Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:
* tram 20 rijdt na de Erasmusbrug via de 8-route (Westzeedijk) door naar eindpunt Spangen
* tram 7 rijdt na Museumpark niet meer naar Willemsplein, maar via de Westzeedijk naar eindpunt Pelgrimsstraat
* tram 8 rijdt alleen nog maar het gedeelte CS - Noord - Kleiweg
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De Willemsplein moet elke dag net als elke avond na 22:00 uur dan dus tramloos?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Willemsplein heeft nu al, met Leuvehaven en Vasteland, voldoende royaal bediende haltes op loopafstand.
Die wijk wordt dan niet tramloos, maar wel 100 meter verder lopen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: do 07 okt 2021, 08:42 Dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:
* tram 20 rijdt na de Erasmusbrug via de 8-route (Westzeedijk) door naar eindpunt Spangen
* tram 7 rijdt na Museumpark niet meer naar Willemsplein, maar via de Westzeedijk naar eindpunt Pelgrimsstraat
* tram 8 rijdt alleen nog maar het gedeelte CS - Noord - Kleiweg
Het gevolg hiervan is wel dat de halte Lijnbaan alleen nog maar door lijn 25 bediend wordt en lijn 20 ook weer dagelijks van vroeg tot laat moet gaan rijden.

Ik zou dan zelf de lijnen 7 en 8 ongemoeid laten en lijn alleen lijn 20 verleggen naar de Pelgrimsstraat of Marconiplein. Om een aantrekkelijke verbinding te bieden, moet lijn 20 dan wel tijdens de ochtendspits en dagelijks tussen 14:30 en 20:30 gaan rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Wel ironisch dat men jarenlang bewust tramlijnen hebben wegbezuinigd, vervolgens andere tramlijnen parallel samen laat rijden en ook inderdaad deels met metrolijnen, en nu tot de conclusie lijken te komen dat het niet echt efficiënt is. Ook met de massale afbraak van tram infrastructuur wat je al had liggen snij je toch echt in je eigen vingers (Zie Statentunnel en G.J. De Jonghweg bij Little C).

En als je tram 20 toch naar de Pelgrimstraat wil laten rijden waarom niet het meteen gelijk goed doen en tramsporen in de middenberm van de Vierhavenstraat leggen, deze aansluiten bij het Marconiplein of zelfs door trekken naar Oud Mathenesse.

Trouwens. Dat zandzak of betonblok voor de rechtbank staat er nog steeds terwijl dat keerlus allang klaar is. Iemand enig idee waarom het nog niet vrijgegeven is?
Laatst gewijzigd door jesse-cruzu op do 07 okt 2021, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ooit was het plan om lijn 25 via Eendrachtsplein te laten rijden maar daar is men destijds op teruggekomen, lijn 20 heeft wel een tijd via Eendrachtsplein gereden maar ook dat is teruggedraaid. Vanuit het grote plaatje is het echter wel wenselijk om meer lijnen via Eendrachtsplein te laten rijden i.p.v. via de Lijnbaan te sturen, vanuit Schiemond en het Lloydkwartier ben je dan sneller bij het centraal station. Maar blijkbaar hebben toch veel reizigers naar het centrum de voorkeur voor Beurs, terwijl je vanaf Eendrachtsplein ook zo op het binnenwegplein zit en wie naar de markt wil kan blijven zitten tot halte Meent.
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Claus Plein »

Bemined schreef: wo 06 okt 2021, 18:31 Men is bezig met het uitwerken van een plan voor een ander tramnet, maar ik verwacht niet dat er dan weer trams via achterkant CS komen, daarvoor ligt deze route te geïsoleerd.
Zouden dan de lijnnummers ook logischer worden? Ik snap dat het historisch gezien zo gegroeid is maar de logica van de ogenschijnlijke willekeurige nummers (weet de gemiddelde reiziger nog dat 2x-nummers TramPlus zijn?) is ver te zoeken.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Wat is logisch? Logisch is naar mijn idee om nummers niet onnodig te veranderen. Een geheel nieuwe lijn of een lijn met flink gewijzigde route kan je een nieuw nummer geven, maar lijnen die nagenoeg hetzelfde blijven zou ik niet vernummeren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

jesse-cruzu schreef: do 07 okt 2021, 10:40 En als je tram 20 toch naar de Pelgrimstraat wil laten rijden waarom niet het meteen gelijk goed doen en tramsporen in de middenberm van de Vierhavenstraat leggen, deze aansluiten bij het Marconiplein of zelfs door trekken naar Oud Mathenesse.
Ik geloof dat nog steeds het plan bestaat om tramsporen aan te leggen in de Vierhavenstraat. Het tracé lijkt me er heel geschikt voor. :)
Dan kun je inderdaad lijn 20 als "sneltram" via dat tracé laten rijden, terwijl lijn 8 via Delfshaven blijft rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ja, dat hele havengebied daar wordt de komende jaren getransformeerd, dus vroeg of laat zal er OV over de Vierhavenstraat moeten komen. En eigenlijk ook een ringlijntje Galileistraat-Keileweg maar dat zou eventueel ook een shuttlebusje kunnen worden à la Parkshuttle (zodra ze die techniek werkend hebben gekregen).
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Mijn voorstel voor tram 21/24 zou zijn:
* laat tram 24 voortaan altijd hoogfrequent naar Vlaardingen rijden
* schrap tram 21
* laat bus 53 vaker rijden (overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur)
Voordelen: snellere verbinding tussen station Schiedam en Woudhoek, en hogere frequentie voor Vlaardingen Holy
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Op de lange termijn zie ik nog wel kansen voor lijn 21, er ligt tenslotte nog een verlenging in ruwbouw voor deze lijn naar toekomstig station Kethel. Als men dat tracé dan vanaf Kethel verlengd tot Schiedam Centrum heb je een lus, wat mogelijkheden opent voor een andere lijnvoering. Dan zou je zowel linksom als rechtsom kunnen rijden naar Woudhoek en kan je eventueel ook Schiedam Centrum - Kethel - Woudhoek - Holy rijden. Maar dan ben je al snel 10 tot 15 jaar verder.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Claus Plein schreef: do 07 okt 2021, 11:09 Zouden dan de lijnnummers ook logischer worden? Ik snap dat het historisch gezien zo gegroeid is maar de logica van de ogenschijnlijke willekeurige nummers (weet de gemiddelde reiziger nog dat 2x-nummers TramPlus zijn?) is ver te zoeken.
Ik snap wat jij bedoelt. Want vroegah had je gewoon lijn 1 (Nu 21) en lijn 25 was praktisch eerst gewoon lijn 5. En eigenlijk als je het zo bekijkt moet lijn 2 eigenlijk nu lijn 22 zijn. Nee, alles behalve logisch :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Wat betreft lijn 21 heb je gelijk, maar slechts de helft van de huidige lijn 25 was eerder lijn 5. (Andersom is wel ongeveer driekwart van lijn 5 opgegaan in lijn 25.)
Verder zou ik lijn 24 eigenlijk 22 genoemd hebben, want dan had je tussen CS en Marconiplein lijn 21, 22 en 23 gehad. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Misschien dat lijn 2 wordt vernummerd in 22. ;)
Laatst gewijzigd door Matt5154 op do 07 okt 2021, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Door een stroomstoring rijden er geen metro's tussen Zalmplaat en Spijkenisse. Toch een zeldzaamheid dat de metro eruit ligt door een storing, de meeste storingen zijn of op de RandstadRail of hebben slechts vertraging of extra overstappen tot gevolg, maar het stilleggen van een deel van het metronet komt niet vaak voor.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Een kleine 2 maanden geleden was toch precies hetzelfde gaande, op precies hetzelfde traject, zowat de gehele avond geen metro's.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

De spanningsproblemen op metro C en D zijn Exit. De vertraging is ook voorbij en er wordt door de metro weer in Spijkenisse gereden. :trein:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Claus Plein »

Bemined schreef: do 07 okt 2021, 11:12 Wat is logisch? Logisch is naar mijn idee om nummers niet onnodig te veranderen. Een geheel nieuwe lijn of een lijn met flink gewijzigde route kan je een nieuw nummer geven, maar lijnen die nagenoeg hetzelfde blijven zou ik niet vernummeren.
Ik kan me zeker vinden in wat je zegt, maar als de RET nu toch grote veranderingen door gaat voeren zou ik het ook gelijk goed doen. Alle tramlijnen zou ik hernummeren zodat een logische geheel ontstaat (1 t/m laat ik zeggen 8 ). Als ze toch alles aanpassen moeten de lijnennetkaarten, halteborden en IT-systemen veranderd worden dus nu zou dat goed uitkomen. En, mensen moeten toch weer wennen. Of hun huidige tram onder hetzelfde nummer een andere bestemming krijgt of dat ze een ander nummer moeten zoeken voor dezelfde tramlijn is voor mij bijna hetzelfde. Nu is dat niet voor iedereen gelijk, I know, maar bij een nieuw tramnet zou het wel het goede moment zijn.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het ligt er aan hoe fors het lijnennet afwijkt. Als er slechts 3 lijnen een andere route krijgen zou ik niet de overige lijnen ook vernummeren. Ik zie weinig voordelen van 'logische' nummeringen, er zullen vrijwel geen reizigers zijn die zeggen "Dat is handig, zowel lijn 3 en 4 rijden hier'. Enige nummerlogica die wel handig is zijn spitsversterkers die een nummer hebben dat afgeleid is van de lijn die de volledige route rijd, of lijnen die linksom/rechtsom rijden zoals 3/13 vroeger door Blijdorp.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

OVspotter070 schreef: do 07 okt 2021, 12:36 Mss dat lijn 2 werd vernummerd in 22. ;)
Wat heeft Maassluis hiermee te maken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Ik zou het logischer vinden om de tramlijnen gewoon weer 1 t/m 9 te geven, net zoals vóór de eeuwwisseling.
Waarbij bijv. de 23 en 25 (gewoon weer) tram 3 en 5 worden.
In de meeste steden hadden de trams vanouds de laagste nummers. En vanaf (ongeveer) 20 of 30 beginnen dan vaak de busnummers.
Voor de reiziger is dat toch het overzichtelijkst.

GVB heeft 5 metrolijnen (50-54) en 15 tramlijnen (1-26, met 15-22 als busnummers ertussen) en dan vanaf nr. 34 weer busnummers
HTM heeft 12 tramlijnen (als je de spitsversterker op lijn 3/4, die nu 34 heet, apart meeneemt 13 lijnen) met nr. 1-19 + 34, en vanaf nr. 20 de busnummers
RET heeft 5 metrolijnen (A-E) en 9 tramlijnen (2-8 en 20-25) en vanaf nr. de 30 buslijnen.

Een mogelijke logische opzet voor de 3 grote steden in Nederland zou zijn:
* A, B, C, enz. --> metrolijnen
* 1-19 --> tramlijnen
* vanaf 20 --> buslijnen
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Roeland schreef: do 07 okt 2021, 08:42 Dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:
* tram 20 rijdt na de Erasmusbrug via de 8-route (Westzeedijk) door naar eindpunt Spangen
* tram 7 rijdt na Museumpark niet meer naar Willemsplein, maar via de Westzeedijk naar eindpunt Pelgrimsstraat
* tram 8 rijdt alleen nog maar het gedeelte CS - Noord - Kleiweg
Ik zou lijn 8 naar Willemsplein laten rijden via de Lijnbaan om die nog met 2 lijnen te behouden. (Anders is er kans dat er trams van lijn 25 overvol raken)
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Meltrain schreef: do 07 okt 2021, 13:55
OVspotter070 schreef: do 07 okt 2021, 12:36 Mss dat lijn 2 werd vernummerd in 22. ;)
Wat heeft Maassluis hiermee te maken?
Heb de afkorting van misschien gebruikt. Weet niet waarom die automatisch Maassluis oppickt. :X
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat doet het forum, hoe vaak ik Op niet voorbij het zien komen als verkorting terwijl het gewoon als woord gebruikt werd :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten