Pagina 466 van 474

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 16:55
door SLH
De 5217A is vandaag voorzien van een metrosnor (M-logo en gele lijnen op de kop)

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 18:29
door Julius
ArrivaBas schreef: vr 22 mar 2024, 16:35 Het is natuurlijk wel mogelijk om de bovenleiding kapot te trekken als de bak van de vuilniswagen omhoog staat tijdens het rijden. In Vught is de bovenleiding ook al twee keer in korte tijd gesneuveld omdat een vrachtwagenchauffeur zijn kiepbak of kraan niet inklapt voordat die gaat rijden en een soort stuurslot om te voorkomen dat een vrachtwagen met een uitgeklapte arm of bak gaat rijden zit niet standaard op zo'n joekel.
Dan vrachtwagenchauffeurs herinneren om de bak/kraan inklappen…

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 21:12
door fred
SLH schreef: vr 22 mar 2024, 16:55 De 5217A is vandaag voorzien van een metrosnor (M-logo en gele lijnen op de kop)
Aan 1 kant waarschijnlijk? Andere kant zou origineel blijven.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 22 mar 2024, 21:35
door ODRAIL
Julius schreef: vr 22 mar 2024, 18:29
ArrivaBas schreef: vr 22 mar 2024, 16:35 Het is natuurlijk wel mogelijk om de bovenleiding kapot te trekken als de bak van de vuilniswagen omhoog staat tijdens het rijden. In Vught is de bovenleiding ook al twee keer in korte tijd gesneuveld omdat een vrachtwagenchauffeur zijn kiepbak of kraan niet inklapt voordat die gaat rijden en een soort stuurslot om te voorkomen dat een vrachtwagen met een uitgeklapte arm of bak gaat rijden zit niet standaard op zo'n joekel.
Dan vrachtwagenchauffeurs herinneren om de bak/kraan inklappen…
... door middel van waarschuwingsborden (ruim) voor de overweg :idea: ;) .

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 23 mar 2024, 15:11
door katvis
SLH schreef: vr 22 mar 2024, 16:55 De 5217A is vandaag voorzien van een metrosnor (M-logo en gele lijnen op de kop)
Zijn daar foto's van? De Facebook pagina lijkt heel lang niet geüpdatet te zijn.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 23 mar 2024, 20:37
door Marijnvdm
Weet iemand hier misschien waar het oorspronkelijke TramPlus-plan uit 1994 te vinden is? Er is online erg weinig over te vinden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 24 mar 2024, 09:55
door Meltrain
Eerder in dit topic is het plan gedeeld.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 11:59
door Bemined
De omleidingen in Schollevaar blijven zich opstapelen. Inmiddels is ook de Herenburg afgesloten voor doorgaande verkeer, bus 30 rijdt nu de route Port Saiïdstraat - Vrijheidsdans - Station Schollevaar. De informatie over de lijnen 605 en 606 is echter tegenstrijdig. RET website meld dat deze om zouden rijden tussen Alexanderium III en Station Schollevaar, maar in werkelijkheid lijken deze slechts tussen Alexanderium III en Sara Burgerhart Erf een omleiding te rijden. Ik vermoed dat de RET de omleiding te vroeg heeft aangekondigd, in april starten er namelijk werkzaamheden aan kruising van de Filomeentje Erf en Beatrijs Erf en dan zal de genoemde omleiding dus wel nodig zijn.

Op lijn 606 reed overigens net weer het rode buurtbusje, bestemming op 'Geen Dienst, Twente Bedankt' of iets dergelijks.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 12:21
door jesse-cruzu
Wijzingen in de dienstregeling voor de bus ingaand vanaf 8 april. Dit hangt samen met de ingebruikname van de HOV-busbaan op de Maastunnelcorridor:

https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... pdate.html

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 13:01
door Meltrain
Eindelijk. ;)
Maar ik vraag me wel af of de infrastructuur dan al volledig klaar is. Met de aanleg van de haltes van lijn 44 is men al vrij ver, maar langs de Pleinweg is nog geen spoor van nieuwe haltes te bekennen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 14:06
door jesse-cruzu
^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 19:01
door les7
Meltrain schreef: ma 25 mar 2024, 13:01 Eindelijk. ;)
Maar ik vraag me wel af of de infrastructuur dan al volledig klaar is. Met de aanleg van de haltes van lijn 44 is men al vrij ver, maar langs de Pleinweg is nog geen spoor van nieuwe haltes te bekennen.
de halte Pleinweg (t.h.v. Wolphaertsbocht) is al gerealiseerd aan de oostzijde van de kruising (beide richtingen). Halte Amelandsestraat en Charloisse Poort zijn er nog niet.

Op noord ligt halte Tiendplein er ook al.
Van lijn 32 zag ik ook al de nieuwe halte ‘s-Gravendijkwal. Deze ligt iets verder richting de kruising in westelijke richting t.o.v. de huidige halte Dijkzigt (ri Centraal).

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 20:19
door 010rdamm
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 14:06 ^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
Mee eens. Valt zo niet heel veel op qua HOV gehalte. Geen R-Net en ook geen luxere bussen😀… Verder mis ik toch ook wel wat haltes. Zoals bij de Euromast voor een overstap op lijn 8 bijv. En tussen Dijkzigt en Tiendplein. Zou ook graag gelede bussen willen zien. Zeker met het oog op dat er maar Max 8x per uur een bus door de tunnel mag rijden. Benieuwd hoe dat gaat met standaard bussen straks en als de lijn echt aanslaat. En maar afwachten of de files nu gaan verdwijnen 😅.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 20:25
door Meltrain
Hoe wil je extra haltes realiseren in een verdiepte bak? Alleen bij de stoplichten naast de Euromast zou je eventueel nog een halte kunnen maken, maar ik vraag me af hoe handig en veilig dat is.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 20:43
door HSG3
Ergens volgende maand zal de Spijkenisserbrug voor een langere tijd worden afgesloten, waardoor extra veel mensen met de metro van/naar Spijkenisse zullen gaan reizen. Is er bekend of de RET hierop gaat inspelen, zoals bijvoorbeeld een verandering in de dienstregeling of iets dergelijks?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 01:06
door Chollo
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 12:21 Wijzingen in de dienstregeling voor de bus ingaand vanaf 8 april. Dit hangt samen met de ingebruikname van de HOV-busbaan op de Maastunnelcorridor:

https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... pdate.html
Ik zie de wijziging van lijnen 65 en 79 helemaal niet terug, zouden die nog doorgaan?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 06:42
door Meltrain
Bedoel je de opheffing van die lijnen en de introductie van lijn 64?
Die wijziging maakt deel uit van Vervoerplan 2025 en zal pas (mits goedgekeurd) plaatsvinden in januari.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 08:00
door Julius
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 12:21 Wijzingen in de dienstregeling voor de bus ingaand vanaf 8 april. Dit hangt samen met de ingebruikname van de HOV-busbaan op de Maastunnelcorridor:

https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... pdate.html
En is STOP-en-GO volledig vervallen.
010rdamm schreef: ma 25 mar 2024, 20:19
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 14:06 ^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
Mee eens. Valt zo niet heel veel op qua HOV gehalte. Geen R-Net en ook geen luxere bussen😀… Verder mis ik toch ook wel wat haltes. Zoals bij de Euromast voor een overstap op lijn 8 bijv. En tussen Dijkzigt en Tiendplein. Zou ook graag gelede bussen willen zien. Zeker met het oog op dat er maar Max 8x per uur een bus door de tunnel mag rijden. Benieuwd hoe dat gaat met standaard bussen straks en als de lijn echt aanslaat. En maar afwachten of de files nu gaan verdwijnen 😅.
44 is ook niet echt een bus dat je voor 30+ minuten kan nemen en dus geen betere bussen nodig heeft. Ik vraag me nog steeds af waar RET de bussen krijgt voor de 8x/uur op lijn 44.
HSG3 schreef: ma 25 mar 2024, 20:43 Ergens volgende maand zal de Spijkenisserbrug voor een langere tijd worden afgesloten, waardoor extra veel mensen met de metro van/naar Spijkenisse zullen gaan reizen. Is er bekend of de RET hierop gaat inspelen, zoals bijvoorbeeld een verandering in de dienstregeling of iets dergelijks?
Vast niet, RET zit al erg krap met materieel en metrobestuurders.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 08:18
door Roeland
Die bussen voor 8x/uur lijn 44 zal de RET wel vrijspelen door de snellere route.
Wanneer de route bijv. 20% sneller wordt, kun je met hetzelfde aantal bussen 20% meer ritten rijden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 09:35
door Meltrain
En zolang er niet voldoende chauffeurs zijn, wordt er "slechts" 6x/uur gereden.
In het Vervoerplan 2025 wordt wel een frequentie van 8x/uur genoemd.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 10:04
door Busseninportland
Julius schreef: di 26 mar 2024, 08:00
010rdamm schreef: ma 25 mar 2024, 20:19
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 14:06 ^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
Mee eens. Valt zo niet heel veel op qua HOV gehalte. Geen R-Net en ook geen luxere bussen😀… Verder mis ik toch ook wel wat haltes. Zoals bij de Euromast voor een overstap op lijn 8 bijv. En tussen Dijkzigt en Tiendplein. Zou ook graag gelede bussen willen zien. Zeker met het oog op dat er maar Max 8x per uur een bus door de tunnel mag rijden. Benieuwd hoe dat gaat met standaard bussen straks en als de lijn echt aanslaat. En maar afwachten of de files nu gaan verdwijnen 😅.
44 is ook niet echt een bus dat je voor 30+ minuten kan nemen en dus geen betere bussen nodig heeft. Ik vraag me nog steeds af waar RET de bussen krijgt voor de 8x/uur op lijn 44.
Die halen ze uit de mottenballenvloot. Alle Citaro's die de RET nog heeft (behalve 375, omdat ie is omgebouwd tot lesbus) worden weer dienstvaardig gemaakt.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 14:44
door Julius
Dus Citaro’s op lijn 44? *O*
Meltrain schreef: di 26 mar 2024, 09:35 En zolang er niet voldoende chauffeurs zijn, wordt er "slechts" 6x/uur gereden.
In het Vervoerplan 2025 wordt wel een frequentie van 8x/uur genoemd.
Wel goed: de afdeling tram heeft deze dagen veel nieuwe leerlingen. Er wordt waarschijnlijk straks weer normale dienstregeling gereden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 15:18
door CB-e-bike-ov
HSG3 schreef: ma 25 mar 2024, 20:43 Ergens volgende maand zal de Spijkenisserbrug voor een langere tijd worden afgesloten, waardoor extra veel mensen met de metro van/naar Spijkenisse zullen gaan reizen. Is er bekend of de RET hierop gaat inspelen, zoals bijvoorbeeld een verandering in de dienstregeling of iets dergelijks?
De brug wordt alleen voor het autoverkeer afgesloten, voor brommers, fietsers en voetgangers blijft de brug gewoon toegankelijk. Het voornamelijkste alternatief voor wie niet wil omrijden via de Hartelbrug en A15 is dan ook om de fiets te pakken. Voornamelijk voor inwoners van Hoogvliet en Spijkenisse die in de buurstad moeten zijn is de fiets sowieso de meest voor de hand liggende (want snelste) manier, jammer dat veel mensen toch de auto pakken op dat korte stukje. Deze brug kent echt onnodig veel lokaal autoverkeer.

Ik ga er van uit dat de RET wel de situatie monitort, maar niet gelijk extra materieel in zal zetten, alleen als de situatie echt uit de hand loopt. Normaliter rijden overdag de metro's van C en D met een frequentie van 10 minuten, vaak volgt lijn C 3 minuten later op lijn D. Er wordt met een interval van 7-3-7-3 door de tunnel onder de Oude Maas gereden en is de wachttijd overdag niet langer dan 7 minuten. Normaal gesproken is dit ruim genoeg mits er met normale materieellengte wordt gereden. De laatste weken worden er op lijn C veel 2'tjes 53xx en 54xx ingezet waardoor je vaker moet staan, helaas ook buiten de spits. De inzet van 2jes tijdens de spits met stampvolle metro's als gevolg.
Ik hoop stiekem wel dat de RET dit ook mee leest en er iig voor zorgt, hoe moeilijk het ook is dat er in elk geval normale lengte metro's worden ingezet gedurende die periode. De standaard interval zou bij normale lengte wel voldoende moeten zijn in principe en verwacht ik voor de rest geen extra maatregelen bij de metro.

Die afsluiting heeft voor automobilisten die vanuit Rotterdam komen en in Hoogvliet moeten wezen een piepklein voordeeltje: Je staat iig niet vast op de Aveling als de brug weer eens open staat :lol: (Hoogvliet uit is een ander verhaal vrees ik :p)

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 16:05
door Julius
Overvolle metro’s vooral op lijn A. Het lijkt alsof geen enkele metro A een tweetje is.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 16:09
door BusFreakRotterdam
Zou RET tijdens de werkzaamheden aan de brug op lijn D geen viertjes in kunnen zetten zoals ook wel is bij de marathon gebeurde in het verleden?
Of is er nog een groot materieel tekort?