Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Het zou mooi zijn als de nieuwe locomotief weer van Gmeinder komt. Dat zal dan wel een aangepast ontwerp moeten zijn, want de standaardbreedte van 3100 mm gaat niet passen (de huidige locs zijn geloof ik 2850 mm breed).

Ik neem trouwens aan dat de 6001 vervangen gaat worden en de 6101 en 6102 nog langer mogen blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef: vr 11 dec 2020, 18:36 In Hoogvliet wordt het lijnennet aangepast, maar dat levert wel een bijzondere situatie op.
Overdag heb je namelijk:
Lijn 63: Hoogvliet Metro -> Zalmplaat -> Meeuwenplaat -> Centrum -> Hoogvliet Metro
Lijn 64: Hoogvliet Metro -> Centrum -> Meeuwenplaat -> Zalmplaat -> Hoogvliet Metro

Maar 's avonds en op zondag rijdt lijn 63 dezelfde route als lijn 80 nu doet op die tijden, dus Hoogvliet Metro -> Meeuwenplaat -> Zalmplaat -> Hoogvliet Metro.
Dat betekent dus dat lijn 63 dan precies andersom rijdt dan overdag. :')

Toch snap ik het ergens wel: nu is lijn 63 immers altijd de (snelste) busverbinding richting Zalmplaat en in de wijken Meeuwenplaat en Zalmplaat moet je altijd bij dezelfde halte instappen om naar het metrostation te gaan.
Kan iemand mij uitleggen wat er mis was met het oude lijnennet in Hoogvliet met de lijnen 78 & 80? Lijn 80 had je nog wat kunnen uitbreiden/bijschaven en daar bijv. lijn 80/81 van kunnen maken en doortrekken naar Gadering in de spitsuren. Reizigers snappen er dalijk niks meer van.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Nou ja, het idee was om van lijn 80 een ringlijn te maken. Aangezien die lijn nu al twee verschillende routevarianten heeft, wilde de RET voorkomen dat "lijn 80" straks drie verschillende dingen kan betekenen.
Omdat je bij lijn 78 ook echt op de eindbestemming moet letten, voor verwarring kan zorgen, besloot de RET maar het hele stadsnet te vernummeren, met (vanaf het metrostation) voor elke wijk zijn eigen lijnnummer:
61: Oudeland
62: Westpunt
63: Zalmplaat / Meeuwenplaat (altijd dus!)
64: Centrum / Binnenban

Dat maakt het wel duidelijker te onthouden en onderscheiden welke lijn je nodig hebt. :)
(Je kunt nog wel discussiëren of ze de lijnen in theorie dan niet beter ergens hadden kunnen, zodat je heen en terug altijd hetzelfde lijnnummer hebt.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Het aparte is, is dat de eindbestemming van de grote ronde van lijn 63 dus Hoogvliet Metro wordt, ook op het beginpunt van de rit.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Dat is wel raar ja. De "korte" ritten hebben zo te zien wél Zalmplaat als eindbestemming.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Klopt, maar die ronde rijdt eigenlijk meer lijn 64, want hij rijdt dus de andere kant op het rondje door dan de grote ronde 63.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Als wij er al hier een discussie hebben over de lijnen in Hoogvliet snapt de reizgers er ook niks van.
Lijn 63 komt ook langs de Binnenban.... ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: za 12 dec 2020, 11:56 Klopt, maar die ronde rijdt eigenlijk meer lijn 64, want hij rijdt dus de andere kant op het rondje door dan de grote ronde 63.
Dat is inderdaad opmerkelijk, maar heeft tegelijkertijd twee voordelen:
1) Vanaf metrostation Hoogvliet moet je altijd lijn 63 naar Zalmplaat nemen (en nooit 64 tenzij je zin hebt in een sightseeing).
2) In Zalmplaat en Meeuwenplaat moet je altijd bij dezelfde halte instappen voor de bus richting metrostation Hoogvliet. (Alleen is dat dan soms 64 en soms 63.)

Maar omdat dit ergens "tegennatuurlijk" is, zou ik zelf de lijnen ergens halverwege gesplitst hebben, zodat je in beide richtingen dezelfde lijn zou hebben. Of de korte ritten van 63 zouden dan bij de halte Barbeelsingel alsnog 64 moeten worden.

Maar ik denk dat reizigers het systeem snel genoeg doorhebben. In principe gaat het er eigenlijk vooral om dat reizigers bij metrostation Hoogvliet in de juiste bus stappen. Bij de overige haltes stap je gewoon in de eerste (en vaak enige) bus die langs komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef: ma 16 nov 2020, 08:51
MetroRET schreef: zo 01 nov 2020, 18:55
Bemined schreef: ma 12 okt 2020, 08:32 Op zaterdag 28 november en zaterdag 12 december wordt het nieuwe keerspoor in Pijnacker uitgeprobeerd, lijn D is die dag vanaf aanvang dienst tot circa 19:30 verlengd tot Pijnacker Zuid :D De tienminutendienstregeling start die dag ook vanaf aanvang dienst op de lijnen D en E.
Is inmiddels weer uit de dienstregeling gehaald.
En inmiddels weer toegevoegd op 9 en 30 januari, dus afwachten of het nu wel doorgaat. Sowieso is de vraag wanneer deze spitsdiensten van start gaan, vooralsnog zijn alle spitsdiensten en zal het nieuwe keerspoor dus niet in nodig zijn.
En inmiddels weer verwijderd... :roll:
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Maar niet nadat het proefbedrijf onbedoeld op de website terecht was gekomen :D
Afbeelding
Maar ja, het was te verwachten, keerspoor gaat voorlopig niet gebruikt worden. Zou me niets verbazen als pas de spitsritten pas na de zomervakantie weer terugkeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

De GGD Rotterdam-Rijnmond gaat in eerste instantie vaccineren op Rotterdam-The Hague Airport in het XL Testcentrum. Aldus Saskia Baas, directeur van de GGD, zal ook de OV-verbinding naar het vliegveld verbeterd worden.

Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/202408/O ... prik-halen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Hmm, EBS heft juist lijn 37 tussen Delft en Rotterdam Airport op. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Boeit niet, want Delft is GGD Haaglanden. Op RTHA worden alleen woonachtig in het gebied van de GGD Rotterdam-Rijnmond geprikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Meltrain schreef: wo 23 dec 2020, 14:00 Hmm, EBS heft juist lijn 37 tussen Delft en Rotterdam Airport op. :X
Na 3 jan niet meer. ;) 37 wordt ingekort vanaf Leyenburg tot Delft NS.
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door teun »

Dat is toch exact wat er in het bericht dat je citeert staat?
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Over een krappe 10 jaar hebben de B’tjs en de S’jes hun dirty thirties gehaald. Kunnen wij deze nog slijten aan andere landen of wordt dit een enkeltje sloop?
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het is nog veel te vroeg om daarover te speculeren. Sowieso werd een tijd terug overwogen ze nog enkele jaren langer in dienst te houden, maar dat is ook weer afhankelijk van hoe het metronetwerk zich ontwikkeld.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Uit een interview van het AD met de directeur van de RET:
Ook zal komend jaar worden besloten om nieuwe metrostellen aan te schaffen. ,,Het duurt vervolgens vijf jaar voor die dingen er daadwerkelijk zijn. Je kunt daar niet mee wachten omdat het nu even slecht gaat. De pauzeknop is wat mij betreft geen optie.”
https://www.ad.nl/rotterdam/zwart-jaar- ... ~a453edbe/

Het zal dus nog even duren maar men lijkt binnenkort toch eindelijk de eerste stap te gaan zetten om de frequentie van de metro in het centrum te verhogen.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Dit zullen dan vast spitsritten worden die op de stamlijnen rijden en niet verder de wijken in gaan?
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dat zal afhangen van hoe de reizigersaantallen zich ontwikkelen vermoed ik. Maar dat hoeft men op zich nog niet volgend jaar al te beslissen, bij een dergelijke aanbesteding is er vrijwel altijd sprake van opties. Dus men kan een basisorder bestellen op Slinge - Centraal en Capelsebrug - Schiedam naar 24 ritten per uur te verhogen met opties om extra rijtuigen te bestellen om ook buiten het centrum de frequentie te kunnen verhogen.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Op de C-lijn naar 7,5 of zelfs 5 minuten frequentie zie ik nog wel gebeuren maar op de sneltram gaat dat wat lastiger worden denk ik.
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Kon in het verleden prima op de sneltram, tot eind 2002 reed elke tak in de ochtendspits om de 8 minuten en in de middagspits om de 7,5 minuut. Dat halve minuutje kwam omdat men in de ochtendspits enkele drietjes SG2 liet rijden (4 uit Zevenkamp, 2 uit Ommoord en 1 uit Capelle), in de middagspits reed men volledig met tweetjes SG2 en kon men dus meer wagendiensten samenstellen.

Vraag is of men dat nu nodig acht of niet, wat ik lees zijn er vooral zorgen over de capaciteit in het centrum en op de RandstadRail. Beneluxlijn was nog een twijfelgeval, deze zat behoorlijk aan zijn maximum met een tienminutendienst maar dat was voor de opening van de Hoekse Lijn en de aanpassing van het busnet in Vlaardingen (minder bussen naar Vijfsluizen en dus minder overstappers op lijn C).

De lijnvoering is tegenwoordig wel wat complexer, vroeger zat de materieelomloop van de 3 lijnen in elkaar verweven en had je in de spits ook ritten vanuit Ommoord en Zevenkamp naar Spijkenisse en andersom. Nu werkt men met vaste lijnen, maar dat betekend ook dat als je de frequentie op de sneltram wil verhogen je de frequenties en/of lijnvoering op de Hoekse Lijn moet aanpassen, want je kunt geen strakke 7,5 minuut dienstregeling naar Binnenhof/Nesselande rijden en tegelijk een strakke 10 minuten dienstregeling naar Maassluis.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Volgens de site van de RET gaat de nieuwe STOPenGO lijn 567 van maandag t/m zaterdag rijden, maar zowel in de dienstregeling als in OVInfo kom ik geen ritten op zaterdag tegen. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

Ach, de RET is niet de enige waar de wijzigingsoverzichten totaal wat anders zeggen als de dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Weet iemand waarom bij lijn 173 de haltes Hoekeindsebrug en Hoekeindseweg komen te vervallen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 135 gasten