Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Mogelijk ja, toegestaan nee.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Regelmatig rijden de 5300s en 5400s aan elkaar. Dus geen rare vraag. Op het sneltramtraject rijden alleen de 5600 en 5700 zoveel metro's. Daar kunnen de 5300 en 5400s niet rijden.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De 5400tjes kunnen uiteraard ook op de sneltram, alleen komt dat niet zo vaak voor tegenwoordig. Afgelopen zomer is het enkele keren voorgekomen:
Afbeelding
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De 5400s rijden tegenwoordig vooral op lijn C. :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Was het niet de bedoeling dat ze met reizigers naar Vlaardingen W. kunnen als de spitsritten op lijn A (ooit) terugkeren?

...zijn ze met reizigers überhaupt toegestaan op de Hoekse Lijn?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De bedoeling was dat de spitsdiensten van lijn D naar Pijnacker Zuid zouden gaan doorrijden, daarvoor is meer [H]SG3 nodig op lijn D. Dat zou dan van lijn A af moeten komen waar dan inderdaad weer standaard SG2/1 moet gaan rijden. Tijdens de ombouw van de Hoekse Lijn is ook getest met SG2/1, maar het is nog nooit structureel ingezet (mogelijk wel incidenteel een keertje).
Afbeelding
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Aangezien lijn A niet rijdt, kunnen de spitsdiensten naar Pijnacker Zuid doorgaan zonder dat lijn A een vervangend materieel moet zoeken. Want er is tot nader order geen lijn A meer! :Y Maar gingen die spitsdiensten naar Pijnacker Zuid niet meer door vanwege corona of materieeltekort?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het schrappen van de spitsdiensten naar Pijnacker was een van de bezuinigingsmaatregelen zoals deze afgesproken waren met de MRDH, maar met de kanttekening dat deze slechts opgeheven zouden blijven zolang de reizigersaantallen dat toelieten.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

In mijn ogen zijn de reizigersaantallen ook nog lager dan voor corona maar het neemt wel van week tot week snel toe en wordt het in de spitsmetro's tussen Slinge en Rotterdam Centraal ook drukker.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Kalil Nieuw schreef: di 21 sep 2021, 17:29 Is de lengte van de Londense metro's ook hetzelfde als van de Rotterdamse (H)SG3 dan?
Zeker niet. Londen rijdt met lange metro's van 6 (±110m) a 8 (±135m) bakken. 3xSG3 komt dus aardig in de buurt met die 8 bakken S-stock. Alleen is de S-stock breder, en is 1 lange metro zonder tussencabines.
Hier een aantal voorbeelden waar het in Londen dus heel normaal is dat er er op sommige stations bepaalde deuren dicht worden gehouden omdat het perron te kort is.
Northern Line (Charing +)

Circle Line (Temple)

DLR (rijdt semi-automatisch, deuren gaa ... rson Road)
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Met de kanttekening dat het daar in enkele stations gaat die te kort zijn, in Rotterdam zou het andersom zijn, slechts enkele stations die lang genoeg zijn. Je gaat niet met metro's rijden die maar op een of twee stations alle deuren kunnen openen.

Wat de RET wel zou kunnen doen bij een volgende bestelling van nieuwe metro's is kiezen voor metro's waarbij de kopdeuren niet direct achter de cabine zitten maar een meter of twee naar achteren. Dan kun je wel langere metro's inzetten door met de cabine voorbij het perron te halteren maar met alle reizigersdeuren langs het perron. Dan zou je metro's tot 97 meter kwijt moeten kunnen op de sneltram bijvoorbeeld. Als je dan ook nog eens metro's aanschaft die één geheel vormen zonder tussencabines zit je dan snel aan 15% tot 20% extra capaciteit op lijn B met dezelfde frequentie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Visgraatmodel »

Bemined schreef: di 21 sep 2021, 20:25 Tijdens de ombouw van de Hoekse Lijn is ook getest met SG2/1, maar het is nog nooit structureel ingezet (mogelijk wel incidenteel een keertje).
Wordt er tot Vlaardingen met 100 gereden? De SG2/1’s hebben sowieso geen RaRa-profiel voor die snelheden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat de RET (met Europese subsidie) nog een aantal waterstofbussen zou krijgen. Klopt dit of haal ik nu dingen door elkaar?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Voor zover ik weet hebben we nu alleen twee waterstofbussen, de Van Hools 406 en 407. De gelede bussen en de 405 worden afgevoerd of verkocht. Er komen in het najaar opnieuw een tranche elektrische bussen. Voor zover ik weet blijft het voorlopig daarbij en zullen er geen nieuwe waterstofbussen of gelede bussen komen, tenzij sommige van de 1500 series bussen geleed zijn maar daar reken ik niet op.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef: wo 22 sep 2021, 08:10 Met de kanttekening dat het daar in enkele stations gaat die te kort zijn, in Rotterdam zou het andersom zijn, slechts enkele stations die lang genoeg zijn. Je gaat niet met metro's rijden die maar op een of twee stations alle deuren kunnen openen.
Bij de Underground is dat wel zo. Maar bij de DLR op de lijn naar Stratford was het vrijwel alle stations die geschikt waren voor twee treinen, maar ze reden wel gewoon met drie.

Maar goed, hoe dan ook, die SG3's zijn qua lengte echt een grote miskoop geweest. Er zijn genoeg andere opties om op halve lengte te kunnen rijden. Maar jah, wederom geldkwestie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Volgens mij heeft men te veel naar prijskaartje gekeken per voertuig en onvoldoende naar vervoerscapaciteit. Met SG3 spaart men een draaistel uit ten opzichte van SG2/1, maar ten koste van capaciteit. En omdat de RET nu recentelijk zowel de 's-Gravenweg als Kleiweg verbouwd heeft waarbij de werkplaatssporen ingericht zijn op metro's van circa 45 meter zitten we er min of meer aan vast, al kan men natuurlijk kiezen voor metro's die in het midden te splitsen zijn maar zonder cabine (alleen een kleine hulpcontroller).

Om aan te geven wat mogelijk is, twee varianten (fictief, het zijn niet de werkelijke afmetingen van SG3). Om makkelijk te vergelijken zitten de deuren van beide varianten op dezelfde plek, wat betekent dat ze ook evenveel perronlengte innemen. Maar toch heeft de onderste variant maar liefst 12% meer vloeroppervlakte in het passagiersgedeelte door het ontbreken van de extra cabines in het midden en het niet helemaal aan de kop zitten van de deuren:
Afbeelding

Als je bedenkt dat SG3 nu niet eens de volledige perroncapaciteit inneemt zit je dus als snel op 15 à 20% meer vloeroppervlakte wat je kunt verkrijgen met ander materieel dat wel het volledige perron benut, zonder tussencabines en met deuren verdeer van de kop af. Wat het maximale haalbare is weet ik niet, dat hangt af van wat de maximale lengte is die in de remises past, wat de exacte perronlengte is en hoeveel tolerantie men hanteert voor het halteren. Maar dat er flink meer capaciteit geboden kan worden met ander materieel is wel duidelijk.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Visgraatmodel schreef: wo 22 sep 2021, 08:35
Bemined schreef: di 21 sep 2021, 20:25 Tijdens de ombouw van de Hoekse Lijn is ook getest met SG2/1, maar het is nog nooit structureel ingezet (mogelijk wel incidenteel een keertje).
Wordt er tot Vlaardingen met 100 gereden? De SG2/1’s hebben sowieso geen RaRa-profiel voor die snelheden.
Volgens de RET kunnen alle Rotterdamse metro's snelheid bereiken van 100 km/h. Volgens mij word er op de trajecten op de Randstadrail (Pijnacker tot Den Haag) soms 100 km/h bereikt en het verbaast me niet dat op de Hoekse Lijn ook zulke snelheden worden bereikt.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Bemined schreef: ma 20 sep 2021, 10:58 Vanaf volgende week lijken de twee spitstrams op lijn (1)24 weer te gaan rijden. Deze vertrekken dan om 8:17 en 8:27 vanaf Rotterdam Centraal (perron E) naar De Esch waardoor er dan in de piek van de spits een 5-minutendienst ontstaat. Voorheen waren dit trams afkomstig van lijn 20, nu zijn het zo te zien twee losse uitrukkers geworden.
Ik heb dienstregeling van lijn 124 even bekeken maar geen vertrektijden getoond, ook niet voor volgende week. Hoezo rijdt lijn 124 dan pas alsnog (twee ritten ochtendspits)? Of moet de RET de reisinformatie nog tonen op website?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De ritten staan in de dienstregeling van 24, waarom er op de voorpagina van de RET website een lijn 124 staat weet ik ook niet. Wat ook niet klopt is dat deze trams volgens de RET website op zowel perron C als D zouden halteren op Rotterdam Centraal...
Laatst gewijzigd door Bemined op wo 22 sep 2021, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Kalil Nieuw schreef: wo 22 sep 2021, 18:22
Visgraatmodel schreef: wo 22 sep 2021, 08:35
Bemined schreef: di 21 sep 2021, 20:25 Tijdens de ombouw van de Hoekse Lijn is ook getest met SG2/1, maar het is nog nooit structureel ingezet (mogelijk wel incidenteel een keertje).
Wordt er tot Vlaardingen met 100 gereden? De SG2/1’s hebben sowieso geen RaRa-profiel voor die snelheden.
Volgens de RET kunnen alle Rotterdamse metro's snelheid bereiken van 100 km/h. Volgens mij word er op de trajecten op de Randstadrail (Pijnacker tot Den Haag) soms 100 km/h bereikt en het verbaast me niet dat op de Hoekse Lijn ook zulke snelheden worden bereikt.
De SG2/1 mogen of worden ze niet ingezet op lijn B vanwege de botsveiligheid in Hoek van Holland (een overweg waarbij veel vrachtwagens gebruik van maken)
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Bemined schreef: wo 22 sep 2021, 21:28 De ritten staan in de dienstregeling van 24, waarom er op de voorpagina van de RET website een lijn 124 staat weet ik ook niet. Wat ook niet klopt is dat deze trams volgens de RET website op zowel perron C als D zouden halteren op Rotterdam Centraal...
Ik heb op lijn 24 gekeken en zag inderdaad die twee extra ritten. Maar wat is daar zo alternatief aan?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Wat zou er alternatief moeten zijn? Die ritten zijn destijds toegevoegd omdat deze lijn aan het eind van de ochtendspits erg vol zat met studenten van Blaak naar de Erasmus Universiteit. Destijds waren het ritten afkomstig van lijn 20 omdat de RET geen extra materieel beschikbaar had, maar nu de trams minder vaak rijden kunnen deze extra ritten wel gereden worden als uitrukker vanaf Kralingen. Een van de spitsdiensten betreft overigens de bestaande uitrukker die nu om 9:15 op De Esch aankomt vanuit Kralingen, die krijgt dus gewoon een slagje Kralingen - Rotterdam Centraal - De Esch erbij. De tweede spitstram rijdt alleen deze rit en rukt dan weer in.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Zullen er dan in de middagspits ook twee extra uitrukkers komen in De Esch, inclusief de extra rit om 16:07?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nee, de extra ritten reden altijd al alleen in de ochtend, in de middag is de drukte meer verspreid en is er geen sprake van een extra zware piek zoals voorafgaand aan het eerste lesuur.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Maar die rit van 16:07 uur komt er sowieso... :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten