Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gekko123 »

Het eindpunt Holy op lijn 24 is al jaren een keerdriehoek. Voor zover ik weet is daar geen assistentie nodig om achteruit te mogen rijden naar de vertrekhalte. Dus waarom zou er dan bij het Wilhelminaplein in uitzonderingssituaties wel iemand nodig zijn om te assisteren?
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het zal ook wel meespelen of de verkeerslichten erop ingesteld zijn. Bij Wilhelminaplein zitten negenogen bij het linkerspoor, dus ik vermoed dat deze kruising ingesteld is op achteruit rijdende trams. Anders kan ik me voorstellen dat men niet zomaar een tram achteruit over een drukke kruising wil laten rijden zonder verkeersregelaar.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Gekko123 schreef: di 29 sep 2020, 19:04 Het eindpunt Holy op lijn 24 is al jaren een keerdriehoek. Voor zover ik weet is daar geen assistentie nodig om achteruit te mogen rijden naar de vertrekhalte. Dus waarom zou er dan bij het Wilhelminaplein in uitzonderingssituaties wel iemand nodig zijn om te assisteren?
Een situatie die dagelijks voorkomt is wat anders dan een situatie die af en toe voorkomt. En zeker bij wissels die niet standaard achteruit worden bereden is het altijd oppassen geblazen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

We hebben het nu toch over de situatie dat de keerlus in gebruik is en dat er maximaal 3 trams al voorbij de Veemstraat staan (en voor de Erasmusbrug)?
In dat geval zie ik geen bezwaar om op de vrije baan achteruit te rijden tot voor het wissel en dan alsnog de Veemstraat in te rijden. Mogelijk is er dan wel iemand nodig om een aankomende tram even tegen te houden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door GVBeestje »

Ik denk dat dat via de portofoon gecommuniceerd kan worden. Kan mij herinneren dat ik jaren geleden in een ZGT zat die een stukje achteruit moest na een verkeerde wissel genomen te hebben op het Kruisplein. Dat was ook binnen no-time geregeld.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ik volg je niet helemaal. Wat moet er via de portofoon gecommuniceerd worden?
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door GVBeestje »

Het communiceren dat er een tram achteruit komt rijden, zonder dat er gewacht hoeft te worden op iemand om achterliggende trams tegen te houden.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ow mobilofoon bedoel je. Ja dat is logisch.

In Amsterdam is assistentie niet perse om trams tegen te houden maar meer om ontsporingen te voorkomen.
Achteropkomende trams tegenhouden gaat wel makkelijk in dit geval want de trams komen toch niet met volle vaart aanrijden als ze een afbuigend wissel moeten berijden.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

hauptbahnhof schreef: wo 30 sep 2020, 02:43 Ow mobilofoon bedoel je. Ja dat is logisch.

In Amsterdam is assistentie niet perse om trams tegen te houden maar meer om ontsporingen te voorkomen.
Achteropkomende trams tegenhouden gaat wel makkelijk in dit geval want de trams komen toch niet met volle vaart aanrijden als ze een afbuigend wissel moeten berijden.
Toen er een ongeluk bij Grote Hage was gebeurd met tram 2052. Toen ging er wel een tram die op lijn 2 naar Charlois ging met passagiers wel hard achteruit maar niet op volle vermogen ik schat dat die rond de 50 km/h ging :|
En daarna passeerde de tram 2 wissels met dezelfde snelheid en de laatste met een mindere snelheid
Maar de tram ontspoorde toch niet dus ik denk dat het wel kan.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dat laatste klinkt een beetje als "ik schoot met een pistool in het rond en raakte niemand dus het kan denk ik wel" ;) Sowieso is 50km/u over wissels rijden niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

Ja dat dacht ik ook want de tram reed wel heel hard
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 02 okt 2020, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De maximale snelheid op wissels is standaard 30km/u rechtdoor en 15km/u afbuigend. Overigens is de correcte term volgens mij "terugzetten" en niet "achteruit rijden". Met achteruit rijden wordt bedoeld dat de bestuurder vanuit de voorste cabine achteruit rijdt, daar zitten wat meer beperkingen aan. Rijden vanuit de hulpcontroller achterin de tram wordt dus "terugzetten" genoemd, ook daar zitten wel voorwaarden aan verbonden maar die ken ik niet. Dit verschil lijkt me ook wel handig gezien in het RVV achteruit rijden als bijzondere manoeuvre gezien wordt en je dus al het overige verkeer (dus inclusief voetgangers) voor moet laten.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Is achteruit rijden vanuit de cabine uberhaupt wel mogelijk?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Ja ... maar voor grotere afstanden kan de tram ook met een hulpstuurstand (die vlakbij de achterruit zit ingebouwd) bediend worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ja ok, maar dat moet dan altijd met speciale assistentie gebeuren. Vanuit de cabine achteruitrijden.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De aanbesteding voor de Airportshuttle lijkt nu echt van start gegaan te zijn. Globale planning is als volgt:
A)Voorbereiding: bouw, homologatie, in bedrijf stellen voertuig(en)(2021)
B) Automatisch rijden met steward aan boord (2021)
C) Verhogen snelheid automatisch rijdend voertuig met steward aan boord (2021/2022)
D) Zicht op de consequenties van verhogen van de snelheid zonder steward aan boord. En de eerste leerervaringen daarmee opdoen (2022).
E) Zicht op de (on)mogelijkheden voor integreren in reguliere dienstregeling (1e helft 2023)

Ik ben benieuwd. Het is nu nog een kleinschalig project, maar als het in 2023 succesvol blijkt ben ik benieuwd hoe men dit precies wil integreren in de dienstregeling. Voor de hand ligt inkorting van lijn 33 tot Rotterdam Centraal - Rotterdam Airport als de onbemande bussen het vervoer naar Meijersplein overnemen, maar misschien kan de onlangs gestarte lijn 34 dan ook hierin geïntegreerd worden? Die rijdt slechts een paar honderd meter verderop z'n rondjes.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik heb dit project gemist, geloof ik. :o
Komt er een vrijliggende busbaan waarover kleine voertuigen gaan rijden, zoals de Parkshuttle?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De bedoeling is dat ze op de openbare weg gaan rijden, net als de nieuwe Parkshuttle. Men ging uit van 4 tot 6 shuttles, dus dat zullen wel kleine shuttles zijn inderdaad.
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Hmmm, autonoom rijden in gemengd stadsverkeer. Of dat nu wel zo verstandig is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Ooit zal die stap toch gezet moeten worden en dan zijn de twee routes waar nu gemengd verkeer komt daarvoor best geschikt, want het overige verkeer ligt er laag. Zeker nu deze week gesloten is dat in Rivium bijna alles plat gaat voor 5000 appartementen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ook de Parkshuttle moet de openbare weg op, en vooralsnog gaat men uit van dat deze shuttle blijft bestaan bij de transformatie van Rivium. Men denkt zelfs over het aantal shuttles hier te verdubbelen als alle bouwplannen doorgaan. Dus als het goed is krijgen we de komende jaren zowel bij Zestienhoven als het Rivium onbemande shuttlebusjes op de openbare weg.
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Suus schreef: vr 02 okt 2020, 20:34 Ooit zal die stap toch gezet moeten worden en dan zijn de twee routes waar nu gemengd verkeer komt daarvoor best geschikt, want het overige verkeer ligt er laag. Zeker nu deze week gesloten is dat in Rivium bijna alles plat gaat voor 5000 appartementen.
Niks moet hè. Grootschaliger autonoom rijden met allerlei conflicten met voetgangers, fietsen e.d. moet er niet aan denken. Rijhulpassistenten zijn fijn en autonoom rijden op een autosnelweg lijkt me haalbaar...
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

Is het ook zo dat er in Hoogvliet de lijnen 78 en 80 worden opgeheven en worden vervangen door de lijnen 61,62,63 en 64? :?: :?:
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De RET heeft inderdaad voorgesteld om, vanwege het feit dat het ringlijnen zijn, andere nummers voor linksom en rechtsom te gaan gebruiken. Ook wordt de route iets aangepast.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

Bemined schreef: di 06 okt 2020, 16:38 De RET heeft inderdaad voorgesteld om, vanwege het feit dat het ringlijnen zijn, andere nummers voor linksom en rechtsom te gaan gebruiken. Ook wordt de route iets aangepast.
Word lijn 79 dan ook opgeheven of komt er een nieuwe lijn bij want dat wordt de deel naar Rhoon en Poortugaal in tweeën gesplitst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten