Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

Busseninportland schreef: do 15 jul 2021, 08:49 Ik zie weer een lijn 145 in de dienstregeling bij Ret tussen Dordrecht en Kralingse zoom vanaf 30 augustus op de ovinfo app

Ik denk ter vervanging van lijn 245 want die vervalt en lijn 143 is ingekort tot Geerlaan. (Vanaf 30 augustus)

Lijn 145 rijd om de half uur naar Ridderkerk en om de uur naar Dordrecht station en in de spits om de 15 minuten tussen Ridderkerk en Kralingse zoom en om de 30 minuten tussen Dordrecht en Kralingse zoom

Lijn 143 rijd dan alleen nog in de spits
Ik was nog de wijziging van buslijn 140 vergeten op te zetten, want deze lijn is vanaf 30 augustus geen ringlijn meer in Slikkerveer maar heeft dezelfde eindpunt in Slikkerveer als buslijn 144

Buslijn 83 rijd niet meer in de avond vanaf 23:00 (Vanaf 30 augustus)

Lijn 183 richting Kralingse zoom komt 15 minuten later dan normaal en krijgt vanaf Zuidplein een extra rit om 19:47 naar Kralingse zoom

Lijn 283 komt 15 minuten eerder dan normaal (richting Zuidplein) Naar Kralingse zoom komt lijn 283 een half uur later (in de ochtend)
Laatst gewijzigd door Busseninportland op do 15 jul 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 14:58 Ik had alleen niet verwacht dat die wijzigingen ook daadwerkelijk doorgevoerd zouden worden, aangezien de vergoeding vanuit het Rijk verlengd is.
Alleen de wijzigingen van de buslijnen 37, 47, 79, 121, 188 en STOPenGO in Lansingerland zijn uitgesteld, de rest zou wel doorgaan zover ik begreep.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Lijn 145 krijgt tijdens de daluren een 21/39-verdeling. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De RET komt na maanden eindelijk met een verklaring over de te korte metro's:
Of we de metrocapaciteit na 30 augustus opschalen, is afhankelijk van het aantal reizigers en van de beschikbaarheid van voertuigen. Er staan meer metrovoertuigen dan gebruikelijk in de remise voor onderhoud. Deze situatie is ontstaan doordat er tijdens de coronacrisis minder monteurs beschikbaar waren en we bezig zijn om een nieuwe generatie monteurs op te leiden. We verwachten in augustus meer duidelijkheid te bieden over hoe we de dan beschikbare metrovoertuigen het beste inzetten, wat dit voor reizigers betekent en wanneer we opschalen. Daarbij zullen we steeds rekening houden met de actuele reizigersaantallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Een beeld dat na vanavond bijna een maand niet te maken is. Metrolijn D bij Rhoon :)

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

En nog een 5400 ook, hopelijk wordt dit beeld na de vakantie weer zeldzaam en keren ze dan eindelijk definitief terug naar lijn A :Y
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Na een maandenlang te kort aan SG3 is er nu een overschot, zag zojuist een SG3 rijden op lijn C in Capelle waar dit materieel zelden komt.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Komt denk ik ook wel vanaf lijn D af.
Zowel gisteren als vandaag 2 omlopen gezien met SG3 (van de 13).
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Hoe kan de RET tegelijkertijd een overschot en tekort aan materieel hebben?
PSA: Links gaan, rechts staan
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Vakantiedienst :Y
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Van 9 t/m 20 augustus gaat lijn D elk kwartier rijden i.p.v. 8x per uur vanwege werkzaamheden bij Slinge. Het halve wisselcomplex is dan buiten gebruik waardoor er enkelspoor gereden moet gaan worden. De eerste week valt samen met de werkzaamheden bij de Waalhaven en keert lijn D dus nog op Slinge, de tweede week rijdt men wel door naar De Akkers maar vervallen de tussendiensten naar Slinge.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Blijft lijn E dan nog wel gewoon tussen Rotterdam Centraal en Slinge rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: ma 19 jul 2021, 09:04 Blijft lijn E dan nog wel gewoon tussen Rotterdam Centraal en Slinge rijden?
Uiteraard, D en E gaan samen een 7,5 minuut dienst vormen hier. Eerste week is spoor 2 te Slinge buiten dienst, tweede week spoor 1, hierdoor aangepast spoorgebruik en deels enkelspoor rijden. Laatste week van de zomer zijn er ook nog werkzaamheden maar dan rijdt lijn D wel 8x per uur.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Met spoor 1 buiten dienst, kan er toch best wel 8x/uur gereden worden door lijn D :|
Alles wat op Slinge eindigt laten omrijden van 2 naar 3 en D vanuit Spijkenisse dan ook via 3.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Klopt het dat in het algemeen de logica van spoornummers deze is:
Buitensporen zijn 1 en 2 en middenspoor is 3?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Spoor 1 D Rotterdam Centraal
Spoor 2 D De Akkers
Spoor 3 E Den Haag Centraal
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Logica? we hebben het over de RET he :lol: RET gebruikt meerdere nummeringen door elkaar, maar 1 en 2 zijn normaliter de doorgaande hoofdsporen. Oorspronkelijke idee was volgens mij dat de oneven sporen richting de stad liepen en de even sporen naar de buitenwijken, vandaar je op Kralingse Zoom ook 1-3-2-4 hebt als nummering van boven naar onder en bij Capelsebrug 3-1-2: 1 en 2 zijn de doorgaande hoofdsporen en de andere sporen zijn genummerd op basis van de richting.

Met de Beneluxlijn is men echter anders gaan nummeren, toen werd het spoor naast spoor 1 spoor 10 en het spoor naast spoor 2 werd spoor 20. De richting klopte toen ook niet meer want spoor 1 werd dus juist vanuit de stad hier, bij Tussenwater klapt de nummering dan ook om. Met de RandstadRail heeft men de HTM zo gek gekregen om een mix te doen tussen de twee, de Krakeling is 10-20 en de perronsporen bij Centrum-West werden 1-2-4-6. Later is men weer teruggaan naar het gebruik van de nummers 1-4, dus Rotterdam Centraal kreeg weer een spoor 3 net als Steendijkpolder. Vlaardingen West is dan weer afwijkend met een spoor 4 maar geen spoor 3...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Wat ik begreep van de keuze voor spoor 4 te Vlaardingen West, is dat het een "aftakking" is van spoor 2, dus een even-nummer.
Dat is bij Steendijkpolder niet het geval, daar is het een aftakking van spoor 1, dus een oneven-nummer.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Strikt gezien zou spoor 2 juist de aftakking zijn, spoor 4 is namelijk het doorgaande spoor, ook al wordt het niet als dusdanig gebruikt. Bij het keerspoor in Pijnacker heeft men dit wel zo gedaan, het keerspoor is spoor 1 en het zijspoor waar lijn E gebruik van maakt om de kerende metro te passeren is spoor 3.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dit kan je toch niet menen, amper een halve week vakantiedienst en de enkeltjes sg3 zijn terug op lijn a, nu dubbel zo vol vanwege de kwartierdienst...
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

En op lijn D zie ik 3 aan elkaar gekoppelde sg3
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat lijkt me sterk, dat past niet langs de perrons. Alleen de Beneluxlijn heeft zulke lange perrons.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Toch lijkt het te kloppen. volgens www.ovzoeker.nl heeft Omloop 2 3 rijtuigen. Metrostel 5710 is er 1 van in ieder geval.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat is waarschijnlijk gewoon de geplande lengte die men niet heeft aangepast toen er ander materieel ingezet werd ;) Drie rijtuigen SG3 zijn niet toegelaten in de reizigersdienst, je kunt ze alleen af en toe tegenkomen als overbrenging tussen de Waalhaven en 's-Gravenweg.

Overigens ook op B enkeltjes. In totaal heb ik er vanmiddag 4 gezien op A en B: wagendiensten 51, 52 en 53 en 66.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 59 gasten