Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tjoektjoek »

BusFreakRotterdam schreef: vr 31 mar 2023, 13:21
Gideon schreef: vr 31 mar 2023, 12:10 Zou me niet verbazen dat de extra ritten naar HvH Strand vanaf Blaak gereden zou worden.
Dat klopt, extra strandritten gaan tussen Station Blaak en HVH Strand v.v. rijden gedurende de zomermaanden
en tijdens evenementen zoals de strandopening. Wachten is nu nog op een vergunning voor deze extra ritten.
Hoeveel metro's per uur gaan er dan naar Strand? 8x per uur?
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door April064 »

OVinfo lijkt geen realtime info meer uit te zenden van de metro's. In de metro waar ik nu zit vanuit Hoek van Holland werd er voor Steendijkpolder Kralingse Zoom omgeroepen en daarna gaf het omroepsysteem en de infoschermen het op.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De RET heeft waarschijnlijk in de dienstregeling lopen rommelen nadat deze voor de eerste keer naar OVinfo was gestuurd. Bij de RET gaat dan de realtime informatie kapot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ovinfo staat er om bekend niet altijd de laatste versie van de dienstregeling ingeladen te hebben. Op busposities gaat het wel goed dus aan de data lijkt het niet te liggen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Maar de ritnummers komen wél overeen, wat zou blijken dat het om de laatste versie zou moeten gaan ? :s
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tjoektjoek »

SLH schreef: wo 29 mar 2023, 12:00 Ik zag vandaag de eerste nieuwe lijnenkaarten in de 5630, waarbij de spitslijnen (A tot Vlaardingen West en D tot Pijnacker Zuid) met stippellijntjes waren ingetekend :trein:
Hij is ook te vinden op de RET website: https://bestanden.ret.nl/user_upload/Do ... nkaart.pdf
010rdamm
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Is er al bekend wanneer metrolijn D door gaat rijden naar Pijnacker Zuid? Benieuwd hoe dit kwa materieel inzet uitpakt. Gaan de oude sneltrams dan ook door naar Vlaardingen?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Om dit mogelijk te maken, moeten de 5400'en inderdaad ingezet worden op lijn A, hiervoor krijg je dan het volgende materieelbestand:

Lijn A (9): 5x 3*SG2/1 & 4x 2*SG3
Lijn B (13): 13x 2*SG3
Lijn C (10): 10x 3*MG2/1
Lijn D Aks-Rcs (8): 8x 3*MG2/1
Lijn D Aks-Paz (11): 11x 2*SG3
Lijn E (10): 10x 2*RSG3

(18x3) 54 van de 62 MG2/1
(5x3) 15 van de 18 SG2/1
(10x2) 20 van de 22 RSG3
(28x2) 56 van de 64 SG3
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Maar, stel dat de 5400-serie op lijn A op de hoekse lijn gaat rijden, is het dan mogelijk (of toegestaan) om ze met 100km/h te laten rijden? Ze zouden natuurlijk ook gewoon met 80km/h kunnen rijden, maar het zou kunnen dat dat dan weer gevolgen heeft op de dienstregeling.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

De 5400-serie kan 100 km/u, dit is uitgeprobeerd.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gideon »

MetroRET schreef: vr 31 mar 2023, 12:12 In plaats van lijn A verlengen, wat minder personeel en materieel kost :roll: .
Denk dat dat net als vorig jaar beter te plannen was, dan een lijn door te treken.
Toen gingen ze ook vanaf Blaak naar HvH Strand
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dat laatste lijkt me erg sterk. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

HvH Haven dan ;)
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Gideon schreef: za 01 apr 2023, 17:49
MetroRET schreef: vr 31 mar 2023, 12:12 In plaats van lijn A verlengen, wat minder personeel en materieel kost :roll: .
Denk dat dat net als vorig jaar beter te plannen was, dan een lijn door te treken.
Toen gingen ze ook vanaf Blaak naar HvH Strand
Alleen, om dat in de huidige dienstregeling passend te krijgen, zal de extra pendel op de reguliere dienst van/naar Nesselande moeten keren, anders past het niet op Hvh Strand.

En dat is plantechnisch net zo ingewikkeld als lijn A simpelweg verlengen naar Hvh Strand.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Ik dacht dat het oorspronkelijk wel het idee was om lijn A naar strand te verlengen in de warme zomerdagen
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

SLH schreef: wo 29 mar 2023, 12:00 Ik zag vandaag de eerste nieuwe lijnenkaarten in de 5630, waarbij de spitslijnen (A tot Vlaardingen West en D tot Pijnacker Zuid) met stippellijntjes waren ingetekend.
De afgelopen week heb ik die nieuwe lijnenkaarten in (bijna) alle metrovoertuigen gezien waar ik ingezeten heb.
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred »

katvis schreef: zo 02 apr 2023, 10:25 Ik dacht dat het oorspronkelijk wel het idee was om lijn A naar strand te verlengen in de warme zomerdagen
5400-serie mag maar tot Vlaardingen-West, dus als je lijn A wil verlengen moet deze helemaal met SG3 gereden worden. Waarschijnlijk zijn daar niet voldoende voertuigen voor.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Jawel, want lijn A + lijn B pendel tot Blaak, kost meer materieel, dan elke lijn A naar Hvh Strand.

Lijn A met 5 omlopen en een extra lijn B tot Blaak met 6 omlopen kost meer dan enkel lijn A naar Hvh Strand, die daarvoor 9 omlopen nodig zal hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ik volg je niet helemaal: als lijn A verlengen 9 SG3s kost en een pendel lijn B er 6 nodig heeft, hoe is dat dan een argument dat er in tegenstelling tot wat Fred steld wel genoeg materieel is?
Je schrijft immers letterlijk dat er met lijn A verlengen meer SG3 nodig is. En op lijn A kan je dan ook ander materieel inzetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Op lijn A én B-extra zijn gesamelijk dus 11 omlopen nodig, met enkel lijn A dus 9, 2 minder.

Weliswaar 9 omlopen die allen met SG3 moeten rijden, maar dat is samen met de 10 op reguliere lijn B nog altijd minder dan er tijdens de doordeweekse spits benodigd is (13 op lijn B; 9 op lijn A).
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De extra strandmetro's zullen alleen rijden op momenten dat er een kwartierdienst is (zondagen en vakantiedienstregeling) en dan speelt het probleem met onvoldoende SG3 inderdaad niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Die strandmetro's zouden wel eens sneller dan gedacht nodig kunnen zijn... Vanmiddag al staanplaatsen vanaf Strand in het stel het verst van de ingang, zo druk waren andere nieuwe stukjes metrolijn toch niet op de eerste dagen.
Bij aankomst stonden alle poortjes open met BOAs erbij, maar desondanks stroopte het aardig op met reizigers die wilden uitchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Maar vandaag was nog een halfuurdienst toch? Vanaf Hemelvaartsdag komt er een kwartierdienst op zondagen. De extra strandmetro's waar het hier om gaat zijn de metro's die bovenop de kwartierdienst komen in de hoogzomer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Ja, maar als met een halfuursdienst bij net 10 graden met koude wind er al talrijke staanplaatsen zijn... Dan zit die kwartiersdienst waarschijnlijk ook al flink vol bij mooier weer na Hemelvaartsdag.
Ging ook niet om het laatste stukje: nadat ik in Schiedam uitstapte stonden er nog mensen, terwijl er onderweg niet uitzonderlijk veel instappers waren.

Overigens reed er al een lege metro tussen de lijnen B door aan het eind van de middag, dus blijkbaar wordt zelfs op zondag getest met de hogere frequenties.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Ben eigenlijk benieuwd hoe men er een kwartierdienst van wil maken, want met de huidige dienstregeling zou je heel ongunstig in de nieuwe enkelsporige tunnel elkaar kruisen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten