Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De omlopen veranderen nogal eens ja. Volgens mij is de laatste versie van omloop 1067007 als volgt:
67 Zuidplein -> Nieuw-Vossemeerweg 13:48 - 14:03
67 Nieuw-Vossemeerweg -> Zuidplein 14:04 - 14:18
66 Zuidplein -> Zuidplein 14:24 - 15:08
283 Zuidplein -> Kralingse Zoom 15:27 - 16:36
283 Kralingse Zoom -> Zuidplein 16:40 - 17:50
68 Zuidplein -> RDM 18:10 - 18:32
68 RDM -> Zuidplein 18:34 - 18:56
76 Zuidplein -> Keizerswaard 19:00 - 19:32
76 Keizerswaard -> Zuidplein 19:34 - 20:02
82 Zuidplein - Zuidplein 20:14 - 20:39
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Zojuist in het Centrum van Rotterdam een heuse tram file vanaf Centraal, over het Weena, Hofplein en Coolsingel. Ik hoorde dat er vanochtend problemen waren waarbij 2 stroomafnemers gesneuveld waren, maar denk ook eerder door de briljante omleidingen die de RET heeft bedacht :roll:
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

Denk ook dat het komt door de 'geweldige' afstelling van de verkeerslichten op het Hofplein en de Coolsingel. Behalve door te blijven klagen bij de gemeente kan de RET daar weinig aan doen helaas.
BusFreakRotterdam schreef: ma 07 sep 2020, 15:07 RET gelede bus 402 zit vandaag op dienst 67-007, voor de liefhebbers ook te spotten op andere lijnen! :mrgreen: Nu onderweg op lijn 283 naar Kralingse Zoom!
Dank voor de tip! Hierdoor kon ik deze 402 vastleggen op de Koninginneweg als lijn 283 naar het Zuidplein:
Afbeelding

Verder zag ik van de week lijn 34 rijden in Park Zestienhoven, waarover vlak voordat het forum op zwart ging nog wat onduidelijkheid was. Dit lijntje rijdt met een VW Crafter van RMC en staat als taxibus aangeduid op de lijnstickers in de wijk.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef: ma 07 sep 2020, 16:48 Heeft iemand een overzicht van de omlopen?
Ik weet dat MetroRET een overzicht gemaakt heeft, maar die lijkt niet meer helemaal te kloppen. (Voorbeeld: Bus 353 rijdt nu op lijn 283 met omloop 1066005, maar volgens het overzicht komt lijn 283 niet voor in die omloop)
Nee, ik moet inderdaad weer eens de boel updaten :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Vanwege extreme drukte is tramlijn 21 de rest van de dag omgeleid via de Goudsesingel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Tram 24 ook neem ik aan.
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door intercity02 »

Nee lijn 24 reed net gewoon de normale route via de Blaak. Lijn 7 is vanwege de drukte ingekort tot het traject Burg. Oudlaan - Noorderbrug v.v., waarbij er na Noorderbrug leeg naar het Oostplein werd gereden om te keren.
999 Sorry, buiten dienst
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Overigens is er geen sprake van verkeersdrukte, maar van verkeerslichten die niet goed afgesteld zijn. Net even op de webcam zitten kijken, stonden twee trams op Stadhuis, voorste mocht uiteindelijk vertrekken waarna verkeerslicht direct weer rood werd. Achterste tram mocht anderhalve minuut wachten, in die tijd waren er meerdere momenten dat er geen kruisend verkeer was maar lichten bleven rood. Toen deze tram eindelijk verder mocht was er inmiddels een derde tram aangekomen, maar ook deze keer mocht deze niet mee en ook deze tram kreeg weer anderhalve minuut rood licht.

De dienstregeling ging uit van 37 trams per uur hier, dus gemiddeld elke 97 seconden, maar als de verkeerslichten slechts één tram per 1,5 minuut doorlaat wordt dat erg krap.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Nou ja, dat zou dus precies moeten passen. Maar de praktijk is vaak anders dan de theorie.

Het verschil tussen theorie en praktijk is dat ze in theorie hetzelfde zijn en in de praktijk niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

RET gelede bus 401 rijdt op omloop 68-021 op dit moment, geen idee welke lijnen maar op dit moment lijn 72. Wellicht leuk voor de busspotters onder ons om leuke plaatjes te schieten!
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: di 08 sep 2020, 17:24Nou ja, dat zou dus precies moeten passen. Maar de praktijk is vaak anders dan de theorie.
Die 1,5 minuut was de wachttijd die ik zag voor het verkeerslicht, het kost ook nog tijd voor de tweede tram om op te trekken vanaf het achterste perrondeel naar de stopstreep, en daarmee ga je al snel over die 97 seconden heen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

BusFreakRotterdam schreef: di 08 sep 2020, 17:53 RET gelede bus 401 rijdt op omloop 68-021 op dit moment, geen idee welke lijnen maar op dit moment lijn 72. Wellicht leuk voor de busspotters onder ons om leuke plaatjes te schieten!
De 405 op lijn 38 (38-009) en de 406 gaat buiten spelen in Hoogvliet.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Is de 405 ineens naar de KLW gegaan?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: di 08 sep 2020, 17:55
Meltrain schreef: di 08 sep 2020, 17:24Nou ja, dat zou dus precies moeten passen. Maar de praktijk is vaak anders dan de theorie.
Die 1,5 minuut was de wachttijd die ik zag voor het verkeerslicht, het kost ook nog tijd voor de tweede tram om op te trekken vanaf het achterste perrondeel naar de stopstreep, en daarmee ga je al snel over die 97 seconden heen.
Dat optrekken kan natuurlijk in de periode dat het licht op rood staat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Alleen dan is het meer dan 1,5 minuut ;) Je kunt niet achteraf de parameters van een meting veranderen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Zolang de halteertijd en rijtijd van de achterkant van de vorige tram tot de stopstreep samen korter zijn dan 1,5 minuut, kan er bij elke cyclus één tram door. Als het stoplicht precies één tram per anderhalve minuut doorlaat, kunnen er dus 40 trams per uur rijden.
Welke parameters worden dan achteraf veranderd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dan heb je echter wel een cyclus nodig die exact 1,5 minuut duurt, en dat is dus niet het geval. Ik had het over trams die circa 1,5 minuut voor het rode licht stonden te wachten, dat is dus exclusief het oprijden tot de stopstreep. De volledige duur van de cyclus was dus langer vanmiddag in de spits, laten we 1,5 tot 1,75 minuut zeggen.

Wat ook nog meespeelt is dat er kruisende trams van Weena naar Pompenburg zijn die ik in enkele gevallen gelijktijdig met de trams vanaf Stadhuis naar Weena heb zien rijden, waardoor ze op elkaar moesten wachten en de boel verder ophielden. Vanaf Weena zijn het dus nog meer trams per uur, 37 naar Stadhuis en 12 naar Pompenburg, oftewel 49 trams per uur. En ook daar sprong het licht regelmatig na de eerste tram weer op rood, al heb ik enkele keren gezien dat er twee trams tegelijk mochten. En dan nog 12 trams naar de Schiekade maar die hebben gelukkig een eigen perron op het Weena.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door umbusko »

Als je 1 tram per cyclus wilt laten rijden, maar per cyclus kunnen er geen 2 (al wachtende) trams door, dan maak je het jezelf wel moeilijk. Want als 1 tram om wat voor reden dan ook zijn cyclus mist, zit je dus al met een permanente file, waarbij iedere latere tram dus ook pas 1 cyclus later aan de beurt komt dan gepland omdat de tram ervoor zijn cyclus inneemt.
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Claus Plein »

Bij station Leuvehaven gaat de RET twee reguliere uitgangen bouwen aan de noordzijde van het station (vandaar de huidige werkzaamheden op de Schiedamsedijk). Heeft iemand misschien bouwtekeningen of iets waarop de toekomstige situatie te zien is? Zelf kan ik niks vinden en ik zou graag zien hoe ze het gaan doen met de huidige opstelling van de trap en de lift, plus de krappe ruimte tussen de gebouwen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Daar was toch al een uitgang aanwezig ?
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Claus Plein »

Blijkbaar twee extra uitgangen, één per perron.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Bemined schreef: di 08 sep 2020, 19:20Alleen dan is het meer dan 1,5 minuut
Net weer even zitten kijken op de webcam, cyclus lijkt zo'n 1:42 te duren. In circa 8 minuten en 30 seconden heb ik 5 trams zien vertrekken vanaf Stadhuis het Hofplein op, steeds werd er slechts één tegelijk doorgelaten ook al stonden er twee trams te wachten. Zag net ook een vertraagde lijn 8 vanaf het Pompenburg afslaan naar Stadhuis, die sloeg dus het rondje naar CS over om weer op tijd te zijn.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Vind sowieso dat tram 8 het rondje Centraal kan overslaan. Er zijn alternatieven genoeg met tram 4, 7 en bus 38 voor diegenen die per se over Centraal moeten of als bestemming hebben.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door GVBeestje »

Of overstappen op de metro vanaf Stadhuis. Kunnen ze gelijk het lijnnummer weer terug veranderen naar 6 :lol:
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Er is nu zo te zien een nooddienstregeling voor de tram vanwege de chaos bij de verkeerslichten op het Hofplein:
- Lijn 2 ingekort tot Putsebocht
- Lijn 7 ingekort tot Oostplein
- Lijn 8 slaat Rotterdam Centraal over
- Lijn 21 omgeleid via de Meent

Wijzigingen zijn al ingegaan als verstoring, vanaf volgende week verwerkt in de dienstregelingen op de website en reisplanner.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten