Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: vr 27 jan 2023, 17:14 Wat gaat er op station Eendrachtsplein gebeuren? De perrons zijn aan het uiteinde kant Beurs voorzien van een houten constructie.
Geen idee. Maar is dit project eigenlijk al afgerond?

https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/ ... railkappen
fred
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred »

Misschien gaan ze daar ook extra nooduitgangen maken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het wijzigingenoverzicht van de RET is wat concreter geworden.
Er staat wel een dubbele fout in: lijn 32 en 33 krijgen in de daluren een frequentieverlaging naar 4x/uur en niet tijdens de spitsuren, zoals op de site staat.
Ik twijfel een beetje of ik dit soort frequentieaanpassingen moet opnemen op de Wiki.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Zolang iets niet tijdelijk is zou ik het verwerken op de wiki. We willen de informatie immers zo actueel mogelijk houden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: zo 29 jan 2023, 12:00Er staat wel een dubbele fout in: lijn 32 en 33 krijgen in de daluren een frequentieverlaging naar 4x/uur en niet tijdens de spitsuren, zoals op de site staat.
Lijn 32 en 33 rijden al sinds de 'tijdelijke' aanpassingen van augustus 4x per uur in de daluren. De nieuwe aanpassingen zijn nog niet verwerkt in de dienstregelingen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dat is wel slordig. De dienstregelingen van lijn 143 en 144 zijn gelukkig wel bijgewerkt.
Maar de frequentieverlagingen kunnen in elk geval niet door een gebrek aan reizigers komen.
Milco schreef: zo 29 jan 2023, 12:07 Zolang iets niet tijdelijk is zou ik het verwerken op de wiki. We willen de informatie immers zo actueel mogelijk houden.
Bij de RET weet je nooit of iets tijdelijk is. :X De "tijdelijke" frequentieverlaging op zondagen op de lijnen 2, 4, 7 en 8 duurt ook al ruim 2 jaar. :roll:
Maar ik zal op basis van de nu bekende lijst de lijnen nalopen. Ik kan geen garanties geven voor eerdere frequentieverlagingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat is dan ook 2 jaar geen tijdelijke frequentieverlaging meer, die aanpassingen zijn destijds overgenomen door de MRDH als de nieuwe vaste dienstregeling. Tijdelijke wijzigingen zijn de aanpassingen die niet vanuit het vervoersplan of transitieplan komen. Helaas heeft de RET, in tegenstelling tot de HTM, nooit een volledig overzicht aangeleverd van de frequenties per lijn, men noemt telkens alleen de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie wat het lastig maakt een overzicht te krijgen van wat er nu allemaal structureel aangepast is en wat niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dan hoop ik dat dat snel wordt teruggedraaid. Ik vind dat tramlijnen altijd minimaal 4x/uur moeten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

De komende twee weken wordt de overweg van de Prins Alexanderlaan vernieuwd:

https://www.rotterdam-nesselande.nl/nie ... anderlaan/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Ik zie die bus 547 best wel vaak rijden hier bij Blaak, maar ik vind het zo raar dat ie zo slecht herkenbaar is. Zelfs een A4'tje voor de ruit is er niet. Het is gewoon een taxibusje. Lijkt me niet al te grote moeite om hem herkenbaar te maken. Sterker nog, ik vind dat de RET de plicht heeft om OV herkenbaar te maken.

Nu kan elk taxibusje van Ringelberg zich wel voor gaan doen als bus 547.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat lijn 547 te succesvol wordt anders moet RET weer een grote bus in
gaan zetten op het Noordereiland en laat die nou net wegbezuinigd zijn... dus zal hun een rot zorg zijn
of er een kaartje voor de raam staat met lijnnummer.

Van de week reed er een oude FIAT ducato laagvloer bus op deze lijn ipv bestelbus.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Heeft iemand eigenlijk al een nieuwe lijnenkaart gezien? De kaarten op https://www.ret.nl/home/reizen/kaarten- ... onden.html zijn nog oud, de interactieve kaart is zelfs nog van voor de Coronamaatregelen (lijnen 37 en 47 staan er nog op bijvoorbeeld) maar ook de PDF kaart is nog van vorig jaar (nog met lijn 34 en lijn 547 nog zonder de route naar Blaak). Halte-indeling Rotterdam Centraal is zelfs nog van 2019.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Zelfs bij fysieke haltes en op metrostations hangen nog oude kaarten.

Op trein / metro station Rotterdam Alexander hangt zelfs nog een poster met de aankondiging van de opening in 2020. Nu alweer bijna drie jaar geleden.

Even een ander dingetje wat mij opgevallen is deze week:

Vanaf 1 februari wordt in de metro bij metrohalte Schenkel het IJsselland ziekenhuis weer omgeroepen.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Hahaha, ik zit nu in de metro en ben net langs Schenkel geweest. Het viel mij ook op. Maar waarom moet IJsselland Ziekenhuis ook in half Engels gezegd worden? Het klinkt wel grappig :')
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 306
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

In stel 5625 zit er zelfs een kaart voor 2017 in. Zelf de verlenging naar de Hoekse lijn zie je niet
WallyNL
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 15:56

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door WallyNL »

Wat betreft de automatische omroepen in de metro: is de RET aan het experimenteren?

gisteren op lijn D in volgens mij een 54xx (exacte nummer niet op gelet) werd het volgende station, inclusief de eventuele belangrijke bestemmingen, vrijwel direct na het wegrijden omgeroepen. Misschien 5 seconden nadat de deuren gesloten waren. Opvallend daarbij was dat alle Engelstalige omroepen verdwenen waren.

Moet zeggen dat het direct omroepen na wegrijden wel prettiger is. je hebt nu geen situaties dat de omroep soms nog bezig is, terwijl de deuren al open gingen. , Je hebt ruim de tijd om gereed te maken voor uitstappen.
Over het algemeen is de metro ook niet op volle snelheid waardoor er minder rijgeluiden zijn dus verstaanbaarheid beter is.

Het ontbreken van de Engelstalige omroep is minder, dat voorziet wel in een behoefte.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

WallyNL schreef: zo 05 feb 2023, 07:41 Wat betreft de automatische omroepen in de metro: is de RET aan het experimenteren?

gisteren op lijn D in volgens mij een 54xx (exacte nummer niet op gelet) werd het volgende station, inclusief de eventuele belangrijke bestemmingen, vrijwel direct na het wegrijden omgeroepen. Misschien 5 seconden nadat de deuren gesloten waren. Opvallend daarbij was dat alle Engelstalige omroepen verdwenen waren.
Deze manier van omroepen heb ik de afgelopen week ook gehoord op lijn C.

Bij de overige lijnen is het mij nog niet opgevallen.
HSG3 5722
Berichten: 46
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

WallyNL schreef: zo 05 feb 2023, 07:41 Wat betreft de automatische omroepen in de metro: is de RET aan het experimenteren?

gisteren op lijn D in volgens mij een 54xx (exacte nummer niet op gelet) werd het volgende station, inclusief de eventuele belangrijke bestemmingen, vrijwel direct na het wegrijden omgeroepen. Misschien 5 seconden nadat de deuren gesloten waren. Opvallend daarbij was dat alle Engelstalige omroepen verdwenen waren.

Moet zeggen dat het direct omroepen na wegrijden wel prettiger is. je hebt nu geen situaties dat de omroep soms nog bezig is, terwijl de deuren al open gingen. , Je hebt ruim de tijd om gereed te maken voor uitstappen.
Over het algemeen is de metro ook niet op volle snelheid waardoor er minder rijgeluiden zijn dus verstaanbaarheid beter is.

Het ontbreken van de Engelstalige omroep is minder, dat voorziet wel in een behoefte.
Is een probleem in IVU en kan bij alle materieeltypes voorkomen.

'Savonds is vaak de Engelse omroep eruit en word er dus anders omgeroepem dan overdag
HSG3 5722
Berichten: 46
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

BusFreakRotterdam schreef: za 04 feb 2023, 07:01 Het is natuurlijk niet de bedoeling dat lijn 547 te succesvol wordt anders moet RET weer een grote bus in
gaan zetten op het Noordereiland en laat die nou net wegbezuinigd zijn... dus zal hun een rot zorg zijn
of er een kaartje voor de raam staat met lijnnummer.

Van de week reed er een oude FIAT ducato laagvloer bus op deze lijn ipv bestelbus.
Deze lijn word niet door de RET gereden, alleen onder RET vlag. MRDH is de opdrachtgever en t is dus ook hun taak om materieel te hebben
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

HSG3 5722 schreef: zo 05 feb 2023, 12:14
Is een probleem in IVU en kan bij alle materieeltypes voorkomen.
Waar staat de afkorting IVU voor?
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik heb het afgelopen zomer ook gehoord bij enkele stellen, dus het probleem speelt al langer.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

ODRAIL schreef: zo 05 feb 2023, 12:21
HSG3 5722 schreef: zo 05 feb 2023, 12:14
Is een probleem in IVU en kan bij alle materieeltypes voorkomen.
Waar staat de afkorting IVU voor?
IVU is een merk dat de boordcomputers van OV-voertuigen levert.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

@ArrivaBas: Bedankt.
HSG3 5722
Berichten: 46
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

Bemined schreef: zo 05 feb 2023, 12:24 Ik heb het afgelopen zomer ook gehoord bij enkele stellen, dus het probleem speelt al langer.
T probleem zal er ook altijd zijn omdat t een storing is die gewoon kan terug komen bij willekeurige stellen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

ODRAIL schreef: za 04 feb 2023, 22:23 Vanaf 1 februari wordt in de metro bij metrohalte Schenkel het IJsselland ziekenhuis weer omgeroepen.
Toch wel met de mededeling dat je kunt overstappen op de (buurt)bus naar het IJsselland Ziekenhuis?
Wandelaars kunnen immers beter bij Prinsenlaan uitstappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten