Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Die langere metro's gaan natuurlijk niet morgen te gaan rijden, dat is iets wat je met de eerstvolgende bestelling van nieuwe materieel mee kan nemen. Al zou je op korte termijn kunnen overwegen viertjes in te zetten op lijn D, zolang men in de spits 6x per uur naar De Akkers rijdt i.p.v. 12x is daar in principe voldoende materieel voor (tenzij de defectenstand weer zou oplopen). Maar bij de bestelling van nieuw materieel heb je de kans om voor langer materieel te gaan, eventueel in combinatie met enkele perronverlengingen. Het zal niet realistisch zijn alle lijnen op 120+ meter te krijgen, maar bijvoorbeeld 100 meter voor lijn B per 2030 kan haalbaar zijn als men wil.
PHS

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Wat een armoede, het plan voor het tramnet. Dat sommige trajecten buiten dienst worden gesteld, viel natuurlijk te verwachten en is ook niet vreemd daar waar de tram overlapt met de metro. Maar dat ook in buitenwijken tramspoor wordt opgeheven, naar Hillegersberg en Spaland, is wel merkwaardig: daar is de bus echt een afwaardering en zal vermoedelijk leiden tot toenemend autogebruik. Dat staat haaks op het gemeentebeleid om mensen juist uit de auto te krijgen.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Rotterdam autostad. Waar tramsporen verdwijnen om ruimte te creëeren voor de auto. Omgekeerde wereld zou je zeggen.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

yourick schreef: wo 08 feb 2023, 16:49 Met langere metro's neem ik aan 3x SG3 en 4x SG2/1 of MG2/1? Zeker voor de SG3 een enorme uitbreiding qua capaciteit, zeker op het overvolle deel bij het centrum zou profiteren. Al meen ik wel ergens eerder te zien dat er ooit proefritten zijn gedaan met 3x SG3..
De SG3-serie (en natuurlijk ook de RSG3's en HSG3's) kunnen als drietjes rijden met passagiers, daar zijn ze op voorbereid. De SG2's (5200-serie, de Teetjes) konden overigens met vijf wagens rijden, maar dat is uiteraard nooit gebeurd (dan zou je perrons van 149 meter lang moeten hebben).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

MetroRET schreef: wo 08 feb 2023, 14:45 Hoekse lijn heeft perrons van 100mtr (ook Nesselande is niet gebouwd op 120mtr).
O wat een vooruitziende blik, juist de nieuwste stations zijn niet toekomstbestendig gebouwd???
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Zo te zien is er sinds deze week een tijdelijke snelheidsverlaging van 40km/h tussen Hoogvliet en Tussenwater, maar dit geldt alleen voor de metro’s richting Rotterdam centraal en de terp
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Alweer dus. :roll:
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Is het puur toeval of presteert de 5400 erg slecht? Van de 7 keer dat er een 5400 ingezet werd op lijn A dit jaar is dit tot nu toe 4 keer uitgemond in vroegtijdige uitval...
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

MetroRET schreef: do 09 feb 2023, 12:02 Alweer dus. :roll:
Check; ik zag gisteren werknemers met borden zeulen op Tussenwater.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Bemined schreef: do 09 feb 2023, 13:06 Is het puur toeval of presteert de 5400 erg slecht? Van de 7 keer dat er een 5400 ingezet werd op lijn A dit jaar is dit tot nu toe 4 keer uitgemond in vroegtijdige uitval...
Ik denk dat de machinisten er verkeerd mee omgaan op lijn A. Zat 1 keer in een 5400 op A. (Ergens in januari 2023). De machinist stopte te vroeg en de metro maakte voor Schenkel een noodrem, omdat diegene de stroomafnemer vergeten omhoog was te zetten. Zag laatst ook een foto op instagram dat de 5404 op Kralingse zoom al zijn pantrograaf omhoog had gezet en daardoor uitviel.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De bediening van de 5400 is niet anders dan de andere metro's toch? Sleutel erin en pantograaf omhoog?
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

Volgens mij is het sleutel er in, sleutel omdraaien en twee blauwe knopjes indrukken. Dan gaan de pantografen op.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

En dat is dus gelijk voor alle metro's (sinds de Teetjes er niet meer zijn). Dus er zal geen sprake moeten zijn verkeerd bedienen.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

Bij de Teetjes was het precies hetzelfde, maar dan twee witte knoppen op de stuurtafel. Overigens kan er alleen in vrijloop, dus zonder rij- of remkoppel, de pantograaf op- of neer worden bediend geloof ik, en uiteraard in stilstand. Het kan mis gaan als een bestuurder niet oplet, en tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug de pantografen op laat. Er is tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug een enkelsporig viaduct naar remise 's-Gravenweg, en er is een loopbrug ter hoogte van de Centrale Verkeersleiding. Dan worden de pantografen kapot gereden.
HSG3
Berichten: 162
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Gebeurde dat niet ergens vorig jaar met een SG2/1?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het is al meerdere keren gebeurd, vorig jaar inderdaad ook met een tweetje 5400. Maar het kan natuurlijk ook een technische fout geweest zijn, volgens mij is er ook ooit in de tunnel tussen Wilhelminaplein en Leuvehaven een pantograaf omhoog gekomen.
termatenjohan
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door termatenjohan »

Volgens mij kan de pantograaf ook rijdend worden bediend. Tussen capelsebrug en schenkel hoor ik volgens mij altijd dat de pantograaf wordt op of neer gelaten. Van de T tjes staan en ook beelsen op youtube waar dit rijdend gebeurt (maar dat is natuurlijk wel bijna 40 jaar geleden)
Instagram: ov_spotter_nl_
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

SLH schreef: do 09 feb 2023, 19:58 Bij de Teetjes was het precies hetzelfde, maar dan twee witte knoppen op de stuurtafel. Overigens kan er alleen in vrijloop, dus zonder rij- of remkoppel, de pantograaf op- of neer worden bediend geloof ik, en uiteraard in stilstand. Het kan mis gaan als een bestuurder niet oplet, en tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug de pantografen op laat. Er is tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug een enkelsporig viaduct naar remise 's-Gravenweg, en er is een loopbrug ter hoogte van de Centrale Verkeersleiding. Dan worden de pantografen kapot gereden.
Teetjes waren toch zonder sleutel?

Als de metro vanaf de sneltram komt en naar GVW gaat door het tunneltje is een draad opgehangen waar geen spanning op staat als het goed is. Dus dan is het toch duidelijk dat de panto omhoog staat?
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

Met sleuteltje, zie:
https://raymii.org/s/inc/img/metro/cab/ ... dden-2.jpg
(https://raymii.org/s/blog/RET_Metro_Type_T.html)
Die draad in het tunneltje is een vangdraad, voor het geval de pantograaf niet naar beneden wil komen. Bij Schiedam Centrum hangen er om die reden ook vangdraden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef: wo 08 feb 2023, 15:23 Nesselande is 130 meter, alleen laatste stuk is niet ingericht en met een hek afgezet.
Bovendien is het afgezette stuk twee keer zo smal als het normale perron. Als je het afgezette stuk in gebruik wil nemen zal het een groot gedeelte van het station moeten verbouwen. En ik denk toch wel dat als het zo ver is dat een verbouwing ook niet zomaar gedaan is.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het is alsnog breder dan het laatste stukje van Alexander (naast de niet meer in gebruik zijnde achteruitgang).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daantje »

Bemined schreef: di 07 feb 2023, 12:38 Het plan voor het nieuwe tramnet voor 2030 is gepubliceerd door de MRDH. De lijnen 4, 7 en 8 worden ingekort, lijnen 20 en 21 vervallen en lijnen 23 en 25 worden geknipt op Centraal Station. Voor lijn 7 wordt gestudeerd op een eindpunt bij Nieuw Kralingen, een nieuwe buslijn HES - Kralingse Zoom - Noord - Melachthonweg neemt de rest van de route over.
Wow, geen tram meer over de Zaagmolenstraat en alleen nog een ingekorte lijn 4 in Noord. Hoe wil je dan ooit nog in de tram passen hier? Echt bizar dit plan.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

ODRAIL schreef: ma 06 feb 2023, 11:58
Vanaf station Prinsenlaan staan er bordjes voor de looproute naar het ziekenhuis.
Gisterenmiddag zag ik dat er ook vanaf station Schenkel bordjes staan voor de looproute naar het ziekenhuis.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Om 12:39 vertrok er een solo 5400, bestuurd vanuit de hulpcontroller, vanaf de 's-Gravenweg richting Kralingse Zoom en ik verwacht verder naar de Waalhaven.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

In de volle ochtendspits was een metro van lijn C defect gegaan tussen Hoogvliet en Tussenwater; toen wij daar met +4 passeerden stonden er slechts 2 stelletjes op het viaduct, het 3e stelletje zag ik vermoedelijk vlak daarvoor door Poortugaal heen komen. Op Zalmplaat en half in de tunnel en ook op Spijkenisse Centrum was het flink druk en file rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten