Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CB-e-bike-ov »

Bedoelde: Was een aanrader ;)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

(A)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef: do 07 okt 2021, 18:20 Als je wilt weten waar de wissels liggen moet je op https://corporate.ret.nl/contact/regelgeving kijken, daar staan de sporenplannen.
Bedankt voor het plaatsen van de link :pos: ;). Hier was ik al een tijdje naar opzoek.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Is er al iets bekend over het vervoerplan 2022, of is deze al ergens te vinden?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Komt er überhaupt wel een vervoerplan? Ik dacht dat men gewoon doorging met het transitieprogramma, dat is in september nog herijkt waarbij er voor de RET geen wijzigingen zijn, buslijnen 37, 47, 121, 188, 526, 557 em 574 zouden dus nog steeds per 10 januari vervallen, net als lijn 79 in het weekend. In december vind de volgende herijking plaats, maar dat is denk ik te kort dag om de wijzigingen van 10 januari aan te passen. Ter vervanging van lijn 37 is de gemeente Capelle overigens bezig met een derde buurtbuslijn.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Ik hoorde inderdaad van een chauffeuse van de RMC dat er veel taxibuslijntjes vervallen, ook lijn 34 bij Melanchtonweg waren ze mee naar aan het kijken, volgens haar zat daar ook heel weinig in. Zo blijft er voor RMC weinig taxibuswerk over natuurlijk.

Misschien zou je voor het Noordereiland een STOPenGO kunnen maken, die na het Noordereiland doorrijdt naar winkelcentrum de vijf werelden, Metrostation Wilhelminaplein en de Wilhelminapier. Zo heb je gelijk het vervoersvraagstuk opgelost op de Wilhelminapier, het Noordereiland en je realiseert nieuwe verbindingen die er niet waren. Namelijk: vanaf het wilhelminaplein/pier met het centrum en station Blaak, vanaf het Noordereiland naar Wilhelminaplein voor een snellere reistijd naar bijvoorbeeld Zuidplein, en Noordereiland naar het winkelcentrum de vijf Werelden want dat lijkt mij dat daar ook best vraag naar is.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Lijn 34 wordt niet genoemd in het transitieprogramma, maar die lijn kwam sowieso niet voor in het vervoerplan dus misschien dat deze ook weer net zo spontaan kan verdwijnen als deze verscheen.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Lijn 188 die is eigenlijk al vervallen maar staat nog steeds op de website van de RET
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Vandaag gespot bij halte Erasmusbrug: personeel van de waterbus is gemobiliseerd om actie te voeren tegen het overhevelen van lijn 18 naar watertaxi.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
De QR-code linkt hiernaartoe, waar dezelfde tekst wat leesbaarder staat.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Bemined schreef: vr 08 okt 2021, 19:56 Lijn 34 wordt niet genoemd in het transitieprogramma, maar die lijn kwam sowieso niet voor in het vervoerplan dus misschien dat deze ook weer net zo spontaan kan verdwijnen als deze verscheen.
Als er niet bezuinigd had hoeven worden had men beter lijn 35 door kunnen trekken langs Park Zestienhoven, Overschie naar Schiedam Centrum.
Want zo creëer je een noordelijke Oost-West verbinding en kunnen reizigers ook bij Schiedam overstappen wat een hoop kan schelen voor veel mensen die in de eerder genoemde gebieden wonen of werken.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

busfanNL schreef: vr 08 okt 2021, 19:37 Ik hoorde inderdaad van een chauffeuse van de RMC dat er veel taxibuslijntjes vervallen, ook lijn 34 bij Melanchtonweg waren ze mee naar aan het kijken, volgens haar zat daar ook heel weinig in. Zo blijft er voor RMC weinig taxibuswerk over natuurlijk.
RMC heeft werk zat, ook buiten de RET, ze rijden onder andere bij Qbuzz en Connexxion.
busfanNL schreef: vr 08 okt 2021, 19:37 Misschien zou je voor het Noordereiland een STOPenGO kunnen maken, die na het Noordereiland doorrijdt naar winkelcentrum de vijf werelden, Metrostation Wilhelminaplein en de Wilhelminapier. Zo heb je gelijk het vervoersvraagstuk opgelost op de Wilhelminapier, het Noordereiland en je realiseert nieuwe verbindingen die er niet waren. Namelijk: vanaf het wilhelminaplein/pier met het centrum en station Blaak, vanaf het Noordereiland naar Wilhelminaplein voor een snellere reistijd naar bijvoorbeeld Zuidplein, en Noordereiland naar het winkelcentrum de vijf Werelden want dat lijkt mij dat daar ook best vraag naar is.
Tussen lijken en daadwerkelijk vraag zijn twee verschillende dingen ;) Men heeft enkele jaren geleden lijn 50 laten rijden vanaf de Wilhelminakade en op het stuk tussen het hotel en Wilhelminaplein reed ook nog een klein elektrisch busje, beide zijn opgeheven wegens het gebrek aan passagiers.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mverz »

jesse-cruzu schreef: vr 08 okt 2021, 21:06
Bemined schreef: vr 08 okt 2021, 19:56 Lijn 34 wordt niet genoemd in het transitieprogramma, maar die lijn kwam sowieso niet voor in het vervoerplan dus misschien dat deze ook weer net zo spontaan kan verdwijnen als deze verscheen.
Als er niet bezuinigd had hoeven worden had men beter lijn 35 door kunnen trekken langs Park Zestienhoven, Overschie naar Schiedam Centrum.
Want zo creëer je een noordelijke Oost-West verbinding en kunnen reizigers ook bij Schiedam overstappen wat een hoop kan schelen voor veel mensen die in de eerder genoemde gebieden wonen of werken.
Is jaren geleden ook al geprobeerd met lijn 32 welke vanaf Overschie langs Park Zestienhoven via de Kleiweg naar station Noord reed maar ook daar bleven de passagiers weg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Tegenwoordig stoppen er wel meer treinen op station Schiedam Centrum (vanaf december 6 IC's en 4 Sprinters per uur), dus dat kan tot meer reizigers leiden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Lijn 32 via Park Zestienhoven kan ik me hier herinneren, ik ken alleen lijn 45 maar die reed met een 8-persoonsbusje. Ben een keer mee geweest en wat ik me herinner waren er de hele rit geen anders passagiers.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Gaat over iets anders dit keer. Lijn 126 heeft in het verleden zijn eindbestemming bij Vijfsluizen gehad vanaf Maassluis. Welke buslijn alkeweer reed tussen Vijfsluizen en Schiedam Centrum? De oude lijn 55 toch?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Bij de ingebruikname van de metro in Schiedam bleef lijn 126 initieel nog doorrijden naar Schiedam Centrum, en bestond deze dus naast lijn 55. Zo te zien reed 55 via Nieuwe Haven - Koemarkt en 126 via de Burgemeester van Haarenlaan. Later is de 126 inderdaad ingekort maar ook 55 werd al vrij snel weer opgeheven geloof ik, dus welke bus er toen reed?
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Je kunt niet eeuwig in de zelfde visuele cirkel blijven denken dat bepaalde lijnen niet rendabel zijn en dus visieloos maar niks doen om het OV te verbeteren.

Lijnen die niet rendabel zijn verbinden simpelweg niet de plekken waar mensen graag naartoe willen of de reistijd is zodanig lang dat het niet te concurreren is met andere vervoermiddelen tenzij je echt geen keus hebt. Veel jonge lijnen krijgen ook niet eens de kans om verder te ontwikkelen. Mensen moeten een lijn nog "ontdekken", ervaren en zo wordt het vanzelf populairder. Wat ook mensen willen is gewoon snel van A naar B met zo min mogelijk overstappen en het liefst zo snel mogelijk.

Inmiddels zijn we ook al wat jaren verder en is Park 16hoven verder ontwikkeld, stoppen er meer treinen op Sdm zoals Meltrain al zei met allerlei directe verbindingen, en vergeet ook niet de metro en de R*NET buslijn naar het Westland.

Overschie heeft ook nog altijd geen directe verbinding met OV knooppunt Schiedam Centrum welke hemelsbreed 2,5 km ligt van Overschie Centrum. Het is toch bizar dat je helemaal om moet reizen via het Centrum van Rotterdam om Overschie te kunnen bereiken vanuit Schiedam. Wat ik merk hier is dat men ook vergeet dat er bij Schiedam Centrum veel gelegenheden zitten zoals de Euroscoop. En met lijn 35 pak je ook het grootste gedeelte van de noordrand mee. Hoe fijn zou het zijn als je na een avondje film gewoon met 1 bus naar je woning kan in Schiebroek?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: vr 08 okt 2021, 21:59 Lijn 32 via Park Zestienhoven kan ik me hier herinneren, ik ken alleen lijn 45 maar die reed met een 8-persoonsbusje.
Blijkbaar reed lijn 32 van 10-12-2006 t/m 13-12-2008 soms verder naar station Noord.
Bemined schreef: vr 08 okt 2021, 22:31 Bij de ingebruikname van de metro in Schiedam bleef lijn 126 initieel nog doorrijden naar Schiedam Centrum, en bestond deze dus naast lijn 55. Zo te zien reed 55 via Nieuwe Haven - Koemarkt en 126 via de Burgemeester van Haarenlaan. Later is de 126 inderdaad ingekort maar ook 55 werd al vrij snel weer opgeheven geloof ik, dus welke bus er toen reed?
Volgens mij werd lijn 126 al per 4 november 2002 ingekort tot Vijfsluizen. Dat was in elk geval op 1 maart 2004 het geval.
Lijn 55 reed toen Vlaardingen West - Schiedam Centrum, maar werd per 24 mei 2004 verlegd naar Westerhoofd en reed vanaf 31 oktober 2005 alleen nog tussen Liesveldviaduct en Schiedam Centrum.
Op 14 december 2008 werden lijn 55 en 126 samengevoegd tot een nieuwe lijn 126, die door Qbuzz werd gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

jesse-cruzu schreef: vr 08 okt 2021, 22:52 Overschie heeft ook nog altijd geen directe verbinding met OV knooppunt Schiedam Centrum welke hemelsbreed 2,5 km ligt van Overschie Centrum. Het is toch bizar dat je helemaal om moet reizen via het Centrum van Rotterdam om Overschie te kunnen bereiken vanuit Schiedam.
Dat is niet helemaal waar, want het kunt bij het Mathenesserplein overstappen tussen tram 21/24 en 32.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Men studeert op een nieuwe treinstation bij de Van Nelle fabriek, dat kan dan gelijk een belangrijk knooppunt worden tussen Overschie en Schiedam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Als daar inderdaad een treinstation komt, zou ik er ook de voorkeur aan geven als de eindpunt in Spangen verhuisd naar een keerlus nabij de Van Nelle-fabriek. Ik denk dan aan de route via de Da Costastraat en Spangesekade. Door de Da Costastraat reed vroeger een bus, de haltes bij de kruising Nicolaas Beetsstraat zijn nog half aanwezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Een en ander ligt eraan aan welke kant van de brug het station komt natuurlijk, daarover heeft men volgens mij nog geen voorkeur uitgesproken. Wel is de verwachting dat het station niet direct naast de brug over de Delfshavense Schie komt te liggen, dan zou men een nieuwe brug moeten bouwen en dat is waarschijnlijk te duur. De sporen moeten namelijk verder uit elkaar gelegd worden om er een perron tussen te proppen, en dat kost je toch snel 100 tot 200 meter afhankelijk van de baanvaksnelheid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De locatie aan de Spangese kant is logischer, aan de andere kant van de Delfshavense Schie heb je geen ruimte doordat het emplacement van Rotterdam Centraal daar vrijwel direct begint.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Er komt waarschijnlijk alleen een perron aan de twee zuidelijke sporen (ex-Hoekse Lijn), dat kan aan beide kanten van de brug omdat die sporen niet de fly-over op gaan. Een en ander hangt ook samen met de gebiedsontwikkeling die men hier wil uitvoeren.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Op de Parkshuttle wordt vandaag getest op het niet doodrijden van spelende kinderen en overstekende voetgangers:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En blijkbaar mogen hulpdiensten sinds kort gebruikmaken van de brug? En voor de detailfreaks, ja ze hebben de bordjes aangepast naar het nieuwe ontwerp van de parkshuttle :D

Verder nog een korte update over het materieeltekort op lijn A: naar mijn gevoel waren de 360-sporen op de remise 's-Gravenweg leger dan een paar weken eerder. Er stonden verder twee tweetjes SG3 op reserve en lijn C reed met 9 drietjes MG2/1 / SG2/1 en 1 tweetje SG2. Met kwam dus nog 4 rijtuigen te kort om lijn A weer op te kunnen starten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten