Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hoezo opmerkelijk? De metro vervoert niet exclusief reizigers van en naar de vuurwerkshow maar ook bezoekers van diverse andere feesten. Dat het vuurwerk niet door gaat levert mogelijk minder reizigers op maar het zal niet zo zijn dat iedereen weg blijft. Sommige mensen waren mogelijk al in de stad op het moment dat de show afgelast werd en willen vanavond ook weer terug naar hun auto die ze op het P&R terrein achtergelaten hebben.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Inzet van de metro is in eerste instantie wel alleen bedoeld voor het vuurwerk bij de Erasmusbrug om een verkeerschaos in de stad te voorkomen. Dat er nu toch gereden wordt, is een service van RET en de gemeente Rotterdam. Deze speciale ritten zijn ook gratis voor het publiek en de gemeente betaalt daarvoor aan RET.Bemined schreef: ↑za 31 dec 2022, 17:17 Hoezo opmerkelijk? De metro vervoert niet exclusief reizigers van en naar de vuurwerkshow maar ook bezoekers van diverse andere feesten. Dat het vuurwerk niet door gaat levert mogelijk minder reizigers op maar het zal niet zo zijn dat iedereen weg blijft. Sommige mensen waren mogelijk al in de stad op het moment dat de show afgelast werd en willen vanavond ook weer terug naar hun auto die ze op het P&R terrein achtergelaten hebben.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ditmaal zo te zien niet op nieuwjaarsdag, wat in het verleden ook zo werd gehanteerd.Bemined schreef: ↑ma 05 dec 2022, 09:05 Met de jaarwisseling gaan metrolijnen C en E weer tot 2:00 doorrijden. Lijn C gaat elke 10 minuten rijden tussen Capelsebrug en Vijfsluizen (en vervolgens leeg naar Pernis om te keren), waarbij alleen op Kralingse Zoom, Voorschoterlaan, Oostplein, Beurs, Eendrechtsplein, Coolhaven en Schiedam gestopt gaat worden. Lijn E gaat elke 10 minuten rijden tussen Slinge en Meijersplein (en vervolgens leeg naar Pijnacker Zuid om te keren) met stops te Zuidplein, Maashaven, Wilhelminaplein, Beurs, Centraal en Melachthonweg.
In de kerstvakantie zelf zoals gebruikelijk weer een vakantiedienst, inclusief de spitsdiensten op lijn D en E dus op sommige deeltrajecten wordt in de vakantie weer vaker gereden dan buiten de vakantie. Op eerste kerstdag lijkt er weer traditioneel de hele dag met enkeltjes gereden te gaan worden.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Weet iemand wat in 2023 het (vaste) tarief voor STOPenGO is? Ik kan het op de site van de RET niet vinden.
Uiteraard mag iemand die het weet het zelf ook aanpassen op RET STOPenGO tarief.
Uiteraard mag iemand die het weet het zelf ook aanpassen op RET STOPenGO tarief.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Voor de liefhebbers de omlopen vanaf volgende week maandag: https://omlopen.bemined.nl/RET/2023-1/
Bij tram en metro staan zowel de reguliere als tijdelijke omlopen erbij, tot nader order zal men de tijdelijke versie gebruiken vanwege het personeelstekort. Van de bussen kon ik niet meer achterhalen wat de originele diensten zouden zijn, de overzichtspagina met aanpassingen lijkt ook verdwenen te zijn van de RET website, men lijkt de pagina waarop deze stonden hergebruikt te hebben voor de nieuwe wijzigingen per 9 januari.
Tramlijn 125 is ondergebracht in de diensten van Kralingen maar rijdt voorlopig nog vanuit de Beverwaard. Vanaf 1 mei wordt de Laan op Zuid afgesloten voor al het verkeer en worden het tramnet in tweeën geknipt, waarschijnlijk heeft men deze lijn daarom alvast op noord ingedeeld in de systemen.
Bij de metro zijn er de komende weken trouwens aanpassingen vanwege Vrienden Van Amstei Live, de lijnen D en E ontkoppelen 's avonds niet op dagen dat er concerten zijn.
Bij tram en metro staan zowel de reguliere als tijdelijke omlopen erbij, tot nader order zal men de tijdelijke versie gebruiken vanwege het personeelstekort. Van de bussen kon ik niet meer achterhalen wat de originele diensten zouden zijn, de overzichtspagina met aanpassingen lijkt ook verdwenen te zijn van de RET website, men lijkt de pagina waarop deze stonden hergebruikt te hebben voor de nieuwe wijzigingen per 9 januari.
Tramlijn 125 is ondergebracht in de diensten van Kralingen maar rijdt voorlopig nog vanuit de Beverwaard. Vanaf 1 mei wordt de Laan op Zuid afgesloten voor al het verkeer en worden het tramnet in tweeën geknipt, waarschijnlijk heeft men deze lijn daarom alvast op noord ingedeeld in de systemen.
Bij de metro zijn er de komende weken trouwens aanpassingen vanwege Vrienden Van Amstei Live, de lijnen D en E ontkoppelen 's avonds niet op dagen dat er concerten zijn.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
AksPark Gvw op lijn D en AksPark Whv op lijn C, wat wordt daarmee bedoeld ?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat is blijkbaar de naam die men ooit aan die 'halte' gekoppeld heeft. Alle sporen hebben een haltecode met bijbehorende naam in de brondata, mogelijk dat men destijds toen deze namen gekozen had een vaste indeling voor lijn C en D. Vroeger werden de sporen 1, 3 en 4 gebruikt voor het opstellen van materieel, na het walvisstaartincident worden alleen nog treinen gepland op de sporen 3 en 4 waardoor de indeling veranderde maar de namen blijkbaar niet.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar over welke 'halte' heb je het nu eigenlijk? Want dat blijkt niet uit je bericht (en ik denk dat MetroRET daarom vroeg).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De uitloopsporen bij De Akkers wordt ermee bedoeld. Jullie mogen best wel de afkortingen effe leren.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bedankt.
Nee. Je kunt niet verwachten dat iedereen dit weet. Het is Somda niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bovendien zijn de afkortingen van treinstations nog best makkelijk te achterhalen (automagische linkjes naar de wiki of invullen in de reisplanner en zo). Afko's van dienstregelpunten buiten metrostations zijn een paar klasses lastiger. Ik zou niet eens weten waar ik dat moest opzoeken.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De afkortingen staan op het sporenplan: https://corporate.ret.nl/media/2511/spo ... ndlijn.pdf
De RET is echter niet heel consequent hierin, in de reisinformatie worden soms andere afkortingen gebruikt dan op het sporenplan. Ook hebben keersporen geen aparte afkorting op het sporenplan maar wel in de reisinformatie.
De RET is echter niet heel consequent hierin, in de reisinformatie worden soms andere afkortingen gebruikt dan op het sporenplan. Ook hebben keersporen geen aparte afkorting op het sporenplan maar wel in de reisinformatie.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het zuidelijke deel van lijn 25 (Maashaven - Carnisselande) gaat 's avonds en op zondag slechts om de twintig minuten rijden.
Dat is wel een forse verschraling.
Dat is wel een forse verschraling.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39220
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vanmiddag op de laatste gratis dag nog maar eens de nieuwe Parkshuttle wezen proberen. Mijn ritjes verliepen prima, maar een shuttle die aankwam bij Rivium 4e straat was wat erg gehecht aan z'n passagier en opende de deuren niet (en uiteindelijk aan de verkeerde kant).
Hoewel in de spits vaste ritten gereden worden, zat er willekeurig een rit tussen waarvoor je wel je bestemming op de zuil bij de halte moest kiezen. Dat hadden niet alle reizigers door, zodat ik op de terugweg de hele route een privé shuttle had die gewoon doorreed bij een halte vol reizigers halverwege. (Gezien ik Kralingse Zoom gekozen had en degenen op de halte niks)
Hoewel in de spits vaste ritten gereden worden, zat er willekeurig een rit tussen waarvoor je wel je bestemming op de zuil bij de halte moest kiezen. Dat hadden niet alle reizigers door, zodat ik op de terugweg de hele route een privé shuttle had die gewoon doorreed bij een halte vol reizigers halverwege. (Gezien ik Kralingse Zoom gekozen had en degenen op de halte niks)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In de metrotunnel tussen Dijkzigt en Eendrachtsplein viel me op dat er een tussenmuur in de tunnel geplaatst leek te zijn. Ik was er niet op bedacht en heb dus niet echt goed gekeken, maar opeens viel me een hele witte muur aan de linkerkant van de metro op vanaf kort voorbij Dijkzigt tot de overloopwissels. Is dit een tijdelijk iets vanwege werkzaamheden of is dit de volgende stap in het kader van de tunnelveiligheid?
Verder viel me op dat de waterbushalte in de Sint-Jobshaven er nog steeds ligt een jaar na de sluiting, zelfs de vlaggetjes wapperen nog bij de ingang.
Verder viel me op dat de waterbushalte in de Sint-Jobshaven er nog steeds ligt een jaar na de sluiting, zelfs de vlaggetjes wapperen nog bij de ingang.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op het ongebruikte spoor van Marconiplein staan nu al een maand regelmatig een bouwtrein met witte platen. Ik vroeg mij al een tijdje af wat ze daarmee gingen doen, maar wellicht is dit een van de toepassingen ervan?
(Foto van 22 december)
(Foto van 22 december)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vroeg mij altijd al af waarvoor dat derde spoor er überhaupt ligt... Iemand enig idee?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Uitwijkmogelijkheid van toen Marconiplein nog het eindpunt was. Incidenteel werd er bij verstoringen wel eens een reizigerstrein op spoor 3 binnengenomen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is vanwege aankomende werkzaamheden en het daarbij buitendienst stellen van 1 spoor per keer. Dus werkvak is dan gescheiden van het in bedrijf zijnde spoorBemined schreef: ↑zo 08 jan 2023, 14:21 In de metrotunnel tussen Dijkzigt en Eendrachtsplein viel me op dat er een tussenmuur in de tunnel geplaatst leek te zijn. Ik was er niet op bedacht en heb dus niet echt goed gekeken, maar opeens viel me een hele witte muur aan de linkerkant van de metro op vanaf kort voorbij Dijkzigt tot de overloopwissels. Is dit een tijdelijk iets vanwege werkzaamheden of is dit de volgende stap in het kader van de tunnelveiligheid?
Verder viel me op dat de waterbushalte in de Sint-Jobshaven er nog steeds ligt een jaar na de sluiting, zelfs de vlaggetjes wapperen nog bij de ingang.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Spoor 3 is nooit indienst geweest voor reizigers. De stationshal waar het op uitkomt is ook niets meer dan een ruwbouw
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Niet regulier nee, maar zoals gezegd zijn er wel incidenteel reizigerstreinen op binnengenomen bij verstoringen. Maar dan spreken we over de tijd dat Marconiplein nog het eindpunt was, dat was voor de OV-Chipkaart waardoor het geen probleem was dat je vanaf spoor 3 niet bij de poortjes uitkwan.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zal het nooit doen, maar stiekem wil ik wel over het spoor lopen en daar de trap op gaan.
Denk ook niet dat ze deze spoor ooit weer zouden gebruiken, zeker sinds dat spoor doodloopt.
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het zit nog in mijn geheugen dat ik een keer de metro vanaf dat perron heb genomen.Bemined schreef: ↑zo 08 jan 2023, 20:05 Niet regulier nee, maar zoals gezegd zijn er wel incidenteel reizigerstreinen op binnengenomen bij verstoringen. Maar dan spreken we over de tijd dat Marconiplein nog het eindpunt was, dat was voor de OV-Chipkaart waardoor het geen probleem was dat je vanaf spoor 3 niet bij de poortjes uitkwan.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op de helft van de tramlijnen vallen ritten uit vanochtend, personeelstekort of stom toeval?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten