Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat is de marathon, die is vanwege Corona verplaatst naar het najaar.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Dan ben ik toch wel héél benieuwd wat de RET met zijn zéér beperkte hoeveelheid in de metrovloot, van plan is die dag. :Y
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Marathondienstregelingen zijn altijd een verrassing, jarenlang heeft men gewoon een 5-minutendienst als basis gehanteerd in het centrum maar met enkele extra treinen stand-by om bij drukte ingezet te worden (die stonden dan bijvoorbeeld op Blaak spoor 3 te wachten tot het nodig is). Laatste jaren lijkt men echter voor een 3,3 minuut dienst te kiezen in de stad. In 2017 reed men tussen Kralingse Zoom en Schiedam Centrum zelfs elke 2,5 minuut maar dat zal nu niet gebeuren, dat was toen mogelijk omdat het materieel voor de Hoekse Lijn al deels was ingestroomd maar de lijn nog niet geopend was en men dus ruim in het materieel zat.
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

hauptbahnhof schreef: zo 05 sep 2021, 09:58 Hoezo halen trams elkaar in? Rijdt een bestuurder een hele dienst op 1 tram tegenwoordig?
Zodat tramchaffeurs kunnen pauzeren.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

hauptbahnhof schreef: zo 05 sep 2021, 09:58Rijdt een bestuurder een hele dienst op 1 tram tegenwoordig?
Normaal gesproken niet, maar doordat men met lagere frequentie rijdt zit hem nu wat ruimer in het aantal trams. Voor Corona werden ruim 85% van de trams ingezet op werkdagen, toen moest er wel kort gekeerd worden op de eindpunten. Maar nu wordt nog maar (inclusief het lange keren) zo'n 75% van de trams ingezet omdat op bijna alle lijnen de frequentie omlaag is gegaan.

Mogelijk is het ook een Corona-maatregel om personeel zo veel mogelijk op de tram te houden, hoeven ze de boel niet steeds te ontsmetten.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Is wel het tegenovergestelde van bezuinigen, wat ik van RET gewend ben.
Maar wat houdt het kort en lang keren precies in? Bij de metro betekent het langkeren normaalgesproken dat er via de keersporen gekeerd word maar bij de tram? Gewoon extra stilstand op het eindpunt?
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nou ja, personeel heeft sowieso recht op pauze natuurlijk, en of die tram nou op het eindpunt of in de remise stilstaat maakt dan ook niet zo gek veel meer uit lijkt mij. Met lang keren bedoel ik lang qua tijd, om precies te zijn langer dan de interval van de lijn. Dus 15 minuten pauze bij een frequentie van 10 minuten bijvoorbeeld.

Ook bij de metro is dit in het verleden wel eens voorgekomen, jarenlang was er een lange kering op Binnenhof overdag bijvoorbeeld, in de spits werd er dan wel kort gekeerd maar overdag was er voldoende materieel voor een lange kering (dit was toen men nog een 7,5 minuut dienst met tweetjes SG2 reed in de spits).
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ow ja, natuurlijk hebben ze recht op pauze. Maar een tram die rijdt kan niet onderhouden worden, en heb je ook meer indirecte kosten aan bijv afschrijving, maar ook stroomverbruik.

In Amsterdam heeft het persooneel recht op 5 min stilstand tussen de ritten door. Wat ze uiteindelijk krijgen is puur afhankelijk van de omloop. Kan best zijn dat het op 4 minuten uitkomt, dus dan komt er een tram bij, en die stilstand wordt dan verhoogd met de interval. Maar er wordt ook gewoon van tram gewisseld indien dat nodig is. Schoonmaken wordt maar in de eigen tijd gedaan :lol: (buiten dat het weinig toevoegt lijkt me).
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Het ligt ook aan de diensten wat het trampersoneel heeft. Vroeg, Dag, Laat, Part-time en Gebroken.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Leg uit? Hoezo ligt het daaraan?
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Wat de huidige afspraken zijn weet ik niet, maar in het verleden was de afspraak dat diensten die voor 6:00 begonnen eerder recht op een (korte) pauze hadden.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ow je bedoelt gewoon de tijd tussen de ritten? Niet de daadwerkelijke pauze?
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Bemined schreef: zo 05 sep 2021, 10:16 Dat is de marathon, die is vanwege Corona verplaatst naar het najaar.
De tram rijdt wel nog de normale dienstregeling
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het aantal defecten bij de metro lijkt alleen maar groter te worden. Volgens de app 7 enkeltjes (55, 57, 62, 65, 68, 71, 72), ik heb ze niet allemaal zelf gezien dus er kan een foute treinlengte tussen zitten maar ik heb er ten minste 4 met eigen ogen gezien. Verder was wagendienst 61 ook nog eens defect uitgevallen vanaf Nesselande, de 5716+5718 kwamen rond 16:40 buitendienst langs Prinsenlaan richting de remise, de metro van 10 minuten later was uiteraard zo'n enkeltje en die zat dus bomvol met de reizigers van de uitgevallen rit erbij.
HSG3
Berichten: 164
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Is er een bepaalde serie stellen die zo veel defecten heeft of heeft elke materieelserie hier last van?
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Waarom rijdt tram 25 in de ochtendspits niet om de 7,5 minuten, maar op 9 en daarna over 6 minuten? Het gaat de hele tijd zo! Bijvoorbeeld: 08:56, 09:02, 09:11, 09:17. Enzovoort...
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Om de elk kwartier rijdende lijn 20 ertussen te krijgen lijkt mij?
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Maar ook in de middagspits rijdt lijn 20 elk kwartier toch? Lijn 25 rijdt dan wel elke 7,5 minuten. Hoe hadden ze dat dan voor de zomer gedaan? Toen reed lijn 20 ook elke 7,5 minuten in de spits. :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Vanochtend een flinke verstoring op de metro, door een stroomstoring kon de dienstregeling pas tegen 7 uur opgestart worden. Inmiddels lijkt bijna alles te rijden, alleen op lijn A ontbreken 3 wagendiensten maar dat zal wel door het materieeltekort komen.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Je zou bijna zeggen dat lijn A tijdelijk opgedoekt kan worden en het overgebleven materieel over B en C verdelen.
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat heeft men in februari gedaan, toen werd lijn A gereduceerd tot een pendel Binnenhof - Graskruid.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Alleen toen werd er ook maar met een kwartierdienst gereden toch? Lijkt me dat het te druk is nu om te keren op Graskruid. Dan kan je beter constant bussen laten rijden tussen Graskruid en Binnenhof.
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nee, lijn B reed toen ook elke 10 minuten, lijn A werd ertussen gepropt met een onregelmatige 18/12 interval omdat een 10 minuten dienst net niet goed uitkwam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Ik reis nu voor het eerst met een tweetje op lijn C. Geen daverend succes, staanplaatsen van voor tot achter en dan is het pas 15:35.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Welk traject? Er is momenteel een defecte metro op lijn D op Beurs, hierdoor is het metroverkeer daar ontregeld waardoor er mogelijk extra mensen lijn C proberen te pakken. En de Erasmusbrug heeft net ook een kwartier open gestaan voor een zeilbootje waardoor tramverkeer vertraagd is, lekker begin van de spits.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten