Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
hauptbahnhof schreef:Het trage netwerk met straten als West Kruiskade, Nieuwe Binnenweg, verkeerslichten die trams geen prioriteit geven is niet genoeg?
De West-Kruiskade uit het tramnet halen gaat natuurlijk niet, aangezien dat na de Erasmusbrug het drukste stuk van het huidige tramnet is. Maar voetgangers, parkeren, auto’s en trams in die straat past allemaal niet, zeker als er ook nog fietsers bij moeten.
De Nieuwe Binnenweg is rustiger en daar loopt de tram steeds verder leeg hoe verder hij bij het Centraal Station vandaan rijdt. Verder zijn daar veel verkeersproblemen door dubbelparkeren, vooral tussen de ‘s-Gravendijkwal en de Lage Erfbrug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
En men gaat door met het bewust laten doodbloeden van de tram in Rotterdam. Echt dit lijkt wel verzonnen te zijn door iemand die alleen vanuit zijn kantoor naar cijfers kijkt en niet naar buiten gaat om te kijken wat werkelijk het probleem is en daar een oplossing voor te zoeken. Wat houden we straks over? 4 lange tramlijnen die parallel met elkaar rijden en de rest verbussen of helemaal verstoken laten van OV?
Juist het probleem van het trage netwerk zijn bepaalde routes die lijnen nemen vooral in het Centrum, het verkeer wat op straatsporen in de weg zit, en trams nauwelijks prioriteit krijgen bij verkeerslichten. Tramsporen verdwijnen in een rap tempo in Rotterdam en er komt niks meer bij.
Je kan ook gewoon lijnen strekken, kleine stukjes sporen aanleggen om bepaalde routes wat sneller te maken. Ik ben nog steeds van mening dat niet alle tramlijnen langs CS hoeven. Bijvoorbeeld lijn 8 kan over de gehele Coolsingel rijden of nog beter zelfs breng de tram terug over de Mariniersweg zodat Station Blaak een rechtstreekse verbinding met Noord en Hillegersberg heeft, en lijn 7 weer langs het Oostplein waardoor deze lijnen al wat sneller worden. Bijkomend voordeel voor lijn 7 is dat er geen nieuwe sporen hoeven aangelegd hoeft worden en een vrije baan heeft over de Goudsesingel en Boezemweg. Ik zou lijn 7 verder weer naar Spangen laten rijden i.p.v. Willemsplein zodat tram 23 niet meer naar Marconiplein hoeft. Kunnen de mensen die in beneden Spangen wonen ook weer snel op de Kade zijn voor hun boodschapjes.
Enkele voorbeelden hierboven genoemd en zo zou ik graag nog meer ideeën willen delen, maar krijg het idee dat men niet kijkt naar waar mensen naartoe willen, maar alleen naar cijfers en ik weet vrijwel zeker dat hoge cijfers vaak ook komen omdat men wel met een bepaalde lijn moet omdat ze geen keus hebben maar wel verder moeten lopen of moeten overstappen omdat er geen rechtstreeks verbinding bestaat.
Dat van Crooswijk rechtstreeks naar Alexander kunnen is ook een wens dat maar nooit in vervulling komt.
Metrolijn C zou vanaf vandaag weer volledig op de normale lengte moeten rijden en dat lijkt aardig gelukt, alles wat ik gezien heb was een drietje 5300/5400 of tweetje 5600/5700 terwijl afgelopen zondag nog meer dan de helft met een tweetje 5300/5400 gereden werd. Of het materieeltekort nu definitief voorbij is zal afwachten zijn, afgelopen maandag reed er nog een enkeltje op lijn A door materieeltekort en nu men weer opschaalt hebben de voertuigen ook weer meer onderhoud nodig.
De spitsdiensten blijven voorlopig nog wel binnen, mijlpaal voor 1 april was 134 van de 166 voertuigen beschikbaar te hebben, dat is voldoende voor de Coronadienstregeling maar voor het opstarten van de spitsdiensten is dat nog onvoldoende. Dus Spijkenisse moet het nog even doen met 6x per uur een lijn D in de spits, met uitzondering van 15 april want dan rijdt lijn D wel 8x per uur vanwege goede vrijdag (RET logica).
Chollo schreef: ↑vr 01 apr 2022, 11:12Lijn 7 naar Nieuw Crooswijk, vind ik een logische stap. Verleng die het liefste dan ook meteen door tot station Alexander, dan hebben we in Oost eindelijk weer eens een normale verbinding met Crooswijk (met het OV duurt dit nu meer dan een uur, fietsend velen malen korter).
Rechtstreeks Crooswijk - Alexander lijkt mij wel een logische gedachte. Maar dan denk ik dat het goedkoper is om bus 38 naar Alexander te verlengen, dan om de Bosdreef te vertrammen.
Dat zou inderdaad ook echt al prima zijn. Degene die de RET echter zo ver kan krijgen, verdient een standbeeld.
Volgens de nu ingeladen reisinfo verhuizen de RET-bussen komende maandag naar het nieuwe busstation Zuidplein. Onderstaande foto is van vandaag - blijkbaar is de oplevering toch nog vertraagd? Ik kan nergens berichten of planningen vinden over het nieuwe busstation..
Laatst gewijzigd door Daelea op za 02 apr 2022, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook een ontwerp heb ik nog altijd niet kunnen vinden. Maar het lijkt toch wel echt dit te gaan worden ja. Een hele rij abri's, waarbij de perrons dus in een rij van het metrostation verwijderd liggen. In plaats van onder/om de metro heen zoals nu het geval is.
Ik heb nog de stille hoop dat het uiteindelijk nog overdekt wordt, maar dat zal wel niet.
Laatst gewijzigd door Daelea op za 02 apr 2022, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Het nieuwe busstation gaat nog niet open, wel de hellingbaan zodat de reizigers weer boven kunnen uitstappen. Is die rare uitstaphalte ook weer verleden tijd.
Waarschijnlijk heeft de RET de nieuwe situatie al in de systemen gezet omdat de oplevering van het nieuwe busstation zoveel vertraging heeft opgeleverd dat ze zelf ook niet meer weten wanneer alles gereed is.
Het is te hopen dat de RET binnenkort nieuwe abri's gaat aanschaffen. Want bij deze wordt je erin net zo nat als erbuiten. En ze bieden bij wind geen beschutting.
De RET is er na anderhalf jaar achter gekomen dat er aan het eind van de middagspits enkele gaten in de dienstregeling van lijn D zaten, vanaf volgende week worden enkele vertrektijden van lijn D aan het eind van de middag aangepast zodat er vanaf 17:30 weer elke 5 minuten een metro rijdt vanaf Rotterdam Centraal i.p.v. elke 3/7 minuten. Die gaten waren ontstaan doordat de spitsritten vanaf Pijnacker eind 2020 geschrapt werden.
Ik was vandaag bij Hesseplaats, daar zijn beide overwegen nu vernieuwd, waaronder de eerste grote kruising met autoverkeer en twee dubbele fietspaden. Paar opvallende zaken: de bomen gaan nu in één keer open, bij de oude installatie gingen de bomen voor de fietsers aan de ene kant van de kruising eerder open dan de overige bomen maar dat is niet meer het geval. Ook de gegarandeerde opening is vervallen, het "wacht tot het rode licht gedoofd is" principe is nu van toepassing. Hesseplaats is een symmetriepunt waardoor er vaak twee metro's tegelijk komen, en ik heb meerdere keren gezien dat de bomen tijdens het opengaan op 2/3 blijven hangen en vervolgens na een paar seconden weer zakken. Dit zal wel wennen worden voor de vaste gebruikers, want wachten tot het rode licht gedoofd is doet men in Rotterdam-Oost al jaren niet meer.
Qua materieel bij de metro vanochtend nog een klein tekort in de vorm van een enkeltje op lijn B, met 3 minuten erachter een drietje op lijn A. Enkeltje is gelukkig later op de dag verlengd tot een tweetje. Bij de bus zal deze week eindelijk de 1500 serie instromen. Nadat ze enkele weken op proef gaan rijden op de bestaande lijnen wordt vanaf 9 mei het aantal elektrische lijnen uitgebreid. In de loop van de zomer gaan ze ook vanuit Krimpen rijden maar daar is de infrastructuur nog niet klaar. Meer info hier: https://corporate.ret.nl/nieuws/vanaf-d ... sie-bussen
HSG3 schreef: ↑ma 04 apr 2022, 18:16
Tegen 2030 zou de volledige busvloot dus zero emission zijn, maar wat gebeurt er dan met de 1100-serie? Deze bussen zijn dan pas 10 jaar oud.
De 1100 serie gaat er in 2025 al uit, de 1200 serie in 2030. In de aanbesteding vroeg men destijds dan ook om een terugkoopgarantie.
aadvannijen schreef: ↑za 02 apr 2022, 16:20
Het nieuwe busstation gaat nog niet open, wel de hellingbaan zodat de reizigers weer boven kunnen uitstappen. Is die rare uitstaphalte ook weer verleden tijd.
Ik zag vanochtend vroeg inderdaad weer de hellingbaan gebruikt worden; dat klopt dus in elk geval.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.