Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Bemined schreef: di 10 aug 2021, 19:10 Je vergelijkt nu appels met peren. Bij Rodenrijs heb je meerdere kilometers aan woonwijken haaks op de metrobaan liggen. Daardoor heb je een heel gebied dat door de bus bedient wordt waar de metro niet komt. Het IJsselland Ziekenhuis ligt een paar honderd meter naast de metro, de enige manier om dit ziekenhuis te bedienen is een buslijn parallel aan de metro.
Ik vergelijk het daarmee omdat mijn initiële post niet alleen om lijn 37 ging, maar over het algemeen. Het draait niet alleen maar om 1 buslijn. :pos:
Bemined
Berichten: 5983
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Je had het over lijnen die wegbezuinigd zouden, en dat zijn 37 en 47. Er is geen sprake van 'over het algemeen' want over het algemeen doen de meeste lijnen het goed genoeg om behouden te worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39214
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Wie heeft die bestemmingen in Ridderkerk bedacht trouwens... Op zowel 144 als 146 de wijk waar ze grotendeels niet door rijden als bestemming. Eigenlijk zouden ze precies andersom moeten. Nu zijn ze immers uitsluitend op de wijk waar de eindhalte in ligt gebaseerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7670
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Kalil Nieuw schreef: wo 11 aug 2021, 13:04 Kennelijk dus!
Waar reageer je op?
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Bemined had het over die ene verbindingsbogen tussen Capelle via Schollevaar en ook Alexander, terug het Centrum in. Die verbindingsbogen zijn er nooit meer gekomen. Ik zei daarop: kennelijk dus!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5983
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Plaatje trouwens gevonden:
Afbeelding
Betreft overigens een plan uit de jaren '60, wat begin jaren '70 al afgeschoten is.
Matt5154
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Het gaat krap worden op C. Want na de zomervakantie zijn ze van plan om overdag met tweewagentreinen MG2/1 op lijn C te gaan rijden. Of tenminste zoiets heb ik gelezen.
Bemined
Berichten: 5983
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Na de zomervakantie gaan de spitsdiensten tussen Centraal en Slinge weer rijden, dus als het materieeltekort dan niet is opgelost moet men ergens kortere treinen gaan inzetten ja. Al zou ik zelf eerder tweetjes SG2/1 op lijn A inzetten. Waar heb je dit gelezen?
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Waarom zijn er bij de RET (soms) meer diensten op zondag dan op de zaterdag?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8874
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

RET heeft een paar lijnen die alleen rijden bij evenementen in de voetbalstadions. Als die evenementen op een zondag zijn is het mogelijk dat dit leidt tot meer diensten dan op zaterdag.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Maar bijvoorbeeld op de zaterdag rijdt metro D in zijn geheel elke 10 minuten, zondag 15 minuten maar tussen Slinge en Rotterdan Centraal 7,5 minuten. Dan kom je dus uit dat er zondag op metro D tussen Rotterdam Centraal en Slinge altijd meer diensten zijn dan op de zaterdag. Dat zal zeker ook te maken hebben met evenementen die vaak op zondag gepland staan?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5983
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Kalil Nieuw schreef: do 12 aug 2021, 12:31 Maar bijvoorbeeld op de zaterdag rijdt metro D in zijn geheel elke 10 minuten, zondag 15 minuten maar tussen Slinge en Rotterdan Centraal 7,5 minuten. Dan kom je dus uit dat er zondag op metro D tussen Rotterdam Centraal en Slinge altijd meer diensten zijn dan op de zaterdag. Dat zal zeker ook te maken hebben met evenementen die vaak op zondag gepland staan?
Dat komt omdat lijn D hier samenloopt met lijn E. De gezamenlijke frequentie is gelijk maar doordat de frequentie buiten het centrum lager ligt is de verdeling van de ritten anders. Lijn D heeft overigens niet meer diensten, zowel op zaterdag als zondag 8 stuks, lijn E heeft er op zaterdag 10 en op zondag 7.
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gideon »

Bemined schreef: wo 11 aug 2021, 16:06 Plaatje trouwens gevonden:
Afbeelding
Betreft overigens een plan uit de jaren '60, wat begin jaren '70 al afgeschoten is.
Hahaha, dan is mijn idee toch een stuk beter. Door een lijn F De Terp <> Alexandrium of een ander handige halte.
Nog mals ik weet dat het niet haalbaar is, al doet me dit denken aan 1 lijn in Amsterdam die niet langs Centraal gaat.


Al vraag ik me nu af, wat zou de lijnverdeling nu zijn als het door was gegaan.
Dus als die route niet winst gevent genoeg was.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Bemined
Berichten: 5983
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het ringlijn idee is wat mij betreft niet zo slecht, maar de dubbele bediening van Alexander naar Kralingse Zoom (zowel via de huidige route als via het Lage Land) was iets te veel van het goede denk ik. Ik denk dat het kansrijker was geweest één grote ring te maken:
Afbeelding

In de huidige tijdgeest onlogisch, maar vergeet niet dat dit plannen uit de jaren '60 waren, toen bestond station Alexander nog niet dus had je dit station best wat westelijker kunnen aanleggen. De meeste wijken hier zijn gebouwd rondom de infrastructuur, dus als je zo ver terug gaat als de jaren '60 had je vrijwel alles kunnen verplaatsen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6054
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Maar het was toch de bedoeling toen de ring niet door ging om lijn 7 door te trekken naar station Alexander? Ook dat idee is later geschrapt.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De RET moet eerst dan maar paar keer nadenken voordat ze wat zeggen!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Even een vraagje: tramlijn 12 (Feyenoord tram) rijdt vandaag, maar heeft één van jullie een idee waarom de Feyenoord tram op ovzoeker als een onbekende voertuig wordt aangegeven?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Gezien de beperkte ruimte en om een beetje realistisch te zijn kan er alleen nog maar langs de A16 een nieuwe metrolijn gebouwd worden die evt. vanuit Ommoord, langs de snelweg en Kralingse Zoom zo naar Zuid gaat. Echter kan je ook eerder voor de optie gaan om lijn A richting Zuid te laten gaan vanaf Kralingse Zoom zodat ook de frequentie op B en C omhoog kan. Evt. kan je dan de tram doortrekken naar Het Lage Land en Alexander
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Als het om de tram gaat, had ik ergens gelezen dat er een plan was dat er een nieuwe tramlijn moet komen Op Zuidplein zelfs. Die tram zal van Op Zuid doorgetrokken worden door de Posthumalaan, keerlus Wilhelminaplein, naar de Laan op Zuid, Stadion Feyenoord om uiteindelijk de oversteek te maken naar Rotterdam-Kralingen. Of die tram via Willemsbrug of de Maastunnel een oversteek maakt, kan ik niet zo goed herinneren of dat gezegd werd. Maar er komt waarschijnlijk een tramverbinding tussen Zuid en Kralingen, misschien dat die Alexander ook aandoet. Daarnaast komen er in de toekomst ook meerdere metrolijnen, is nog steeds het plan. Er zal dan ook een metroverbinding van Kralingen richting Station Lombardijen komen, met meer overstapmogelijkheden tot gevolg.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5983
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Volgens mij ben je de klepel kwijt :) De gemeente is bezig met plannen voor een nieuwe oeververbinding tussen De Esch en de omgeving van het Feyenoord stadion waarbij ook een HOV verbinding voorzien is. Tot op heden heeft men zich echter nog niet uitgesproken wat voor vervoermiddel over deze oeververbinding gaat rijden, en men heeft ook nog geen keuze tussen een brug of tunnel gemaakt. Het kan dus nog zowel een metro als tram worden, men is nog bezig met de voorkeursvariant.

Op de langere termijn wil men deze lijn ook verlengen richting Alexander, waarbij de route langs de A16 een optie is aangezien dat gebied ook in beeld is voor woningbouw in de toekomst. Zonder extra woningbouw lijkt me een tweede metro- of tramlijn richting Alexander niet realistisch en kun je de nieuwe lijn beter koppelen aan de bestaande sneltram, maar als men de boel hier volbouwt is een aparte lijn wel een optie.

En ook op de langere termijn wil men de lijn uitbouwen van Zuidplein via de Waalhaven naar Marconiplein. Daarvoor zijn ook nog geen vergevorderde plannen, dit vereist een tweede nieuwe oeververbinding en momenteel worden alleen voor de oostelijke oeververbinding plannen gemaakt.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik had al gezegd dat ik niet weet of de tram over een welke brug moet, maar ik wist het ook niet zeker op dat gebied. Wat wel echt zo is, dat er op meerdere trajecten, inclusief Rotterdam Zuid paar railverbinding plannen worden gemaakt en gaat het ook over een railverbinding richting de Hoesche Waard. Het zijn dus niet alleen plannen voor het oosten van Rotterdam, maar vooral ook gericht richting het zuiden. De RET maakt zoveel plannen. Nu ben ik misschien wel echt de kloepel kwijt!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5983
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Laten we het bij werkelijke plannen houden en niet bij vage ideeën of zogenaamde "heb ik van gehoord" plannen. Voor wilde speculatie is er een apart sub-forum hier. En momenteel zijn er twee concrete projecten: de spoorlijn Den Haag - Dordrecht uitbreiden zodat er 12 sprinters per uur kunnen gaan rijden en een tram/metro Kralingse Zoom - Zuidplein.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Weet je wel tegen wie je het hebt? Het is wel een iemand van 12. Daarom "heb ik van gehoord" plannen. Maar natuurlijk echte plannen, veel beter om daar over te hebben. Over die spoorlijn Den Haag- Dordrecht, dat wist allang al.

Hier nog een link van de nieuwe metrolijnen die in de toekomst kunnen komen: https://www.dehavenloods.nl/nieuws/alge ... en-en-zuid
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Chrysa
Berichten: 8010
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chrysa »

Kalil Nieuw schreef: do 12 aug 2021, 21:59 Het is wel een iemand van 12.
Dat is nog jonger dan het forum :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 107 gasten