Je zou ook de tramlijnen Romeinse cijfers kunnen geven. Dan heeft de metro letters, de tram Romeinse cijfers en de bus gewone cijfers. Of zo
Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De oude kleurcodes herinvoeren die in Amsterdam nog gebruikt worden in aanvulling op de cijfercode zou ook mooi zijn
Let op: links uitstappen!
-
- Berichten: 962
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vandaag rijdt er nauwelijks fatsoenlijk een bus in Ridderkerk en Barendrecht. Zitten gaten in de dienstregeling tot 3 uur toe. Zouden vandaag 45 diensten van garage Sluisjesdijk zijn uitgevallen… is het niet mogelijk om de diensten los te koppelen en chauffeurs hele dag 1 te laten rijden?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bij het plannen van de chauffeursdiensten in het openbaar vervoer is het uit den boze om chauffeurs de hele dag op één lijn te laten rijden, licht spottend het rondje om de kerk genoemd. De variatie die de chauffeur in zijn werk wenst te hebben is een reden, maar je krijgt ook pauzes moeilijk rond in sommige gevallen.
Daarbij geldt de kanttekening dat het eigenlijk alleen nog maar in de grote steden veelvuldig voorkomt dat een bus de hele dag op dezelfde lijn rijdt. Elders kun je makkelijker omschakelen naar een systeem waarbij chauffeurs de hele dag een eigen bus meenemen. Keolis heeft vorig jaar op de Veluwe quasi de hele zomer volgens zo'n systeem gereden.
Daarbij geldt de kanttekening dat het eigenlijk alleen nog maar in de grote steden veelvuldig voorkomt dat een bus de hele dag op dezelfde lijn rijdt. Elders kun je makkelijker omschakelen naar een systeem waarbij chauffeurs de hele dag een eigen bus meenemen. Keolis heeft vorig jaar op de Veluwe quasi de hele zomer volgens zo'n systeem gereden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 3932
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is alleen efficiënt als de frequenties heel hoog zijn (minimaal elke 10 minuten). Anders kan het zo zijn je lange stilstanden krijgt op de eindpunten en de chauffeurs nutteloos zitten te wachten op de volgende rit.BusFreakRotterdam schreef: ↑za 24 jun 2023, 20:49 Vandaag rijdt er nauwelijks fatsoenlijk een bus in Ridderkerk en Barendrecht. Zitten gaten in de dienstregeling tot 3 uur toe. Zouden vandaag 45 diensten van garage Sluisjesdijk zijn uitgevallen… is het niet mogelijk om de diensten los te koppelen en chauffeurs hele dag 1 te laten rijden?
Als lijnen op elkaar keren op een bepaald punt, kun je de stilstand op eindpunt B kort houden (zeg maar ± 5 minuten), en op punt A (waar er wellicht een ruimte stilstand is) keren op een andere lijn.
-
- Berichten: 962
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als je kan goed onderbouwd kan uitleggen aan de chauffeurs dat het een noodgreep is voor een paar weken zomerdienstregeling zal niemand er moeilijk over doen, uitzonderingen daargelaten. Nu valt er 3 uur een bus uit en krijgt de chauffeur die na 3 uur wel opkomt dagen de volle laag van wachtende reizigers, heeft na een paar haltes een uitpuilende bus met passagiers en moet bij de laatste haltes voor het eindpunt reizigers uitleggen dat ze niet meer mee kunnen. Gebeurde gisteren op lijn 146. Reizigers bij van der Valk in Ridderkerk richting Zuidplein hadden het nakijken... konden niet meer me... lijkt me ook niet de bedoeling van goede dienstverlening. Maar goed waarschijnlijk denk ik er anders en wellicht te makkelijk over
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Heeft er op lijn 146 echt drie uur lang geen bus gereden?
Die lijn rijdt 3x/uur, dus dat zou betekenen dat er acht(!) ritten achter elkaar uitgevallen zijn. Dat vind ik moeilijk te geloven.
Die lijn rijdt 3x/uur, dus dat zou betekenen dat er acht(!) ritten achter elkaar uitgevallen zijn. Dat vind ik moeilijk te geloven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De langste interval die ik tegenkom is 2 uur (tussen 14:30 en 16:30).
https://busposities.nl/lijn/ret_641/?dag=2023-06-24
Nog steeds erg natuurlijk voor een lijn die 3x/uur rijdt.
https://busposities.nl/lijn/ret_641/?dag=2023-06-24
Nog steeds erg natuurlijk voor een lijn die 3x/uur rijdt.
-
- Berichten: 962
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn ritten ook niet gereden die niet als "vervallen" in de systemen stonden plus er was zaterdag een defecte bus op lijn 146. Zaterdag stonden er 45 diensten open die niet gereden zijn volgens een chauffeur die wel reed... en een aantal keer de volle laag kreeg en excuses maakte voor zoveel uitval.
-
- Berichten: 962
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hoekse Lijn blijkt de drukte in de avonduren als de frequentie omlaag gaat niet aan te kunnen...
https://dagblad010.nl/rotterdam%20%26%2 ... fOHJraSIUs
https://dagblad010.nl/rotterdam%20%26%2 ... fOHJraSIUs
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De laatste komt de RET wel vaak negatief naar voren:
* Het deels willen opheffen van tramlijnen.
* Klantonvriendelijke maatregelen in de dienstregelingen.
* Veel rituitval bij de bussen.
* Uitpuilende metro's.
Gaat lekker zo...
* Het deels willen opheffen van tramlijnen.
* Klantonvriendelijke maatregelen in de dienstregelingen.
* Veel rituitval bij de bussen.
* Uitpuilende metro's.
Gaat lekker zo...
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Enkelspoor was toch niet zo'n goed idee
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het enkelspoor is daar geen probleem, er passen acht ritten per uur per richting. Dat de RET die niet rijdt is een tweede.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Acht ritten per uur per richting, dat zijn dus 16 bewegingen per uur over het enkelspoor gedeelte. Je moet niet alleen rekening houden met de werkelijke rijtijd tussen de stations, maar ook met de tijd die de veiligheidssystemen nodig hebben om een traject vrij te geven en een nieuwe veilige rijweg in te stellen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het enkelspoor is niet het hele stuk tussen Strand en Haven, aan beide kanten zitten er nog meerdere secties tussen het wissel en het station dus de beveiliging zou de nieuwe rijweg al ingesteld moeten kunnen hebben voor de vorige metro tot stilstand is gekomen langs het perron. Dus qua beveiliging lijkt me 12x per uur per richting haalbaar, of men dat ook qua dichtligtijden van de overwegen acceptabel vind weet ik niet.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De RET had aangekondigd tot 19:00 uur 8x per uur te rijden. Maar ja ... de RET begrijpt blijkbaar niet dat iedereen die heen gaat ... gaat ook weer terug.BusFreakRotterdam schreef: ↑ma 26 jun 2023, 16:24 Hoekse Lijn blijkt de drukte in de avonduren als de frequentie omlaag gaat niet aan te kunnen...
https://dagblad010.nl/rotterdam%20%26%2 ... fOHJraSIUs
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Natuurlijk begrijpt de RET dat, men had alleen niet verwacht dat mensen pas na 19:00 terug gingen. Ik mag aannemen dat men de boel nauwlettend in de gaten houd en de dienstregeling nog wat bijschaaft. Al zal het ook niet onbeperkt uitgebreid kunnen worden, het zou me niets verbazen dat de gekozen inzet van 11:00 tot 19:00 is gebaseerd op de maximale dienstlengte van het extra personeel. Als er een tweede ploeg nodig is wordt het opeens een stuk duurder.
-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het is een zaak van één personeelsdienst extra op zondagavond, dan kunnen de ritten die tot Maassluis rijden doorgetrokken worden naar Hvh Strand in de zomerdienst. Maar is natuurlijk makkelijk gezegd. In de praktijk moet die persoon er dan wel zijn natuurlijk.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als er zoveel reizigers v/n strand zijn, dan zouden die extra avondritten op zomerse dagen toch wel rendabel zijn?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De wijzigingsvoorstellen voor 2024 zijn bekend:
EBS
RET
De grootste wijziging bij de RET is de versnelling van lijn 44 via de HOV Maastunnel.
Dit leidt tot de volgende wijzigingen:
EBS
RET
De grootste wijziging bij de RET is de versnelling van lijn 44 via de HOV Maastunnel.
Dit leidt tot de volgende wijzigingen:
- Lijn 44 rijdt voortaan via de Carnissesingel, Dorpsweg, Maastunnel en 's-Gravendijkwal. Langs laatstgenoemde straat komen twee nieuwe haltes en enkele bestaande haltes worden verplaatst of hernoemd.
- Lijn 32 rijdt via Dijkzigt en Erasmus MC. De halte Nieuwe Binnenweg wordt verplaatst naar de parallelweg van de 's-Gravendijkwal.
- Lijn 33 rijdt via Diergaarde Blijdorp in plaats van via metrostation Blijdorp.
- Lijn 67 rijdt via de Pleinweg (waar twee nieuwe haltes komen) in plaats van via de Carnissesingel.
- De nieuwe lijn 71 rijdt tijdens de daluren van Zuidplein via de Pleinweg en Doklaan naar Garage Sluisjesdijk. Op de Doklaan komt een nieuwe halte Charloisse Hoofd. Het is me nog niet bekend of deze lijn ook 's avonds en/of in het weekend rijdt. (Deze lijn doet me heel erg denken aan de oude lijn 67 van voor november 2002.)
- Lijn 72 wordt een ringlijn en rijdt tijdens de ochtendspits vanaf Zuidplein via Slinge, Waalhaven Westzijde, Waalhaven Noordzijde, Sluisjesdijk, Doklaan en Pleinweg naar Zuidplein en tijdens de middagspits dezelfde route in omgekeerde volgorde. De laatste twee haltes op de Sluisjesdijk komen te vervallen, maar ik hoop dat er nog 1 á 2 haltes op de Waalhaven Noordzijde worden gerealiseerd.
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 30 jun 2023, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die snellere route van lijn 44 rond Dijkzigt zal voor de meeste reizigers inderdaad een verbetering betekenen.
Zolang tram 4 er nog rijdt, hebben de reizigers rond Heemraadsplein nog wel voldoende alternatieven voor het vervallen van lijn 44 in die buurt.
Maar wanneer tram 4 in de toekomst vervalt rond Heemraadsplein, kan daar wel teveel vervoersarmoede ontstaan.
En die wijzigingen in Charlois, tja, ik weet niet of dat echt een verbetering wordt?
Het noordelijke stukje van de Goereesestraat is toch eenrichtingsverkeer? dat wordt dan lastig voor lijn 67, 71 en 72.
Zolang tram 4 er nog rijdt, hebben de reizigers rond Heemraadsplein nog wel voldoende alternatieven voor het vervallen van lijn 44 in die buurt.
Maar wanneer tram 4 in de toekomst vervalt rond Heemraadsplein, kan daar wel teveel vervoersarmoede ontstaan.
En die wijzigingen in Charlois, tja, ik weet niet of dat echt een verbetering wordt?
Het noordelijke stukje van de Goereesestraat is toch eenrichtingsverkeer? dat wordt dan lastig voor lijn 67, 71 en 72.
- Busseninportland
- Berichten: 317
- Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
- Locatie: Rhoon Portland
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vindt dat het wel via de Goereesestraat kan, want het is tijdens de marathon dit jaar wel gelukt toen alle RET lijnen via dat stukje eruit reden.
Volg mij op busposities, treinposities en YouTube https://busposities.nl/fotos/Busseninportland
https://treinposities.nl/fotos/Busseninportland
https://youtube.com/@Busseninportland?s ... JHFjriqZon
https://treinposities.nl/fotos/Busseninportland
https://youtube.com/@Busseninportland?s ... JHFjriqZon
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er gaan meer metro's naar Hoek van Holland Strand rijden in de avonduren. Zie https://wos.nl/nieuws/artikel/in-zomera ... UxmyreliWU
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten