Maar dan moeten Sprinters naar Den Haag minimaal 1x en waarschijnlijk 2x een spoor de andere kant op kruisen.
Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat station komt er pas nadat de viersporigheid tussen Schiedam en Delft voltooid is, dan blijven de sprinters gewoon tot Den Haag op de sporen 1 en 2 rijden en de intercity's op 3 en 4.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volledige viersporigheid, bedoel je dan? Want zo ver ik weet blijft het tussen Delft Campus en Schiedam Centrum voorlopig tweesporig.
Maar ook in jouw scenario moet je dan te Rotterdam Centraal alsnog kruisen, tenzij men tussen Rotterdam en Dordrecht ook alles gaat veranderen.
Maar ook in jouw scenario moet je dan te Rotterdam Centraal alsnog kruisen, tenzij men tussen Rotterdam en Dordrecht ook alles gaat veranderen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Delft Campus - Schiedam Centrum gaat ook viersporig worden. Kostenplaatje is volgens mij nu 900 miljoen, dat is al gereserveerd in het Wopke-Wiebes-fonds.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar alle stations zijn op het traject Rotterdam - Dodrecht voorzien van perrons aan alle vier de sporen. Enigszins curieus is dan wellicht dat treinen die van en naar de HSL gebruik maken in zuidelijke richting met de spinters meerijden (die ook op Zuid stoppen) en in noordelijke richting met de IC's. Dat klinkt complex bij het ontwerpen van dienstregelingen, omdat je dan dus nog steeds een indirecte relatie in de tijdligging tussen sprinter en IC behoudt.Meltrain schreef: ↑za 09 okt 2021, 16:02 Volledige viersporigheid, bedoel je dan? Want zo ver ik weet blijft het tussen Delft Campus en Schiedam Centrum voorlopig tweesporig.
Maar ook in jouw scenario moet je dan te Rotterdam Centraal alsnog kruisen, tenzij men tussen Rotterdam en Dordrecht ook alles gaat veranderen.
Het is een spectrum.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Rotterdam Centraal - Dordrecht is best ingenieus ingericht, ondanks het dwangpunt met de Willemsspoortunnel. De tunnel is eigenlijk ook de enige plek waar echt ETMET 6 IC/6 SP gereden wordt (ook al stopt de 3200 niet op Rotterdam Blaak van/naar het keren op Rotterdam Stadion).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nou ja, ingenieus... Sinds de HSL een hoop capaciteit in de Willemsspoortunnel opvreet wordt hoofdzakelijk achter elkaar aan gereden en kon lange tijd alles via twee sporen afgehandeld worden ten zuiden van Lombardijen terwijl er vier liggen.
Pas nu met ETMET verandert dat weer.
Pas nu met ETMET verandert dat weer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zou het iets opleveren als de 1100 ook op station Zuid gaat stoppen?Karl schreef: ↑za 09 okt 2021, 18:15Maar alle stations zijn op het traject Rotterdam - Dodrecht voorzien van perrons aan alle vier de sporen. Enigszins curieus is dan wellicht dat treinen die van en naar de HSL gebruik maken in zuidelijke richting met de spinters meerijden (die ook op Zuid stoppen) en in noordelijke richting met de IC's. Dat klinkt complex bij het ontwerpen van dienstregelingen, omdat je dan dus nog steeds een indirecte relatie in de tijdligging tussen sprinter en IC behoudt.Meltrain schreef: ↑za 09 okt 2021, 16:02 Volledige viersporigheid, bedoel je dan? Want zo ver ik weet blijft het tussen Delft Campus en Schiedam Centrum voorlopig tweesporig.
Maar ook in jouw scenario moet je dan te Rotterdam Centraal alsnog kruisen, tenzij men tussen Rotterdam en Dordrecht ook alles gaat veranderen.
Dan krijgt Rotterdam-Zuid wel een veel snellere verbinding met Eindhoven en verder (de snelste verbinding is nu namelijk via Rotterdam Centraal en dat is formeel niet toegestaan).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Waarom zou je een trein van de HSL laten stoppen op een locatie waar verder alleen sprinters stoppen? Dan lijkt een stop op Blaak logischer. Maar ik weet niet welk probleem dit oplost, in beide gevallen levert het namelijk op dat je minder treinen door de Willemsspoortunnel kunt rijden.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als de treinen over de HSL op dezelfde sporen rijden als de Sprinters levert het meer capaciteit op door ze even snel/traag te laten rijden als Sprinters. Dan zou een extra stop kunnen werken.
Verder levert het op dat Rotterdam Zuid (niet alleen het station, maar het stadsdeel) betere verbindingen met de rest van Nederland krijgt. Zoals gezegd gaat de snelste verbinding naar Eindhoven en verder nu al via Rotterdam Centraal, maar is die route formeel niet toegestaan.
Verder levert het op dat Rotterdam Zuid (niet alleen het station, maar het stadsdeel) betere verbindingen met de rest van Nederland krijgt. Zoals gezegd gaat de snelste verbinding naar Eindhoven en verder nu al via Rotterdam Centraal, maar is die route formeel niet toegestaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het klinkt mij, alsof er wordt uitgegaan dat bij verandering spoorgebruik Dordrecht - DenHaag naar 2 Sprinter Sporen, en 2 IC sporen daarnaast (i.p.v. 2 IC/HSL sporen, met daartussen 2 sprinter sporen); de HSL treinen op de buitenste sporen blijven.
Ik dacht, via een eerdere post van Bemined, dat in dat geval de HSL ook op de IC sporen (dus de 2 oostelijke sporen) gaat rijden, en dat er dan bij Lombardijen e.e.a. moet gebeuren om de HSL trein ook op de HSL zuid te krijgen.
Ik dacht, via een eerdere post van Bemined, dat in dat geval de HSL ook op de IC sporen (dus de 2 oostelijke sporen) gaat rijden, en dat er dan bij Lombardijen e.e.a. moet gebeuren om de HSL trein ook op de HSL zuid te krijgen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Inzet op de lange termijn is een nieuw OV knooppunt bij het Stadionpark. Blaak verliest waarschijnlijk op de lange termijn de intercitystatus, dan krijg je twee sporen met sprinters en buiten de spits een incidentele goederentrein en twee sporen met intercity's en hogesnelheidstreinen. Bij Stadionpark is ruimte voor eventueel extra sporen zodat hier een IC stop mogelijk gemaakt kan worden. Een HSL stop hier zou ook mogelijk te maken moeten zijn, maar het is nog veel te vroeg om hierover te speculeren, zo'n HSL stop is vooral interessant in combinatie met een nieuwe metrolijn maar daar studeert men nog op.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als een extra stop dat probleem verhelpt is dat mooi meegenomen, maar als je het als probleem ziet dat een reis Rotterdam Zuid - Eindhoven via Rotterdam Centraal niet mag, is de logische oplossing natuurlijk om die route wel toe te staan. Zo lastig kan dat toch allemaal niet zijn.Meltrain schreef: ↑za 09 okt 2021, 21:29 Verder levert het op dat Rotterdam Zuid (niet alleen het station, maar het stadsdeel) betere verbindingen met de rest van Nederland krijgt. Zoals gezegd gaat de snelste verbinding naar Eindhoven en verder nu al via Rotterdam Centraal, maar is die route formeel niet toegestaan.
Ik dacht trouwens dat het naast de kortste route ook altijd toegestaan was om de snelste route te nemen, maar ik zie dat de reisplanner hem inderdaad alleen geeft als je aanvinkt dat je een vrij-reizen-abonnement hebt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Je mag wel altijd de snelste route nemen, maar je mag niet terugsteken waarbij je je vertrekstation nogmaals passeert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En helaas geldt dat ook nog voor Lombardijen, terwijl het voor treinen van de HSL onmogelijk is om daar te stoppen.
Eindhoven - Barendrecht mag wel via Rotterdam Centraal, dus doe ik op de terugwel altijd maar alsof ik naar Barendrecht ga.
Eindhoven - Barendrecht mag wel via Rotterdam Centraal, dus doe ik op de terugwel altijd maar alsof ik naar Barendrecht ga.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nog wat krommer: Rotterdam Lombardijen - Eindhoven Centraal mag dit weekend dan weer wel via Den Haag Centraal: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... 136%7C2047
Maar de planner rekent inderdaad strikt met die terugsteekregel als je alleen maar langs je vertrekstation komt (ook al stop je er niet nogmaals). Doorgaand mag het weer wel: toen de Hanzelijn-ICs nog op Duivendrecht stopten was op sommige momenten Almere - Duivendrecht - Amersfoort de snelste toegestane reis bijvoorbeeld (twee keer door Diemen Zuid heen mag dan wel, want dan is het je vertrekstation niet)
Maar de planner rekent inderdaad strikt met die terugsteekregel als je alleen maar langs je vertrekstation komt (ook al stop je er niet nogmaals). Doorgaand mag het weer wel: toen de Hanzelijn-ICs nog op Duivendrecht stopten was op sommige momenten Almere - Duivendrecht - Amersfoort de snelste toegestane reis bijvoorbeeld (twee keer door Diemen Zuid heen mag dan wel, want dan is het je vertrekstation niet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Klinkt als tijd om die regel nog eens onder de loep te nemen...
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ooit heb ik wel eens gehoord dat als je het het vertrekstation voor de tweede maal passeert je er dan niet mag stoppen En dat was / is dan weer wel toegestaan.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Daar denkt de reisplanner evident anders over.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is dat niet ook voor Rai met de reisadviezen tussen Ut en Alm ?Daniel schreef: ↑zo 10 okt 2021, 11:40 Nog wat krommer: Rotterdam Lombardijen - Eindhoven Centraal mag dit weekend dan weer wel via Den Haag Centraal: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... 136%7C2047
Maar de planner rekent inderdaad strikt met die terugsteekregel als je alleen maar langs je vertrekstation komt (ook al stop je er niet nogmaals). Doorgaand mag het weer wel: toen de Hanzelijn-ICs nog op Duivendrecht stopten was op sommige momenten Almere - Duivendrecht - Amersfoort de snelste toegestane reis bijvoorbeeld (twee keer door Diemen Zuid heen mag dan wel, want dan is het je vertrekstation niet)
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zat vanochtend in de Hoekse Lijn richting Hoek van Holland Haven. De 5703 is het voorste rijtuig HSG3 waar ik in zat. Maar waarom heeft dat metrostel twee verschillende soorten lichtinvallen verdeeld over de helft de ene en de andere helft de andere kleur?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is er een deel van het metronet behalve de Hoekse Lijn/RR waar 100km/h wordt gereden?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vgm niet nee.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De plekken waar in het metronet snelst wordt gereden, (tel ik de Hoekse Lijn en de RR niet bij op,) zijn sowieso op lijn D tussen Zuidplein en Slinge (ook mijn favoriete stukje) waar zo'n 80 km/h wordt gereden,geldt ook voor tussen Slinge en Rhoon met 80 km/h en denk ik dat het traject op lijn C tussen Schiedam en Spijkenisse soms 75 km/h of iets meer wordt behaald schat ik in.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De codes 90km/u en 100km/u zijn speciaal voor de Hoekse Lijn toegevoegd aan de LZB beveiliging, die bestonden eerder nog niet omdat de rest van het metronet maximaal 80km/u is en RandstadRail ZUB beveiliging heeft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten