Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De app gaf vanmorgen zowel op A als E enkele enkeltjes aan.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Reizigers met de RET hebben te maken met uitgevallen metro's of kortere metrovoertuigen. Het vervoersmaatschappij heeft namelijk meer metrovoertuigen in onderhoud dan normaal.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1371224/ ... eschikbaar
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Mooi dat men het eindelijk eens openlijk toegeeft, op twitter komt men tot nu toe niet verder dan de standaardreactie "we rijden met alle beschikbare voertuigen". Overigens zou het fijn zijn als men die enkeltjes weet te beperken tot lijn A, daar dupeer je de minste reizigers mee omdat deze lijn slechts twee stations heeft die niet ook door lijn B bedient worden. Dus bij een enkeltje op lijn B gewoon zo snel mogelijk een treintje ruilen met lijn A.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Het viel mij vandaag inderdaad op hoeveel 1×SG3 en 2×MG/SG2/1 er rondrijdt op de oost-westlijnen. Zijn er niet enorm veel meldingen van drukte?
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Vooralsnog ontkent de RET de drukte in de reisinformatie, alle ritten van lijn C aangegeven met 1 poppetje (wat staat voor "veel vrije zitplaatsen"). Op lijn D heeft men voor a.s. donderdag de tweetjes MG2/1 in de middagspits 2 poppetjes gegeven wat voor "weinig vrije zitplaatsen" staat. Maar de enige ritten die 3 poppetjes ("staanplaatsen") krijgen zijn de eerste enkeltjes van de avond op lijn E.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Is het te bedoeling dat metro 5516 op lijn D rijdt? Het is maar één rijtuig. Maar worden de 5500 serie metro's dan niet alleen op lijn E gezet?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Dat was er aan te merken; het perron in Spijkenisse Centrum stond ramvol en dan komt er een solo-metrostel aanrijden....
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Diezelfde ervaring nu, met WD 909 (08:05 vanaf De Akkers) die helemaal niet reed, voor de 2e dag op rij.
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik zie trouwens al de hele week de 905 met 2xSG3 rijden, terwijl deze niet ontkoppelt. Blijkbaar worden er dus toch drie setjes SG3 ingezet op lijn D. Dat maakt de totale materieelinzet dus als volgt (waarbij MG2/1 ook SG2/1 kan zijn en SG3 ook RSG3 of HSG3):
A: 8x 2xSG3
B: 13x 2xSG3
C: 10x 2xMG2/1
D: 4x 2xMG2/1, 3x 2xSG3, 5x 3xMG2/1
E: 10x 2xSG3

Dus 43 van de 81 (80 als je de 5351 wegstreept) stellen MG2/1 en/of SG2/1, dat is maar net iets meer dan de helft van het totaal aantal stellen. Van de SG3 series zijn er 68 van de 86 ingepland, bijna 80%. Met de kanttekening dat er dus dagelijks wat enkeltjes rijden, dus laten we zeggen dat er 75% daadwerkelijk beschikbaar is.

Overigens zou men dit met een nooddienstregeling nog wat verder terug kunnen brengen. Koppel lijn D en E aan elkaar zodat je Den Haag - De Akkers krijgt en Centraal - Slinge. Daarmee kun je alle korttrajectdiensten met MG2/1 rijden en je spaart een wagendienst uit omdat je kort kan keren te Slinge. Het benodigde SG3 verkrijg je door wat SG2/1 op lijn A in te zetten.
A: 3x 3xSG2/1, 5x 2xSG3
B: 13x 2xSG3
C: 10x 2xMG2/1
D: 7x 2xMG2/1 Centraal - Slinge
E: 14x 2xSG3 Den Haag - Spijkenisse

Nog altijd 43 van de 81 MG2/1 en SG2/1 stellen, maar slechts 64 van de 86 SG3 stellen. Eventueel verder terug te brengen door het SG2/1 op lijn A tot tweetjes in te korten. En het grootste voordeel: geen tweetjes MG2/1 meer naar De Akkers op lijn D, ze blijven zo op de korte ritten tot Slinge.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Waar zien jullie die geplande inzetten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Vandaag geen enkeltjes op lijn A zo te zien maar wagendiensten 54 en 57 rijden simpelweg niet. App geeft ze wel aan maar zonder treinlengte, op de borden op het perron ontbreken ze en ze komen ook niet opdagen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Vandaag stond in de papieren versie van het Algemeen Dagblad / Rotterdams Dagblad (editie Oost) een advertentie van de RET dat de normale dienstregeling weer op maandag 30 augustus 2021 hervat is. Deze advertentie had in mijn ogen beter afgelopen zaterdag of afgelopen maandag in de krant kunnen staan.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Het is nu woensdag 1 september, ja.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Heb zelf ook eens zitten puzzelen.
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/M ... %20v2.html

Inzet is 49 stellen (8 stuks SG2/1 en 41 stellen MG2/1) en 64 stellen SG3.

Hiermee meer langere metro's op lijn C, ten koste van lijn A en op lijn D overdag en in de spits geen 2tjes van/naar Spijkenisse.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Vandaag zag ik zelfs een enkele rijden op lijn D van de serie 5600.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

WD 903 reed zo te zien tot 18:45 met de losse 5619 en is zo te zien toen uitgewisseld met WD 905.
https://busposities.nl/omlopen/2021-09-01/ret/3

Overigens reed spitsdienst 913 daarintegen weer met een 3tje MG2/1, waar je verwacht dat deze met een 2tje zou rijden.
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Tja, als er alleen nog een drietje beschikbaar is kun je die net zo goed laten uitrukken als spitsdienst. Zeker als er twee even rijtuigen voorop zitten want dan kun je er niet eventjes een achterlaten.

Ook vandaag lijken er ritten te ontbreken op lijn A trouwens, wagendiensten 52, 54, 56 en 57 zijn onzichtbaar in de reisinformatie, lijn A rijdt hiermee een 20 minutendienst dus.

Nog iets anders, gistermiddag waren de verkeerslichten bij Oosterflank eigenwijs, bus 36 heeft maar liefst 6 minuten voor rood staan wachten voor deze eindelijk weg mocht. Ondertussen drie keer de slagbomen dicht voor een metro, dus kan een ongelukkige samenloop geweest zijn dat er telkens bij de groenfase vanaf de Grote Beer een metro kwam.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Het is voor mij zeer opvallend: waarom rijden er de ene dag minder trams op lijn 21 (Woudhoek - De Esch) en 24 (Holy - De Esch) en de andere dag veel meer? Wat ik op ovzoeker tegenkom is het volgende: de mindere dag; er bevindt zich maar maximaal één tram bij Opstelspoor De Esch. Als die vertrekt, komt de volgende na een paar minuten aanrijden. De andere dag: staan bij Opstelspoor De Esch drie, zelfs soms vier trams! Hoe kan dat verschil soms zo groot zijn?

En met lijn 2 (Metrostation Maashaven - Keizerswaard): vaak rijden vier trams op lijn 2, maar de andere dag af en toe vijf. Vanochtend vijf trams, waarvan er nu één terug is gegaan naar remise. Is daar dan vaak een tram uitgevallen? Of waarom zit hier ook een verschil in?

Als laatste: ik heb het wel steeds over doordeweekse dagen buiten de vakantieperiodes.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Zojuist ook nog een metro uitgevallen op lijn A waardoor er een gat van 40min ontstond vanaf Binnenhof. Inmiddels volgens de app vervangen door een enkeltje...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Kalil Nieuw schreef: do 02 sep 2021, 12:54 Het is voor mij zeer opvallend: waarom rijden er de ene dag minder trams op lijn 21 (Woudhoek - De Esch) en 24 (Holy - De Esch) en de andere dag veel meer? Wat ik op ovzoeker tegenkom is het volgende: de mindere dag; er bevindt zich maar maximaal één tram bij Opstelspoor De Esch. Als die vertrekt, komt de volgende na een paar minuten aanrijden. De andere dag: staan bij Opstelspoor De Esch drie, zelfs soms vier trams! Hoe kan dat verschil soms zo groot zijn?

En met lijn 2 (Metrostation Maashaven - Keizerswaard): vaak rijden vier trams op lijn 2, maar de andere dag af en toe vijf. Vanochtend vijf trams, waarvan er nu één terug is gegaan naar remise. Is daar dan vaak een tram uitgevallen? Of waarom zit hier ook een verschil in?

Als laatste: ik heb het wel steeds over doordeweekse dagen buiten de vakantieperiodes.
Kijk je elke dag op hetzelfde tijdstip?
Want het kan zijn dat op bepaalde momenten meer drukte wordt verwacht, wat tot een langere rijtijd leidt. Voor dezelfde frequentie heb je dan meer trams nodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik kijk elke dag, maar dan ook echt elke dag de gehele dag. Mijn ogen zijn door die verschillen van het aantal trams op lijn 21 en 24 van dag tot dag zelfs nog extra gericht.

Kijk maar zelf. Het is nu (begin) middagspits en er staat geen tram in De Esch.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Tussen 9:17 en 12:25 en tussen 16:07 en 17:55 wordt er een extra tram ingezet op 21/24 zodat enkele trams een langere pauze hebben op De Esch. Andere lijnen hebben vergelijkbare constructies.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Niet echt van gemerkt vandaag.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Deze ochtend, nu nog steeds, staan er twee trams in De Esch. Ze hebben dus vandaag een tram meer capaciteit ter vergelijking met gisteren.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Heb ik ergens de afgelopen weken op dit onderwerp een melding gemaakt over vroegkomers van trams en bussen, is er vanochtend één geweest die spectaculair vroeg was. Een maar minuten vroegkomende bussen die op lijn 70 halteren op de Paasweide (van vertrekpunt Keizerswaard richting eindpunt garage Sluisjesdijk) komt weleens hooguit 4 minuten te vroeg aan. Bij die halte blijft de bus weliswaar stilstaan tot die optijd is. Dat die af en toe vroeger dan normaal kan zijn snap ik heel goed, want door minder halteren of iets harder rijden, omdat het rustig is ontstaat de vroegte.

Maar echter vanochtend kwam bus 70 zeker 15 minuten te vroeg aan bij halte Paasweide. Toen ik keek op ovzoeker gaf die site aan: 14:57 minuten vroeger. Maar vermoedelijk stond die bus daar al een tijdje, want ik keek op die site toen die bus daar al stond. Het is ook zo dat een bus die voor deze rit redelijk op tijd was, (unit 365) deze te vroege bus inhaalde. Die bus (unit 304) kan nooit op tijd bij Keizerswaard vertrokken zijn. Vervolgens reed deze bus na minimaal 15 minuten stilstaan weer verder. Maar echt verbaasinwekkend! :D
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 186 gasten