Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Op de gravenweg staat nog een tweetje 5400 reserve, verder alleen wat losse stellen op spoor 360. Op lijn a rijden meerdere drietjes 5400.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: za 10 jul 2021, 11:12 Wat ik begreep is dat de energievoorziening de extra metro's toch nog niet aankunnen en men heeft de boel daarom stopgezet.
Toch wel opmerkelijk aangezien er voor de Coronacrisis ook elke 5 minuten gereden werd hier. Dat men destijds alleen in het drukste halfuur vaker reed i.p.v. de gehele spits zou weinig verschil uit moeten maken, het gaat om het aantal wagens dat tegelijkertijd op de RandstadRail rijdt en dat zou niet groter moeten zijn. Enige verschil is dat men nu lang keert te Pijnacker Zuid i.p.v. kort, maar dat zou toch niet zo'n groot verschil moeten uitmaken?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef: za 10 jul 2021, 12:46 Op de gravenweg staat nog een tweetje 5400 reserve, verder alleen wat losse stellen op spoor 360. Op lijn a rijden meerdere drietjes 5400.
Die reed op wagendienst 655, maar raakte defect.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

RET maakte vanmorgen ook melding van een defecte metro op lijn E, en de drim leek het daarmee eens te zijn:
Afbeelding
Ik heb het niet afgewacht aangezien ik op Meijersplein moest zijn maar ik heb nog enige tijd parallel aan de metrobaan gelopen en niets langs horen komen in de 10 minuten die hierop volgden.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mverz »

Bemined schreef: za 10 jul 2021, 13:14
MetroRET schreef: za 10 jul 2021, 11:12 Wat ik begreep is dat de energievoorziening de extra metro's toch nog niet aankunnen en men heeft de boel daarom stopgezet.
Toch wel opmerkelijk aangezien er voor de Coronacrisis ook elke 5 minuten gereden werd hier. Dat men destijds alleen in het drukste halfuur vaker reed i.p.v. de gehele spits zou weinig verschil uit moeten maken, het gaat om het aantal wagens dat tegelijkertijd op de RandstadRail rijdt en dat zou niet groter moeten zijn. Enige verschil is dat men nu lang keert te Pijnacker Zuid i.p.v. kort, maar dat zou toch niet zo'n groot verschil moeten uitmaken?
Maar toen was men nog niet begonnen met het vernieuwen/renoveren van de gelijkrichterstations en tja, als er dan eentje in de brand vliegt dan is het gauw klaar hoor.......Gelukkig zijn er zat collega's die het management hebben gewaarschuwd dat het niet kan en gelukkig....we hebben weer gelijk gekregen, wel jammer voor de passagiers
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Een auto en lijn 7 hebben elkaar net aangereden vlak voor Rotterdam Centraal :')

Edit: lijkt mee te vallen, de tram is na een paar minuten stilstand toch weer vertrokken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Volgens OVInfo geldt de frequentieverlaging op zaterdag op de lijnen 4, 7 en 8 alleen tijdens de zomervakantie.
De frequentieverlaging op zondag (waarvan de ingangsdatum me nog steeds onbekend is) blijft ook na de zomervakantie nog gelden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Zo stond het ook in de plannen ja, de frequentieverlaging voor 4, 7 en 8, het schrappen van lijn 20 en inkorten van lijn 23 in het weekend waren alleen gedurende de zomervakantie. Permanent waren de freqentieverlaging van lijn 20 en het inkorten van lijn 7 in de avond en op zondagochtend. Overigens zijn de dienstregelingen van na de zomer nog niet allemaal ingevoerd, alleen de eerste week van de tram staat erop omdat er dan werkzaamheden zijn met afwijkende dienst, de dagen erna (inclusief het weekend) is nog niet aangepast.

Ik ben trouwens het overzicht ondertussen een beetje kwijt, de diverse maatregelen komen uit verschillende pakketten en de RET heeft nooit een compleet overzicht gemaakt, men refereert continu naar de "3 januari dienstregeling" als uitgangspunt maar als je dan het document opzoekt van wat er toen gewijzigd is verwijst men weer terug naar de vorige wijzigingen uit november i.p.v. het lijstje ff over te typen :roll: Oftewel je moet nu drie of vier verschillende documenten naast elkaar leggen om een totaaloverzicht te krijgen van alle wijzigingen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Een inkorting van lijn 7 kan ik niet vinden, maar wel lijkt tijdens de zomervakantie op werkdagen de laatste rit geschrapt te zijn, waardoor de laatste rit vanaf CS richting Woudestein nu al om 23:07 vertrekt.
(De inkorting van lijn 23 was ik vergeten en heb ik nu alsnog toegevoegd aan de Wiki. Bedankt daarvoor. :pos: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Als je op 30 augustus in de ovinfo app kijkt bij lijn 7 zal je zien dat deze vanaf 20:00 niet tussen Rotterdam Centraal en Willemsplein rijdt.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Waarbij er na 21:30 wel gewoon 3x/uur gereden blijft worden, ipv verdere uitdunning tot 1x/uur, zoals nu.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

OVspotter070 schreef: za 03 jul 2021, 13:56 Er rijden tussen 17 juli en 13 augustus extra metro's op lijn C tussen Capelsebrug en De Akkers dit ivm werkzaamheden bij Waalhaven. Lijn D is dus ingekort tot het traject Rotterdam Centraal - Slinge. Pendelbus 709 rijdt tussen Hoogvliet en Slinge.
Zo te zien wordt er gereden met 13 omlopen in een vrij strakke 7,5-minutendienst gehele dag tussen De Akkers en Capelsebrug (en dan de helft door naar De Terp), tevens wordt er zo te zien ook niet ontkoppeld tijdens deze periode op lijn B, D en E ( *O* )
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Lijn D rijdt de gebruikelijke frequenties (8x per uur overdag, 4x per uur avond en 's ochtends in het weekend) maar dan tot Slinge waar deze keert op de keersporen. Lijn C inderdaad de gehele dag 8x per uur tussen De Akkers en Capelsebrug en 4x door naar De Terp. Grootste deel van de dag in een nette verdeling, 's avonds richting Capelsebrug in een 5/10 interval. In de ochtend in de weekenden wel in een 7/8 interval maar dan vervalt de korte overstap op de pendel naar Binnenhof.

Verdeling van de interval met A/B is ook minder gunstig, RET is van mening dat men de volautomatische metro al heeft en heeft op bepaalde momenten een opvolgtijd van 90 seconden ingepland :roll: Gelukkig heeft men op De Akkers een ruime keertijd van 2 minuten om de eventuele vertraging in te halen.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Oorzaak ongeluk bij uitloop sporen De Akkers is nu bekend:
De metrobestuurder kon met 70 km per uur naar zijn opstelplaats rijden. "Die snelheid past niet bij een opstelspoor", stellen de onderzoekers. Waarom er op die plek zo hard gereden werd bij het rangeren, is niet bekend. De documentatie van de aanleg van het metrospoor in 1985, is niet meer gevonden.

Het spoor was die nacht glad. En de rampmetro had geen railremmen die beter zouden passen bij de omstandigheden van dat moment. Ook het beveiligingssysteem was onvoldoende. Spoor 1 waar het ongeluk gebeurde mist een extra noodremstootjuk om een metro te kunnen stoppen.
Ook interessant dat het stootjuk max. 15 km/u aan kon terwijl er met 45 km/u werd gereden. Ook was de bestuurder niet erg bekende met de situatie daar.
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het stootjuk stond 10 meter voor het einde van het spoor, dus dat sprak voor zich dat het geen 45km/u aan kon. Zelfs als het juk die metro tegen zou kunnen houden, dan zou je een remvertraging van bijna 1G krijgen wat niet bevorderlijk is voor de inzittenden. Stootjukken die reizigerstreinen moeten opvangen hebben dan ook een doorschietlengte van zeker 50 meter nodig achter het juk.

Opmerkelijke is vooral dat de metro zo hard kon hier, ik zou toch hooguit 50km/u verwachten in de wisselstraat en op het opstelspoor zelf direct afbouw tot 35km/u, maar geen 70km/u. Of het rapport is niet goed geïnterpreteerd, dat je slechts in het perronspoor 70km/u hebt maar het direct na het perronspoor afgebouwd wordt zonder dat je de kans krijgt naar 70km/u te versnellen. Dat verhaal over de documentatie uit 1985 klopt ook niet, deze opstelsporen zijn uit 2002.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

In de samenvatting van het rapport wordt inderdaad 2002 genoemd. Die samenvatting is beschikbaar bij de RET en bij de MRDH.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik zie dat men voor tijdelijke snelheidsbeperkingen 180 meter als norm hanteert voor 70 -> 10km/u en 90 meter voor 50 -> 10km/u, dus wat dat betreft zou het kunnen kloppen dat de wisselstraat nog 70km/u is en het opstelspoor 50km/u (tot halverwege). Alleen dan had er een zwaar stootjuk moeten staan zoals op het andere spoor.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De inzet van 5400tjes op lijn A was blijkbaar ook eenmalig, vandaag weer losse 5600en :( Ik heb er drie voorbij zien komen waarvan eentje 8 minuten vertraging had en dus overvol zat, volgens de app zou er ook nog een vierde geweest zijn. Gelukkig start de vakantiedienst zaterdag en zijn we dus 6 weken van het probleem verlost, maar ik ben benieuwd hoe men dit voor september op gaat lossen. Zeker als men de versoepelingen half augustus door laat gaan en het advies de spits te vermijden vervalt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Etienne »

Op station Alexander vond iemand het nodig om onder de spoorbomen te gaan, terwijl net een lijn A richting Binnenhof vertrok. Dat gaf een typhoonconcert tot gevolg; was boven halverwege het treinperron zelfs te horen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Nog een paar weken geduld, planning was om nog deze zomer de overwegbomen bij Alexander te vervangen door bomen met valhekken.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

Ik zie weer een lijn 145 in de dienstregeling bij Ret tussen Dordrecht en Kralingse zoom vanaf 30 augustus op de ovinfo app

Ik denk ter vervanging van lijn 245 want die vervalt en lijn 143 is ingekort tot Geerlaan. (Vanaf 30 augustus)

Lijn 145 rijd om de half uur naar Ridderkerk en om de uur naar Dordrecht station en in de spits om de 15 minuten tussen Ridderkerk en Kralingse zoom en om de 30 minuten tussen Dordrecht en Kralingse zoom

Lijn 143 rijd dan alleen nog in de spits
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Hiermee dus op zaterdagen geen bussen meer van/naar Dordrecht van de RET.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

In het transitieplan stonden de volgende wijzigingen aangekondigd voor dit gebied:
  • 143 Spitslijn Zuidplein – Geerlaan
  • 144 Route in Drievliet door de lus in een richting (Zuidplein – Ridderkerk)
  • 144 Tussen Slikkerveer en Drievliet van 4 á 6 naar 2/uur
  • 144 ‘s Avonds en op zondag ingekort tot Koningsplein
  • 146 Route in Drievliet door de lus in één richting (Zuidplein – Ridderkerk)
  • 245 Route in Drievliet via de Vlietlaan (Kralingse Zoom – Ridderkerk)
  • 245 Route heen en terug via Burg. De Zeeuwstraat i.p.v. Rotterdamseweg
  • 245 Verlengd naar Dordrecht (spits halfuur, dal uur, niet zaterdag)
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

Lijn 245 wordt vernummert naar lijn 145
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik had alleen niet verwacht dat die wijzigingen ook daadwerkelijk doorgevoerd zouden worden, aangezien de vergoeding vanuit het Rijk verlengd is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten