Pagina 272 van 473

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: zo 18 apr 2021, 14:34
door Bemined
Inderdaad gewoon een typefout ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: za 24 apr 2021, 01:41
door dennistd
Is de RET een busje kwijt? Ik kwam deze vandaag tegen in het Twentse Westerhaar :lol:

Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 09:19
door busfanNL
Haha wat leuk om te zien zeg. :) Dit is een ex RMC taxibusje, daar heb ik zelf vaak genoeg in gezeten. Die hadden hun langste tijd wel gehad dus die mogen ze lekker houden daar. ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 29 apr 2021, 19:38
door Matt5154
https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... m=referral

Zijn er wel dan enige plannen dan op metrolijn D? Viertjes misschien?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 29 apr 2021, 19:44
door Suus
Nee. Het gaat per keer om 3500 aanwezigen, allen afkomstig uit Nederland. Dat is prima binnen de bestaande OV-capaciteit op te vangen, alleen na de finale die rond 0:30 afgelopen zal zijn moet je misschien heel beperkt nachtvervoer aanbieden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 29 apr 2021, 19:45
door CamilleKreemers
Metro D en E op maximale lengtes?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 29 apr 2021, 20:32
door Bemined
Er is zo te zien nog niets verwerkt in de dienstregeling, voorlopig is de planning om op de zaterdagavond van de finale nog ontkoppeld te rijden op zowel lijn D als E. Maar dat kan nog veranderen, de situatie is te veranderlijk om dienstregelingen weken vooruit te plannen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 29 apr 2021, 21:46
door Meltrain
Kun je in de dienstregeling zien of de RET met gekoppelde metro's rijdt?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 29 apr 2021, 21:57
door MetroRET
Nee, maar je kan wel zien of de metro's wel of niet splitsen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 29 apr 2021, 21:59
door Bemined
Je kunt inderdaad zien dat de ritnummers zijn niet langer opeenvolgend als men gaat ontkoppelen :)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 11:09
door Meltrain
Ik zie überhaupt geen ritnummers in de online dienstregeling. :s

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 12:11
door Daniel
In OVinfo kan je die wel gewoon zien.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 17:21
door Meltrain
Top. :pos:
Nu zie ik echter wel de ritnummers, maar enige logica is er niet in te ontdekken (en dus ook niet of ze "niet langer opeenvolgend" zijn).

Voorbeeld, bij lijn E richting Den Haag zie ik de volgende ritnummers:
  • 320934
  • 321054
  • 320959
  • 320977
  • 321002

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 17:32
door Daniel
Als je de omloop volgt zijn ze het wel. Net bijvoorbeeld de eerstvolgende rit van lijn E in Den Haag geopend, dat was rit 320878. Op Slinge gaat die 5 minuten na aankomst weer terug, dat is rit 320879. En die keert in Den Haag weer op rit 320880 ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 18:16
door Bemined
En om het af te maken, na rit 320880 volgt rit 320882, want 320881 is de rangeerbeweging bij het ontkoppelen :D

Overigens kun je het vaak ook aan de perronsporen zien, als de aankomst op een ander spoor staat gepland als de terugrit heb je vaak te maken met dat de aankomende metro een inrukker wordt en het ontkoppelde rijtuig van de vorige rit de terugrit overneemt. Alleen bij De Akkers gaat dat niet omdat men daar heen en weer rijdt naar de keersporen tijdens het ontkoppelen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 18:38
door Meltrain
Duidelijke uitleg. :pos: Bedankt. :)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: zo 02 mei 2021, 20:28
door Ferdinand
Hoe rijdt bus 824 precies naar de bloemenveiling? Google Maps geeft iets anders aan dan de wiki. Bij station Blaak is het me eigenlijk pas recent opgevallen dat bus 824 op bushaltepaal staat.

Gaat deze lijn alleen langs haltes waar vooraf is aangegeven dat er mensen instappen? Ook vraag ik me af hoe mensen terug gaan want deze lijn rijdt kennelijk maar in één richting.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: zo 02 mei 2021, 20:32
door Milco
De lijn heeft gewoon een route en dienstregeling die gevolgd worden. Terug gaan de mensen met het reguliere OV, wat ‘s ochtendsvroeg nog niet rijdt waardoor deze speciale veilinglijnen rijden. ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 08:04
door Bemined
OVspotter070 schreef: do 29 apr 2021, 19:38 Zijn er wel dan enige plannen dan op metrolijn D? Viertjes misschien?
Inmiddels zijn er wel weer enkele wijzigingen doorgevoerd, er wordt die week zo te zien niet ontkoppeld en in het weekend zijn de al enige tijd opgeheven nachtritten weer opgenomen in de dienstregeling.

Ook gaat vanaf Hemelvaartsdag de zomerdienstregeling weer in op de Hoekse Lijn, dus op zon- en feestdagen elk kwartier naar Hoek van Holland Haven.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: di 04 mei 2021, 18:49
door Bemined
In de documenten van de volgende MRDH vergadering wordt gesproken over de toekomst van het tramnet:
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/857 ... 19-05-2021

Er loopt een studie 'Plan Ander Tramnet' waarin gekeken wordt naar het herschikken van de tramlijnen. Daarnaast is onderzoek gedaan naar reistijdverbetering van tram en bus. Omdat de uitkomst van de studie nog niet bekend is stelt men voor tramlijn 25 te versnellen aangezien men verwacht dat deze lijn niet zal wijzigen. Men verwacht tot 5,5 minuut tijdwinst te kunnen boeken op deze lijn. Ook wordt ingezet op buslijn 70 met een verwachte reistijdwinst van 4 minuten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 13:09
door jesse-cruzu
Interessant om te lezen en eigenlijk ook wel frappant tegelijk. Nu pas wordt er beseft dat er vele falende factoren zijn zoals in het infrastructuur. I.c.m. de komst van de metro en nu de opmars van de elektrische bus, was de Rotterdamse tram eigenlijk al bijna koppie onder gegaan.
Nu lijkt men toch met een soort survivalplan te komen om de tram toch weer een flinke impuls te geven. Ziet er veel belovend en positief uit, en het mooie is dat veel maatregelen al op korte termijn kunnen gerealiseerd kunnen worden.

Aan de andere kant is er nog vrijwel niets bekend over de lange termijn visie voor de tram en heeft men het alleen over de huidige netwerk gehad met de sterkste lijnen. Zelf heb ik het gevoel dat er de afgelopen 15 jaar alleen maar flink is gesneden en nauwelijks uitbreidingen zijn bijgekomen. Sporen en wissels worden verwijderd om te bezuinigen, elke keer werkzaamheden met vaak onlogische omleidingen omdat de huidige trams veel sneller slijtage toebrengen en er geen flexibiliteit is in het netwerk.

Ik ben benieuwd wat men gaat brengen voor de toekomst.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 13:32
door Bemined
Laatste serieuze plannen voor de tram stammen uit de jaren '90, toen men TramPlus lanceerde. Doel was een gemiddelde snelheid van circa 25km/u geloof ik, maar dat was gewoon niet realistisch. Zelfs met al de maatregelen die men nu voorstelt zou lijn 25 slechts tot 23km/u gemiddeld komen in de spits en dat is daarmee de snelste tramlijn.

Ik heb het idee dat men in de politiek altijd met een roze bril naar trams kijkt, trams worden als hoogwaardig vervoermiddel gezien maar men kijkt niet verder dan het voertuig en vergeet de infrastructuur. Terwijl de infrastructuur van groot belang is voor zowel het comfort als snelheid.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 13:48
door Suus
Het gaat inderdaad al een tijdje slecht met het tramnet, al over 2019 was er een reizigersdaling en toen moest de hele gezondheidscrisis nog komen. Uiteraard moet je meenemen dat in 2019 een tijdje amper/geen trams naar Rotterdam Centraal of over de Coolsingel hebben gereden, maar dan nog is het gewoon een treurige toestand.

Maar om deze voorstellen meteen serieus te nemen. Ook nu komen ze niet verder dan her en der wat heggen neerzetten om overstekers op de trambaan te voorkomen en de bestuurders trainen om 70 km/uur te rijden op het viaduct over de A20 naar Schiebroek. Waar is de visie welke gebieden echt zouden kunnen profiteren van een nieuwe aansluiting op het tramnet, waar heeft de tramdienst forse concurrentie van het busnet. Maar niets van dat alles, de meest schokkende wijziging aan het tramnet de afgelopen jaren is dat de 21/23/24 richting Marconiplein nu het Hofplein driekwartrond moeten rijden :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 14:35
door Bemined
Wat ook mee zal spelen is dat er al jaren gesproken wordt over een nieuwe HOV lijn Kralingse Zoom - Zuidplein via Feyenoord City maar er nog steeds geen besluit genomen is. Je gaat niet fors investeren in je tramnet als je lijnennet mogelijk op termijn op de schop gaat door de komst van een nieuwe metrolijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 22:34
door 010jongen
Ben benieuwd naar de toekomst van de tram.
Versnellen zou al een eerste goede stap zijn. Ik vind de tram relatief traag, vooral in het centrum schiet het niet echt op. Ondanks dat er overal bijna vrij baan ligt. De rij eigenschappen van de citadis helpen ook niet echt mee. Het rammelt soms aan alle kanten. Heb het idee dat het in Amsterdam en Den Haag allemaal wat soepeler gaat.

In het document valt ook te lezen dat de tram moet gaan concurreren met de metro op korte ritten. Zodat er capaciteit vrij komt in de toch al drukke metro’s. Klinkt als een goed idee. Er zijn wel wat tramlijnen die parallel lopen aan de metro (lijn 4, en 7).

Iemand een idee of de metro in Alexander uiteindelijk ook nog een snelheidsverhoging krijgt na vervanging van alle ahobs?