Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De buurtbus komt niet bij Schenkel, wel het eigen shuttlebusje van het IJsselland Ziekenhuis wat op werkdagen elke 12 minuten rijdt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

O, dat wist ik niet. :o
Maar dan vind ik het helemaal raar, want je kunt beter vanaf Prinsenlaan lopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Van 25 februari t/m 8 maart zijn er werkzaamheden bij metrostation Dijkzigt. Hierdoor rijden de metrolijnen B en C via één spoor en is de frequentie teruggebracht tot een kwartierdienst voor de lijnen A, B en C (waarbij lijn A de hele week tot Kralingse Zoom zal rijden). De eerste week valt in de voorjaarsvakantie, maar van 6 t/m 8 maart zal het extreem druk kunnen worden in de spits met slechts 8 metro's per uur i.p.v. de normale 18 per uur.

Lijnen D en E blijven wel 6x per uur rijden dus tussen De Akkers en Tussenwater levert dat onregelmatige intervallen op.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef: zo 05 feb 2023, 17:28 O, dat wist ik niet. :o
Maar dan vind ik het helemaal raar, want je kunt beter vanaf Prinsenlaan lopen.
Vanaf station Prinsenlaan staan er bordjes voor de looproute naar het ziekenhuis.
Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 10:31 Van 25 februari t/m 8 maart zijn er werkzaamheden bij metrostation Dijkzigt. Hierdoor rijden de metrolijnen B en C via één spoor en is de frequentie teruggebracht tot een kwartierdienst voor de lijnen A, B en C (waarbij lijn A de hele week tot Kralingse Zoom zal rijden). De eerste week valt in de voorjaarsvakantie, maar van 6 t/m 8 maart zal het extreem druk kunnen worden in de spits met slechts 8 metro's per uur i.p.v. de normale 18 per uur.
Bedankt voor de info. Is hiervan ook een (andere) openbare bron?

Op de website van de RET is hierover niets te vinden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Stond in de RET nieuwsbrief en dienstregeling staat als brondata op het ndovloket.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 10:31 Van 25 februari t/m 8 maart zijn er werkzaamheden bij metrostation Dijkzigt. Hierdoor rijden de metrolijnen B en C via één spoor en is de frequentie teruggebracht tot een kwartierdienst voor de lijnen A, B en C (waarbij lijn A de hele week tot Kralingse Zoom zal rijden). De eerste week valt in de voorjaarsvakantie, maar van 6 t/m 8 maart zal het extreem druk kunnen worden in de spits met slechts 8 metro's per uur i.p.v. de normale 18 per uur.

Lijnen D en E blijven wel 6x per uur rijden dus tussen De Akkers en Tussenwater levert dat onregelmatige intervallen op.
Rijdt lijn B dan over het hele traject een kwartierdienst of is er naar Hoek van Holland slechts een halfuurdienst?

Ik zou dan tevens verwachten dat lijn D ter compensatie 8x/uur zou rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Bemined schreef: zo 05 feb 2023, 14:49 De buurtbus komt niet bij Schenkel, wel het eigen shuttlebusje van het IJsselland Ziekenhuis wat op werkdagen elke 12 minuten rijdt.
Zou het zoveel werk zijn voor de RET of MRDH om het busje tussen Schenkel en het IJsselland Ziekenhuis een lijnnummer en officiële dienstregeling te geven, zodat deze ook in de reisplanners en op de DRI"s bij Schenkel aangegeven kan worden? Veel mensen weten nu niet dat dit busje een optie is, terwijl daar zeker wel behoefte naar is. Ik begrijp dat dit niet de taak van de RET of MRDH is aangezien ze niet verantwoordelijk voor het busje zijn (wordt door vrijwilligers van het IJsselland Ziekenhuis zelf gereden), maar de lijn intekenen op een lijnennetkaart etc. lijkt mij een kleine moeite waar veel mensen baat bij zullen hebben.

Voor een "lijnnummer" zou je bijvoorbeeld YSL kunnen gebruiken.
Let op: links uitstappen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

We hebben in West nu ook maar 12 metro’s per uur. Ik mag hopen dat bij deze dienstregeling de verdeling over het uur wel een beetje fatsoenlijk is. Verder verbaasd dat er op Dijkzigt enkelspoor wordt gereden, de meeste bouwactiviteiten zijn op dit moment op Eendrachtsplein waarneembaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De tramlijnen 21, 23, 24 en 125 gaan vanaf volgende week maandag weer hun normale dienstregeling rijden, de defecte trams zijn hersteld. De frequentieverlaging van buslijn 33 naar 4x per uur in de spits lijkt nog wel door te gaan, deze is nu vanaf 27 februari verwerkt in de systemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik heb liever dat de andere tramlijnen weer 6x/uur gaan rijden tijdens de spitsuren. :roll:
Gaat de frequentieverlaging op lijn 32 ook door?
(En wil je mijn vraag over lijn B in mijn vorige bericht nog beantwoorden?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CB-e-bike-ov »

Valt mij op de laatste tijd dat er nogal wat problemen met de afroepen zijn in de 5300/5400 series.
Bij het ene stel klinkt het heel dof, bij het andere stel klinken de speakers opgeblazen en bij weer een ander stel klinkt het uit de speakers alsof er wat draden los liggen waardoor spraak steeds wegvalt, alsof de bedrading geen goed contact maakt.

Hoe komt het dat veel van die speakers defect zijn? Er is toch wel een oplossing te bedenken dat voorkomt dat de speakers worden opgeblazen?
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Chollo schreef: ma 06 feb 2023, 13:12 Zou het zoveel werk zijn voor de RET of MRDH om het busje tussen Schenkel en het IJsselland Ziekenhuis een lijnnummer en officiële dienstregeling te geven, zodat deze ook in de reisplanners en op de DRI"s bij Schenkel aangegeven kan worden? Veel mensen weten nu niet dat dit busje een optie is, terwijl daar zeker wel behoefte naar is. Ik begrijp dat dit niet de taak van de RET of MRDH is aangezien ze niet verantwoordelijk voor het busje zijn (wordt door vrijwilligers van het IJsselland Ziekenhuis zelf gereden), maar de lijn intekenen op een lijnennetkaart etc. lijkt mij een kleine moeite waar veel mensen baat bij zullen hebben.

Voor een "lijnnummer" zou je bijvoorbeeld YSL kunnen gebruiken.
Dat busje zou dan ook het voertuigvolgsysteem (EBS) van de RET moeten krijgen, van de RET. Anders komt ie alsnog niet op de displays te staan.
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

De Capelse buurtbussen beschikken voor zover ik weet ook niet over het EBS systeem. De posities zijn iig niet live te volgen en vertragingen worden nooit aangegeven. Zo'n harde vereiste lijkt me dit dus niet.
Let op: links uitstappen!
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het plan voor het nieuwe tramnet voor 2030 is gepubliceerd door de MRDH. De lijnen 4, 7 en 8 worden ingekort, lijnen 20 en 21 vervallen en lijnen 23 en 25 worden geknipt op Centraal Station. Voor lijn 7 wordt gestudeerd op een eindpunt bij Nieuw Kralingen, een nieuwe buslijn HES - Kralingse Zoom - Noord - Melachthonweg neemt de rest van de route over.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Link?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Bemined schreef: di 07 feb 2023, 12:38 Het plan voor het nieuwe tramnet voor 2030 is gepubliceerd door de MRDH. De lijnen 4, 7 en 8 worden ingekort, lijnen 20 en 21 vervallen en lijnen 23 en 25 worden geknipt op Centraal Station. Voor lijn 7 wordt gestudeerd op een eindpunt bij Nieuw Kralingen, een nieuwe buslijn HES - Kralingse Zoom - Noord - Melachthonweg neemt de rest van de route over.
Tramlijn 4 alleen tussen Kootsekade en Eendrachtsplein en een bus 34 tussen Station Noord en de Bergse Dorpsstraat. Nou, daar zal lekker veel gebruik gemaakt van worden. Kunnen ze die lijnen ook weer schrappen wanneer niemand er meer gebruik van maakt na deze ronduit waardeloze knip.
Let op: links uitstappen!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

De wijzigingen op lijn 4 zijn inderdaad het raarste. Ook de inkorting tor Eendrachtsplein snap ik niet; laat hem dan tenminste tot Heemraadsplein rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Claus Plein »

Zouden ze ook een hernummering van de lijnen overwegen, van 1 t/m 8 (met de HOV Zuidplein - Kralingse Zoom)? Nu is het al een ratjetoe en dat wordt alleen maar erger. Zou een mooie start zijn voor nieuwe nummers als toch alle halteborden en lijnennetplannen op de schop moeten.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bart »

Dat kun je overwegen, ik zou dan wel zorgen dat je de lijnen die als volgende worden afgeschaft in deze sterfhuisconstructie lijnen 7 en 8 noemt, anders moet je later weer aan de slag.

In het document staat daarover dat de "operationele aspecten van het tramnet in 2030 [..] zoals lijnnummers, frequenties, bedieningstijden, tarieven, etc." nog niet vastgelegd worden. Dus overal waar nu staat dat het tramnet frequenter wordt, of dat er een frequente buslijn komt als vervanging, kun je naar mijn mening met een korreltje zout nemen.

Ik vind het opvallend dat er tussen Kruisplein en Marconiplein twee tramlijnen, 7 en 24, over dezelfde route rijden. Enerzijds omdat ik zou verwachten dat men dubbelingen wil voorkomen, en anderzijds omdat er nu 2(!) parallelle routes zijn tussen centrum en Marconiplein waar geen tram rijdt (Nieuwe Binnenweg en Mathenesserlaan).

Het contrast met Amsterdam is ook groot. Daar heeft men met de opening van de Noordzuidlijn ook meer mensen de metro in willen sturen, maar daartegenover stond dat het tramnet is verbeterd op de tangentiële verbindingen met meer directe verbindingen om het centrum heen. In Rotterdam stuurt men alsnog alle trams over het stationsplein, heeft men nog steeds veel dubbelingen met de metro, en verbindingen als Noord-Oost via Crooswijk en Noord-West via Blijdorp en West-Kop van Zuid blijven zonder directe tram.

Een uitbreiding naar het vliegveld wordt niet eens genoemd in het document :cry:
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jossevb »

Er liggen grote opgaven op het gebied van verstedelijking (50.000 nieuwe woningen), economie, duurzaamheid en leefbaarheid.
Daarom worden alle niet-vrijliggende lijnen opgeheven :roll:
en soms vervangen door een bus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

“RTHA, hoe lang nog?” is inmiddels wel een vraagstuk, aangezien steeds meer politieke partijen zich uitspreken voor sluiting. Inmiddels ook D66 Zuid-Holland.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... rt-sluiten
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Echter lees ik dat er wel veel klanten gebruik van maken.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Gelijktijdig met de werkzaamheden van de RET bij Dijkzigt gaat ProRail ook werken aan Willemsspoortunnel, station Blaak gaat hierdoor in de voorjaarsvakantie dicht voor de trein. Er blijven wel een beperkt aantal treinen rijden maar zonder te stoppen op Blaak en zo te zien ook via slechts 2 van de 4 sporen.
yourick
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 jun 2022, 23:27

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door yourick »

2030 plan, ook wel de tram-killer genoemd... Ik snap op zich wel dat tramlijnen naar buslijnen toveren uitkomst kan bieden, maar om nou sommige trajecten nog verder te knippen zonder enig alternatief is wat mij betreft wel een erg negatieve toekomst...

Hopelijk wordt de lijn over de nieuwe brug wel een met een positieve toekomst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten