Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:
* tram 20 rijdt na de Erasmusbrug via de 8-route (Westzeedijk) door naar eindpunt Spangen
* tram 7 rijdt na Museumpark niet meer naar Willemsplein, maar via de Westzeedijk naar eindpunt Pelgrimsstraat
* tram 8 rijdt alleen nog maar het gedeelte CS - Noord - Kleiweg
* tram 20 rijdt na de Erasmusbrug via de 8-route (Westzeedijk) door naar eindpunt Spangen
* tram 7 rijdt na Museumpark niet meer naar Willemsplein, maar via de Westzeedijk naar eindpunt Pelgrimsstraat
* tram 8 rijdt alleen nog maar het gedeelte CS - Noord - Kleiweg
-
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De Willemsplein moet elke dag net als elke avond na 22:00 uur dan dus tramloos?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Willemsplein heeft nu al, met Leuvehaven en Vasteland, voldoende royaal bediende haltes op loopafstand.
Die wijk wordt dan niet tramloos, maar wel 100 meter verder lopen.
Die wijk wordt dan niet tramloos, maar wel 100 meter verder lopen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het gevolg hiervan is wel dat de halte Lijnbaan alleen nog maar door lijn 25 bediend wordt en lijn 20 ook weer dagelijks van vroeg tot laat moet gaan rijden.Roeland schreef: ↑do 07 okt 2021, 08:42 Dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:
* tram 20 rijdt na de Erasmusbrug via de 8-route (Westzeedijk) door naar eindpunt Spangen
* tram 7 rijdt na Museumpark niet meer naar Willemsplein, maar via de Westzeedijk naar eindpunt Pelgrimsstraat
* tram 8 rijdt alleen nog maar het gedeelte CS - Noord - Kleiweg
Ik zou dan zelf de lijnen 7 en 8 ongemoeid laten en lijn alleen lijn 20 verleggen naar de Pelgrimsstraat of Marconiplein. Om een aantrekkelijke verbinding te bieden, moet lijn 20 dan wel tijdens de ochtendspits en dagelijks tussen 14:30 en 20:30 gaan rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wel ironisch dat men jarenlang bewust tramlijnen hebben wegbezuinigd, vervolgens andere tramlijnen parallel samen laat rijden en ook inderdaad deels met metrolijnen, en nu tot de conclusie lijken te komen dat het niet echt efficiënt is. Ook met de massale afbraak van tram infrastructuur wat je al had liggen snij je toch echt in je eigen vingers (Zie Statentunnel en G.J. De Jonghweg bij Little C).
En als je tram 20 toch naar de Pelgrimstraat wil laten rijden waarom niet het meteen gelijk goed doen en tramsporen in de middenberm van de Vierhavenstraat leggen, deze aansluiten bij het Marconiplein of zelfs door trekken naar Oud Mathenesse.
Trouwens. Dat zandzak of betonblok voor de rechtbank staat er nog steeds terwijl dat keerlus allang klaar is. Iemand enig idee waarom het nog niet vrijgegeven is?
En als je tram 20 toch naar de Pelgrimstraat wil laten rijden waarom niet het meteen gelijk goed doen en tramsporen in de middenberm van de Vierhavenstraat leggen, deze aansluiten bij het Marconiplein of zelfs door trekken naar Oud Mathenesse.
Trouwens. Dat zandzak of betonblok voor de rechtbank staat er nog steeds terwijl dat keerlus allang klaar is. Iemand enig idee waarom het nog niet vrijgegeven is?
Laatst gewijzigd door jesse-cruzu op do 07 okt 2021, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ooit was het plan om lijn 25 via Eendrachtsplein te laten rijden maar daar is men destijds op teruggekomen, lijn 20 heeft wel een tijd via Eendrachtsplein gereden maar ook dat is teruggedraaid. Vanuit het grote plaatje is het echter wel wenselijk om meer lijnen via Eendrachtsplein te laten rijden i.p.v. via de Lijnbaan te sturen, vanuit Schiemond en het Lloydkwartier ben je dan sneller bij het centraal station. Maar blijkbaar hebben toch veel reizigers naar het centrum de voorkeur voor Beurs, terwijl je vanaf Eendrachtsplein ook zo op het binnenwegplein zit en wie naar de markt wil kan blijven zitten tot halte Meent.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zouden dan de lijnnummers ook logischer worden? Ik snap dat het historisch gezien zo gegroeid is maar de logica van de ogenschijnlijke willekeurige nummers (weet de gemiddelde reiziger nog dat 2x-nummers TramPlus zijn?) is ver te zoeken.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat is logisch? Logisch is naar mijn idee om nummers niet onnodig te veranderen. Een geheel nieuwe lijn of een lijn met flink gewijzigde route kan je een nieuw nummer geven, maar lijnen die nagenoeg hetzelfde blijven zou ik niet vernummeren.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik geloof dat nog steeds het plan bestaat om tramsporen aan te leggen in de Vierhavenstraat. Het tracé lijkt me er heel geschikt voor.jesse-cruzu schreef: ↑do 07 okt 2021, 10:40 En als je tram 20 toch naar de Pelgrimstraat wil laten rijden waarom niet het meteen gelijk goed doen en tramsporen in de middenberm van de Vierhavenstraat leggen, deze aansluiten bij het Marconiplein of zelfs door trekken naar Oud Mathenesse.
Dan kun je inderdaad lijn 20 als "sneltram" via dat tracé laten rijden, terwijl lijn 8 via Delfshaven blijft rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ja, dat hele havengebied daar wordt de komende jaren getransformeerd, dus vroeg of laat zal er OV over de Vierhavenstraat moeten komen. En eigenlijk ook een ringlijntje Galileistraat-Keileweg maar dat zou eventueel ook een shuttlebusje kunnen worden à la Parkshuttle (zodra ze die techniek werkend hebben gekregen).
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Mijn voorstel voor tram 21/24 zou zijn:
* laat tram 24 voortaan altijd hoogfrequent naar Vlaardingen rijden
* schrap tram 21
* laat bus 53 vaker rijden (overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur)
Voordelen: snellere verbinding tussen station Schiedam en Woudhoek, en hogere frequentie voor Vlaardingen Holy
* laat tram 24 voortaan altijd hoogfrequent naar Vlaardingen rijden
* schrap tram 21
* laat bus 53 vaker rijden (overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur)
Voordelen: snellere verbinding tussen station Schiedam en Woudhoek, en hogere frequentie voor Vlaardingen Holy
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op de lange termijn zie ik nog wel kansen voor lijn 21, er ligt tenslotte nog een verlenging in ruwbouw voor deze lijn naar toekomstig station Kethel. Als men dat tracé dan vanaf Kethel verlengd tot Schiedam Centrum heb je een lus, wat mogelijkheden opent voor een andere lijnvoering. Dan zou je zowel linksom als rechtsom kunnen rijden naar Woudhoek en kan je eventueel ook Schiedam Centrum - Kethel - Woudhoek - Holy rijden. Maar dan ben je al snel 10 tot 15 jaar verder.
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik snap wat jij bedoelt. Want vroegah had je gewoon lijn 1 (Nu 21) en lijn 25 was praktisch eerst gewoon lijn 5. En eigenlijk als je het zo bekijkt moet lijn 2 eigenlijk nu lijn 22 zijn. Nee, alles behalve logischClaus Plein schreef: ↑do 07 okt 2021, 11:09 Zouden dan de lijnnummers ook logischer worden? Ik snap dat het historisch gezien zo gegroeid is maar de logica van de ogenschijnlijke willekeurige nummers (weet de gemiddelde reiziger nog dat 2x-nummers TramPlus zijn?) is ver te zoeken.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat betreft lijn 21 heb je gelijk, maar slechts de helft van de huidige lijn 25 was eerder lijn 5. (Andersom is wel ongeveer driekwart van lijn 5 opgegaan in lijn 25.)
Verder zou ik lijn 24 eigenlijk 22 genoemd hebben, want dan had je tussen CS en Marconiplein lijn 21, 22 en 23 gehad.
Verder zou ik lijn 24 eigenlijk 22 genoemd hebben, want dan had je tussen CS en Marconiplein lijn 21, 22 en 23 gehad.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Misschien dat lijn 2 wordt vernummerd in 22.
Laatst gewijzigd door Matt5154 op do 07 okt 2021, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Door een stroomstoring rijden er geen metro's tussen Zalmplaat en Spijkenisse. Toch een zeldzaamheid dat de metro eruit ligt door een storing, de meeste storingen zijn of op de RandstadRail of hebben slechts vertraging of extra overstappen tot gevolg, maar het stilleggen van een deel van het metronet komt niet vaak voor.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Een kleine 2 maanden geleden was toch precies hetzelfde gaande, op precies hetzelfde traject, zowat de gehele avond geen metro's.
-
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De spanningsproblemen op metro C en D zijn Exit. De vertraging is ook voorbij en er wordt door de metro weer in Spijkenisse gereden.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik kan me zeker vinden in wat je zegt, maar als de RET nu toch grote veranderingen door gaat voeren zou ik het ook gelijk goed doen. Alle tramlijnen zou ik hernummeren zodat een logische geheel ontstaat (1 t/m laat ik zeggen 8 ). Als ze toch alles aanpassen moeten de lijnennetkaarten, halteborden en IT-systemen veranderd worden dus nu zou dat goed uitkomen. En, mensen moeten toch weer wennen. Of hun huidige tram onder hetzelfde nummer een andere bestemming krijgt of dat ze een ander nummer moeten zoeken voor dezelfde tramlijn is voor mij bijna hetzelfde. Nu is dat niet voor iedereen gelijk, I know, maar bij een nieuw tramnet zou het wel het goede moment zijn.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het ligt er aan hoe fors het lijnennet afwijkt. Als er slechts 3 lijnen een andere route krijgen zou ik niet de overige lijnen ook vernummeren. Ik zie weinig voordelen van 'logische' nummeringen, er zullen vrijwel geen reizigers zijn die zeggen "Dat is handig, zowel lijn 3 en 4 rijden hier'. Enige nummerlogica die wel handig is zijn spitsversterkers die een nummer hebben dat afgeleid is van de lijn die de volledige route rijd, of lijnen die linksom/rechtsom rijden zoals 3/13 vroeger door Blijdorp.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat heeft Maassluis hiermee te maken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zou het logischer vinden om de tramlijnen gewoon weer 1 t/m 9 te geven, net zoals vóór de eeuwwisseling.
Waarbij bijv. de 23 en 25 (gewoon weer) tram 3 en 5 worden.
In de meeste steden hadden de trams vanouds de laagste nummers. En vanaf (ongeveer) 20 of 30 beginnen dan vaak de busnummers.
Voor de reiziger is dat toch het overzichtelijkst.
GVB heeft 5 metrolijnen (50-54) en 15 tramlijnen (1-26, met 15-22 als busnummers ertussen) en dan vanaf nr. 34 weer busnummers
HTM heeft 12 tramlijnen (als je de spitsversterker op lijn 3/4, die nu 34 heet, apart meeneemt 13 lijnen) met nr. 1-19 + 34, en vanaf nr. 20 de busnummers
RET heeft 5 metrolijnen (A-E) en 9 tramlijnen (2-8 en 20-25) en vanaf nr. de 30 buslijnen.
Een mogelijke logische opzet voor de 3 grote steden in Nederland zou zijn:
* A, B, C, enz. --> metrolijnen
* 1-19 --> tramlijnen
* vanaf 20 --> buslijnen
Waarbij bijv. de 23 en 25 (gewoon weer) tram 3 en 5 worden.
In de meeste steden hadden de trams vanouds de laagste nummers. En vanaf (ongeveer) 20 of 30 beginnen dan vaak de busnummers.
Voor de reiziger is dat toch het overzichtelijkst.
GVB heeft 5 metrolijnen (50-54) en 15 tramlijnen (1-26, met 15-22 als busnummers ertussen) en dan vanaf nr. 34 weer busnummers
HTM heeft 12 tramlijnen (als je de spitsversterker op lijn 3/4, die nu 34 heet, apart meeneemt 13 lijnen) met nr. 1-19 + 34, en vanaf nr. 20 de busnummers
RET heeft 5 metrolijnen (A-E) en 9 tramlijnen (2-8 en 20-25) en vanaf nr. de 30 buslijnen.
Een mogelijke logische opzet voor de 3 grote steden in Nederland zou zijn:
* A, B, C, enz. --> metrolijnen
* 1-19 --> tramlijnen
* vanaf 20 --> buslijnen
- Busseninportland
- Berichten: 316
- Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
- Locatie: Rhoon Portland
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zou lijn 8 naar Willemsplein laten rijden via de Lijnbaan om die nog met 2 lijnen te behouden. (Anders is er kans dat er trams van lijn 25 overvol raken)Roeland schreef: ↑do 07 okt 2021, 08:42 Dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:
* tram 20 rijdt na de Erasmusbrug via de 8-route (Westzeedijk) door naar eindpunt Spangen
* tram 7 rijdt na Museumpark niet meer naar Willemsplein, maar via de Westzeedijk naar eindpunt Pelgrimsstraat
* tram 8 rijdt alleen nog maar het gedeelte CS - Noord - Kleiweg
Volg mij op busposities, treinposities en YouTube https://busposities.nl/fotos/Busseninportland
https://treinposities.nl/fotos/Busseninportland
https://youtube.com/@Busseninportland?s ... JHFjriqZon
https://treinposities.nl/fotos/Busseninportland
https://youtube.com/@Busseninportland?s ... JHFjriqZon
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat doet het forum, hoe vaak ik Op niet voorbij het zien komen als verkorting terwijl het gewoon als woord gebruikt werd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten