Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: do 23 sep 2021, 17:01 En op zondagen tot 26/9. :mrgreen:
Tot of tot en met?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

t/m inderdaad :mrgreen:
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Men heeft er blijkbaar voor gekozen de wijzigingen van lijn A op zondag gelijktijdig in te laten gaan met het aflopen van het strandseizoen. Aanstaande zondag is de laatste dag van de zomerzondagdienstregeling waarin overdag elk kwartier naar Hoek van Holland gereden wordt, vanaf oktober wordt het tot Hemelvaartsdag volgend jaar weer een halfuurdienst op zondag. Misschien dat men het te veel moeite vond de zomerzondagdienst aan te passen terwijl die nog maar twee dagen geldig zou zijn?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik denk het wel: de vakantiedienstregeling op lijn 2 was ook gewoon verlengd totdat de lijn weer naar Charlois ging rijden. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De tram 2101 is beplakt met Calvin Klein reclame. Lekker kleurrijk! :Y :trein:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

https://www.ad.nl/rotterdam/verdachte-a ... ~aa67fc96/

Metrostation Slinge is in de ochtend ontruimt na een bommelding in een metrorijtuig.

Er stond een sg3 met 2 rijtuigen stil voor het station richting Centraal station op lijn D met de rechtervoordeur van het achterste metrorijstel open.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Tegenwoordig ben je ook maar nergens veilig -0-
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Tegenwoordig mensen zijn dommer geworden. Ze hebben niks beters voor hun leven. :roll: En dat heb ik niet over jullie allemaal, maar jullie weten wel wat ik daarmee bedoel. ;)
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Een vraagje over de Alstom Citadissen: waarom kunnen de trams van de 2de serie alleen beplakt worden maar van de eerste niet? De laatste keer dan ik een Citadis 1 met reclame zag was tijdens de bekende grootschalige Satander Openbank reclame in 2020, een stuk of 10 trams waaronder de Alstom Citadissen 1ste 2022 en 2023 werden beplakt. Sindsdien zijn het meer de Citadissen in de 2de siere die de beurt krijgen om beplakt te worden. Dan heb ik het tegenwoordig meer over de 2101, 2103, 2104, 2108, 2109, 2126 en 2132. Met uitzondering van de grootschalige Satander Openbank trams in 2020, de Maakeenpuntvannul en de Eurovision Songfesitval trams in voorjaar 2021 zijn het echter weinig kleurijke trams die actief zijn in Rotterdam. Die kleurijke trams maken het aantrekkelijker om met tram te gaan, (dat is sowieso mijn ervaring dan).Maar is het inmiddels verboden om meer kleurijke trams in Rotterdam te laten rijden?
Laatst gewijzigd door Kalil Nieuw op za 09 apr 2022, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Een songfestivaltram is hartstikke leuk, maar zo’n tram volledig beplakt met onderbroeken waar ik nu in zit vind ik niet bepaald reclame voor het OV :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Heb je het over de 2101 van Calvin Klein? Die is op lijn 23. Hier kan je kijken waar die kleurrijke tram rijdt: ovzoeker.nl.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Ik zat er letterlijk net in. Het is geen porum :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Kalil Nieuw schreef: za 25 sep 2021, 20:38 Die kleurijke trams maken het aantrekkelijker om met tram te gaan, (dat is sowieso mijn ervaring dan).Maar is het inmiddels verboden om meer kleurijke trams in Rotterdam te laten rijden?
Hoezo? Als je in de tram zit, maakt het toch niet uit hoe hij er van buiten uitziet?
Sterker nog: als "kleurrijk" betekent dat ook de ramen beplakt worden, zit ik liever in een zo saai mogelijke tram. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Een totaalreclame is best prijzig, vooral voor langere periode. Er zijn veel mogelijkheden om reclames te kunnen maken
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nog even over het materieeltekort bij de metro, ik kwam net weer langs de 's-Gravenweg en hoewel er nog steeds een hoop rijtuigen op de 360-sporen weggezet staan, krijg ik wel het idee dat het steeds andere rijtuigen zijn. Rijtuigen die 3 weken terug aan de kant stonden hier zijn inmiddels weer in dienst en hun plek is ingenomen door nieuwe rijtuigen. Het lijkt dus op zich niet zo zeer dat deze rijtuigen langdurig buiten dienst staan, maar slechts dat het lang duurt voor ze aan de beurt zijn. Zo zag ik vandaag bijvoorbeeld de 5302, 5336, 5401, 5403 en 5413 staan, alle vijf hebben deze zomer nog in dienst gereden.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Wat is er met tram 2036 gebeurd? Die is al 166 dagen weg wat neerkomt op circa 5 en halve maanden! :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Voor een klein projectje heb ik een aantal referentieafbeeldingen nodig. Heeft iemand goede foto's van de draaistellen bij de 5300/5600 serie? Zo ja, dan zou ik ze graag willen hebben. :Y
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Weet iemand wat de werkelijke materieelinzet op lijn C is? De reisinformatie blijft volhouden dat er tweetjes rijden, maar alle wagendiensten die op De Akkers overnachten reden gistermiddag als drietje en zouden dus aannemelijk ook weer als drietje uitgerukt moeten zijn (De Akkers is niet echt een plek om flink te gaan rangeren).
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

881 was een SG3, mijn 887 was een drietje, op de rest niet gelet.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Klopt het nou dat lijn A op zondag overdag gewoon richting Schiedam gaat?
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Tot gisteren wel, vanaf komende zondag (winterdienstregeling) niet meer. Dit zien we voorlopig dus niet meer:
Afbeelding
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Een vraagje over het huidige materieeltekort bij de metro's: wanneer (ergens in de afgelopen jaren) is het officiëel begonnen?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Opening Hoekse Lijn. Op de eerste dag dat lijn A naar Vlaardingen reed waren er direct meerdere meldingen van enkeltjes SG3.

Eigenlijk is het al langer aan de gang, maar omdat de Hoekse Lijn vertraagd was hadden we lange tijd het HSG3 materieel 'over' waardoor er een ruimere marge was. Maar ik meen me te herinneren dat toen de spitsritten op lijn E nieuw waren (2017/2018?) deze ook regelmatig uitvielen door materieeltekort, dus toen waren er ook al problemen.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Als er niet zo veel defecten zijn als nu, is er dan wel voldoende materieel?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Er is 15% technisch reserve, dat zou genoeg moeten zijn. In de tijd met MG2 en SG2 series was dit ook al zo, toen waren er 142 voertuigen waarvan er 121 ingezet werden in de spits. Tegenwoordig zijn er 167 voertuigen (166 als je die ene die van de walvisstaart wegstreept) waarvan er bij een volledige dienstregeling 142 ingezet worden in de spits.

Het is wel zo dat de voertuigen in de daluren veel meer kilometers maken tegenwoordig omdat men vroeger in de daluren met kortere voertuigen reed dan nu. Vroeger reden tussen de spitsen in slechts 78 van de 142 voertuigen (55%), nu blijven 114 van de 167 voertuigen rijden (68%). Hetzelfde in de avond, vroeger slechts 28 voertuigen (20%), nu 55 (33%) waarbij de avonddienst ook nog eens later van start gaat. Dus de voertuigen maken veel meer kilometers dan vroeger wat ongetwijfeld ook extra slijtage zal opleveren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 94 gasten