Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Karl »

Wel interessant om deze visies van drie partijen te vergelijken. Allemaal een andere aanpak voor dezelfde problematiek.

Voor Rotterdam zou ik toch meer inzetten op het schrappen van lijn 7 (totaal) en lijn 21 (en dan lijn 24 naar 4 of 6x/h). De tangenten die verdwijnen zoals lijn 35 doen je overdag waarschijnlijk meer pijn dan de besparingen je in de avonduren lief is. Vanuit betaalbaarheid van het systeem misschien goed om 'ellende' niet uit te drukken in sociale gevolgen (aantal reizigers) maar ook in het type reizigers. Abonnementhouders en saldoreizigers zouden toch de cash cow van het systeem moeten zijn.
Het is een spectrum.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Wat mij meer opvalt is dat het lijnennet zelf nauwelijks wordt geoptimaliseerd om met minder lijnen toch een goede dekking te houden zowel overdag als in de avond. Met het strekken van lijnen kun je toch een groter gebied bedienen zonder dat het ten koste gaat van de bereikbaarheid van bepaalde gebieden. Ook bij de tramlijnen zou je een reorganisatie moeten doorvoeren om efficiënter met het huidige tramnet te gaan opereren. Laat bundeling van tramlijnen los en laat ze meer verschillende wijken bedienen ipv vast te houden aan corridors zoals Marconiplein - Beurs, Centraal - Kop van Zuid en Noord - West (Tram 4 en 8).
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door 010jongen »

In het tramnet kan zeker het een en ander geoptimaliseerd worden. Zoals hier eerder ook al is benoemd zou ik bijv lijn 21 opheffen en lijn 24 wat vaker laten rijden (6x per uur). Verder zou ik als er toch bezuinigd moet worden:
- lijn 7 tussen CS en Willemsplein opheffen. Evt koppelen aan lijn 20 in de spits. Rest van de route een lagere frequentie. Vond 6x per uur toch best veel voor deze lijn. Trams zaten nooit echt vol.
- lijn 4/8 een lagere frequentie ten westen van Delfshaven. Metro en tram 23/24 als alternatief.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Roeland »

Je zou tram 7 zelfs geheel kunnen opheffen. Bus 38 zou dan een aangepaste route over Vondelweg, Warande en Boezemstraat naar Crooswijk kunnen rijden, om de haltes rond de Boezemstraat te bedienen.
En wanneer je tram 21 opheft (en tram 24 vaker laat rijden), en bus 53 vaker laat rijden, wordt Schiedam-noord per saldo nog beter bediend ook (want lijn 53 is naar station Schiedam sneller dan tram 21).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Roeland »

En tram 20 kan wellicht worden geschrapt, wanneer je de 2, de 23 en de 25 vaak genoeg laat rijden. Want de 20 rijdt alleen maar parallel aan andere lijnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Als je nu lijn 21 vanaf het Oostplein via de route Oudedijk laat rijden en de 24 via de Oostzeedijk, dan heb je in ieder geval beide routes in Kralingen 3-4x/uur afgedekt. 21 rijdt nu ook ‘s avonds en zondagochtend niet.

Met lijn 38 is het probleem dat deze nu eindigt in Oud-Crooswijk terwijl de nieuwe wijk Nieuw Kralingen geen busverbinding krijgt. Als deze lijn nu vanaf de Linker Rottekade direct doorrijdt tot de Kerkhoflaan, daarna de Rusthoflaan afrijdt, linksaf de Nieuwe Boezemstraat, rechtdoor op de Bosdreef en dan linksaf voor een eindpunt op de Ir. P. Kosterlaan heb je dat probleem ook opgelost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Roeland »

010jongen schreef: wo 03 mar 2021, 14:37 lijn 4/8 een lagere frequentie ten westen van Delfshaven. Metro en tram 23/24 als alternatief.
Je zou lijn 4 ook kunnen inkorten tot Heemraadlaan? En tram 8 tot Marconiplein (en niet meer naar Spangen).
En dan de resterende lijnen 4 en 8 wel een aantrekkelijke frequentie geven. Dus ook zaterdag overdag op 4x/uur houden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Lijn 4 is tijdens de bezuinigingsronde van 2004 al ingekort geweest tot het Heemraadsplein. Dat was geen succes. :N
Inkorting lijn 8 tot Marconiplein zou in mijn ogen wel kunnen.

Opheffing van lijn 20 is wat mij betreft ook prima, al zou ik dan wel lijn 2 tijdens de spitsuren 8x/uur laten rijden en op andere tijdstippen minimaal 4x/uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Inkorting lijn 4 had vooral bezwaren vanuit de winkelstraat toch? In dat geval zou je de lijn misschien kunnen beperken tot de openingstijden van de winkels. Als je de lijnen 4 en 8 omwisselt qua route tussen Rotterdam Centraal en Delfshaven zou je 's avonds lijn 8 geheel kunnen schrapen, bijna alle haltes van die lijn liggen worden al door een andere lijn bedient of er is een andere halte op loopafstand.

Voor lijn 7 hetzelfde verhaal, bus 38 kan Crooswijk bedienen in de avond met eventueel een kleine verlenging en het stuk tussen Eendrachtsplein en Vasteland kan dan door lijn 4 bediend worden (die dus de route van lijn 8 overneemt maar gelijktijdig dus ook versneld kan worden tussen Kruisplein en Vasteland via Eendrachtsplein).
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Als ik het voor het zeggen had, dan had ik het tramlijnen net heel anders opgezet met het oog dat alle tramlijnen een basis frequentie hebben van tenminste om het kwartier, zodat het ook aansluit op andere vervoermodaliteiten zoals de trein en metro.

1 (Was 24). Holy - De Esch
Deze zou grotendeels over de huidige lijn 24 rijden maar dan een snellere route door het Centrum waarbij Centraal niet meer wordt aangedaan.

2. Geen route wijziging.

4. Geen route wijziging.

7. Erasmus Universiteit - Spangen.
Tram 7 zou ik de lus door Crooswijk opheffen en versneld langs het Oostplein weer laten lopen om vervolgens vanaf Centraal door het Oude Westen naar Spangen of evt. Marconiplein te laten rijden. Zo geef je de lijn een mooi impuls doordat je hiermee Spangen, Kralingen en Crooswijk weer direct met het Oude Westen verbind. Bestemming Erasmus Universiteit i.p.v. Woudestein filmen.

8. Grotendeels over de huidige route. Zou voortaan over de Coolsingel gaan rijden i.p.v. Centraal voor kortere reistijd Noord-West.

20. Opheffen of behouden als spitslijn zoals het nu is.

21. Woudhoek - Centraal - Oostplein - Erasmus Universiteit. Deze lijn zou ik behouden als versterker voor lijn 1 van en naar de Erasmus Universiteit. Op zaterdagen zou ik de lijn tot Oostplein inkorten. Deze rijd wel langs Centraal maar niet tijdens de late avonden en zondagen.

23. Inkorten Rotterdam Centraal - Beverwaard.

25. Zou ik inkorten Rotterdam Centraal - Carnisselande. De andere helft naar Schiebroek kan door een nieuwe tramlijn (5 ofzo) met een lagere frequentie bediend worden en rijden naar het Willemsplein.

Met zo'n opzet blijven alle wijken waar nu een tram rijd ook gewoon bediend tot laat in de avond, en met hogere frequenties wanneer het ook nodig is. Ook wil ik zo lijn 7 een kans geven om toch weer uit te groeien naar een sterke lijn.
Laatst gewijzigd door jesse-cruzu op wo 03 mar 2021, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

En wordt Holy nog door een tram aangedaan in je plan (en 2 tramlijnen naar Woudhoek :s ).

En de knip in lijn 5 en 25 zie ik nou ook niet bepaald de voordelen in.
Als je het traject langs het Museumpark dan wilt behouden, zou ik lijn 8 juist door de westkant van het centrum laten lopen en hiermee de verbinding met CS behouden.

En welke route van lijn 1 zou jij dan voorzien door het centrum die dan zoveel sneller zou zijn om CS niet te bedienen.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Oops. 1 moest Holy - De Esch zijn :') :oops:

Sneller door het Centrum bedoel ik mee dat deze dan niet meer langs CS en over het Hofplein hoeft maar door de V. Oldenbarneveltstraat.

En verder zijn er alternatieven genoeg als je lijn 8 strekt en niet langs CS laat gaan. Zie lijn 4, 7 of 38.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Trams niet via CS rijden gaat ze geen goed doen. In 2019 was CS vanwege werkzaamheden deel van de tijd slecht bereikbaar voor de trams en meteen zakten de reizigersaantallen voor geheel 2019 met 3% in. Tram 21 en 24 reden toen tussen de West-Kruiskade en Beurs via de halte Lijnbaan, in die periode stapten de reizigers massaal op de halte Kruisplein in en uit om naar CS te lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

jesse-cruzu schreef: wo 03 mar 2021, 21:29 25. Zou ik inkorten Rotterdam Centraal - Carnisselande. De andere helft naar Schiebroek kan door een nieuwe tramlijn (5 ofzo) met een lagere frequentie bediend worden en rijden naar het Willemsplein.
Onderschat Schiebroek niet, aantal jaren terug had de RET ergens een grafiek opgenomen over reizigersaantallen en Schiebroek was toen drukker dan Carnisselande. Drukste punt van lijn 25 lag bij de Schiekade, op de voet gevolgd door de Laan op Zuid.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door PHS »

Een eenvoudigere oplossing lijkt mij lijn 7 schrappen. Lijn 21 neemt de route van lijn 7 tussen CS en Woudestein over maar zonder de lus door Crooswijk. Lijn 23, die wordt ingekort tot CS, neemt de route tussen Museumpark en CS over, dus voor Leuvehaven linksaf slaan via Vasteland en dan rechtsaf naar Museumpark. Dan vervalt alleen de bediening van het Willemsplein.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Kan je ook iets met de metro doen?

Ik dacht aan
A Vlaardingen - Binnenhof 4x/uur
B Hoek van Holland - Nesselande 4x/uur
C Spijkenisse - Capelle 4x/uur en tussen Schiedam en Capelse brug 8x/uur
D Spijkenisse - Rotterdam CS 8x/uur
E Slinge - Den Haag 8x/uur

Dan heb je denk ik het kerndeel nog op 16x/uur en besoaar je daarbuiten. Je plant dan ook strakke 8x/uurs diensten.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

16x/uur is tussen Slinge en Centraal wel meer dan wat er (buiten de spits) gereden wordt, dat lijkt mij niet bepaald een besparing. :mrgreen:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Momenteel is het toch 18x/uur of rijdt de D alleen 12x/uur in de spitsuren?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

12x/uur is überhaupt alleen in de spitsuren (corona of niet), beperkt tot Slinge-Rotterdam Centraal (als gevolg van corona), met als kanttekening dat deze spitsritten vanaf 22 februari tot tenminste 13 maart zijn opgeheven.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Zolang het thuiswerkadvies duurt kan de metrofrequentie wel omlaag, Capelsebrug - Graskruid rijdt momenteel 6x per uur maar de bezettingsgraad komt in de middagspits nog niet eens op 50% volgens mij. Maar deze plannen zijn volgens mij niet bedoeld voor tijdens de lockdown maar voor erna, dus zodra studenten weer naar school gaan en forenzen weer naar kantoor. Het zullen er iets minder zijn maar of het er zoveel minder zijn dat je de spits kan uitdunnen op het kernnet weet ik niet.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Bij Graskruid staan de volgende hekken en borden klaar om de overweg buiten dienst te stellen. Een startdatum van de werkzaamheden kan ik niet vinden maar zal in de nabije toekomst liggen lijkt mij, de borden zijn in de afgelopen twee weken geplaatst (in de tussentijd ben ik er niet meer geweest):
Afbeelding

Reed overigens een leuke combinatie op lijn B rond: 5722+5721 als ik het goed herinner, waarbij een van de twee stellen een gestoorde bestemmingsfilm had want het voorste stel gaf Hoek van Holland Haven aan en het tweede Steendijkpolder. Dus tenzij de RET recentelijk is gaan splitsen en combineren op de Hoekse Lijn zat een van beide in storing :p
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Vanaf volgende week is lijn C in de avonduren ingekort tot Hoogvliet vanwege baanwerkzaamheden en enkelspoorbedrijf bij Heemraadlaan. Maar opvallend is dat ook het ontkoppelen in de avonduren op de lijnen A, B en E weer is opgenomen in de dienstregeling. Dit was eerder afgeschaft om de 1,5 meter regeling beter te kunnen handhaven. Zal men hier doelbewust weer vanaf stappen in de avond, of heeft men simpelweg de verkeerde dienstregeling gepakt als basis voor het enkelspoorbedrijf?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Maar door de avondklok zit er in die periode natuurlijk geen mens met in het OV, daarmee kan je aannemelijk wel met enkeltjes een 1,5 meter aanhouden (of ontkoppelt men al om 19:12 op Nesselande, zoals voorheen -0- ).
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Enkeltjes staan inderdaad vanaf 19:00 gepland, ook op vrijdag en zaterdag.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

Even over de bussen. Lijn 245 kan in de daluren ook worden verlengt naar Dordrecht als vervanging voor buslijn 143?


Lijn 83 wordt in de daluren en avonden opgegeven. Kan buslijn 183 in de avond langer doorrijden. Ik denk dan dat er een rit naar Kralingse zoom om 19:54 vanaf Zuidplein. De rit van 20:24 vanaf Zuidplein wordt dan ingekort tot Barendrecht centrum bushalte Evertsenstraat. Vanaf Kralinse zoom komen er ritten bij om 19:53 naar Zuidplein. De rit van 20.23 vanaf Kralinse zoom wordt ingekort tot Barendrecht Vrouwenpolder bushalte oude trambaan. De rit van 20:53 rijd dan op buslijn 83 naar Keizerswaard.
Laatst gewijzigd door Busseninportland op ma 08 mar 2021, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten