Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chollo
Berichten: 132
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Lijn 383 doet de Valeriusrondeel niet aan, wat inderdaad vreemd lijkt omdat dit de drukste halte van het traject tussen de Capelsebrug en Capelle Centrum was van lijn 37. Hierover heb ik de gemeente een mail gestuurd en kreeg de volgende reactie terug:

Dank voor uw bericht over de halte Rondelen. Het antwoord op uw suggestie is met wethouder Struijvenberg afgestemd.



Capelle heeft de in- en uitstappers aan Arriva voorgelegd en ze zijn dus op de hoogte dat de halte bij de Rondelen relatief druk is. Een extra rondje langs de Rondelen kost echter ook enkele minuten extra reistijd. En de oude route tussen Capelle Centrum en Capelsebrug was korter in rijtijd dan de nieuwe route via de Schönberglaan. Arriva moet daarnaast ook rekening houden met de rij- en rusttijdenwet. Een rondje via de Rondelen past niet om de omloop van de bus te halen en dan is er een extra bus nodig. Dat is dan kostbaar.

Daarbij moet worden bedacht dat in regionaal en provinciaal verband is afgesproken, dat iedere vervoerder (dus ook Arriva) grote vrijheid heeft om zelf te bepalen over welke wegen/routes en op welke tijden ze rijden. Arriva is bereid geweest om de extra kosten voor het langer rijden via de Schönberglaan voor eigen rekening te nemen. De lus via de Rondelen weegt voor Arriva niet op tegen de extra reizigers.



We verwachten dat na wat aanloop problemen de reizigers zelf hun keus maken: De snelle reizigers zal bereid zijn langer te lopen en daarna met lijn 383 snel richting Capelsebrug te rijden. De mensen die kiezen voor meer gemak, tijd en voor een praatje zullen de buurtbus gebruiken. Deze rijdt een veel langere route via Capelle-West en Kralingse Veer richting Capelsebrug. Mocht over een half jaar blijken dat de halte Rondelen te druk is voor de buurtbus, dan zal de gemeente met Arriva en RET (buurtbus) in contact treden om te onderzoeken hoe de reizigers beter te bedienen zijn.
Let op: links uitstappen!
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

De DRIMs zijn blijkbaar niet zo dynamisch meer. Ik zit nu in lijn C naar Kralingse Zoom, maar de DRIMs tonen nog steeds C naar De Terp.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het enige dynamische aan die borden is de wachttijd, en ook alleen voor geplande ritten die onderweg zijn. Bij grote verstoringen zet men de borden niet voor niets meestal gewoon uit.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Kunnen de informatieborden van de Hoekse Lijn dan niet over het hele metronetwerk worden geïnstalleerd, die zijn toch veel moderner?

En trouwens, weet iemand wat er op Capelsebrug aan de hand is? De Real Time App zegt dat er een defecte metro is, maar is deze dan zo defect dat hij niet meer te bewegen is?
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Er staat inderdaad een metro defect; net voor Capelsebrug is een C-lijn kapot gegaan richting De Terp. Tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug rijden alleen de lijnen A en B, die een stukje links rijden en daarom is de C opgeheven tussen beide stations.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

5408 + 5409 beide panto's tegen het viaduct aan, worden nu door de 5636 afgesleept. Staan tussen de fly-over bij Kralingse Zoom en loopbrug bij de remise met pantos nog half omhoog, vandaar dat afslepen lang duurt.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Tegen welk viaduct kan je aan rijden met de panto?
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Tegen vijf uur waren ze dan eindelijk weggesleept en werd het metroverkeer hervat. Wel ontbreekt er nu door materieeltekort een wagendienst op lijn A. Hier nog een plaatje van de boosdoeners, van beide SG2/1 stellen waren de panto's total-loss:
Afbeelding
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Zo rond 17:00 uur zat ik in lijn 25 richting Carnisselande en stonden we tijdje stil bij Randweg. Het schijnde dat iets verderop een aanrijding was, zo bij het Kruispunt van Bree - Randweg. Bij tramhalte Breeplein stonden lange tijd trams stil en is het tramverkeer in Rotterdam-Zuid op lijnen 2, 20 en 25 vervoest. Volgens mij zal lijn 2 dan driehoeken. Beukendaal - Keizerswaard en Gaesbeekstraat - Kromme Zandweg.

Update: lijn 25 voor mij kon weer wegrijden, de tramstel 2036 die ook betrokken was bij het ongeluk stond nog met vette pecht tijdje stil. Of die afgevoerd wordt naar remise is de vraag.

Edit: de 2036 rijdt weer op lijn 2 en alle trams Op Zuid rijden weer volgens de dienstregeling.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Bemined schreef: vr 14 jan 2022, 17:59 Tegen vijf uur waren ze dan eindelijk weggesleept en werd het metroverkeer hervat. Wel ontbreekt er nu door materieeltekort een wagendienst op lijn A. Hier nog een plaatje van de boosdoeners, van beide SG2/1 stellen waren de panto's total-loss:
Over wagendienst gesproken: weet je dan ook welke wagendienst defect raakte? Kan ik deze komende tijd in de gaaten houden...
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 14 jan 2022, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gequote foto weggeknipt
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het lijkt de 651 geweest te zijn, de metro van 14:18 van Capelsebrug naar De Terp was volgens ovinfo nog op tijd terwijl 14:24 naar Nesselande +9 klokte. En het is ook de 651 die nu ontbreekt op lijn A. Overigens heeft het in de gaten houden van wagendiensten weinig zin, eerder deze week reden de 5408+5409 nog op wagendienst 654 dus dat kan per dag verschillen.

Iets anders, op Capelsebrug liggen deze twee objecten vlak naast de busbuffer:
Afbeelding
Zouden dit toevallig de funderingen voor de laadpalen voor de elektrische bussen zijn?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Lijkt me wel. :Y
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

busfanNL schreef: vr 14 jan 2022, 08:48 Fijn he die vrijwilligers, wat een toppers. :lol: Nee niet dus. Dat laatste is exact de reden waarom je vrijwilligers niet dit soort werk moet laten doen, zeker niet in een dichtbevolkte regio, je pest mensen weg uit de bus. De rijtijden van de nieuwe lijn 610 (met een midibus met betaalde chauffeur gereden) zijn behoorlijk aan de krappe kant. De lijn liep per rit 2 minuten vertraging op waardoor er uiteindelijk 8 minuten vertraging waren. :N
Ik ga er toch maar even wat van zeggen, want dit slaat ronduit nergens op. Er wordt bepaald dat er een buurtbus komt te rijden als aanvulling op het ov (keuze van overheid, niet de vrijwilligers), vervolgens zijn er mensen die onbetaald tijd vrij maken om deze service te verlenen. Vertraging kan voorkomen met iedere vorm van ov, dus waarom is dat de schuld van de vrijwilliger? Net zoals uit de bus jagen, ben er van overtuigd dat de vrijwilligers ook graag passagiers in de bus zien.

Daarnaast hebben zij ook te voldoen aan een regelement en zijn het heus niet alleen mensen zonder passie die alleen van A naar B willen scheuren. Beetje respect graag!!
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door busfanNL »

Heel misschien is het ook handig als je mijn bericht met uitleg leest iets verderop. Lees maar onderaan pagina 343 en dan begrijp je exact wat ik bedoel. Het ging niet over die vertragingen maar over het overslaan van een deel van de route waar ik op reageerde. Daarnaast is een buurtbus tegenwoordig vaak geen aanvulling meer maar een vervanging van een betaalde lijn. Ik zie op je instagram (met mooie foto's overigens) dat je op lijn 572 rijdt en dat is exact een voorbeeld van een buurtbus die de betaalde lijn vervangen heeft, en als je daardoor je baan kwijt raakt dan ben je mooi zuur.
En respect voor vrijwilligers heb ik heus hoor, ik heb van de week in de alblasserwaard een prima rit gehad met een gezellige en bovenal professionele vrijwilliger die veilig reed.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Wubbo »

Ik heb ook wel eens professionele chauffeurs gehad die een deel van de route oversloegen, zaten te bellen of te appen en flink te hard reden. Te laat rijden is ook niet voorbehouden aan buurtbuschauffeurs. Te vroeg rijden heb ik daar trouwens niet meegemaakt (toegegeven: ook met weinig waarnemingen), terwijl ik dat bij betaalde chauffeurs regelmatig heb meegemaakt.

Uiteindelijk kan iedere euro maar 1x uitgegeven worden en moet je dus keuzes maken. Dat je daarmee niet iedereen blij maakt lijkt me evident. Maar ik zie maar 1 reden waarom je ergens geen buurtbus zou willen rijden, en dat is dat er te veel reizigers zijn om veilig in het buurtbusje te passen. Voor wat ik er tot nu toe over gelezen heb is dat niet het geval.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Effe een vraag over lijn 20, ik vind de toekomst van die tramlijn beetje onduidelijk. Aangezien deze tramlijn sinds 30 augustus 4 keer per uur rijdt (alleen in de spits natuurlijk), heeft dat alleen te maken met lage reizigersaantallen of zal in de toekomst deze tramlijn nog steeds een halve frequentie hebben of zelfs worden opgeheven? Iemand van jullie die het beter weet?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Daar valt heel weinig over te zeggen, aangezien de ontwikkeling van de reizigersaantallen erg onzeker zijn. De maatregelen worden daarom periodiek herzien, in juni staat er een volgende herijking op het programma waarin de maatregelen worden beoordeeld. Afhankelijk van hoe de situatie dan is en of er aanvullende rijkssteun volgt kan er in september weer het een en ander wijzigen. Alleen bij de maatregelen van metro werd expliciet vermeld dat de spitsritten weer terug zouden keren zodra het aantal reizigers weer zou toenemen, maar de metro was dan ook als enige wel rendabel. Overigens moet dan uiteraard wel het materieeltekort opgelost worden want vandaag reden er weer meerdere enkeltjes op de sneltram.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De Erasmusbrug is weer gestoord, aan de zuidkant driehoekt lijn 23 bij Wilhelminaplein en lijn 25 rijdt naar Maashaven. Aan de noordkant keert lijn 23 bij de Euromast en lijn 25 keer bij het Willemsplein.

Update: brug is na een uur weer uit storing, tramverkeer hervat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Waneer wordt nu eindelijk die keerlus bij Wilhelminaplein in gebruik genomen? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Zolang de RET daar geen vergunning voor heeft, komt die keerlus niet van pas. :N
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Maar de RET kan toch gewoon stampij gaan maken bij de verantwoordelijke ambtenaren?
Wordt eigenlijk wel eens tijd dat ze dit gaan doen, heb het idee dat die brug steeds vaker een storing heeft. Dat zal vast niet van vandaag op morgen verholpen zijn.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ja, inderdaad. Een reguliere vergunningsprocedure duurt 8 weken, dus ofwel moet de RET aanvullende informatie aanleveren ofwel gaat er bij de vergunningverlenende instantie iets mis.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Wat een geblunder zeg. Keerlus aanleggen en vervolgens maanden lang niet er gebruik van mogen maken vanwege een vergunning? Waar slaat dat eigenlijk op. Ik ben benieuwd wat er dan allemaal vastgelegd moet worden om een stuk tramspoor van 500 meter te mogen gebruiken.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik heb even zitten zoeken op de site van de gemeente, eind vorig jaar schreef men dit:
De keerlus voor de tram is sinds eind april gereed. Met de nieuwe keerlus is meer tramverkeer naar Stadionpark mogelijk. Ter afronding van het project is de RET bezig met het opstellen van een informatiedossier voor de MRDH, waarna de keerlus in gebruik genomen kan worden. Naar verwachting zal dit dit najaar plaatsvinden
Ik ben er nu trouwens ook achter wat er met buslijn 30 aan de hand is: helemaal niets namelijk :) De bus rijdt nog gewoon zijn normale route, maar de omleiding met tijdelijk eindpunt Markiezenhof is twee weken te vroeg in de reisinformatie verschenen. Het lukt de RET blijkbaar niet om dat te herstellen, men heeft wel de halte Markiezenhof opgeheven in de reisinformatie maar de haltes Hermitage en Operalaan opnieuw toevoegen lukt blijkbaar niet. Pas vanaf 24 januari zou de omleiding van kracht worden.
Tramlijn25
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 11:09

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tramlijn25 »

jesse-cruzu schreef: zo 16 jan 2022, 13:40 Wat een geblunder zeg. Keerlus aanleggen en vervolgens maanden lang niet er gebruik van mogen maken vanwege een vergunning? Waar slaat dat eigenlijk op. Ik ben benieuwd wat er dan allemaal vastgelegd moet worden om een stuk tramspoor van 500 meter te mogen gebruiken.
In gebruikname 9 juli voor de omleiding van lijn 8. (Tram werkzaamheden 2022)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten