.
Alleen door soms de lange overstap op 3 lijnen, bus 35 die dat rot hoekje rijdt en als je 174 op Grindweg kwam was bus 35 1min weg. Deed ik dat liever niet of je moet geluk hebben dat de bus chauffeer vraagt ''MOET ER IEMAND MET 35 MEE?'' Al denk ik als je het vraagt ze het soms wel voor je willen proberen, om de bus even stil te laten staan.

Trouwens, bus 174 heeft ook een wereldreis te maken. Zeker als je kijkt in Schiebroek, dat rot stukje voor de gemeentehuis in Berkel en Rodenrijs en dat rare omrijden in Berkel En Rodenrijs zelf vlakbij Planetenweg.

Vind het wel fascinerend dat Lansingerland de meeste bushokjes laat staan die niet gebruikt wordt.

Bemined schreef: di 10 aug 2021, 20:07 Alleen vormt station Capelsebrug natuurlijk een veel betere verbinding tussen de lijnen A/B en C.
Soms denk ik: waarom is er geen metroboog vanaf Capelle naar Alexandrium of een ander halte dat haalbaar is, maar volgens mij is de vraag daar te weinig voor. Sinds de meeste mensen naar de centrum gaan.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat soort verbindingsbogen zijn inderdaad totaal niet interessant, het maakt je dienstregeling ook erg complex en de exploitatie is heel erg duur. Er was heel lang geleden wel een vaag plan voor een ringlijn geloof ik door de lijn vanaf Capelle via Schollevaar terug naar Alexander te laten lopen en dan weer naar het centrum, maar dat is er nooit van gekomen.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Kennelijk dus!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten