Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
HSG3 5722
Berichten: 48
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

Julius schreef: di 26 mar 2024, 16:05 Overvolle metro’s vooral op lijn A. Het lijkt alsof geen enkele metro A een tweetje is.
Zou ik toch iets verder kijken dan je neus lang is
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Daarnet drie tweetjes SG2/1 gezien op lijn A, dus die zijn er inderdaad wel. Maar ook een solo SG3 op lijn B, dat zal ook wel vol geweest zijn, reed ook met de nodige vertraging rond.
HSG3 5722
Berichten: 48
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

Wg 73 reed met een losse wagen na eerdere defect aan t koppel wat erop reed. Die 2 gooide ff de hele A en B lijn in t 100
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

HSG3 5722 schreef: di 26 mar 2024, 16:15
Julius schreef: di 26 mar 2024, 16:05 Overvolle metro’s vooral op lijn A. Het lijkt alsof geen enkele metro A een tweetje is.
Zou ik toch iets verder kijken dan je neus lang is
Inderdaad ... en er was rond 13:30 uur ook een verstoring op lijn B bij station De Tochten. Wat er precies aan de hand was weet ik niet, maar tussen de stations Ambachtsland en Nesselande werd er enkelspoor gereden.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Dat was een defecte bovenleiding
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred »

Busseninportland schreef: di 26 mar 2024, 10:04
Julius schreef: di 26 mar 2024, 08:00
010rdamm schreef: ma 25 mar 2024, 20:19
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 14:06 ^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
Mee eens. Valt zo niet heel veel op qua HOV gehalte. Geen R-Net en ook geen luxere bussen😀… Verder mis ik toch ook wel wat haltes. Zoals bij de Euromast voor een overstap op lijn 8 bijv. En tussen Dijkzigt en Tiendplein. Zou ook graag gelede bussen willen zien. Zeker met het oog op dat er maar Max 8x per uur een bus door de tunnel mag rijden. Benieuwd hoe dat gaat met standaard bussen straks en als de lijn echt aanslaat. En maar afwachten of de files nu gaan verdwijnen 😅.
44 is ook niet echt een bus dat je voor 30+ minuten kan nemen en dus geen betere bussen nodig heeft. Ik vraag me nog steeds af waar RET de bussen krijgt voor de 8x/uur op lijn 44.
Die halen ze uit de mottenballenvloot. Alle Citaro's die de RET nog heeft (behalve 375, omdat ie is omgebouwd tot lesbus) worden weer dienstvaardig gemaakt.
Citaro's worden ook uit de mottenballenvloot gehaald i.v.m. de werkzaamheden aan de trambaan in Carnisselande eind juni/begin juli en de komende werkzaamheden aan de metrobaan tussen Slinge en Tussenwater van half juli tot eind augustus.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De eisen voor het nieuwe metromaterieel staan bij de vergaderstukken van de MRDH. De RET wil 27 nieuwe metrotreinen van 88 à 90 meter lengte ter vervanging van de 5300 en 5400 serie, plus 17 stellen ten behoeve van frequentieverhogingen waarvan nader bepaald wordt of het in hetzelfde order komt of als optie. Uitgangspunt is materieel dat op alle lijnen inzetbaar is, maar met een exploitatiesnelheid van 80km/u zal het alleen bij evenementen op de Hoekse Lijn ingezet worden. De lengte is initieel 88 à 90 meter, maar met een optie om later 1 of 2 bakken toe te kunnen voegen.
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Met die 80 km/u kan het niet echt op veel lijnen…
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Alleen op de lijnen C en D inderdaad (lijn A kan nu ook nog, maar als die weer doorgetrokken worden naar Vlaardingen, niet meer). Toevallig rijden de series 5300 en 5400 voornamelijk op de lijnen C en D. Zo erg is die maximumsnelheid van 80 km/h dan niet toch?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het zal vooral op lijn B tussen Vlaardingen en Hoek van Holland invloed hebben op de rijtijden, op lijn E zal het al minder spelen, daar heb je eigenlijk alleen Pijnacker - Nootdorp waar je echt een lang stuk op snelheid kan rijden. Volgens de uitleg komt dit voort uit de wens om de eisen zo veel mogelijk te laten aansluiten op het standaard metromaterieel wat fabrikanten in hun catalogus hebben. En er is meer dan voldoende RSG3 en SG3 om de lijnen B en E volledig mee te exploiteren, ook met de geplande frequentieverhoging op lijn E.

Door de uitbreiding en vervanging van MG2/1 en SG2/1 samen te voegen ontstaat trouwens een bijna 50/50 verdeling in het wagenpark, 86 metrostellen van 45 meter en 44 stellen van 90 meter, na aftrek van reserve goed voor respectievelijk 37 en 38 wagendiensten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Kunnen die nieuwe stellen dan wel op lijn A rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Visgraatmodel »

[Rant]
Als het CAF wordt ga ik in een hoekje huilen. Maar goed, de kans is er dat CAF zich gaat aanmelden bij een aanbesteding.

Ik hoop dat het een Stadler Metro-model wordt.

De keuze voor 80 km/h vind ik ook wel apart, is het niet handiger om ze gelijk gebruiksklaar te maken voor 100km/h? Of zit je dan met intenser onderhoud en andere kostenrijke zaken?
Chollo
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

80 km/u zal wel de standaard zijn op de meeste Metro modellen en alle afwijkingen van de standaard zorgen voor extra aanschafkosten. Mijn mening daarover is wel dat goedkoop vaak duurkoop is.
Let op: links uitstappen!
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Op lijn D zijn ook stukken waar je prima 100 zou kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Waar dan?
Het langste stuk is tussen Rhoon en Slinge en dat is 5,3 km.
Als je volledig 80 km/h zou rijden, doe je 4,0 minuten over die afstand. Bij 100 km/h is de tijd 3,2 minuten. Die 48 seconden rechtvaardigen geen hogere snelheid.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Qua afstand misschien, maar je schud bij 80km/u al bijna van je stoel af vanwege de niet zo stabiele aardebaan.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Visgraatmodel schreef: vr 29 mar 2024, 03:14 [Rant]
Als het CAF wordt ga ik in een hoekje huilen. Maar goed, de kans is er dat CAF zich gaat aanmelden bij een aanbesteding.
Wat is er mis met CAF?
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Meltrain schreef: vr 29 mar 2024, 10:12 Waar dan?
Het langste stuk is tussen Rhoon en Slinge en dat is 5,3 km.
Als je volledig 80 km/h zou rijden, doe je 4,0 minuten over die afstand. Bij 100 km/h is de tijd 3,2 minuten. Die 48 seconden rechtvaardigen geen hogere snelheid.
Tussen Rhoon en Slinge inderdaad. Vanaf wanneer rechtvaardigt het wel een hogere snelheid? 2 minuten? Op de E lijn zijn de afstanden ook niet al te lang en wordt ook vaak de 100 aangetikt.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Als je met een minuut tijdwinst een omloop kan uitsparen kan het zomaar 10 miljoen euro voordeel opleveren bij aanschaf van nieuw materieel. Maar als slechts de keertijd van 4 naar 5 minuten zou gaan heb je er weinig voordeel van.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Is de derde rail überhaupt technisch goedgekeurd voor 100 km/uur? Tot nu toe wordt er alleen 100 gereden onder bovenleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Bij Schiedam Nieuwland en Blijdorp zitten volgens mij korte stukjes waar de beveiliging 100km/u toestaat met derde rail, al zal die snelheid in de praktijk niet gehaald worden daar vermoed ik omdat het te dicht op stations is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef: vr 29 mar 2024, 10:12 Het langste stuk is tussen Rhoon en Slinge en dat is 5,3 km.
Heeft iemand, of is dit op het internet te vinden, een afstanden tabel / lijst van wat de afstanden zijn tussen de metrostations van het RET gebied?
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

In dit bestand staan de km waardes van de metrostations, het is dan mogelijk om de afstand tot het volgende station berekenen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Bemined schreef: vr 29 mar 2024, 14:46 Bij Schiedam Nieuwland en Blijdorp zitten volgens mij korte stukjes waar de beveiliging 100km/u toestaat met derde rail, al zal die snelheid in de praktijk niet gehaald worden daar vermoed ik omdat het te dicht op stations is.
Zowel ten oosten van Schiedam Nieuwland als ten noorden van Blijdorp is de baanvaksnelheid 90 km/h, maar in beide gevallen lijkt de 70-80 km/h niet gepasseerd te worden.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De andere kant op is het wel 100km/u, maar te kort om die snelheid te halen (zeker tussen Blijdorp en Rotterdam Centraal, bij Nieuwland lukt het in theorie nog wel maar of je nog op tijd kan remmen is dan een tweede).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 183 gasten