Pagina 231 van 473

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: za 27 jun 2020, 15:17
door jesse-cruzu
BusFreakRotterdam schreef:
Kan iemand mij vertellen wat de problemen zijn in de bussen met de scholieren dat er stewards en OV BOA's ingezet moeten worden?
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat deze bussen letterlijk uitpuilen van studenten. En niet iedereen zich kan gedragen in het OV. Ook misschien om de reizigers te begeleiden tijdens het in en uitstaproces.

Verbaasd mij ook nog altijd dat er geen gelede wagens worden ingezet/bij gekocht voor dit soort taferelen. Of bussen met een extra achterdeur.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: za 27 jun 2020, 17:31
door Stadsbus
De Den Oudsten bussen waren ideaal met 3 deuren, sneller in en uitstappen. Helaas zijn die er nu niet meer.

Hier een paar plaatjes om een indruk te geven hoe het er uit zag bij het STC (voor Corona):
Spoiler: show
Afbeelding
In de ochtendspits komt er om de paar minuten een bus, hier is de uitstaphalte bij het STC voor de lijnen 69 en 668. De uitstaphalte van bus 68 is een stukje terug op de route.

Afbeelding
De helft heeft het instappen al opgegeven omdat de bus vol zit. De chauffeuse stopt een stukje van de halte af omdat anders de spiegel reizigers raakt op de volle halte.

Afbeelding
Afbeelding
Een volle 68 en 668 na vertrek bij het STC naar Slinge/Zuidplein.

Afbeelding
En zo ziet de chauffeur de instaphalte...
Vaak komt het voor in de middagspits dat de 68 al vol zit met reizigers van de school op het RDM, dan rijdt de bus de halte bij het STC voorbij. Dan sta je met een meer dan honderd mensen weer 10 minuten te wachten op een bus. Reizigers op het stuk tussen het STC en Slinge in zien heel vaak een bus die vol zit en dan door rijdt. Dit gebeurt soms ook buiten de spits.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: za 27 jun 2020, 18:42
door Meltrain
Het verbaast mij inderdaad dat de RET geen bussen met een extra achterdeur heeft aangeschaft. Ik hoop dat dat bij de volgende bestelling elektrische bussen wel gebeurt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: zo 28 jun 2020, 10:08
door Chauf21
Meltrain schreef:Ook is er een plan opgesteld om het busvervoer naar het STC beter te regelen:
https://api.notubiz.nl/documents/892974 ... ser&token=
Wat is nu precies de verbetering? De lijnen 68, 668 en 669 gaan elke tien minuten rijden, maar dat deden ze voorheen ook al (soms zelfs vaker) en lijn 68 gaat ook tussen 9 en 14 uur elke tien minuten rijden, maar daarmee los je de spits niet op.
Misschien toch maar lijn 68 tijdens spitsmomenten niet meer laten halteren bij de halte van de STC, hoewel dat tegen alle huidige normen en principes van hov-lijnen is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 08:50
door Bemined
RET website meld nog geen werkzaamheden, maar de reisinformatie voor zondag 12 juli meld dat er geen metroverkeer is tussen Capelsebrug en Binnenhof/Hesseplaats. Er rijdt een buslijn 709 die 8x per uur gaat rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 09:31
door Matt5154
53xx-5333-5310 zijn uitgerust met TCMS. Heeft iemand enig idee wat dat inhoudt?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 09:49
door Suus
Ja, TCMS (Train Control and Management System) is de nieuwe boordcomputer voor de series 5300 en 5400. Het oude systeem is ruim 20 jaar oud en aan vervanging toe.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 15:40
door Treintrambus
Meltrain schreef:Er is een rapport verschenen over de voorkeursroute van een HOV-verbinding tussen Rotterdam en Ridderkerk:
https://api.notubiz.nl/documents/892970 ... ser&token=

Ook is er een plan opgesteld om het busvervoer naar het STC beter te regelen:
https://api.notubiz.nl/documents/892974 ... ser&token=
Maar als ik het goed begrijp stoppen de HOV-lijnen niet bij een NS-station? Ik begrijp dat stoppen via Lombardijen extra tijd kost, maar ik neem aan dat niet iedere Ridderkerker Rotterdam als eindbestemming heeft. En vooralsnog zie ik geen significante verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie: je bent vanuit Ridderkerk slechts enkele minuten sneller op Kralingse Zoom of Zuidplein. Op het eerste gezicht blijf ik het huidige plan weggegooid geld vinden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 16:28
door Meltrain
volgens het plan blijft lijn 144 gewoon rijden (met een kleine verlenging naar de Staringlaan) met een frequentie van 4x/uur, waardoor hoogstens tijdens de spitsuren de frequentie iets lager wordt.
Door het verdwijnen van lijn 143 wordt de snelste verbinding tussen Ridderkerk en Lombardijen iets trager, maar dat wordt deels opgelost met een overstap tussen lijn 245 en 144.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 16:35
door Matt5154
Als ze lijn 146 willen vernummeren naar R-net, 346 is niet mogelijk die rijdt al in AML. Dus eerder 446 neem ik aan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 16:41
door Meltrain
De RET en lijnnummers aanpassen naar R-net? _O- _O- _O-
METROCOV heeft nog gevraagd of de RET de lijnen 170 en 173 nog ging vernummeren, maar de RET antwoordde dat de reizigers al gewend zijn aan de huidige lijnnummers en dat er geen logische lijnnummers in de 400-reeks zijn, dus dat niet gaat gebeuren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 17:11
door MetroRET
472 en 473 hadden anders prima gekund.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 18:11
door n-evo
Dat hele R-net is hoofdpijn.

Het moest één huisstijl worden, met één soort regio-onafhankelijke halte dat voor een bepaald niveau kwaliteit stond. Ondertussen doen GVB en RET lekker wat ze zelf willen met hun metro's en trams qua R-net-huisstijl. Van die speciaal voorgegeven haltes komt ook amper meer wat van terecht. In Den Haag houden ze zich qua trams wel netjes aan de juiste huisstijl maar betekent R-net niets meer dan nieuwe trams.

Ondertussen heb je identiek ogende voertuigen die onder dezelfde vlag rijden, waarin elk weer een ander abonnement of apart gekocht kaartje geldig is. Hoe leg op de halte uit dat je met je 1-uurs kaartje wel R-net-bus 369 in mag maar niet R-net bus 397? Beiden rijden ze van Schiphol naar Amsterdam. Bezoekers moeten serieus gaan letten op het kleine logootje ergens in een pay-off? Bij klachten kan je niet eens terecht bij een R-net.

Verder creëer je een tweedeling binnen metro-, tram- en busnetten zonder dat echt duidelijk waar het op is gebaseerd. Zie straks tram 25 (GVB R-net) en tram 26 (GVB wit/blauw) in Amsterdam. En metro E (RET RandstadRail) en metro A/B/C/D (RET R-net). En dat alles zodat de reiziger weet waar ie aan toe is... Vervoerders zitten met verschillend voorgegeven materieel in hun maag.

Alle lijnen in de Randstad R-net of gewoon afschaffen die hap. Dit is vlees nog vis. Tot dusver m'n rant. :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 19:34
door Chauf21
Meltrain schreef:volgens het plan blijft lijn 144 gewoon rijden (met een kleine verlenging naar de Staringlaan) met een frequentie van 4x/uur, waardoor hoogstens tijdens de spitsuren de frequentie iets lager wordt.
Door het verdwijnen van lijn 143 wordt de snelste verbinding tussen Ridderkerk en Lombardijen iets trager, maar dat wordt deels opgelost met een overstap tussen lijn 245 en 144.
Maar dat is toch geenszins een verbetering ten opzichte van de huidige situatie?

Het zou nog een mooie zijn om lijn 146 via de halte Barendrecht, Viaduct A15 en dan via een busoprit laten aansluiten op de snelweg naar Zuidplein. Dan heb je heel Barendrecht ook op de R-Net.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 20:20
door Bemined
n-evo schreef:Van die speciaal voorgegeven haltes komt ook amper meer wat van terecht.
Bij de metro had de ombouw van de Hoekse Lijn inderdaad wel het moment geweest kunnen zijn om een R-net huisstijl in te voeren, maar die lijn heeft bijzonder weinig R-net kenmerken gekregen ja.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 02 jul 2020, 09:04
door Roeland
Chauf21 schreef:Het zou nog een mooie zijn om lijn 146 via de halte Barendrecht, Viaduct A15 en dan via een busoprit laten aansluiten op de snelweg naar Zuidplein. Dan heb je heel Barendrecht ook op de R-Net.
Daar is echt geen ruime voor een halte langs de A15, omdat de buitenstroken op de A15 van/naar Zierikzee gaan (en niet van/naar Zuidplein).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 02 jul 2020, 13:59
door Suus
Bemined schreef:RET website meld nog geen werkzaamheden, maar de reisinformatie voor zondag 12 juli meld dat er geen metroverkeer is tussen Capelsebrug en Binnenhof/Hesseplaats. Er rijdt een buslijn 709 die 8x per uur gaat rijden.
Op zondag 12 juli werkt de RET aan de bovenleiding bij metrostation Prinsenlaan, zodat we veilig, snel en comfortabel kunnen blijven reizen. Vanwege de werkzaamheden rijden er geen metro’s tussen stations Capelsebrug en Binnenhof/Hesseplaats. Reis je tussen deze stations? Maak dan gebruik van de pendelbus.

Uit de RET-nieuwsbrief.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 02 jul 2020, 14:17
door Bemined
Toch handig dat de informatie uit de nieuwsbrieven ook gewoon op de website beschikbaar is :N Zal dan deze zondag eindelijk het vernieuwde gelijkrichterstation voltooid worden? Daar zijn ze ik weet niet hoe lang al mee bezig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 03 jul 2020, 15:39
door Bemined
Het verlengde metroperron op Alexander richting oost is inmiddels begaanbaar (en nu nog zonder poortjes):
Afbeelding
Afbeelding
Metro's stoppen nog wel op de oude plek omdat de beveiliging en borden nog niet aangepast zijn, het S-bord wat je op de tweede foto ziet staat op de plek waar het blok nu eindigt, die borden en bijbehorende ES-las en ATB-zender zullen eerst verplaatst moeten worden naar vlak voor de overweg voordat de metro's hier gaan stoppen. Ik hoop dat men hier niet al te lang mee wacht (hopelijk al tijdens de buitendienststelling volgende week zondag) want het wordt anders wat onhandig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 03 jul 2020, 15:50
door jesse-cruzu
Hoelang is het perron nu geworden dan? Bij 120 meter kunnen 4x30 meter treinstellen gekoppeld hier halteren. Niet dat het op korte termijn zal gebeuren, maar wel toekomst bestendig :)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 03 jul 2020, 16:08
door Bemined
Perron zit inderdaad zo rond de 120 meter nu, exacte lengte weet ik niet maar perron eindigt ter hoogte van de afspaninrichting van de bovenleiding en die is op luchtfoto's te zien (dit was vroeger open lucht) op circa 27 à 28 meter van het perroneinde. De sneltramperrons waren standaard 92 meter, dus dan zit je op 119 à 120 meter lengte nu.

Maar je hebt er helaas inderdaad weinig aan zolang Nesselande, Ambachtsland, Nieuw Verlaat, Romeynshof, Graskruid, Prinsenlaan en Schenkel 92 meter blijven, en daarna heb je de Hoekse Lijn met circa 98 meter als beperkende factor. Dus nee, ik zie voorlopig geen langere metro's komen, ik zou al blij zijn als ze bij een nieuwe bestelling voor metro's van 95 meter gaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: ma 06 jul 2020, 19:25
door Bemined
Interessant fragment uit de vergaarderstukken van de metropoolregio:
Capaciteit metronet: diverse scenario’s voor frequentie verhogingen op de middellange en lange termijn worden deze zomer in het MRDH-verkeersmodel doorgerekend. Na de zomer worden de resultaten hiervan besproken met de metrogemeenten en worden zij betrokken bij de verdere uitwerking. Wanneer de benodigde maatregelen op hoofdlijnen bekend zijn, kan naar financiering worden gekeken. Een deel van de investeringen kan mogelijk worden verkregen vanuit het MoVe- programma of het nationaal investeringsfonds. Een investeringsvoorstel zal bestuurlijk worden voorgelegd. Over gemeentelijke betrokkenheid bij het samenloopdeel wordt u nader geïnformeerd.
Na de zomer dus hopelijk eindelijk nieuws over hoe de metro na jarenlange stilstand (er is sinds het begin van deze eeuw alleen uitgebreid naar buiten het centrum, terwijl de capaciteit in het centrum nagenoeg gelijk is gebleven of zelfs gekrompen is) eindelijk weer kan groeien.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: ma 06 jul 2020, 20:30
door MetroRET
Moeten we dan denken in frequentieverhogingen of nieuwe trajecten (zoals Zpl-Klz) ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: ma 06 jul 2020, 21:54
door GVBeestje
In de quote wordt alleen het eerste benoemd, dus ik ga daar van uit.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: ma 06 jul 2020, 21:58
door Bemined
Men heeft het over zowel de middellange als lange termijn. Nieuwe metrolijnen aanleggen is sowieso lange termijn, dus voor middellang blijft het bestellen van extra voertuigen voor de bestaande lijnen over. Op korte termijn zijn er eigenlijk sowieso geen opties omdat je weinig speelruimte heb met de huidige materieelvloot. Vroeger met de MG2 en SG2 metro's kon je nog spelen door tweetjes, drietjes en viertjes te maken en te variëren met de frequentie. Dat kan soms een net wat gunstigere balans opleveren. Maar met RSG3/SG3 zit je vast aan tweetjes en met alle aan elkaar geknoopte lijnen zijn je opties voor frequentie ook beperkt tot 6x of 12x per uur.