Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Tsja, als lijn A niet verder rijdt dan Graskruid...
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Lijn A rijdt tot Kralingse Zoom en sluit daar aan op lijn C, alleen zijn de lijnen B en C niet gelijkmatig over het uur verdeeld
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Op lijn B is een omloop uitgevallen. Helaas eentje die naar HvH rijdt :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Bemined schreef: ma 26 sep 2022, 16:41 Lijn A rijdt tot Kralingse Zoom en sluit daar aan op lijn C, alleen zijn de lijnen B en C niet gelijkmatig over het uur verdeeld
Is er geen dienstregeling te bedenken waarbij dat wel gelijkmatig verdeeld wordt, of is dat de moeite niet waard voor de duur van de maatregel?

Verder vroeg ik me af of er andere overstappen bedacht zijn in de dienstregeling van de metro. Wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met een specifieke overstap van de ABC-bundel op de DE op Beurs of bijvoorbeeld van de C uit Spijkenisse op de B naar HvH.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 306
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Busseninportland schreef: wo 21 sep 2022, 07:47 De RET wilt lijn A inkorten vanaf 26 september. Dit komt door personeelstekort. Meer informatie volgt op 21 september. Dan staat dit pas op de RET site. Heb het nu van ovinfo vandaan gehaald
Als ik RET was zou ik lijn B 3× per uur laten rijden en lijn A ook. Tegelijk zou ik ook lijn A verlengen naar Steendijkpolder.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

yourick schreef: ma 26 sep 2022, 13:48 Vandaag nog in de stad geweest, het was een partij druk bij Beurs richting Kralingse Zoom en verder. Heel het perron stond vol, en dit was niet eens in de spits. Ben maar met de tram naar huis gegaan, om vervolgens te zien dat er een man op de Erasmusbrug aangehouden werd, en het verkeer van Zuid niet verder kon, met gevolg splitsen van tram 23 en 25. Wat een dag voor het ov... :o
Ja dat is Rotterdam ook gewoon hè! _O-
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
fred
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred »

Busseninportland schreef: di 27 sep 2022, 08:46
Busseninportland schreef: wo 21 sep 2022, 07:47 De RET wilt lijn A inkorten vanaf 26 september. Dit komt door personeelstekort. Meer informatie volgt op 21 september. Dan staat dit pas op de RET site. Heb het nu van ovinfo vandaan gehaald
Als ik RET was zou ik lijn B 3× per uur laten rijden en lijn A ook. Tegelijk zou ik ook lijn A verlengen naar Steendijkpolder.
Gelukkig ben je RET niet. Is overigens waarschijnlijk ook niet mogelijk omdat er alleen RSG3-materieel naar Steendijkpolder mag rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Ik vind het eerlijk gezegd best een creatieve oplossing, waarbij geen enkele rechtstreekse verbinding verloren gaat, wat met de huidige dienstregeling wel het geval is. Je zou eventueel nog een lijn B2 kunnen rijden als tussendienst Kralingse Zoom - Nesselande.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Maar het doet niet echt recht aan de vervoersvraag. Ten noorden van Alexander wil toch het overgrote deel van de reizigers naar Zevenkamp / Nesselande, en niet naar Ommoord?
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Busseninportland schreef: di 27 sep 2022, 08:46 Als ik RET was zou ik lijn B 3× per uur laten rijden en lijn A ook. Tegelijk zou ik ook lijn A verlengen naar Steendijkpolder.
Met welk doel? Je laat dan nog minder metro's rijden dan er nu rijden :s
Chollo
Berichten: 131
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

De Rotterdams gemeenteraad gaat voor een brug i.p.v. tunnel tussen De Esch en Feijenoord. De nieuwe "HOV"-verbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein wordt dus een tram.

Ik heb mijn glazen bol erbij gepakt en heb ook gelijk de dienstregeling van die nieuwe tram al: in het eerste jaar de hele dag 6x/uur. Na een jaar komt men er toch achter dat de tram amper sneller is en er daardoor weinig gebruik van wordt gemaakt. De dienstregeling wordt afgeschaald naar 3x/uur, na 19:00 wordt er niet meer gereden.
Let op: links uitstappen!
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

En om het helemaal RET te maken: die frequentie van 3x/uur is speciaal bedoeld om goed aan te sluiten op metro B die 's avonds 4x/uur rijdt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Chollo schreef: wo 28 sep 2022, 14:35 Ik heb mijn glazen bol erbij gepakt en heb ook gelijk de dienstregeling van die nieuwe tram al: in het eerste jaar de hele dag 6x/uur. Na een jaar komt men er toch achter dat de tram amper sneller is en er daardoor weinig gebruik van wordt gemaakt. De dienstregeling wordt afgeschaald naar 3x/uur, na 19:00 wordt er niet meer gereden.
Dat is wel erg pessimistisch: ik denk zelf 6x/uur op werkdagen overdag, 4x/uur op zaterdagmiddag en 3x/uur op overige tijdstippen. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Beter een tramlijn daadwerkelijk aanleggen, dan jarenlang praten over een metro die er toch niet komt?
yourick
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 jun 2022, 23:27

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door yourick »

Zie liever zelf een metroverbinding, maar dat wordt enorm veel duurder dan een tram. Vraag mij ook af hoe ze de tram willen doortrekken naar Zuidplein (als dat uberhaupt gaat gebeuren)? Wellicht grotendeels van bestaande tramrails, maar daarnaast moet de tram ook het spoor doorkruisen en van de bestaande rails naar Zuidplein zelf toe... :s
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Uit het MIRT-onderzoek:

Afbeelding
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

^^Een aantal dingen wat mij opvalt op het kaartje:
- Hoe gaat de tram het Stadion Viaduct op vanaf de Olympiaweg?
- Halte Sandelingplein zit op de verkeerde plek.
- De tram gaat volgens het kaartje gedeeltelijk onder de Strevelsweg door en bij Zuidplein ook. Ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen.
- Waarom noemen ze de bushalte 'Parkhaven'?Euromast zou hier veel beter in passen.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Op zich positief dat de tram deels ongelijkvloers komt, ik hoop dat men rekening houd met op termijn ten minste dezelfde mate van vrije baan als de sneltram in Rotterdam-Oost. En als men dan tevens rekening houd met langere perrons zou de tram op termijn nog uitgebouwd kunnen worden tot metrokwaliteit, met alleen het nadeel van de opengaande brug. Maar de vraag is hoe vaak die brug open gaat, Erasmusbrug gaat slechts enkele keren per dag open nu, alleen jammer dat er een brugopening kort voor de middagspits zit. Voor een betrouwbare dienstregeling wil je eigenlijk aan beide kanten een keervoorziening hebben zodat de rest van de lijn niet verstoord raakt kort voor de spits begint.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Heeft Alternatief 2 nu ook daadwerkelijk de voorkeur van de gemeenteraad? Dat kan ik verder namelijk niet vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Bemined schreef: wo 28 sep 2022, 19:57 Voor een betrouwbare dienstregeling wil je eigenlijk aan beide kanten een keervoorziening hebben zodat de rest van de lijn niet verstoord raakt kort voor de spits begint.
Ik stel me nu voor dat de bestuurder van zo'n tram de reizigers meedeelt dar ze uit moeten stappen omdat de brug open is en de tram terug gaat, en of ze zo vriendelijk willen zijn zich straks in een latere tram die wel doorrijdt te persen. Dat kan het beroep van trambestuurder toch niet echt populair maken, lijkt me.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef: wo 28 sep 2022, 20:10 Heeft Alternatief 2 nu ook daadwerkelijk de voorkeur van de gemeenteraad? Dat kan ik verder namelijk niet vinden.
De onderzoeken naar de beste optie zijn afgerond en de gegevens zijn naar het stadhuis gestuurd. Het college van burgemeester en wethouders wil graag voor een stadsbrug gaan die loopt van de Nesserdijk naar de Olympiaweg (middelste optie op onderstaand kaartje). Vanaf Kralingse Zoom steekt de brug in een rechte lijn de rivier over. De brug komt dan aan land naast de plek waar het nieuwe stadion is gepland. Vanaf daar gaat de afrit verder naar de Olympiaweg.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1556303/ ... jsselmonde
Volgens mij is dit de enige die hiermee overeenkomt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Roeland schreef: di 27 sep 2022, 16:31 Maar het doet niet echt recht aan de vervoersvraag. Ten noorden van Alexander wil toch het overgrote deel van de reizigers naar Zevenkamp / Nesselande, en niet naar Ommoord?
Dat klopt. En ... je moet er ook rekening mee houden dat op lijn B in Zevenkamp er twee haltes zijn waar de metro de enige vorm van openbaar vervoer is in de wijk.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jossevb »

Chollo schreef: wo 28 sep 2022, 14:35 De Rotterdams gemeenteraad gaat voor een brug i.p.v. tunnel tussen De Esch en Feijenoord. De nieuwe "HOV"-verbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein wordt dus een tram.
https://dagblad010.nl/politiek/inwoners ... oor-tunnel
Belangenvereniging van de Veranda-bewoners gaat procederen tot aan de Raad van State voor een tunnel. Dus kan nog wel even duren voor we meer weten. -0-
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Net rond 17:00 bij Oosterflank: A Binnenhof circa 20% bezetting (had met gemak in een solo SG3 gepast), B Nesselande met een ruime 100% bezetting, stond het een en ander in de gangpaden. Ook rijdt lijn B al de hele week bijna standaard vertraagd in de spits, ik gok vanwege drukte bij het in- en uitstappen op onder andere Beurs.
Chollo
Berichten: 131
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

De verspreiding van de ritten is ook bizar slecht geregeld. Er bestaat geen naadloze overstap tussen lijn A en C op Capelsebrug, zoals dat 's avonds het geval is. Als je van- of naar Rotterdam Oost moet is het altijd sneller (en voor velen ook gewoon makkelijker) om te wachten op lijn B. Als je nu bijv. vanaf Oosterflank eerst op lijn A stapt, om over te stappen op Capelsebrug, kom je daar alsnog in lijn B terecht tenzij je bereid bent langer te wachten.
Let op: links uitstappen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten