Pagina 409 van 473

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 feb 2023, 20:48
door Meltrain
Om verwarring te voorkomen: wat is de B-bak? Is dat de middelste of de achterste bak?
(Bij dubbelgelede trams wordt de middelste bak namelijk vaak C-bak genoemd.)

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 23 feb 2023, 20:54
door Bemined
C-bak is inderdaad de middenbak, de B-bak is de achterste bak (te herkennen aan het ontbreken van stroomafnemers op het achterste draaistel).

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 feb 2023, 16:55
door Meltrain
Het viel me vandaag op hoe slecht de lijnen 82 en 183 op elkaar afgestemd zijn. Richting Portland rijdt lijn 82 4 minuten na lijn 183 en richting Zuidplein rijdt lijn 82 6 minuten voor lijn 183.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 feb 2023, 19:02
door hauptbahnhof
Zonder te willen speculeren over mogelijke oorzaak:
Dit zou toch niet moeten kunnen? Heeft de tram geen afwijkend seinbeeld (bijv groen knipper) waardoor het voor de metrobestuurder duidelijk is dat het niet klopt? En als het sein gewoon rood is, neem ik aan dat de metro niet verder veel verder dan het sein komt omdat ZUB de remcurve helemaal naar nul laat teruglopen?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 25 feb 2023, 19:27
door Bemined
Seinbeelden zijn hetzelfde, wel staat er een routeindicator en volgens mij zou ZUB ook in moeten grijpen bij een verkeerde rijweg. Maar op basis van die foto's is niet de conclusie te trekken dat de metro daadwerkelijk het tramviaduct is opgereden, de foto is van na het hersporen dus het kan ook simpelweg zijn dat het draaistel in dat spoor teruggezet. En dan het kan ook zijn dat het wissel in storing zat en de metro op zicht reed met een lastgeving. Kortom zonder nadere informatie valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 feb 2023, 13:13
door hauptbahnhof
Ow, dat had ik niet verwacht. Ik ging ervanuit dat de tram een lagere snelheid mag hebben dus vandaar ook ander seinbeeld.

Wat bedoel je met routeindicator? Een soort wisselstandsein?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 26 feb 2023, 13:27
door Bemined
De officiele naam is als het goed is wisselstandaanwijzer, die staan bij Laan van NOI en bij Leidschenveen. Voor de lagere snelheid voor de tram staat er een vast snelheidsverminderingsbord met onderschrift 'LV MAT' zodat het niet van toepassing is voor de RET. De beveiliging zal uiteraard een ander signaal moeten oppikken.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 02 mar 2023, 12:43
door Busseninportland
https://www.ret.nl/home/reizen/verstori ... 7da4a15054
Door spontane werkzaamheden rijd lijn D niet tussen Rijnhaven en Cs en lijn E rijd op Wilhelminaplein en Leuvenhaven over spoor 2

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 09:13
door Bemined
Vanaf 13 maart staat er een proefbedrijf naar Hoek van Holland Strand gepland. Er gaan op werkdagen twee wagendiensten zonder reizigers pendelen tussen Steendijkpolder en Hoek van Holland Strand. Ook lijn A staat weer opgenomen t/m Schiedam vanaf volgende week.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 09:35
door MetroRET
En vanaf 18 maart ook weer elke 10 minuten een metro op zaterdagen.
Bemined schreef: ma 06 mar 2023, 09:13 Vanaf 13 maart staat er een proefbedrijf naar Hoek van Holland Strand gepland. Er gaan op werkdagen twee wagendiensten zonder reizigers pendelen tussen Steendijkpolder en Hoek van Holland Strand. Ook lijn A staat weer opgenomen t/m Schiedam vanaf volgende week.
Twee losse wagendiensten, of worden de ritten tot Steendijkpolder buiten dienst verlengd naar Strand ?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 10:19
door Bemined
Twee losse diensten, de 791 en 792, van 7:00 tot 19:00 in een 20-minutendienst, daarna in een 30-minutendienst tot einde dienst met alleen wagendienst 791.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 09:28
door Bemined
Op 1 mei start de volgende bouwfase van de Roseknoop en worden tramlijnen 23 en 125 ingekort tot de noordkant van de stad. Lijn 23 heeft de eerste weken Oostplein als eindpunt gekregen, eerder was de nieuwe keerlus op Wilhelminaplein voorzien als eindpunt maar dat gaat de eerste weken blijkbaar nog niet lukken. Lijn 125 gaat naar Willemsplein. Op zuid gaat lijn 20 weer rijden als spitslijn Beverwaard - Maashaven met een frequentie van elke 10 minuten. Ook lijn 2 gaat elke 10 minuten rijden, in de spits ontstaat er dus een 5-minutendienst tussen Beverwaard en Maashaven (als er niet weer afgeschaald wordt tegen die tijd uiteraard). Omdat de remise Beverwaard niet bereikbaar is voor de tramlijnen 4, 7, 8, 21, 23, 24 en 125 worden er een twintigtal trams op de Kleiweg gestald.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 10:17
door Meltrain
Is die keerlus nu nog steeds niet beschikbaar? :')
Jeetje, waarom duurt dat zo lang?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 13:08
door Daantje
Gaan trams 4 en 8 ooit ook weer elke tien minuten rijden?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 14:07
door Bemined
Niet op korte termijn, die lijnen waren al voor de personeelstekorten teruggebracht naar 5x per uur als structurele maatregel. Dus zodra er weer voldoende personeel is zal de huidige 4x per uur verhoogd worden naar 5x per uur maar vaker zit er niet in tot er of meer subsidie komt of de inkomsten flink stijgen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 15:08
door Meltrain
Maar ik snap oprecht niet waarom men de frequentie op de lijnen 23 en 125 dan verhoogd heeft naar 8x/uur.
Ze hadden die lijnen beter op 6x/uur kunnen laten en dan de frequenties op de lijnen 2, 4, 7 en 8 weer kunnen verhogen.
Bemined schreef: ma 13 mar 2023, 14:07 verhoogd worden naar 5x per uur maar vaker zit er niet in tot er of meer subsidie komt of de inkomsten flink stijgen.
Die lijnen reden altijd 6x/uur. Waarom zou er nu ineens extra subsidie nodig zijn?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 15:24
door Bemined
Omdat de inkomsten sinds Corona flink teruggelopen zijn? :roll:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 16:22
door Meltrain
Maar op dit moment zijn de reizigersaantallen toch weer bijna op het niveau van voor Corona?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 16:26
door jesse-cruzu
Nu even serieus. Waarom is de keerlus bij Wilhelminaplein nog altijd niet in gebruik? Het is toch idioot te noemen dat het niet gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 16:27
door Bemined
Meltrain schreef: ma 13 mar 2023, 16:22 Maar op dit moment zijn de reizigersaantallen toch weer bijna op het niveau van voor Corona?
Nee, bij lange na nog niet. Laatste cijfers van MRDH was dat we vorig jaar op 82% zaten ten opzichte van 2019.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 18:42
door Busseninportland
jesse-cruzu schreef: ma 13 mar 2023, 16:26 Nu even serieus. Waarom is de keerlus bij Wilhelminaplein nog altijd niet in gebruik? Het is toch idioot te noemen dat het niet gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is?
Dit komt omdat RET nog geen vergunning bij de MDHR heeft gekregen

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 18:45
door Matt5154
MRDH? Denk eerder ILT dan MRDH.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 mar 2023, 07:14
door Busseninportland
Bemined schreef: ma 13 mar 2023, 09:28 Op 1 mei start de volgende bouwfase van de Roseknoop en worden tramlijnen 23 en 125 ingekort tot de noordkant van de stad. Lijn 23 heeft de eerste weken Oostplein als eindpunt gekregen, eerder was de nieuwe keerlus op Wilhelminaplein voorzien als eindpunt maar dat gaat de eerste weken blijkbaar nog niet lukken. Lijn 125 gaat naar Willemsplein. Op zuid gaat lijn 20 weer rijden als spitslijn Beverwaard - Maashaven met een frequentie van elke 10 minuten. Ook lijn 2 gaat elke 10 minuten rijden, in de spits ontstaat er dus een 5-minutendienst tussen Beverwaard en Maashaven (als er niet weer afgeschaald wordt tegen die tijd uiteraard). Omdat de remise Beverwaard niet bereikbaar is voor de tramlijnen 4, 7, 8, 21, 23, 24 en 125 worden er een twintigtal trams op de Kleiweg gestald.
Er zou toch ook een pendelbuslijn 175 tussen Zuidplein - Station Feyenoord - Keizerswaard komen of is dit afgeschrapt?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 mar 2023, 08:23
door MetroRET
Op lijn D mag zich weer eens een enkele SG3 verzekeren op de dienst. 5708 rijdt los rond op WD (90)9.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 14 mar 2023, 08:29
door Roeland
Bemined schreef: ma 13 mar 2023, 16:27 Nee, bij lange na nog niet. Laatste cijfers van MRDH was dat we vorig jaar op 82% zaten ten opzichte van 2019.
Is die 82% een beetje evenredig verspreid over de dagen en dagdelen? of is het bijv. dinsdag 100% en zaterdag veel lager, of spits 95% en avond veel lager?