Pagina 273 van 473

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 08:23
door Bemined
Volgens de RET gaat de snelheid op de sneltram inderdaad omhoog: https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/ ... stallaties

Qua tram lijken me de verbindingen Marconiplein - Rotterdam Centraal interessant, en dan vooral de routes via de Middellandstraat en Westzeedijk. Deze lopen parallel met de metro maar dan wel een stuk hoger of lager waardoor ze ook een eigen stuk stad bedienen. Met de herontwikkeling van M4H zal er ook meer vraag naar OV zijn rondom Marconiplein. Het omleggen van lijn 8 via de Vierhavenstraat lijkt me erg kansrijk als de ontwikkelingen hier van start gaan, in combinatie met het versnellen van het tracé naar het centrum zou je hier dan een nieuwe TramPlus lijn van kunnen maken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 09:23
door Suus
Het verkeersdrama dat de West-Kruiskade heet aanpassen zou voor lijn 21, 23 en 24 al heel veel oplossen. Het lijkt soms meer een autoshowroom dan een straat :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 09:50
door Bemined
Op streetview zie ik dat men recent ook nog verhoogde rijbaanscheidingen heeft aangelegd tussen de fietsstrook en rijbaan hier vlak voor enkele kruisingen. Goed voor de verkeersveiligheid van fietsers, maar de auto wordt hiermee de trambaan opgedwongen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 10:04
door Meltrain
Bemined schreef: di 04 mei 2021, 18:49 In de documenten van de volgende MRDH vergadering wordt gesproken over de toekomst van het tramnet:
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/857 ... 19-05-2021

Er loopt een studie 'Plan Ander Tramnet' waarin gekeken wordt naar het herschikken van de tramlijnen.
Welke agendapost is het? Ik kan het tot nu toe niet vinden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 10:51
door Suus
Bemined schreef: do 06 mei 2021, 09:50 Op streetview zie ik dat men recent ook nog verhoogde rijbaanscheidingen heeft aangelegd tussen de fietsstrook en rijbaan hier vlak voor enkele kruisingen. Goed voor de verkeersveiligheid van fietsers, maar de auto wordt hiermee de trambaan opgedwongen.
Ja, die dingen. Enerzijds goed dat ze er zijn, want de fiets kwam volledig in de verdrukking op de West-Kruis, maar ze worden ongeveer twee keer per week kapot gereden :X

De fietssuggestiestrook voor de Mon Camarade is ook zo breed dat het in de avonduren een parking voor Belgen wordt :cry:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 11:52
door Bemined
De straat is zo'n 23 meter, dat is gewoon te krap voor een stoep (twee maal 2,5 meter), een vrije trambaan (9 meter), volwaardig fietspad (4,5 meter), twee rijstroken (7 meter) en parkeervakken (twee maal 2 meter). Dus men zal hier keuzes moeten gaan maken, als men voor fietsers en OV kiest blijft er 4,5 meter over voor de auto, net genoeg voor eenrichtingsverkeer met beperkte ruimte voor parkeren en laden/lossen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 12:35
door Tramlijn25
De verkeerslichten op de Schiekade/Schieweg helpen niet mee om tram 25 vlot te laten rijden.
Het Hofplein gaf ooit trams absolute voorrang. In 2012 werd deze prioriteit door wethouder Hulman teruggedraaid.

Het toekomstige Hofplein zorgt voor de nodige hoofdbrekens in relatie tot de doorstroming van de tram aldaar.
Buigen lijn 7 en 8 vanaf Pompenburg naar links richting Coolsingel?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 12:39
door Meltrain
In 2012 was Hulman al lang geen wethouder meer. ;) Je bedoelt vast 2002.
En lijn 7 en 8 gaan rechtdoor over het Hofplein. (Nou ja, langs de fontein. ;) )

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 12:43
door Bemined
De schetsen van het nieuwe Hofplein zijn incompleet, daarin ontbreekt de mogelijkheid voor rechtdoor ;) Maar het zijn schetsen en geen definitief ontwerp, een en ander wordt nog nader uitgewerkt en vooral tram is een heikel punt vanwege de hoge frequentie. Persoonlijk vind ik de combinatie van tram en voetgangersgebied zoals in de eerste schetsen van het Hofplein ook ongewenst, dus ik hoop dat ze daar bij de nadere uitwerking een betere scheiding tussen kunnen creëren. Wat wel een verbetering zal zijn is de geplande samenvoeging van de haltes, nu moeten diverse trams twee maal halteren, direct voor en direct na de rotonde. In combinatie met het verdwijnen van verkeerslichten waardoor trams en voetgangers voorrang krijgen op auto's bij oversteken zal dat teruggebracht kunnen worden tot één haltering.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 14:24
door katvis
Bemined schreef: do 06 mei 2021, 11:52 De straat is zo'n 23 meter, dat is gewoon te krap voor een stoep (twee maal 2,5 meter), een vrije trambaan (9 meter), volwaardig fietspad (4,5 meter), twee rijstroken (7 meter) en parkeervakken (twee maal 2 meter). Dus men zal hier keuzes moeten gaan maken, als men voor fietsers en OV kiest blijft er 4,5 meter over voor de auto, net genoeg voor eenrichtingsverkeer met beperkte ruimte voor parkeren en laden/lossen.
Waarom wordt er geen eenrichtingsverkeer fietsstraat van gemaakt waarbij de auto te gast is? Overig verkeer kan via Weena worden omgeleid.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 20:19
door Suus
De RET heeft de omleiding van lijn 38 in Schiedam wel een beetje afgeraffeld. Geen zak over de opgeheven haltes, geen oranje sticker op de tijdelijke halte op de Hogenbanweg. Omleiding lijkt niet vast in de reisinformatie te staan...

Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 06 mei 2021, 21:06
door Bemined
Omleidingen bij de bus worden zelden verwerkt in de statische reisinformatie bij de RET, haltes worden alleen opgeheven in de actuele reisinformatie maar die actuele informatie wordt pas een uur voor vertrek doorgegeven dus als je een reis plant verder in de toekomst staan die ritten er gewoon in.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 20:13
door Suus
In ieder geval de trams rijden nu rond met songfestivalvlaggetjes. Ik heb nog geen bussen gezien vandaag.

Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: di 11 mei 2021, 16:26
door Suus
De contouren van het nieuwe eilandperron met vier haltes van busstation Rodenrijs Metro zijn inmiddels duidelijk zichtbaar in het grondwerk :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: di 11 mei 2021, 18:00
door teun
Dat busstation kon ook wel een opknapbeurt gebruiken hoor. :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: di 11 mei 2021, 20:56
door Meltrain
Dat busstation is nog geen tien jaar oud. Waarom gaan ze nu al de lay-out aanpassen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: di 11 mei 2021, 21:09
door Suus
Het busstation was veel te groot voor wat je daar nodig hebt maar qua voorzieningen niet beter dan een normale bushalte.

https://www.lansingerland.nl/werkzaamhe ... rodenrijs/

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: di 11 mei 2021, 21:45
door WSM
En ik maar denken dat het OV zo in geldnood zat -0-.

Daar kunnen dus best nog een paar miljoen af.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: di 11 mei 2021, 22:59
door 010jongen
Benieuwd of je er ook fatsoenlijk kan schuilen tegen de wind. Vind dat toch wel een ding dat alle nieuwe abri’s etc vaak niet voldoende beschutting bieden. Leven niet in Spanje 😌

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 13 mei 2021, 08:01
door BusFreakRotterdam
WSM schreef: di 11 mei 2021, 21:45 En ik maar denken dat het OV zo in geldnood zat -0-.

Daar kunnen dus best nog een paar miljoen af.
Volgens mij wordt dit betaald door de gemeente Lansingerland en heeft dus niets van doen met het budget van de RET.
Het busstation is zo armoedig dat kon wel een facelift gebruiken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 13 mei 2021, 13:30
door Gideon
Dat zeker, Rodenrijs kan dat wel gebruiken. Al zijn er wel een paar haltes die dat ook kunnen.
Maar over Rodenrijs, heb er een paar keer moeten overstappen i.v.b. werk.
Daar vond de plaats van bushalte ook niet zo handig.
Denk dat dit een stuk beter en fijner is, maar ben er een tijdje niet meer geweest en gaat voorlopig ook niet meer gebeuren.

Zeker als me reistijd circa 54 minuten(overdag) tot 1u30(avond) kan zijn alleen heen.
Daarnaast rijdt bus 36 pas na 600, dus moet naar Oosterflank lopen als ik om 700 moet beginnen/ *bus*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 13 mei 2021, 14:54
door Bemined
De verlenging van de Parkshuttle:
Afbeelding
Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 13 mei 2021, 15:20
door jesse-cruzu
In kader van het R•NET gebeuren mogen ze wel alle haltes upgraden langs de Zo-Ro buslijnen. Vind het nogal een armoedige boel en lijkt niet 'af' te zijn. Die standaard abri's in Rotterdam zijn sowieso erg slecht vind ik.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 13 mei 2021, 16:38
door Gideon
Bemined schreef: do 13 mei 2021, 14:54 De verlenging van de Parkshuttle:
Gaat de goede kant op. Heb zelf nog niks gehoord over de waterbushalte.
Al kan ik niet wachten tot het af is, voortaan daar naar toe fietsen of gewoon met de bus gaan *bus*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Geplaatst: do 13 mei 2021, 16:48
door Bemined
Een concrete datum is er volgens mij nog niet, eind vorig jaar schreef men het volgende:
We streven ernaar de voorbereidingen voor een waterbushalte op het Rivium in het derde kwartaal 2021 gereed te hebben. De aanleg van een P&R ten behoeve van de waterbus aan de Schaardijk staat begin 2022 op de planning. Samenwerking met Rotterdam is in beide gevallen noodzakelijk.