Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busfoto.nl »

In dit topic staan de alledaagse belevenissen van het openbaar vervoer in de omgeving van Rotterdam.
Voor meer informatie zijn er ook aparte topics en Wiki-pagina's:
* Bus Rotterdam (Wiki)
* Rail Rotterdam (Wiki)
* Voorne-Putten en Rozenburg (Forum | Wiki)


-----------

Ik hoop dat het niet al ergens anders door iemand was geschreven, want anders schrijf ik onderstaande informatie dubbel.

Het concept-vervoerplan voor 2014 is inmiddels gepubliceerd. Deze is hier te lezen.

Hieronder een samenvatting van de wijzigingen:
A Shuttlemetro ingekort tot Capelsebrug - Ommoord ipv Kralingse Zoom
B
C
D Hogere frequentie op zaterdag en zondag in vakantie
E Toch ongewijzigd

2
4
7
8
20 Lagere frequentie vroege avond en vakantie
21
23
24
25

30/31/32/33/34/36/37/39/40/42/44/4648//51/53/54/56/57/66/67/68/69/70
71/72/73/74/76/78/79/80/84/87/97/98/101/102/103//105/106/107/110/111
115/126/140/143/144/145/146/170/173/182/183/184/187/188/192/226/290
B1/B2/B3/B4/B5/B7/B8/B9/B10/B11/B16/B17/B19
35 Lagere frequentie avond
37 Lagere frequentie spits
50 Hogere frequentie daluren, niet meer op zaterdag
77 Vaker naar Katendrecht, minder naar Zuidplein
81 Opgeheven (Spijkenisse de Akkers - Spijkenisse Elementen
95 Verlengd naar Van oord
96 Hogere frequentie daluren
174 Hogere frequentie zaterdag
202 Nieuwe lijn, Spijkenisse - Botlek Welplaatweg
205 Hogere frequentie spits en overdag
B18 Nieuwe lijn, Rotterdam Centraal - Rozenburg

---------
Daarnaast nog wat informatie over het huidige lijnennet, met een mutatie van het aantal metroreizigers november 2011/2012:

Den Haag t/m Blijdorp (lijn E) +17%
Rotterdam Centraal t/m Slinge (D, E) 0%
Rhoon t/m Poortugaal (D) -2%
Tussenwater tm De Akkers (C, D) -2%
Pernis t/m Parkweg (C +2%
Schiedam Centrum t/m Capelsebrug (A, B, C) +6%
Schenkel t/m Graskruid (A, B) +1%
Romeynshof t/m Binnenhof (A) +1%
Hesseplaats t/m Nesselande (B) +1%
Slotlaan t/m De Terp (C) -3%


Een hoge groei was er in 2012 op lijn E naar Den Haag: +17%. Deze lijn is in december 2011
doorgekoppeld naar Slinge, waarbij de dienstregeling met lijn D geïntegreerd is. De sterkste
toename was er op de stations Blijdorp (+68%), Melanchthonweg (+39%) en Meijersplein
(+69%). Verderop het traject deden de stations Westpolder (+26%), Leidschenveen (+10%) en
Den Haag Centraal (+23%) het goed.
In de eerste maanden van 2013 zet deze groei door. Sinds december 2012 heeft de komst van
ZORO-bus en verschuiving van het knooppunt voor de busverbindingen van Westpolder naar
Rodenrijs geleid tot een groei van het laatste station, en een verwachte afname van het gebruik
van Berkel Westpolder. Deze afname was echter kleiner dan de toename. In totaal is een groei
te zien in de eerste maanden van 2013 met ca. 600 instappende reizigers per dag op deze twee
stations, waarbij aangetekend mag worden dat de groei in het weekend relatief hoger is dan
overdag. Ook op de andere stations van lijn E groeide het gebruik, en de verwachting voor
komend jaar is een verdergaande groei. Om ook in de toekomst voldoende capaciteit te bieden,
onderzoekt de RET momenteel samen met de stadsregio, het stadsgewest Haaglanden en
HTM de mogelijkheden voor een frequentieverhoging.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

DIe shuttlemetro inkorten tot Capelsebrug snap ik niet zo goed. Het voordeel van Kralingse Zoom is juist dat je cross platform kan overstappen zowel stad in als stad uit. Waar op Capelsebrug moet dat ding keren?
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Afrangeren?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Goede zaak die frequentieverhoging op lijn 77. Hadden ze al veel eerder moeten doen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Karl schreef:DIe shuttlemetro inkorten tot Capelsebrug snap ik niet zo goed. Het voordeel van Kralingse Zoom is juist dat je cross platform kan overstappen zowel stad in als stad uit. Waar op Capelsebrug moet dat ding keren?
Ik vroeg me dat dus ook af, maar in het document staat dat er ook op Capelsebrug in beide richtingen een overstap A <-> C is, dus het zal wel. :?
Opvallend dat lijn 172 niet in het overzicht staat.
Die frequentieverhoging van lijn 174 op zaterdag vind ik wel logisch: zo komt deze lijn weer op hetzelfde bedieningsniveau als de oude lijn 171, die door 174 vervangen werd.
Jammer (maar wel begrijpelijk) dat lijn 81 in Spijkenisse opgeheven wordt, het stadsnet van Spijkenisse stelt zo helemaal niks meer voor (één stadsbuslijn (84), één spitslijn (87) en één streekbuslijn die binnen Spijkenisse als stadslijn rijdt (105)).
Die nieuwe buslijn naar de Botlek vind ik een goed idee. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Een overstap hoeft niet Cross-platform te zijn. Waarschijnlijk bedoelen ze wel een soort van aansluiting.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Je hebt gelijk, ik had erbij moeten zetten dat het een gelijkvloerse overstap is. :wink: Het woord 'aansluiting' wordt echter niet gebruikt, dus het kan zijn dat de wachttijd toeneemt. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe zijn de aansluitingen op dit moment? En ik neem aan Cross-platform op Kralingse Zoom stad in en stad uit op hetzelfde spoor op Capelse Brug?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Ja. Goede aanname.
Het is een spectrum.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Toch jammer dat men nog steeds vast houd aan de huidige tramnet :(
Er is zo weinig spreiding en sommige routes (Bijvoorbeeld lijnen 7 en 8) zijn zo omslachtig waardoor de reistijd onnodig lang wordt.
En tja, die forse reizigers daling van buslijnen 38 en 39 is natuurlijk logisch... :neg:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Een frequentieverlaging in de spits voor lijn 37 kan ik overigens niet vinden. Al kan ik het me ook niet voorstellen, want die lijn rijdt altijd al 1x/uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door mb90 »

Lijn 37 is een typfout zo te zien. Het gaat om lijn 38 die van 10x naar 8x per uur gaat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Update:
Lijn 81 in Spijkenisse blijft toch behouden. Wel krijgt hij een iets kortere route in de wijk Sterrenkwartier.
Daartegenover staat dat de uitbreiding van het vervoer naar de Botlek niet doorgaat. :(
Verder blijft lijn 50 zo te zien wel op zaterdag rijden, maar alleen aansluitend op de vluchten. Ik vraag me af hoe het dan gaat als een vlucht vertraging heeft.

Bron: SRR
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Gelukkig maar, vanaf de elementen is metro centrum niet bepaald dichtbij.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Oei, die botlek uitbreiding... Zo jammer dat die niet doorgaat!
En lijn 50? Weggegooid geld. Kun je beter in lijn 33 steken om wat vroeger te laten rijden in de ochtenden. :N
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door BrengMe »

jesse-cruzu schreef:Oei, die botlek uitbreiding... Zo jammer dat die niet doorgaat!
Mee eens.
jesse-cruzu schreef:En lijn 50? Weggegooid geld. Kun je beter in lijn 33 steken om wat vroeger te laten rijden in de ochtenden. :N
De gemeente Rotterdam wilde de zaterdagritten wel graag behouden. Zij hebben dus hun zin gekregen.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Mohamed »

Wellicht ten overvloede (kan het zo snel niet ergens vinden)..
Halte Churchillplein zal na de herstructurering van de Coolsingel worden opgeheven.
Halte Beurs zal iets zuidelijker komen te liggen met bredere perrons. Om deze bredere perrons te accommoderen zag ik laatst dat het 3e tramspoor net voor de splitsing naar de Blaak is verwijderd.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door hublot »

Mohamed schreef:Wellicht ten overvloede (kan het zo snel niet ergens vinden)..
Halte Churchillplein zal na de herstructurering van de Coolsingel worden opgeheven.
Halte Beurs zal iets zuidelijker komen te liggen met bredere perrons. Om deze bredere perrons te accommoderen zag ik laatst dat het 3e tramspoor net voor de splitsing naar de Blaak is verwijderd.
Klopt, op de gemeentesite staat ook dat tramhalte Beurs na de herstructurering voortaan halte Beursplein gaat heten. Die naamswijziging snap ik niet, maar het zal vast ergens goed voor zijn.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Nee, het blijft Beurs heten. Het zou te verwarrend worden met metrostation Beurs.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

En jammer genoeg lees ik helaas weer niets over een eventuele aanpassing de tijden voor de vakantiedienst van metrolijn B. Metrolijn B vertrekt namelijk precies als de bussen uit Waddinxveen aankomen. Gevolg voor de reiziger is een wachttijd van 15 minuten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

RET zal dat ongetwijfeld zo gepland hebben om binnen z´n eigen netwerk goed uit te komen. Het lijkt me hier een taak van Arriva om z´n dienstregeling zo op te stellen dat deze netjes op de metro´s aansluit, da´s geen verantwoordelijkheid van de RET.

Vergelijk: als een bus door wat extra benodigde rijtijd niet meer op de trein zou aansluiten dan past NS toch ook niet z´n dienstregeling aan, maar juist de vervoerder die de busdienst aanbiedt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door hublot »

jesse-cruzu schreef:Nee, het blijft Beurs heten. Het zou te verwarrend worden met metrostation Beurs.
Waarom spreken ze dan op de gemeentesite over "een toekomstig nieuwe halte Beursplein"?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

dat Arriva en RET er wel over hadden mogen overleggen en een oplossing voor de reizigers eruit hadden mogen halen, staat volgens mij voorop, maar waarom moet Areiva zich aanpassen aan de RET?
De RET had zich ook wel aan kunnen passen aan Arriva.
Arriva heeft met zijn buslijnen ook aansluitingen binnen het eigen vervoergebied, dus een aanpassing van 1 lijn kan het nodig maken om overal aanpassingen toe te passen.

e RET is ook maar een van de vele spelers in het stad-/streekvervoer en heeft volgens mij geen rechten t.o. anderen, omdat ze toevallig RET heten...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hier ben ik het helemaal mee eens. De RET heeft Arriva (en in het verleden Connexxion) verzocht de dienstregeling van bus 175 vanuit Waddinxveen zodanig op te stellen dat de bus aansluiting geeft op de metro in Nesselande. Dit verzoek is al gedaan toen station Nesselande in 2005 geopend werd. Arriva (en in het verleden Connexxion) hebben hier keurig gehoor aan gegeven. Tsja en rijdt Arriva geen vakantiedienst en de RET. wel.

Dus wat mij betreft ligt hier toch echt een taak voor de RET en eventueel de stadsregio om dit op te lossen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Op een website met politie- en brandweermeldingen (p2000) las ik dat vanochtend in Rotterdam de bovenleiding van het Kruisplein naar beneden is gekomen door een aanrijding (met een kraan? Heftruck?). Iemand die hier meer van weet?
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten