Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Rijden er vandaag toevallig nog SG2/1s op metrolijn A?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Waarom staat er een bushaltepaal op de hoek van Blaak en de André van der Louwbrug? Dus zegmaar bij die nieuwe toren de wegversmalling. Daar kan toch geen bus stoppen? Hij staat er ontzettend willekeurig.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Vgm stopt veilinglijn 824 daar van EBS HGL.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ferdinand »

Die stopt toch gewoon bij de normale halte Blaak? Deze bushaltepaal staat voor de zuidelijke richting bij de André van der Louwbrug. Bus 824 gaat van zuid naar noord, dus het is niet logisch dat die bus ervan gebruik maakt. Al helemaal raar trouwens dat Google Maps de halte wel kent als Station Blaak/André van der Louwbrug.

Edit: ik heb het gevonden via oude beelden van Google Maps. Bus 48 stopte net iets verder richting de Willemswerf in ieder geval in 2009. In 2014 is de busstrook verdwenen en kreeg de halte een haltekom. In 2015 is het bord verdwenen, in 2016 was ie er weer maar zonder lijnnummer. Eind 2016 is het digitale bord verdwenen en in 2017 ook de abri en er staat op het bord nu shuttleservice. In 2019 is de halte volledig verdwenen door de bouw van OurDomain, in 2020 is het bushaltebord opnieuw geplaatst zonder tekst. Veel veranderd dus. Het bord is alleen nutteloos als ik het goed zie en het lijkt me niet logisch dat deze halte nog terugkomt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chauf21 »

Die halte werd/wordt nog wel eens gebruikt als de Blaak of Westblaak afgesloten is.
Lijn 32 en voorheen 47 reden dan vanaf Oostplein via die halte naar het Noordereiland en Zuid.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Iemand enig idee waarom de dienstregeling lijn 547 & lijn 602 nog niet te vinden zijn op de website van RET vanaf 10 januari?
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

HSG3 schreef: di 28 dec 2021, 22:16 Ik geloof dat ik dat een tijdje geleden ergens voorbij zag komen. Het is jammer, maar aan de andere kant is het ook wel logisch. Maar, wanneer gaat hij dan naar de sloop?
De sloopdatum is nog niet bekend. Wel wordt de B-bak waarschijnlijk gespaard, en zal deze worden gebruikt voor oefeningen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Tijdje terug zijn hier omlopen geplaatst. Aangezien de nieuwe dienstregeling morgen van start gaat tijd voor een nieuwe uitdraai:
https://omlopen.bemined.nl/RETMetro2022Week.html
https://omlopen.bemined.nl/RETTramBever ... 2Week.html
https://omlopen.bemined.nl/RETTramKrali ... 2Week.html
https://omlopen.bemined.nl/RETBusKleiweg2022Week.html
https://omlopen.bemined.nl/RETBusSluisj ... 2Week.html
https://omlopen.bemined.nl/RETBusRidder ... 2Week.html
https://omlopen.bemined.nl/RETBusKrimpen2022Week.html

Vooralsnog heb ik alleen doordeweeks geëxporteerd en alleen het hoofdnet, enkele speciale buslijnen (buurtbussen en externe lijnen) zitten bij de RET in aparte dienstregelingpakketten verwerkt die ik niet allemaal afgegaan ben. Onderaan staat de geldigheid zoals vermeld in de reisinformatiesystemen, let op dat bij metro staat dat deze slechts heel kort geldig is, dat komt omdat er de komende maanden veelvuldig aangepaste dienstregelingen van kracht zijn bij de metro vanwege overwegvernieuwingen waardoor de lijnen A en B extra rijtijd ingepland hebben gekregen. Ook al zijn de omlopen daardoor niet anders, 30 seconden afwijking in de vertrektijd is genoeg voor de reisinformatiesystemen om het als een andere dienstregeling te zien.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Met de nieuwe dienstregeling is ook de tweetjes SG2/1 en solo SG3 inzet op de sneltram weer terug :(
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Buslijn 605 naar het ijsselland ziekenhuis wordt gereden door een 8 persoonsbusje van ringelberg met een A3tje achter de voorruit.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Welke Ringelberg? Er zijn namelijk twee Ringelberg busbedrijven: ringelberg.nl en ringelbergtours.nl :p
Gebruikersavatar
Justinspotter30
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 20 jan 2021, 22:07
Locatie: Capelle a/d ijssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Justinspotter30 »

Lijn 30 stopt niet op de halte markiezenhof weten julie er iets van waarom lijn 30 daar niet stopt. :?: :?:
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Lijn 45 schreef: ma 10 jan 2022, 14:46 Welke Ringelberg? Er zijn namelijk twee Ringelberg busbedrijven: ringelberg.nl en ringelbergtours.nl :p
Ringelberg uit Hoogvliet, De groene ringelberg dus. Het zijn de ex breng buurtbussen en deze worden door Ringelberg verhuurd wanneer er een buurtbus kapot is of niet leverbaar of iets dergelijks. Zo'n ding reed ook op lijn 608 vandaag. Ik vind het wel erg slecht voor de herkenbaarheid moet ik zeggen.

Zoals de meeste forummers weten ben ik niet zo'n fan van buurtbussen in dicht bevolkte regio's. Iets met werkverdringing :X . Maar als je ergens niet blij mee bent moet je jezelf er wel in verdiepen om te weten wat het precies inhoudt.
Zodoende heb ik vandaag de nieuwe lijn 610 geprobeerd. Volgens de vrijwilliger had de bus tijdens een proefrit afgelopen week schade gereden en was daarom niet inzetbaar. Daarom was er een 22 persoons Mercedes Sprinter City van RMC ingezet met een betaalde chauffeur. De vrijwilliger die ernaast stond wees de route aan de chauffeur van RMC. De Sprinter City was overigens dezelfde als die ingezet werd op de vaccinatielijn naar de van Nelle fabriek. De route is op zich prima en ik hoop dat reizigers vanuit Cornelisland er goed gebruik van gaan maken. Wel zijden de chauffeur en de vrijwilliger dat de dienstregeling aan de krappe kant is, de bus reed ook 5 minuten te laat.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik herkende het busje in eerste instantie ook niet als de buurtbus, pas toen ik even later in de ovinfo app keek naar de vertrektijden van Capelle Centrum viel me op dat de buurtbus daar enkele minuten eerder had moeten aankomen en dat het dus waarschijnlijk het Ringelberg busje geweest moest zijn. Maar zijn er eigenlijk voldoende RET buurtbusjes voor de nieuwe dienstregeling? In Capelle is er natuurlijk sinds vandaag eentje extra nodig vanwege de route naar het IJsselland Ziekenhuis.

Overigens zijn er bij Capelle Centrum twee nieuwe toegankelijke bushaltes aangelegd net om de hoek op de Duikerlaan voor lijn 383. Hiermee wel een aparte situatie, op de Duikerlaan liggen nu twee haltes: Duikerlaan en Metro Centrum/Duikerlaan. Hoewel de lijnen 31, 383, 605 en 606 alle vier de volledige Duikerlaan afleggen en dus langs alle beide haltes komen, is er niet een halte waar alle vier de lijnen stoppen: 383 stopt niet op Duikerlaan, en 31, 605 en 606 stoppen niet op Metro Centrum/Duikerlaan maar stoppen op de halte Capelle Centrum die 100 meter verderop ligt, net om de hoek op de Kerklaan.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Nee er zijn te weinig busjes voor de gehele dienstregeling. En er hoeft maar een poep of scheet te gebeuren en de dienstregeling ligt op zijn gat omdat er weinig tot geen reservebussen beschikbaar zijn. Tevens zijn vrijwilligers van de diverse buurtbussen bijzonder ontevreden over hoe de RET omspringt met hun buurtbussen. Zij willen, net als bij Connexxion, graag vaste apparatuur (en dus ook real time info, pinnen, vaste chippaal etc.). Zij hebben dit nu aangekaart bij de wethouders van de drie gemeentes (Barendrecht, Ridderkerk, Albrandswaard) omdat het bestuur van de buurtbusvereniging niet veel doet volgens een aantal. Ik moet eerlijk zeggen dat het grootste deel van de buurtbusvrijwilligers het beste voor heeft met de lijnen, en die willen er ondanks alles echt wat van maken.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Justinspotter30 schreef: ma 10 jan 2022, 16:08 Lijn 30 stopt niet op de halte markiezenhof weten julie er iets van waarom lijn 30 daar niet stopt. :?: :?:
Aangezien het op een paar afzonderlijke ritten voorkwam... denk ik dat iemand zijn auto verkeerd heeft geparkeerd in die keerlus aan het eind van de straat.

Heb ik gelijk? Zo ja, wat win ik?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Er rijdt op dit moment een solo SG3 op lijn C...
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

En zowel op lijn A als D worden defecte metro's gemeld. Gisterochtend waren er defecte metro's op B, D en E. Kortom, niet echt een betrouwbare dienstregeling.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

HSG3 schreef: di 11 jan 2022, 08:00 Er rijdt op dit moment een solo SG3 op lijn C...
Een overvolle 5637 op WD 887. :Y
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Vervangend materieel zo te zien, oorspronkelijke 887 is niet uitgerukt vanmorgen. Dat is dus al minimaal zes defecte metro's deze week...
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat ontbreken van actuele reisinformatie van de buurtbussen is trouwens wel onhandig ja, ik kwam net langs de halte van lijn 606 en in de verte zag ik "Schollevaar 0min" staan te knipperen, en toen ik dichtbij kwam verdween dit spontaan en stond er "Schollevaar 58min". Geen enkele indicatie of de bus nou langs geweest was of niet. Uiteindelijk bleek de bus enkele minuten te laat want kort daarop kwam het busje dan toch langs. Zat overigens niemand in, terwijl ik bij lijn 37 op hetzelfde traject toch vaak wel enkele reizigers zag zitten. Misschien dat het begrip buurtbus toch afschrikt? Want de frequentie is wel gelijk, 37 had ook een uurdienst.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Dat was altijd al zo, die buurtbussen werkten wel met hetzelfde routesysteem als gewone bussen, maar ze hebben schijnbaar geen GPS ingebouwd. Ik reed zelf met de Fiat Ducato's maar volgens mij rijden die nu niet meer
PSA: Links gaan, rechts staan
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Moet zeggen dat ik de inkorting van lijn 35 tot de Barberakruid een wel erg makkelijke "oplossing" voor de afsluiting bij de Prins Alexanderlaan vind van de RET... Er had makkelijk via de Capelseweg en George Hintzenweg naar de bushaltes aan de andere kant van Station Alexander gereden kunnen worden om toch nog een directe verbinding met het station te behouden.
Let op: links uitstappen!
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Vanochtend is bij de President Rooseveltweg een metro in botsing gekomen met een aanhanger. https://www.ad.nl/rotterdam/schade-na-a ... ~a4eecfa6/
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gideon »

Chollo schreef: wo 12 jan 2022, 02:55 Moet zeggen dat ik de inkorting van lijn 35 tot de Barberakruid een wel erg makkelijke "oplossing" voor de afsluiting bij de Prins Alexanderlaan vind van de RET... Er had makkelijk via de Capelseweg en George Hintzenweg naar de bushaltes aan de andere kant van Station Alexander gereden kunnen worden om toch nog een directe verbinding met het station te behouden.
Dan zag ik het niet verkeerd, toen ik gister met me auto er langs reed.
Jouw idee zou moeten kunnen, maar het is wel 6 minuten om die omweg te rijden i.p.v. 3 minuten zonder stop.
Weet niet als iemand meer ervaring heeft met Capelseweg, maar is daar niet regelmatig file bij de stoplicht richting Ommoord?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ander vraag over bus 35, betreft de stoplicht bij halte Terbregseweg.
Zie vaak genoeg dat de fietsersstoplicht op rood gaat, als de bus richting Ommoord gaat.
Alleen gebeurd dit niet als ze vanaf Ommoord richting Molenlaan gaan, waarom konden ze dit niet aanpassen?
Zodat de bus sneller van de weg, de busbaan/weg op kan gaan
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten