Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef: do 09 dec 2021, 13:47 Wisselstoring bij Rotterdam Centraal, metrolijn E rijdt enkelspoor en met een aangepaste dienstregeling, hierdoor is de gehele lijn ook uit de actuele reisinformatie gehaald want dat kan de 'dynamische' reisinformatie niet aan.
Als er geen dienstregeling aan een rit gekoppeld is kan er ook geen actuele reisinfo zijn toch? Immers, hoe weet het systeem over hoeveel minuten een metro die nu op Forepark staat, bij Melanchtonweg is?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Justinspotter30 schreef: wo 08 dec 2021, 15:24 Het was een mercedes citaro die op lijn 30 reedt maar waarom hebben ze die bussluis op de sara burgerhart erf er geen nieuwe bussluis geplaatst en wel die andere bussluis bij die 2 scholen.
Wat bedoel je precies? :s
HSG3 schreef: do 09 dec 2021, 19:33 Vrijdagochtend (morgen dus) gaat metrorijtuig 5217 om 04:00 op transport naar Roosendaal om geschuurd te worden.
https://twitter.com/joachimkost/status/ ... 9259106312
Is het de bedoeling dat deze ooit weer op het metronet terecht komt of mag dit niet i.v.m. veiligheidseisen?
Zeg nooit "nooit", maar ik acht de kans zeer klein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Als je de reactir eronder leest, istie al weg.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

hauptbahnhof schreef: do 09 dec 2021, 19:53Als er geen dienstregeling aan een rit gekoppeld is kan er ook geen actuele reisinfo zijn toch? Immers, hoe weet het systeem over hoeveel minuten een metro die nu op Forepark staat, bij Melanchtonweg is?
Men reed elke 15 minuten ipv elke 10, dan kan je dus in principe 1/3 van de ritten op tijd weergeven, 1/3 met +5 weergeven en 1/3 opgeheven. De apps ondersteunen dit via de open standaarden, maar de RET kan dergelijke informatie niet doorgeven.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Uiteindelijk klopt er niks van die dienstregeling als er enkelspoor gereden wordt lijkt me? Is niet gewoon uitval maar gewoon langere rijtijden gebruiken dan in de dienstregeling staat. Teveel gepuzzel terwijl het op dat moment eerder van belang is om de dienstuitvoering redelijk op orde proberen te houden (voor zover mogelijk met bijv de personeelsdiensten) en het wisselprobleem proberen op te lossen.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De RET meld op de website juist expliciet de vertrektijden vanaf Slinge, dus blijkbaar hebben ze dat wel degelijk uitgedacht ;) En zo moeilijk is dat ook niet, als je een tijdwegdiagram hebt kost je het hooguit een minuutje om de juiste tijden te vinden waarbij je elkaar buiten het stuk waar enkelspoor gereden wordt kruist. Kwestie van de juiste software hebben dus, moet het met de hand dan duurt het iets langer.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Meltrain schreef: do 09 dec 2021, 20:01
Justinspotter30 schreef: wo 08 dec 2021, 15:24 Het was een mercedes citaro die op lijn 30 reedt maar waarom hebben ze die bussluis op de sara burgerhart erf er geen nieuwe bussluis geplaatst en wel die andere bussluis bij die 2 scholen.
Wat bedoel je precies? :s
Hij bedoelt de bussluis bij Heksendans :)
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Er komt een nieuwe buslijn 547 op het Noordereiland...

Buslijn (5)47 | Station Blaak – Noordereiland
- Deze lijn wordt opgeheven. De haltes worden bediend door de nieuwe lijn 547 die een ronde over het Noordereiland rijdt. Bij de halte Koninginnebrug kan worden overgestapt op lijn 32. Lijn 547 rijdt met e-shuttles.

Wordt dit een RET lijn of gereden door Trevvel?
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Na maanden van uitstel is men dan toch echt begonnen deze week, overpad Einsteinplaats is afgesloten voor al het verkeer, de oude AHOBs zijn verwijderd en de eerste nieuwe lichten staan inmiddels op hun plek:
Afbeelding

Werkzaamheden duren nog een week. Na de kerstvakantie is het de bedoeling dat men aan de slag gaat bij Romeynshof, daar blijft het overpad open voor voetgangers zodat het metrostation goed bereikbaar blijft.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

BusFreakRotterdam schreef: za 11 dec 2021, 10:57 Er komt een nieuwe buslijn 547 op het Noordereiland...

Buslijn (5)47 | Station Blaak – Noordereiland
- Deze lijn wordt opgeheven. De haltes worden bediend door de nieuwe lijn 547 die een ronde over het Noordereiland rijdt. Bij de halte Koninginnebrug kan worden overgestapt op lijn 32. Lijn 547 rijdt met e-shuttles.

Wordt dit een RET lijn of gereden door Trevvel?
Trevvel stopt volledig met rijden op het Noordereiland.

https://www.trevvel.nl/vervoer-noordereiland-stopt/

Heeft RET een elektrische bus om de nieuwe buslijn te rijden?
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Heeft men het oud busje van lijn 60 toevallig nog ergens staan? Het kenteken lijkt nog altijd geldig, al is de APK wel vervallen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... eMePLS.jpg
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Die staat al een tijd te koop.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Welk busje(s) zou RET dan op de kop tikken? Of hebben ze nog elektrische bussen (e-shuttle) in de vloot zitten?

Wat is jullie mening over lijn 547, alleen rondje Noordereiland en overstappen bij de Koniginnebrug op lijn 32? Is de besparing zoveel groter dan de oude lijn 47 door laten rijden?

Zou je de frequentie niet kunnen verlagen en de buslijn doortrekken naar Wilhelminaplein? of is dit ook weer een doekje voor het bloeden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het scheelt ongeveer de helft van de rijtijd, dus waarschijnlijk wel.
Laatst gewijzigd door Tom024 op ma 13 dec 2021, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Lijn 547 gaat gereden worden door DAM Nederland, met 3 persoons e-shuttle busjes en vrijwilligers die verstaan van de arbeidsmarkt.
Hierbij de link naar de brief van de wethouder.

https://www.noordereiland.org/2021/alte ... atzmbpDeww
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Mooie oplossing zo. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door diederickx »

Ik wil er geen woorden aan vuil maken in het mierendraadje; maar het duurde wel even voordat ik doorhad dat er een spatie ontbrak in "verstaan".
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Hoe is dit een mooie oplossing? Het slaat toch nergens op dat je vanaf het Noordereiland nu tweemaal mag overstappen om bij Rotterdam Centraal te komen? Blaak was juist een mooi eindpunt omdat je daar op veel ander OV kan overstappen. De RET blijft maar bezuinigen op het bussennetwerk wat ervoor zorgt dat de aanvoer op ander OV ook slechter wordt. Die buslijn 47 werd door één bus uitgevoerd die rondjes reed van Blaak naar het Noordereiland en zelfs daar is geen geld voor? Wat een onzin oplossing om vervolgens van die minibusjes in te zetten. Alsof er mensen zin hebben om zo vaak over te stappen om op je bestemming te komen. Bus 32 heeft daarnaast echt geen gebrek aan reizigers als ik dat zo zie elke dag. Wat verlichting kan die lijn wel gebruiken.

Ik was laatst ook in Zalmplaat, helemaal bizar wat ze daar met die stadsbus gedaan hebben; lekker in één richting en een frequentie alsof het een of ander boerengat is. Zo verlies je zo veel reizigers omdat niemand met zulke frequenties en vage routes wil werken.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De Erasmusbrug is weer eens kapot, de brug ging om 15:30 open en 10 minuten later weer dicht maar de slagbomen gaan niet meer omhoog. De gestrande trams aan de kant van Wilhelminaplein zijn gedriehoekt en teruggekeerd, trams aan de kant van Leuvehaven staan zo te zien nog altijd stil.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Komt die nieuwe keerlus mooi van pas
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Ferdinand schreef: di 14 dec 2021, 16:03 Hoe is dit een mooie oplossing?
Het is geen mooie oplossing, het is een pragmatische oplossing.

Normaal gesproken is het in het openbaar busvervoer al een tekorteneconomie waarin je moet schuiven met uren, en nu al helemaal. Dan gaat gewoon de bijl in allerlei lijntjes die feitelijk niet veel meer doen het aantal adressen met een bushalte in de buurt binnen de geldende normen te krijgen, want onder druk wordt alles vloeibaar.

Reizigers hebben niks met die normen te maken: die zoeken in de meeste gevallen een halte die weliswaar een paar honderd meter verderop ligt, maar waarvandaan je veel meer verbindingen en reismogelijkheden in een uur hebt. Dat gebeurt dus ook op Zalmplaat, of op Noordereiland.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het is zo'n 800 meter vanaf de halte van lijn 32 naar het verste adres op het Noordereiland. Dat is niet verder dan de verste adressen in bijvoorbeeld Ommoord en Zevenkamp van een OV halte af liggen sinds respectievelijk de buslijnen 46 en 35 daar verdwenen zijn.
Dominiquewezemer
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 07 nov 2021, 23:43

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dominiquewezemer »

katvis schreef: di 14 dec 2021, 16:24 Komt die nieuwe keerlus mooi van pas
Kan niet gebruikt worden. Dus er wordt gedriehoekt voor de brug
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Bemined schreef: di 14 dec 2021, 18:07 Het is zo'n 800 meter vanaf de halte van lijn 32 naar het verste adres op het Noordereiland. Dat is niet verder dan de verste adressen in bijvoorbeeld Ommoord en Zevenkamp van een OV halte af liggen sinds respectievelijk de buslijnen 46 en 35 daar verdwenen zijn.
Ja maar als men zo blijft denken dan laat je wel een flink deel van de bewoners in de steek omdat niet iedereen zulke afstanden wil of kunnen overbruggen. Reistijden worden inderdaad veel langer door de langere loopafstanden en meer overstappen. Begrijp me niet verkeerd, jongeren kunnen prima dat soort afstanden belopen maar een ander goed voorbeeld is in Crooswijk waar mijn ouders zondag niet meer de deur uit gaan omdat het voor hen te ver lopen is naar de dichtstbijzijnde tramhalte. Zij wonen in het deel van Crooswijk waar er geen OV meer is op zondag. Mensen raken langzamerhand wel in een sociale isolement omdat de bus niet meer komt. Ik vind het persoonlijk een pijnlijke ontwikkeling dat er steeds meer lijnen verdwijnen en typisch de dunnere lijnen als eerst worden wegbezuinigd i.p.v. het lijnenet optimaliseren.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chauf21 »

nvdw schreef: di 14 dec 2021, 17:38
Ferdinand schreef: di 14 dec 2021, 16:03 Hoe is dit een mooie oplossing?
Het is geen mooie oplossing, het is een pragmatische oplossing.

Normaal gesproken is het in het openbaar busvervoer al een tekorteneconomie waarin je moet schuiven met uren, en nu al helemaal. Dan gaat gewoon de bijl in allerlei lijntjes die feitelijk niet veel meer doen het aantal adressen met een bushalte in de buurt binnen de geldende normen te krijgen, want onder druk wordt alles vloeibaar.

Reizigers hebben niks met die normen te maken: die zoeken in de meeste gevallen een halte die weliswaar een paar honderd meter verderop ligt, maar waarvandaan je veel meer verbindingen en reismogelijkheden in een uur hebt. Dat gebeurt dus ook op Zalmplaat, of op Noordereiland.
Ik kan je volgen zolang er voor was gekozen om de buslijn volledig op te heffen op het eiland.
Nu is er in de afgelopen jaren voor gekozen om een bestaande buslijn (met 1 omloop, 1 bus) met belangrijkste eindbestemming en prima overstapmogelijkheden te vervangen voor 2 kleine omlopen, 2 voertuigjes zonder duidelijke bestemming én overstappen voor de reiziger.
Op welke manier is dat een verbetering?

Ik snap keuzes voor kleinschalige inzet, ik snap keuzes voor vraagafhankelijk, ik snap keuzes voor langere loopafstanden, maar deze nieuwste keuze is op geen enkele manier te volgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 178 gasten