Pagina 467 van 474

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 16:15
door HSG3 5722
Julius schreef: di 26 mar 2024, 16:05 Overvolle metro’s vooral op lijn A. Het lijkt alsof geen enkele metro A een tweetje is.
Zou ik toch iets verder kijken dan je neus lang is

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 16:53
door Bemined
Daarnet drie tweetjes SG2/1 gezien op lijn A, dus die zijn er inderdaad wel. Maar ook een solo SG3 op lijn B, dat zal ook wel vol geweest zijn, reed ook met de nodige vertraging rond.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 17:27
door HSG3 5722
Wg 73 reed met een losse wagen na eerdere defect aan t koppel wat erop reed. Die 2 gooide ff de hele A en B lijn in t 100

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 26 mar 2024, 23:49
door ODRAIL
HSG3 5722 schreef: di 26 mar 2024, 16:15
Julius schreef: di 26 mar 2024, 16:05 Overvolle metro’s vooral op lijn A. Het lijkt alsof geen enkele metro A een tweetje is.
Zou ik toch iets verder kijken dan je neus lang is
Inderdaad ... en er was rond 13:30 uur ook een verstoring op lijn B bij station De Tochten. Wat er precies aan de hand was weet ik niet, maar tussen de stations Ambachtsland en Nesselande werd er enkelspoor gereden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 27 mar 2024, 09:57
door Busseninportland
Dat was een defecte bovenleiding

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 27 mar 2024, 12:55
door fred
Busseninportland schreef: di 26 mar 2024, 10:04
Julius schreef: di 26 mar 2024, 08:00
010rdamm schreef: ma 25 mar 2024, 20:19
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 14:06 ^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
Mee eens. Valt zo niet heel veel op qua HOV gehalte. Geen R-Net en ook geen luxere bussen😀… Verder mis ik toch ook wel wat haltes. Zoals bij de Euromast voor een overstap op lijn 8 bijv. En tussen Dijkzigt en Tiendplein. Zou ook graag gelede bussen willen zien. Zeker met het oog op dat er maar Max 8x per uur een bus door de tunnel mag rijden. Benieuwd hoe dat gaat met standaard bussen straks en als de lijn echt aanslaat. En maar afwachten of de files nu gaan verdwijnen 😅.
44 is ook niet echt een bus dat je voor 30+ minuten kan nemen en dus geen betere bussen nodig heeft. Ik vraag me nog steeds af waar RET de bussen krijgt voor de 8x/uur op lijn 44.
Die halen ze uit de mottenballenvloot. Alle Citaro's die de RET nog heeft (behalve 375, omdat ie is omgebouwd tot lesbus) worden weer dienstvaardig gemaakt.
Citaro's worden ook uit de mottenballenvloot gehaald i.v.m. de werkzaamheden aan de trambaan in Carnisselande eind juni/begin juli en de komende werkzaamheden aan de metrobaan tussen Slinge en Tussenwater van half juli tot eind augustus.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 28 mar 2024, 16:45
door Bemined
De eisen voor het nieuwe metromaterieel staan bij de vergaderstukken van de MRDH. De RET wil 27 nieuwe metrotreinen van 88 à 90 meter lengte ter vervanging van de 5300 en 5400 serie, plus 17 stellen ten behoeve van frequentieverhogingen waarvan nader bepaald wordt of het in hetzelfde order komt of als optie. Uitgangspunt is materieel dat op alle lijnen inzetbaar is, maar met een exploitatiesnelheid van 80km/u zal het alleen bij evenementen op de Hoekse Lijn ingezet worden. De lengte is initieel 88 à 90 meter, maar met een optie om later 1 of 2 bakken toe te kunnen voegen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 28 mar 2024, 20:15
door Julius
Met die 80 km/u kan het niet echt op veel lijnen…

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 28 mar 2024, 20:21
door rooddolfijn
Alleen op de lijnen C en D inderdaad (lijn A kan nu ook nog, maar als die weer doorgetrokken worden naar Vlaardingen, niet meer). Toevallig rijden de series 5300 en 5400 voornamelijk op de lijnen C en D. Zo erg is die maximumsnelheid van 80 km/h dan niet toch?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 28 mar 2024, 20:31
door Bemined
Het zal vooral op lijn B tussen Vlaardingen en Hoek van Holland invloed hebben op de rijtijden, op lijn E zal het al minder spelen, daar heb je eigenlijk alleen Pijnacker - Nootdorp waar je echt een lang stuk op snelheid kan rijden. Volgens de uitleg komt dit voort uit de wens om de eisen zo veel mogelijk te laten aansluiten op het standaard metromaterieel wat fabrikanten in hun catalogus hebben. En er is meer dan voldoende RSG3 en SG3 om de lijnen B en E volledig mee te exploiteren, ook met de geplande frequentieverhoging op lijn E.

Door de uitbreiding en vervanging van MG2/1 en SG2/1 samen te voegen ontstaat trouwens een bijna 50/50 verdeling in het wagenpark, 86 metrostellen van 45 meter en 44 stellen van 90 meter, na aftrek van reserve goed voor respectievelijk 37 en 38 wagendiensten.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 28 mar 2024, 23:29
door Meltrain
Kunnen die nieuwe stellen dan wel op lijn A rijden?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 03:14
door Visgraatmodel
[Rant]
Als het CAF wordt ga ik in een hoekje huilen. Maar goed, de kans is er dat CAF zich gaat aanmelden bij een aanbesteding.

Ik hoop dat het een Stadler Metro-model wordt.

De keuze voor 80 km/h vind ik ook wel apart, is het niet handiger om ze gelijk gebruiksklaar te maken voor 100km/h? Of zit je dan met intenser onderhoud en andere kostenrijke zaken?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 09:52
door Chollo
80 km/u zal wel de standaard zijn op de meeste Metro modellen en alle afwijkingen van de standaard zorgen voor extra aanschafkosten. Mijn mening daarover is wel dat goedkoop vaak duurkoop is.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 10:02
door 010rdamm
Op lijn D zijn ook stukken waar je prima 100 zou kunnen rijden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 10:12
door Meltrain
Waar dan?
Het langste stuk is tussen Rhoon en Slinge en dat is 5,3 km.
Als je volledig 80 km/h zou rijden, doe je 4,0 minuten over die afstand. Bij 100 km/h is de tijd 3,2 minuten. Die 48 seconden rechtvaardigen geen hogere snelheid.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 10:15
door Bemined
Qua afstand misschien, maar je schud bij 80km/u al bijna van je stoel af vanwege de niet zo stabiele aardebaan.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 11:05
door hauptbahnhof
Visgraatmodel schreef: vr 29 mar 2024, 03:14 [Rant]
Als het CAF wordt ga ik in een hoekje huilen. Maar goed, de kans is er dat CAF zich gaat aanmelden bij een aanbesteding.
Wat is er mis met CAF?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 11:25
door 010rdamm
Meltrain schreef: vr 29 mar 2024, 10:12 Waar dan?
Het langste stuk is tussen Rhoon en Slinge en dat is 5,3 km.
Als je volledig 80 km/h zou rijden, doe je 4,0 minuten over die afstand. Bij 100 km/h is de tijd 3,2 minuten. Die 48 seconden rechtvaardigen geen hogere snelheid.
Tussen Rhoon en Slinge inderdaad. Vanaf wanneer rechtvaardigt het wel een hogere snelheid? 2 minuten? Op de E lijn zijn de afstanden ook niet al te lang en wordt ook vaak de 100 aangetikt.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 11:30
door Bemined
Als je met een minuut tijdwinst een omloop kan uitsparen kan het zomaar 10 miljoen euro voordeel opleveren bij aanschaf van nieuw materieel. Maar als slechts de keertijd van 4 naar 5 minuten zou gaan heb je er weinig voordeel van.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 14:26
door Suus
Is de derde rail überhaupt technisch goedgekeurd voor 100 km/uur? Tot nu toe wordt er alleen 100 gereden onder bovenleiding.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 14:46
door Bemined
Bij Schiedam Nieuwland en Blijdorp zitten volgens mij korte stukjes waar de beveiliging 100km/u toestaat met derde rail, al zal die snelheid in de praktijk niet gehaald worden daar vermoed ik omdat het te dicht op stations is.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 22:34
door ODRAIL
Meltrain schreef: vr 29 mar 2024, 10:12 Het langste stuk is tussen Rhoon en Slinge en dat is 5,3 km.
Heeft iemand, of is dit op het internet te vinden, een afstanden tabel / lijst van wat de afstanden zijn tussen de metrostations van het RET gebied?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 22:52
door rooddolfijn
In dit bestand staan de km waardes van de metrostations, het is dan mogelijk om de afstand tot het volgende station berekenen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 22:53
door TLP
Bemined schreef: vr 29 mar 2024, 14:46 Bij Schiedam Nieuwland en Blijdorp zitten volgens mij korte stukjes waar de beveiliging 100km/u toestaat met derde rail, al zal die snelheid in de praktijk niet gehaald worden daar vermoed ik omdat het te dicht op stations is.
Zowel ten oosten van Schiedam Nieuwland als ten noorden van Blijdorp is de baanvaksnelheid 90 km/h, maar in beide gevallen lijkt de 70-80 km/h niet gepasseerd te worden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 23:09
door Bemined
De andere kant op is het wel 100km/u, maar te kort om die snelheid te halen (zeker tussen Blijdorp en Rotterdam Centraal, bij Nieuwland lukt het in theorie nog wel maar of je nog op tijd kan remmen is dan een tweede).