Pagina 344 van 473

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 13:15
door Chollo
Lijn 383 doet de Valeriusrondeel niet aan, wat inderdaad vreemd lijkt omdat dit de drukste halte van het traject tussen de Capelsebrug en Capelle Centrum was van lijn 37. Hierover heb ik de gemeente een mail gestuurd en kreeg de volgende reactie terug:

Dank voor uw bericht over de halte Rondelen. Het antwoord op uw suggestie is met wethouder Struijvenberg afgestemd.



Capelle heeft de in- en uitstappers aan Arriva voorgelegd en ze zijn dus op de hoogte dat de halte bij de Rondelen relatief druk is. Een extra rondje langs de Rondelen kost echter ook enkele minuten extra reistijd. En de oude route tussen Capelle Centrum en Capelsebrug was korter in rijtijd dan de nieuwe route via de Schönberglaan. Arriva moet daarnaast ook rekening houden met de rij- en rusttijdenwet. Een rondje via de Rondelen past niet om de omloop van de bus te halen en dan is er een extra bus nodig. Dat is dan kostbaar.

Daarbij moet worden bedacht dat in regionaal en provinciaal verband is afgesproken, dat iedere vervoerder (dus ook Arriva) grote vrijheid heeft om zelf te bepalen over welke wegen/routes en op welke tijden ze rijden. Arriva is bereid geweest om de extra kosten voor het langer rijden via de Schönberglaan voor eigen rekening te nemen. De lus via de Rondelen weegt voor Arriva niet op tegen de extra reizigers.



We verwachten dat na wat aanloop problemen de reizigers zelf hun keus maken: De snelle reizigers zal bereid zijn langer te lopen en daarna met lijn 383 snel richting Capelsebrug te rijden. De mensen die kiezen voor meer gemak, tijd en voor een praatje zullen de buurtbus gebruiken. Deze rijdt een veel langere route via Capelle-West en Kralingse Veer richting Capelsebrug. Mocht over een half jaar blijken dat de halte Rondelen te druk is voor de buurtbus, dan zal de gemeente met Arriva en RET (buurtbus) in contact treden om te onderzoeken hoe de reizigers beter te bedienen zijn.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 15:04
door HSG3
De DRIMs zijn blijkbaar niet zo dynamisch meer. Ik zit nu in lijn C naar Kralingse Zoom, maar de DRIMs tonen nog steeds C naar De Terp.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 15:14
door Bemined
Het enige dynamische aan die borden is de wachttijd, en ook alleen voor geplande ritten die onderweg zijn. Bij grote verstoringen zet men de borden niet voor niets meestal gewoon uit.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 15:25
door HSG3
Kunnen de informatieborden van de Hoekse Lijn dan niet over het hele metronetwerk worden geïnstalleerd, die zijn toch veel moderner?

En trouwens, weet iemand wat er op Capelsebrug aan de hand is? De Real Time App zegt dat er een defecte metro is, maar is deze dan zo defect dat hij niet meer te bewegen is?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 16:19
door Etienne
Er staat inderdaad een metro defect; net voor Capelsebrug is een C-lijn kapot gegaan richting De Terp. Tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug rijden alleen de lijnen A en B, die een stukje links rijden en daarom is de C opgeheven tussen beide stations.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 16:28
door Bemined
5408 + 5409 beide panto's tegen het viaduct aan, worden nu door de 5636 afgesleept. Staan tussen de fly-over bij Kralingse Zoom en loopbrug bij de remise met pantos nog half omhoog, vandaar dat afslepen lang duurt.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 17:59
door katvis
Tegen welk viaduct kan je aan rijden met de panto?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 17:59
door Bemined
Tegen vijf uur waren ze dan eindelijk weggesleept en werd het metroverkeer hervat. Wel ontbreekt er nu door materieeltekort een wagendienst op lijn A. Hier nog een plaatje van de boosdoeners, van beide SG2/1 stellen waren de panto's total-loss:
Afbeelding

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 18:12
door Kalil Nieuw
Zo rond 17:00 uur zat ik in lijn 25 richting Carnisselande en stonden we tijdje stil bij Randweg. Het schijnde dat iets verderop een aanrijding was, zo bij het Kruispunt van Bree - Randweg. Bij tramhalte Breeplein stonden lange tijd trams stil en is het tramverkeer in Rotterdam-Zuid op lijnen 2, 20 en 25 vervoest. Volgens mij zal lijn 2 dan driehoeken. Beukendaal - Keizerswaard en Gaesbeekstraat - Kromme Zandweg.

Update: lijn 25 voor mij kon weer wegrijden, de tramstel 2036 die ook betrokken was bij het ongeluk stond nog met vette pecht tijdje stil. Of die afgevoerd wordt naar remise is de vraag.

Edit: de 2036 rijdt weer op lijn 2 en alle trams Op Zuid rijden weer volgens de dienstregeling.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 18:19
door Kalil Nieuw
Bemined schreef: vr 14 jan 2022, 17:59 Tegen vijf uur waren ze dan eindelijk weggesleept en werd het metroverkeer hervat. Wel ontbreekt er nu door materieeltekort een wagendienst op lijn A. Hier nog een plaatje van de boosdoeners, van beide SG2/1 stellen waren de panto's total-loss:
Over wagendienst gesproken: weet je dan ook welke wagendienst defect raakte? Kan ik deze komende tijd in de gaaten houden...

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 18:32
door Bemined
Het lijkt de 651 geweest te zijn, de metro van 14:18 van Capelsebrug naar De Terp was volgens ovinfo nog op tijd terwijl 14:24 naar Nesselande +9 klokte. En het is ook de 651 die nu ontbreekt op lijn A. Overigens heeft het in de gaten houden van wagendiensten weinig zin, eerder deze week reden de 5408+5409 nog op wagendienst 654 dus dat kan per dag verschillen.

Iets anders, op Capelsebrug liggen deze twee objecten vlak naast de busbuffer:
Afbeelding
Zouden dit toevallig de funderingen voor de laadpalen voor de elektrische bussen zijn?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 19:35
door Lijn 45
Lijkt me wel. :Y

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 15 jan 2022, 14:36
door ovVeluwe
busfanNL schreef: vr 14 jan 2022, 08:48 Fijn he die vrijwilligers, wat een toppers. :lol: Nee niet dus. Dat laatste is exact de reden waarom je vrijwilligers niet dit soort werk moet laten doen, zeker niet in een dichtbevolkte regio, je pest mensen weg uit de bus. De rijtijden van de nieuwe lijn 610 (met een midibus met betaalde chauffeur gereden) zijn behoorlijk aan de krappe kant. De lijn liep per rit 2 minuten vertraging op waardoor er uiteindelijk 8 minuten vertraging waren. :N
Ik ga er toch maar even wat van zeggen, want dit slaat ronduit nergens op. Er wordt bepaald dat er een buurtbus komt te rijden als aanvulling op het ov (keuze van overheid, niet de vrijwilligers), vervolgens zijn er mensen die onbetaald tijd vrij maken om deze service te verlenen. Vertraging kan voorkomen met iedere vorm van ov, dus waarom is dat de schuld van de vrijwilliger? Net zoals uit de bus jagen, ben er van overtuigd dat de vrijwilligers ook graag passagiers in de bus zien.

Daarnaast hebben zij ook te voldoen aan een regelement en zijn het heus niet alleen mensen zonder passie die alleen van A naar B willen scheuren. Beetje respect graag!!

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 15 jan 2022, 15:34
door busfanNL
Heel misschien is het ook handig als je mijn bericht met uitleg leest iets verderop. Lees maar onderaan pagina 343 en dan begrijp je exact wat ik bedoel. Het ging niet over die vertragingen maar over het overslaan van een deel van de route waar ik op reageerde. Daarnaast is een buurtbus tegenwoordig vaak geen aanvulling meer maar een vervanging van een betaalde lijn. Ik zie op je instagram (met mooie foto's overigens) dat je op lijn 572 rijdt en dat is exact een voorbeeld van een buurtbus die de betaalde lijn vervangen heeft, en als je daardoor je baan kwijt raakt dan ben je mooi zuur.
En respect voor vrijwilligers heb ik heus hoor, ik heb van de week in de alblasserwaard een prima rit gehad met een gezellige en bovenal professionele vrijwilliger die veilig reed.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 15 jan 2022, 18:16
door Wubbo
Ik heb ook wel eens professionele chauffeurs gehad die een deel van de route oversloegen, zaten te bellen of te appen en flink te hard reden. Te laat rijden is ook niet voorbehouden aan buurtbuschauffeurs. Te vroeg rijden heb ik daar trouwens niet meegemaakt (toegegeven: ook met weinig waarnemingen), terwijl ik dat bij betaalde chauffeurs regelmatig heb meegemaakt.

Uiteindelijk kan iedere euro maar 1x uitgegeven worden en moet je dus keuzes maken. Dat je daarmee niet iedereen blij maakt lijkt me evident. Maar ik zie maar 1 reden waarom je ergens geen buurtbus zou willen rijden, en dat is dat er te veel reizigers zijn om veilig in het buurtbusje te passen. Voor wat ik er tot nu toe over gelezen heb is dat niet het geval.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 15 jan 2022, 20:43
door Kalil Nieuw
Effe een vraag over lijn 20, ik vind de toekomst van die tramlijn beetje onduidelijk. Aangezien deze tramlijn sinds 30 augustus 4 keer per uur rijdt (alleen in de spits natuurlijk), heeft dat alleen te maken met lage reizigersaantallen of zal in de toekomst deze tramlijn nog steeds een halve frequentie hebben of zelfs worden opgeheven? Iemand van jullie die het beter weet?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 15 jan 2022, 21:52
door Bemined
Daar valt heel weinig over te zeggen, aangezien de ontwikkeling van de reizigersaantallen erg onzeker zijn. De maatregelen worden daarom periodiek herzien, in juni staat er een volgende herijking op het programma waarin de maatregelen worden beoordeeld. Afhankelijk van hoe de situatie dan is en of er aanvullende rijkssteun volgt kan er in september weer het een en ander wijzigen. Alleen bij de maatregelen van metro werd expliciet vermeld dat de spitsritten weer terug zouden keren zodra het aantal reizigers weer zou toenemen, maar de metro was dan ook als enige wel rendabel. Overigens moet dan uiteraard wel het materieeltekort opgelost worden want vandaag reden er weer meerdere enkeltjes op de sneltram.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 10:32
door Bemined
De Erasmusbrug is weer gestoord, aan de zuidkant driehoekt lijn 23 bij Wilhelminaplein en lijn 25 rijdt naar Maashaven. Aan de noordkant keert lijn 23 bij de Euromast en lijn 25 keer bij het Willemsplein.

Update: brug is na een uur weer uit storing, tramverkeer hervat.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 11:36
door Meltrain
Waneer wordt nu eindelijk die keerlus bij Wilhelminaplein in gebruik genomen? :s

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 12:18
door Kalil Nieuw
Zolang de RET daar geen vergunning voor heeft, komt die keerlus niet van pas. :N

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 12:30
door Hainje
Maar de RET kan toch gewoon stampij gaan maken bij de verantwoordelijke ambtenaren?
Wordt eigenlijk wel eens tijd dat ze dit gaan doen, heb het idee dat die brug steeds vaker een storing heeft. Dat zal vast niet van vandaag op morgen verholpen zijn.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 13:18
door Meltrain
Ja, inderdaad. Een reguliere vergunningsprocedure duurt 8 weken, dus ofwel moet de RET aanvullende informatie aanleveren ofwel gaat er bij de vergunningverlenende instantie iets mis.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 13:40
door jesse-cruzu
Wat een geblunder zeg. Keerlus aanleggen en vervolgens maanden lang niet er gebruik van mogen maken vanwege een vergunning? Waar slaat dat eigenlijk op. Ik ben benieuwd wat er dan allemaal vastgelegd moet worden om een stuk tramspoor van 500 meter te mogen gebruiken.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 14:55
door Bemined
Ik heb even zitten zoeken op de site van de gemeente, eind vorig jaar schreef men dit:
De keerlus voor de tram is sinds eind april gereed. Met de nieuwe keerlus is meer tramverkeer naar Stadionpark mogelijk. Ter afronding van het project is de RET bezig met het opstellen van een informatiedossier voor de MRDH, waarna de keerlus in gebruik genomen kan worden. Naar verwachting zal dit dit najaar plaatsvinden
Ik ben er nu trouwens ook achter wat er met buslijn 30 aan de hand is: helemaal niets namelijk :) De bus rijdt nog gewoon zijn normale route, maar de omleiding met tijdelijk eindpunt Markiezenhof is twee weken te vroeg in de reisinformatie verschenen. Het lukt de RET blijkbaar niet om dat te herstellen, men heeft wel de halte Markiezenhof opgeheven in de reisinformatie maar de haltes Hermitage en Operalaan opnieuw toevoegen lukt blijkbaar niet. Pas vanaf 24 januari zou de omleiding van kracht worden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 21:05
door Tramlijn25
jesse-cruzu schreef: zo 16 jan 2022, 13:40 Wat een geblunder zeg. Keerlus aanleggen en vervolgens maanden lang niet er gebruik van mogen maken vanwege een vergunning? Waar slaat dat eigenlijk op. Ik ben benieuwd wat er dan allemaal vastgelegd moet worden om een stuk tramspoor van 500 meter te mogen gebruiken.
In gebruikname 9 juli voor de omleiding van lijn 8. (Tram werkzaamheden 2022)