Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Het enige positieve wat ik kan vinden in de plannen is de hoogfrequente (in RET termen waarschijnlijk 3x/uur) buslijn tussen HES/Kralingse Zoom en Melanchtonweg, wat een mooie toevoeging zou zijn op het huidige net, maar niet als het ten koste moet gaan van de halve tram 7.

Zo veel directe verbindingen komen met dit plan te vervallen. Wil je voortaan van de Molenlaan naar Station Noord? Stap maar lekker 2x over. Wil je vanuit Noord naar Dijkzigt? Stap maar over op de overvolle metro. Bent u slecht ter been? Voor u is geen geld meer in het OV. Wel voor een door vrijwilligers gereden buurtbusje wat 1x per uur rijdt, waar u na 1 halte en een halfuur wachten kunt overstappen.

In plaats van juist meer in te zetten op de tram, wat zou kunnen helpen om de overbezetting op de metro tegen te gaan als deze op een juiste manier gebruikt zou worden, wordt men juist gewezen om voortaan maar de metro te nemen. De metro is heilig voor de RET, en de rest bijzaak.
Let op: links uitstappen!
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De West-Kruiskade krijgt ook een vrije trambaan in dit plan, dat is ook wel positief. Ook spreekt men over prioriteit bij verkeerslichten.
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Een vrije baan daar zal inderdaad positief zijn. Prioriteit bij verkeerslichten ook, hoe lang je nu soms staat te wachten bij bijv. kruising Schiedamsedijk - Vasteland is ronduit slecht. Dat zal ook van invloed zijn op de lage gemiddelde snelheid van de tram. Neemt niet weg dat meerendeel van dit plan een versobering van het OV is.
Let op: links uitstappen!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 Het enige positieve wat ik kan vinden in de plannen is de hoogfrequente (in RET termen waarschijnlijk 3x/uur) buslijn tussen HES/Kralingse Zoom en Melanchtonweg, wat een mooie toevoeging zou zijn op het huidige net, maar niet als het ten koste moet gaan van de halve tram 7.
De wijzigingen op lijn 7 vind ik nog wel het minst erg. De metro en de nieuwe buslijn 50 vormen een goed alternatief. Als je dan Nieuw - Crooswijk beter kunt bedienen, is dat het me wel waard.
Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 Zo veel directe verbindingen komen met dit plan te vervallen. Wil je voortaan van de Molenlaan naar Station Noord? Stap maar lekker 2x over.
Dit is niet zo'n goed voorbeeld, aangezien tussen de Molenlaan en Station Noord een buslijn gaat rijden.
Ik ben het wel met je eens dat de inkorting van lijn 4 belachelijk is en nergens op slaat.
Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 Wil je vanuit Noord naar Dijkzigt? Stap maar over op de overvolle metro.
Dat moet nu ook al?
Overigens bestaat er ook nog een plan voor een HOV-bus door de Maastunnel, die dus langs het Erasmus MC rijdt.
Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 Bent u slecht ter been? Voor u is geen geld meer in het OV. Wel voor een door vrijwilligers gereden buurtbusje wat 1x per uur rijdt, waar u na 1 halte en een halfuur wachten kunt overstappen.
Door deze aanpassingen is er wel meer geld beschikbaar voor de overige lijnen.
In elk geval de lijnen 35 en 53 zullen fors uitgebreid (moeten) worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Het argument voor het schrappen van lijn 4 ten noorden van station Noord is dat de tram niet rolstoeltoegankelijk is te krijgen en de bus wel, en dat de Bergse Dorpstraat een voetgangerszone kan worden (gevolgd door een impressie met een geparkeerde auto). Verder ook geen aandacht voor uitbreidingen van het tramnet naar M4H, Rivium, Van Nelle, Waalhaven. Ben echt teleurgesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

M4H wordt wel vermeld, dat wordt een losse studie. Ook de tram naar Schiedam Kethel, die deels in ruwbouw al aanwezig is, wordt nog niet definitief tot nutteloos werk verklaard maar wordt nog meegenomen in het project van de Oude Lijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

In het rapport van 2022 was M4H nog een concreter voorstel. Ik snap niet zo goed waar die aparte studie dan nu opeens voor nodig is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Meltrain schreef: di 07 feb 2023, 20:38
Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 Zo veel directe verbindingen komen met dit plan te vervallen. Wil je voortaan van de Molenlaan naar Station Noord? Stap maar lekker 2x over.
Dit is niet zo'n goed voorbeeld, aangezien tussen de Molenlaan en Station Noord een buslijn gaat rijden.
Ik ben het wel met je eens dat de inkorting van lijn 4 belachelijk is en nergens op slaat.
De buslijn zoals die staat ingetekend rijdt alleen tussen de Bergse Dorpsstraat en Station Noord. Als je vanaf de Molenlaan wilt reizen, moet je in de voorgestelde situatie eerst met bus 35, dan met de nieuwe buslijn 34 en als je vervolgens verder wilt naar haltes die nu als directe verbinding geboden worden (bijvoorbeeld Soetendaalseweg of Van den Hoonaardstraat) kan je nóg een keer overstappen.
Meltrain schreef: di 07 feb 2023, 20:38
Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 Wil je vanuit Noord naar Dijkzigt? Stap maar over op de overvolle metro.
Dat moet nu ook al?
Overigens bestaat er ook nog een plan voor een HOV-bus door de Maastunnel, die dus langs het Erasmus MC rijdt.
Hiermee bedoelde ik het gebied wat metrohalte Dijkzigt bediend (gebied rondom de Nieuwe Binnenweg) en niet persé de halte zelf. Lijn 4 biedt nu een directe verbinding tussen Centraal/Noord en de gehele Mathenesserlaan, in het plan van de MRDH zal je bij Eendrachtsplein over moeten stappen op de metro of buslijn 32 als je verder naar het westen wilt reizen.
Let op: links uitstappen!
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Bemined schreef: di 07 feb 2023, 21:20 M4H wordt wel vermeld, dat wordt een losse studie. Ook de tram naar Schiedam Kethel, die deels in ruwbouw al aanwezig is, wordt nog niet definitief tot nutteloos werk verklaard maar wordt nog meegenomen in het project van de Oude Lijn.
Ik vermoed dat tram 7 (die dus tot Marconiplein gaat lopen), mede bedoeld is voor de toekomstige bediening van M4H. Wellicht dat die t.z.t. naar (bijv.) de Fortunaweg kan worden doorgetrokken?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 In plaats van juist meer in te zetten op de tram, wat zou kunnen helpen om de overbezetting op de metro tegen te gaan als deze op een juiste manier gebruikt zou worden, wordt men juist gewezen om voortaan maar de metro te nemen.
Capaciteitsproblemen op de metro los je niet op met een paar trammetjes extra, maar met meer (of met langere) metro's. En daar zijn ze in Rotterdam volgens mij toch al mee bezig?

Wat uit de studie verder blijkt, is dat de rijsnelheid en de kostendekkingsgraad van de tram momenteel zelfs lager zijn dan bij de bus. Logisch dat ze dat willen aanpakken door te kijken of de langzaamste en de minst gebruikte tramtrajecten kunnen worden gewijzigd, waardoor (per saldo) de drukkere en snellere tramlijnen vaker kunnen rijden.
Dat betekent overigens niet, dat ik het met alle gemaakte keuzes eens ben.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Als we even de plannen globaal bekijken, dan is mijn mening daarover:

Zuid: tram 20 opheffen, tram 2, 23 en 25 vaker laten rijden
Prima plan, mits de 2, 23 en 25 ook inderdaad vaker gaan rijden.

Schiedam: tram 24 vaker rijden, tram 21 opheffen, bus 53 veel vaker
Prima plan, want leidt zowel voor Vlaardingen als voor Schiedam tot een snellere en/of frequentere verbinding.
Suggestie: bus 38 na Schiedam-Centrum via de 53-route doorrijden naar Schiedam-noord

tram 7 en 8: deels opheffen rond Willemsplein, Crooswijk en Kralingen
Tram 8 sneller rond Eendrachtsplein, geen tram meer naar Willemsplein: begrijpelijk, gelet op rijsnelheid en alternatieven
Deels opheffen in Crooswijk en Kralingen: begrijpelijk, gelet op rijsnelheid, parallelliteit en aantal reizigers.
Mits de resterende trams een hogere frequentie krijgen, en en vervangende buslijnen een volwaardig alternatief vormen (incl. doortrekken bus 38 naar Alexander)

Tram 4: aan beide kanten inkorten
Dit vind ik een slecht onderdeel van het plan.
Behalve natuurlijk wanneer tram 4 rond Heemraadplein en Hillegersberg nu bijna leeg zou rondrijden. In dat geval is een inkorting wel te verdedigen (ik heb onvoldoende zicht op de bezetting van tram 4 op deze trajectdelen om dat te beoordelen).
Als tram en autoverkeer elkaar zouden hinderen, beperk dan liever het autoverkeer op de Nieuwe Binnenweg, zou ik zeggen. Wellicht kan dat i.c.m. een lusje voor tram 4 (Nieuwe Binnenweg - Heemraadplein - Mathenesserlaan) waarbij de Nieuwe Binnenweg tussen Mathenesserlaan en Heemraadplein voor autoverkeer éénrichtingsweg wordt?
En het argument van de onveilige tramhaltes op de Straatweg en in Hillegersberg: de halte bij Liduinaplein toont aan dat daarvoor best wel een oplossing mogelijk is.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Langere metros op de A, B en C gaat niet ivm te korte perrons in Capelle en op de sneltram traject.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Iets langer kan wel, 95 ipv 85 meter met volledige doorloop ipv twee onnodige cabines in het midden levert je ook al zo'n 15% meer capaciteit op.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Matt5154 schreef: wo 08 feb 2023, 10:34 Langere metros op de A, B en C gaat niet ivm te korte perrons in Capelle en op de sneltram traject.
Is het verlengen van een paar perrons dan niet mogelijk?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Chollo schreef: di 07 feb 2023, 21:35
Meltrain schreef: di 07 feb 2023, 20:38
Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 Zo veel directe verbindingen komen met dit plan te vervallen. Wil je voortaan van de Molenlaan naar Station Noord? Stap maar lekker 2x over.
Dit is niet zo'n goed voorbeeld, aangezien tussen de Molenlaan en Station Noord een buslijn gaat rijden.
Ik ben het wel met je eens dat de inkorting van lijn 4 belachelijk is en nergens op slaat.
De buslijn zoals die staat ingetekend rijdt alleen tussen de Bergse Dorpsstraat en Station Noord. Als je vanaf de Molenlaan wilt reizen, moet je in de voorgestelde situatie eerst met bus 35, dan met de nieuwe buslijn 34 en als je vervolgens verder wilt naar haltes die nu als directe verbinding geboden worden (bijvoorbeeld Soetendaalseweg of Van den Hoonaardstraat) kan je nóg een keer overstappen.
Meltrain schreef: di 07 feb 2023, 20:38
Chollo schreef: di 07 feb 2023, 19:43 Wil je vanuit Noord naar Dijkzigt? Stap maar over op de overvolle metro.
Dat moet nu ook al?
Overigens bestaat er ook nog een plan voor een HOV-bus door de Maastunnel, die dus langs het Erasmus MC rijdt.
Hiermee bedoelde ik het gebied wat metrohalte Dijkzigt bediend (gebied rondom de Nieuwe Binnenweg) en niet persé de halte zelf. Lijn 4 biedt nu een directe verbinding tussen Centraal/Noord en de gehele Mathenesserlaan, in het plan van de MRDH zal je bij Eendrachtsplein over moeten stappen op de metro of buslijn 32 als je verder naar het westen wilt reizen.
Ik vind de voorgestelde wijzigingen van lijn 4 ook het slechtste onderdeel van het plan, maar jouw argumenten klopten gewoon niet.
Als je iets anders bedoelt, moet je ook iets anders opschrijven. ;)
Roeland schreef: wo 08 feb 2023, 08:33 Tram 4: aan beide kanten inkorten
Dit vind ik een slecht onderdeel van het plan.
Behalve natuurlijk wanneer tram 4 rond Heemraadsplein en Hillegersberg nu bijna leeg zou rondrijden. In dat geval is een inkorting wel te verdedigen (ik heb onvoldoende zicht op de bezetting van tram 4 op deze trajectdelen om dat te beoordelen).
Als tram en autoverkeer elkaar zouden hinderen, beperk dan liever het autoverkeer op de Nieuwe Binnenweg, zou ik zeggen. Wellicht kan dat i.c.m. een lusje voor tram 4 (Nieuwe Binnenweg - Heemraadsplein - Mathenesserlaan) waarbij de Nieuwe Binnenweg tussen Mathenesserlaan en Heemraadsplein voor autoverkeer éénrichtingsweg wordt?
En het argument van de onveilige tramhaltes op de Straatweg en in Hillegersberg: de halte bij Liduinaplein toont aan dat daarvoor best wel een oplossing mogelijk is.
Over de bezetting in Hillegersberg kan ik ook niets zeggen, maar op de Nieuwe Binnenweg is de tram allesbehalve leeg.
Zo'n rondje via Mathenesserlaan en Heemraadsplein heeft men in 2004 ook al eens gedaan en dat was toen geen succes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred »

Bij alle 'korte' stations op het sneltramtraject ligt de fundering voor een lang perron al in de bodem. Men heeft daar bij de aanleg al rekening mee gehouden. Blijkbaar wil RET de perrons niet verlengen, of weet men niet meer dat deze funderingen er liggen.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Hogere frequentie had destijds de voorkeur boven langere metro's, mogelijk dat men met de huidige personeelstekorten daarna anders tegenaan kijkt.
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

fred schreef: wo 08 feb 2023, 11:23 Bij alle 'korte' stations op het sneltramtraject ligt de fundering voor een lang perron al in de bodem. Men heeft daar bij de aanleg al rekening mee gehouden. Blijkbaar wil RET de perrons niet verlengen, of weet men niet meer dat deze funderingen er liggen.
Welke haltes zijn kort op het sneltramtraject? Een halte als Oosterflank of Hesseplaats (met overgangen aan beiden zijdes) verlengen zal aardig wat gaan kosten.
Let op: links uitstappen!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

En daar noem je precies de stations die om die reden al vanaf het begin 120mtr zijn. :mrgreen:
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Als die "lastige" haltes al klaar zijn zou ik zeggen verlengen die andere hap en langere metros inzetten en je kan weer 10 jaar vooruit :trein:
Let op: links uitstappen!
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door intercity02 »

Bemined schreef: di 07 feb 2023, 12:38 Het plan voor het nieuwe tramnet voor 2030 is gepubliceerd door de MRDH. De lijnen 4, 7 en 8 worden ingekort, lijnen 20 en 21 vervallen en lijnen 23 en 25 worden geknipt op Centraal Station. Voor lijn 7 wordt gestudeerd op een eindpunt bij Nieuw Kralingen, een nieuwe buslijn HES - Kralingse Zoom - Noord - Melachthonweg neemt de rest van de route over.
Wat ik me dan afvraag voor tram 4: hoe willen ze keren bij halte Kootsekade? Is het dan niet beter om te keren op de Kleiweg (als die lijn dan toch zo nodig ingekort moet worden)?
999 Sorry, buiten dienst
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Chollo schreef: wo 08 feb 2023, 14:09 Als die "lastige" haltes al klaar zijn zou ik zeggen verlengen die andere hap en langere metros inzetten en je kan weer 10 jaar vooruit :trein:
Hoekse lijn heeft perrons van 100mtr (ook Nesselande is niet gebouwd op 120mtr).
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nesselande is 130 meter, alleen laatste stuk is niet ingericht en met een hek afgezet.
yourick
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 jun 2022, 23:27

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door yourick »

Chollo schreef: wo 08 feb 2023, 14:09 Als die "lastige" haltes al klaar zijn zou ik zeggen verlengen die andere hap en langere metros inzetten en je kan weer 10 jaar vooruit :trein:
Met langere metro's neem ik aan 3x SG3 en 4x SG2/1 of MG2/1? Zeker voor de SG3 een enorme uitbreiding qua capaciteit, zeker op het overvolle deel bij het centrum zou profiteren. Al meen ik wel ergens eerder te zien dat er ooit proefritten zijn gedaan met 3x SG3..
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

3xSG3 is ook langer dan 120mtr en past daardoor bijna nergens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten