Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dieptepunt is het zeker niet, uit deze folder kan je namelijk wel de tijden achterhalen, je moet alleen goed lezen. Met de RET dienstregeling van 2002 was het geheel onmogelijk om de tijden te achterhalen want er werd alleen een interval genoemd (en nee, het was niet zo dat op alle knooppunten de eerste rit om exact 16:15 ging):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ook bij de tram had de RET toen zoiets: vooral lijn 23 was toen erg grappig, omdat die 's avonds elke 40 a 45 minuten reed. :roll:
Bij de bus is dit geloof ik nooit ingevoerd geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Die van de tram waren iets uitgebreider, daar stonden wel de sleuteltijden bij en kon je de tussengelegen tijden dus uitrekenen (uitgaande dat er geen afwijkingen in zaten waardoor alles verschoof):
Afbeelding
Ook wel interessant, tramlijn 1 had destijds een speciale dinsdagdienstregeling, dat zie je tegenwoordig ook bijna nergens meer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ja, zo herinner ik me ze inderdaad. Maar zeker bij de niet genoemde haltes had je er nog steeds weinig aan.
Opmerkelijk trouwens dat lijn 1 overdag (in de middag) vaker reed dan tijdens de spitsuren. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Bemined schreef: ma 19 okt 2020, 20:35Ook wel interessant, tramlijn 1 had destijds een speciale dinsdagdienstregeling, dat zie je tegenwoordig ook bijna nergens meer.
Dat er op dinsdag een aparte dienstregeling was kan ik mij voorstellen, dan is er markt op de Binnenrotte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Klopt, het bijzondere was dat men hiervoor de dienstregeling aanpaste, dat zie je tegenwoordig niet meer. De RET rijdt nu zo veel mogelijk met een vierkante dienstregeling waarbij de frequenties niet meer per dagdeel afgestemd worden op de drukte. Destijds was dat wel anders, ook de lijnen 2 en 7 kende hogere frequenties in de uren dat er veel winkelend publiek was. En ook de zaterdagmiddag was er een hogere frequentie.

Hoe dat omlooptechnisch ging weet ik niet, mogelijk dat enkele trams in de spits van lijn wisselden, of ging de lagere frequentie op aan langere rijtijden vanwege het drukkere verkeer? Ik mis helaas de folders van de overige lijnen dus hoe die reden weet ik niet. Ik heb wel enkele folders van TramPlus lijnen van de periode 2003 - 2005 maar toen was de situatie al anders vanwege de introductie van de Citadis en de nieuwe traminfrastructuur op Zuid, de Citadis is immers langer en daar zijn de frequentie toen op aangepast. In 2003 reed lijn 20 bijvoorbeeld nog 15x per uur naar Beverwaard, nu rijdt lijn 23 'slechts' 8,5x per uur naar Beverwaard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Lijn 20 was destijds ook wel een heel lange lijn die een groot deel van Zuid van een verbinding met het centrum voorzag.
Nu zijn de reizigers verdeeld over de lijnen 20 en 23 (en een beetje 2 en 25), waardoor de het logisch is dat de afzonderlijke lijnen een lagere frequentie hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het was lange tijd de enige tram die de rivier overstak ja, maar alle trams gingen blijkbaar ook helemaal door tot het eindpunt. Toen lijn 2 naar Beverwaard ging lag de frequentie daar een stuk lager, net als toen lijn 23 het weer overnam. Beverwaard heeft dus slechts enkele jaren een uitzonderlijk hoge frequentie gehad.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

Als er een tram defect is op lijn 25 geeft de site en de app het niet aan of het nu in het noordelijke deel is of het zuidelijke deel. Maar nu is het iniedergeval in het zuiderlijke deel van Rotterdam. Dat zag ik op de ovinfo app. Ik snap het niet dat de Ret het niet zet of het in de zuidelijke deel is of in het noordelijke deel is? :?:
Er staat alleen dat er een tram defect is op lijn 25
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

In dit document staat meer info over de instroom van de tweede serie elektrische bussen bij de RET en de problemen met de stroomvoorziening op Zuidplein.
Op pagina 10 staat daarnaast een kaartje met daarop de geplande inzet van de verschillende types bussen.
Op Zuid staat alleen lijn 76 aangegeven als rijdend met dieselbussen. Dat is wel opmerkelijk, want gezien de komst van oplaadpalen bij Keizerswaard zou lijn 76 best elektrisch kunnen rijden.
Verder staan in Delft de omleidingsroute van 174 nog aangegeven en gaat volgens het kaartje lijn 37 wel met elektrische bussen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Verstoringsinformatie aan reizigers verstrekken is nu eenmaal niet de sterkste kant van de RET :shock: :S ;) .

Als er een een defecte metro is dan mag de reiziger ook zelf uitzoeken waar de verstoring zit en hoeveel de vertraging is.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik vind de 'Actuele #RETverstoring #Bus30 Vervallen rit. Oponthoud.' meldingen ook altijd zo apart. De twitter limit is al een tijdje terug naar 280 tekens verhoogd, daar past echt wel in welke rit het is. Vertrektijd vanaf beginstation en bestemming is vaak genoeg.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door nvdw »

Heeft het sowieso zin om uitval van individuele ritten op Twitter te zetten? Dat lijkt me meer het podium voor het melden van grotere en langdurigere stremmingen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Er was iemand in de Rotterdamse metro die zich niet aan de coronaregels hielt:

Zie het onderstaande bericht:

https://www.ad.nl/binnenland/commotie-o ... ~ab710aab/
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Lijkt me eerder een gevalletje "Er was iemand in de Rotterdamse metro die niet wilde luisteren naar de Boa's en zich verzette bij zijn aanhouding" maar dat past niet bij het idee dat iedereen die voor de overheid werkt medeplichtig is aan pedofilie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Jef400 »

Wakker geluid.

Gekraai van de valse haan in de regenachtige morgenstond
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

De rit van ret tram 2122 op lijn 25 richting Willemsplein rijd tot tramhalte Beurs imv een defecte materieel aan de tram. Weer geeft de RET het niet aan of het in noord of zuid is op tramlijn 25
blinkie123
Berichten: 18
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 14:17
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door blinkie123 »

Op noord, aangezien het Carnisselande - Maashaven en Willemsplein - Schiebroek is sinds de 17e vanwege werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

De eindbestemming op de trams van lijn 23 is nu aangepast naar Euromast / Erasmus MC.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

blinkie123 schreef: do 22 okt 2020, 20:33 Op noord, aangezien het Carnisselande - Maashaven en Willemsplein - Schiebroek is sinds de 17e vanwege werkzaamheden.
Dat weet ik maar over de verstoringen staat het alleen in beide richtingen
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Voor mij als niet-Rotterdammer is het al duidelijk... De tram richting Willemsplein rijdt tot Beurs. Dan zie je toch meteen dat het Noord is?
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mverz »

Suus schreef: vr 23 okt 2020, 07:20 De eindbestemming op de trams van lijn 23 is nu aangepast naar Euromast / Erasmus MC.
Goh, zou er dan toch intern geluisterd zijn naar oa mijn geklaag ;)
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Meltrain schreef: wo 21 okt 2020, 11:47 In dit document staat meer info over de instroom van de tweede serie elektrische bussen bij de RET en de problemen met de stroomvoorziening op Zuidplein.
Op pagina 10 staat daarnaast een kaartje met daarop de geplande inzet van de verschillende types bussen.
Op Zuid staat alleen lijn 76 aangegeven als rijdend met dieselbussen. Dat is wel opmerkelijk, want gezien de komst van oplaadpalen bij Keizerswaard zou lijn 76 best elektrisch kunnen rijden.
Verder staan in Delft de omleidingsroute van 174 nog aangegeven en gaat volgens het kaartje lijn 37 wel met elektrische bussen rijden.
De link is niet meer openbaar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

De link is blijkbaar gewijzigd: https://mrdh.notubiz.nl/document/927918 ... 1bfafb9a80
Anders is het document ook via deze link te vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Meltrain schreef: wo 21 okt 2020, 11:47 In dit document staat meer info over de instroom van de tweede serie elektrische bussen bij de RET en de problemen met de stroomvoorziening op Zuidplein.
”Vanaf september 2020 tot eind 2021 gaat busstation Zuidplein op de schop. In de plannen voor het nieuwe busstation is geen rekening gehouden met laadinfrastructuur voor elektrische bussen.
Afbeelding

Hoe? Gewoon.. Hoe? Dit is een oprechte vraag, dacht de Metropoolregio dat er elders opgeladen zou moeten worden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten