Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ow ja, metro rijdt subsidieloos.. (toch? was ik even vergeten. dan maakt het idd niet uit)
katvis
Berichten: 792
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Metro en tram sinds 2017
PSA: Links gaan, rechts staan
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Dit kan ook worden opgelost, door de 10-minutendienst of richting De Akkers in de ochtend een half uur te vervroegen, of richting De Terp een half uur te verlengen.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Vanaf De Terp loopt de tienminutendienst nu van 6:57 tot 18:48 (laatste trein wijkt 1 minuut af maar reken ik nog tot de tienminutendienst), vanaf De Akkers start de tienminutendienst om 6:37 en loopt deze tot 18:57. Dus een half uur langer een tienminutendienst de andere kant op is inderdaad een optie, maar vraag is of het wat oplevert, want dan moet deze trein dus 20 minuten eerder uitrukken om eerst naar De Terp te gaan, terwijl het aantal reizigers er niet door zal groeien vermoed ik.

Een optie die misschien wel wat oplevert is een vroegere rit van Kralinge Zoom naar De Akkers. Nu komt de eerste metro van lijn C pas om 6:30 bij De Akkers aan, wat volgens mij de laatste aankomst van een eerste rit is van alle metrolijnen. Door een uitrukker toe te voegen die om 6:15 aankomt heb je een extra reismogelijkheid vanuit het centrum en Schiedam naar Spijkenisse met evenveel materieelkilometers want de uitrukker vanaf de opstelsporen bij De Akkers schuift dan door naar een uur later.

Overigens is dit niet de enige buitendienst uitrukkers, ook de eerste metro's naar Den Haag en Steendijkpolder rijden buiten dienst, en ook op lijn D heb je een metro die buiten dienst van de Waalhaven naar De Akkers rijdt.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 317
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Er is een storing op lijn B en die rijd niet tussen Schiedam centrum en Hoek van Holland Haven, maar ik zag net een B naar Nesselande tussen Tussenwater en Pernis rijden en de achterste voertuig is 5627.
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

https://www.rdamov.nl/viewtopic.php?p=112114#p112114
Nog een melding hiervan (wellicht dezelfde metro).
Zelf zag ik rond 08:15 een metro van lijn B aankomen te Tussenwater richting Hoogvliet/Spijkenisse.

Tevens op lijn C meerdere drietjes actief, oa. op WD 882, 885 & 890, 881 is met SG3 onderweg.
Daelea
Berichten: 1113
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daelea »

De storing is nog altijd aan de gang, ik kwam rond 9 uur nog een B naar Nesselande tegen op Spijkenisse Centrum. Het lijkt er nu op dat de ritten die eigenlijk als lijn B reden richting Hoek van Holland/Maassluis, nu 'C De Akkers' tonen en de rit als lijn C rijden. Wel zonder actuele reisinformatie.

Edit: nu om 9.46 op Schiedam Centrum, de rit die eigenlijk als B naar Steendijkpolder had moeten gaan, komt binnen als 'C Hoogvliet'.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De overwegen op de sneltram blijven onhandig, net stond bus 36 weer bijna 5 minuten voor het rode licht te wachten bij Oosterflank omdat steeds op het moment dat rechtdoor groen zou krijgen de slagbomen dichtgingen en de cyclus dan overgeslagen lijkt te worden. En bij de Hoofdweg lijkt het tegenwoordig standaard te zijn dat de metro's rood licht krijgen en moeten afremmen of zelfs stoppen voor de kruising. Zal men dit ooit nog goed op weten te lossen?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Viel mij ook al op vanmiddag. Ik had metro A naar Binnenhof en bij de Hoofdweg stonden we plots stil. De metrobestuurder leek het ook niet te verwachten want hij remde heel abrupt tot stilstand. Het lijkt me toch dat de metro onmiddelijk prioriteit krijgt? "Ziet" die kruising de metro dan niet op tijd?

Ik heb het idee dat dit eerder minder voorkwam.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De verkeerslichten daar zijn altijd al zeer strak afgesteld, maar voorheen kreeg de metro wel altijd net op tijd wit. Misschien dat vanwege de afsluiting van de Alexanderlaan de lichten nu iets anders afgesteld zijn?
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

De overweg bij Oosterflank is al een tijdje een drama voor rechtdoor verkeer dat de metrobaan en Alexanderlaan wil oversteken. Je staat daar serieus vaak wortels te schieten terwijl er vaak genoeg momenten zijn dat er een tijdje geen metro aankomt maar alsnog moet blijven staan wachten voor niets. De bus heeft hier wel veel last van. Je zou denken dat chauffeurs hier wel een melding van maken toch?
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Willem »

Waarschijnlijk is dat lastig te organiseren omdat de bus op Alexander aansluitingen zal hebben en de metro zeer frequent rijdt.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De dienstregeling is het probleem niet, er zit inderdaad genoeg ruimte tussen twee metro's voor de bus om over te steken, maar de verkeerslichten lijken heel slecht geprogrammeerd te zijn of er zijn wat detectielussen die niet goed werken waardoor het systeem niet door heeft dat er een hele rij voertuigen al minutenlang staat te wachten.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Is dat niet standaard een dingetje? Slechte prioriteit voor OV? Dat dan helemaal verslechterd wordt als de lichten niet goed werken.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Aparte prioriteit voor de bus lijkt me niet nodig hier, probleem is dat de slagbomen gemiddeld 18x per uur sluiten (lijn B kruist zichzelf hier dus dat is meestal één sluiting voor beide richtingen, voor lijn A aparte sluitingen per richting) waardoor er vaak maar 2 à 3 minuten zit tussen twee sluitingen. Als de volledige cyclus van de kruising langer duurt dan dat kan deze dus niet volledig afgewerkt worden voor de slagbomen weer omlaag gaan. Als daar onvoldoende rekening mee is gehouden bij het afstellen van de lichten kan je dit soort zaken krijgen.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Willem »

Op lange termijn is het ongelijkvloers maken van sommige kruisingen toch de, hoewel meest dure, beste oplossing.

Als de kruising met de Prins Alexanderlaan bij Schenkel verdwijnt kan het metrotraject vanaf Capelsebrug al naar Schenkel verlengd worden.
Verder is gezien de verkeersdrukte en daarmee -veiligheid een ongelijkvloerse kruising bij de Hoofdweg urgent.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

In geval van de Grote Beer lijkt het me vooralsnog oplosbaar met slimmere verkeerslichten. Hoofdweg is een ander verhaal, die kruising is te complex daarvoor en de metro te onvoorspelbaar omdat de kruising kort na een druk station ligt. Ik zie het alleen niet gebeuren dat men de sneltram na 30 jaar alsnog (deels) ongelijkvloers gaat maken. Een plan waar ik nog hoopvol in ben is een verkeerstunnel op de Hoofdweg, dat had men 10 jaar gelegen voorgesteld als oplossing, doorgaand verkeer op de Hoofdweg zou dan de Grote Beer, de metrobaan en Alexanderlaan ongelijkvloers kruisen, alleen lokaal verkeer zou dan nog via de overweg rijden. Dat plan hoor je echter ook weinig meer van.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8866
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De Hoofdweg is uit eigen waarnemingen van tot een paar jaar geleden te druk om gelijkvloers te laten kruisen met de sneltram. Probleem is dat het alleen bijna niet anders kan doordat de Prins Alexanderlaan nagenoeg parallel daaraan loopt. De metrosporen onder de Hoofdweg door zou wel een optie zijn, mits dat geen gevolgen heeft voor de perrons van de twee stations aan beide uiteinden ervan vanwege de vereiste hellingshoek. Daarnaast zit je bij een dergelijke ingreep ook nog met het Alexandrium dat deels over de Hoofdweg heen gebouwd is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Gisteravond laat storing op metro B. De rit van 22:51 vanaf Alexander viel uit. Als de tekst "wordt verwacht" op de infoborden verschijnt, mag je er kennelijk vanuit gaan dat de rit uitvalt. Die infoborden sloegen vervolgens op tilt en lieten eerst alleen maar ritten van lijn A zien, maar vervolgens kwam er toch een metro B van een kwartier later op het bord.

Bij Graskruid zag ik de metro op het verkeerde spoor naar Alexander om de metro A van iets eerder in te halen. Goede zaak want als metro A naar Kralingse Zoom eerder was geweest had iedereen toch wel overgestapt op die andere metro B (voor het centrum dan).
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het ging volgens mij alleen om het stuk De Tochten - Nesselande gegaan dat gestremd was, maar de reisinformatie kan daar niet goed mee overweg. Een metro is altijd op de hele rit vertraagd of uitgevallen lijkt het, dus pas zodra deze weer op de normale dienstregeling zit gaat de reisinformatie weer wat zinnigs tonen.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Men lijkt weer voldoende 5300tjes te hebben op zuid, lijn D is vanmorgen volledig op de normale lengte van start gegaan zonder dat er 5400tjes moesten bijspringen. De vier stellen uit de 5400 serie die afgelopen vrijdag nog op lijn D reden zijn dit weekend overgebracht naar de 's-Gravenweg en zijn vanmorgen op lijn A van start gegaan. Metrolijn C rijdt nog wel grotendeels met ingekorte metro's rond, 8 van de 10 diensten waren een tweetje 5300/5400 vandaag. Ook op lijn A nog twee metro's ingekort tot een tweetje 5400, plus een drietje 5400. Er lijkt dus nog vooral een tekort aan SG3 te zijn op het moment.

Op Capelsebrug is trouwens bijzonder weinig activiteit te zien voor de laadpalen van de bus. De locatie is al weken afgezet met hekken maar ik zie er weinig gebeuren.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

RET meld een omleiding op lijn 2: Charlois - Keizerswaard via de Euromast 😀 Keerlus bij Wilhelminaplein blijkbaar nog steeds niet operationeel.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Maar de omleiding van lijn 2 is al sowieso opmerkelijk genoeg. Hij rijdt zelfs om via Noorderheling, Dwarsdijk en Varkenoordsviaduct terwijl dat prima via Beijerlandselaan of Rosesstraat kan. Dat kan je dus geen lijn 2 meer noemen dan. _O-
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Volgens de RET zit de verstoring tussen Beukendaal en Keizerswaard, dan is dit inderdaad de enige omleiding. De stremming is slechts in een richting dus om de terugrit wel te kunnen rijden moet je heen de lange route pakken. Bij een stremming in beide richtingen zou je de boel wel kunnen opheffen natuurlijk.
Bemined
Berichten: 5964
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik was net weer even bij Oosterflank dus heb even opgelet bij de verkeerslichten, de normale cyclus lijkt zo rond de minuut te duren, maar één keer duurde het tegen de vier minuten toen de slagbomen twee keer achter elkaar dicht gingen. Nu was er toen ik er stond uiteraard weer een rit van lijn A uitgevallen dus er waren langere tussenposen tussen het sluiten van de overweg, anders was het misschien vaker voorgekomen dat de lichten minutenlang op rood bleven. Overigens vanmiddag maar liefst 11 SG2/1 stellen actief op de sneltram, lang geleden dat er zoveel tegelijk reden!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten