Pagina 390 van 473

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 15:14
door MetroRET
De volgorde naar west is A-C-B, dus dat zou niet de bedoeling moeten zijn.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 30 sep 2022, 15:18
door Chollo
Leuk in theorie, in de praktijk heb ik het nog geen één keer meegemaakt. Hopelijk wordt dit snel aangepast.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 13:54
door hauptbahnhof
Bemined schreef: wo 28 sep 2022, 19:57 Voor een betrouwbare dienstregeling wil je eigenlijk aan beide kanten een keervoorziening hebben zodat de rest van de lijn niet verstoord raakt kort voor de spits begint.
Daarnaast, het is toch algemeen bekend dat er volgens een dienstregeling gereden wordt, waarop ook de personeelsdiensten zijn gebaseerd? Ongepland keren zorgt al meteen voor dat tram en personeel op de verkeerde plaats zijn. Tram is op zich iets makkelijker op te lossen maar personeel? Gevolg, uitval later. Dus liever met vertraging door dan dit onzalige plan.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 14:06
door Bemined
De bedientijden van de brug zijn bekend, alleen is niet van te voren bekend of deze doorgaan of niet (als er zich geen boten aangemeld hebben blijft de brug dicht). Maar men kan er dus kant en klare bijsturingsscenario's voor maken.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 14:34
door hauptbahnhof
De vraag is ook voor hoe lang de brug open blijft. Hoe lang blijft zo'n brug doorgaans open? enkele minuten maar toch? Is geen half uur ofzo lijkt me.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 14:41
door Bemined
Bij de Erasmusbrug duurt het vaak 10 à 15 minuten.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 14:53
door hauptbahnhof
Dat is idd wel aan de lange kant. Maar het is idd wel beter om gewoon door te rijden. Het is sowieso klantvriendelijker om door te rijden en zorgen dat op het eindpunt de dienstregelinghersteltijd ruim genoeg is.

Mocht de vertraging echt te groot zijn, dan zijn er wel andere opties. Doorrijden en indien mogelijk iets voor het eindpunt inkorten (worden er een paar haltes maar gemist), of verder op de route wanneer er minder mensen aan boord zijn, daar iedereen overzetten op de tram die er vlak achter rijdt en dan leeg naar het eindpunt.

Maar bijsturen is best een vervelend dingetje. Aangezien je met pauzes en einde dienst ook te maken hebt.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 15:25
door Bemined
Dat kan alleen als de lijn onderdeel wordt van een groter geheel. Als het een pendeltje Kralingse Zoom - Zuidplein wordt kun je lastig op beide eindpunten een keertijd van een kwartier gaan inbouwen, dat zou peperduur worden (zowel in benodigde perronsporen als in benodigd materieel).

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 16:13
door Chollo
Gewoon een metro van maken dus ;)

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 17:00
door Meltrain
Ik ben ook wel benieuwd met wat voor trams men wil gaan rijden.
Het zou best wel eens de eerste Rotterdamse tramlijn in 60 jaar kunnen zijn die met tweerichtingmaterieel rijdt.
(De laatste was lijn 5 die tot de verlenging naar Schiebroek in 1969 een kopeindpunt had.)

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 20:13
door Tramlijn25
In de conceptplannen voor een toekomstig tramnetwerk is er een variant waar het rondje Schiebroek van lijn 25 verdwenen is.

T.h.v. het Meiersplein is een kopeindpunt getekend.

Op de animatiefilm van het nieuwe Hofplein is te zien dat er met zeven-delige trams wordt gereden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 01 okt 2022, 21:12
door Bemined
Er is ook een voorstel voor de HOV buslijn Zuidplein - Centraal Station (MRDH vergaderstukken van 12 oktober). Men wil deze verbinding al per dienstregeling 2024 van start laten gaan door lijn 44 recht te trekken via Weena, 's Gravendijkwal, Maastunnel, Dorpsweg en Carnissesingel. Ter compensatie van het stuk waar lijn 44 dan niet meer komt zal lijn 32 een routewijziging krijgen via Dijkzigt en er wordt ook gesproken over wijzigingen in Blijdorp maar die zijn verder niet gespecificeerd. Exacte voorstellen zullen volgen in het vervoerplan voor 2024, uitgangspunt is dat de exploitatie budgetneutraal gaat, door de versnelling van lijn 44 worden er DRU's uitgespaard die vervolgens herverdeeld worden over de andere buslijnen in het centrum.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 08:22
door Meltrain
Ik had eigenlijk verwacht dat lijn 44 (met een verlaagde frequentie) zou blijven bestaan en de HOV-lijn 444 zou worden.
Maar als lijn 44 versneld wordt, moet er inderdaad een alternatief komen voor Diergaarde Blijdorp. Zou de route via de Carnissesingel trouwens veel sneller zijn dan via de Utenhagestraat?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 10:47
door Pim-AllianceB95
Welke belangrijke locatie moet die HOV-lijn eigenlijk bedienen? Tussen CS en Zuidplein hebben we natuurlijk al HOV :D

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 10:49
door Bemined
Zal met name om Dijkzigt gaan, daarvoor is de bus sneller dan de metro met overstap.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 14:40
door BusFreakRotterdam
Pim-AllianceB95 schreef: zo 02 okt 2022, 10:47 Welke belangrijke locatie moet die HOV-lijn eigenlijk bedienen? Tussen CS en Zuidplein hebben we natuurlijk al HOV :D
Gezien het huidige succes van lijn 44 is dit een grote vooruitgang. Vooral de lijn strekken en niet via de drukke Mathenesserlaan
waar de bus vaak vertraging op loopt laten rijden. Eigen busbaan zou zomaar is een succes kunnen worden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 15:24
door Chollo
Meltrain schreef: zo 02 okt 2022, 08:22 Ik had eigenlijk verwacht dat lijn 44 (met een verlaagde frequentie) zou blijven bestaan en de HOV-lijn 444 zou worden.
Maar als lijn 44 versneld wordt, moet er inderdaad een alternatief komen voor Diergaarde Blijdorp.
Lijn 40 rijdt ook langs de Diergaarde. Wellicht kunnen de extra vrijgekomen DRU's gebruikt worden om die ook op zaterdag en zondag te laten rijden, zou ook fijn zijn voor de bewoners aan De Zweth.

Als lijn 44 zou blijven bestaan (wat ik wel hoop) zou deze misschien een ander noordelijk eindpunt kunnen krijgen. Vanaf alle haltes die dan aangedaan worden bestaan al directere en snellere verbindingen met het Centraal Station. Zo kan je vanaf de Mathenesserlaan tram 7 nemen, vanaf de Vierambachtsstraat tram 23 en 24 en vanaf de Beukelsdijk bus 38. Je zou het noordelijke eindpunt kunnen verleggen tot Station Noord via metrohalte Blijdorp en de Bergselaan, zoals lijn 49 vroeger reed. Daarmee zou je de fijne interwijkverbinding die lijn 44 nu ook verzorgt behouden en versterken.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 15:59
door 010rdamm
Bijzondere regelgeving weer met Max 8 bussen per uur.

Ik ben vooral benieuwd of er nieuwe (gelede) bussen komen. Of is men van plan met standaard bussen te gaan rijden?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 17:45
door jesse-cruzu
Chollo schreef: zo 02 okt 2022, 15:24 Je zou het noordelijke eindpunt kunnen verleggen tot Station Noord via metrohalte Blijdorp en de Bergselaan, zoals lijn 49 vroeger reed. Daarmee zou je de fijne interwijkverbinding die lijn 44 nu ook verzorgt behouden en versterken.
Geen slecht idee, ik zou zelf ook een tweede lijn invoeren die vanaf Zuidplein samen met de 44 naar Dijkzigt gaat en dan vervolgens naar Marconiplein, het liefst over de Vierhavenstraat om het westen beter te ontsluiten. Op de as heb je dan een hoge frequentie. En tram 4 bied een goed alternatief voor reizigers tussen Centraal en Dijkzigt.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 18:17
door Meltrain
Chollo schreef: zo 02 okt 2022, 15:24 Zo kan je vanaf de Mathenesserlaan tram 7 nemen,
Huh? :s
jesse-cruzu schreef: zo 02 okt 2022, 17:45 En tram 4 bied een goed alternatief voor reizigers tussen Centraal en Dijkzigt.
Ik snap je idee, maar dat is toch nog wel een stukje lopen.
jesse-cruzu schreef: zo 02 okt 2022, 17:45 Geen slecht idee, ik zou zelf ook een tweede lijn invoeren die vanaf Zuidplein samen met de 44 naar Dijkzigt gaat en dan vervolgens naar Marconiplein, het liefst over de Vierhavenstraat om het westen beter te ontsluiten.
In principe kun je bij Dijkzigt al overstappen op de metro naar Marconiplein, dus dit lijkt me een zinloze verspilling van DRU's.
Het plan bestaat dat lijn 8 in de (niet al te verre) toekomst via de Vierhavenstraat gaat rijden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 19:18
door jesse-cruzu
Meltrain schreef: zo 02 okt 2022, 18:17 In principe kun je bij Dijkzigt al overstappen op de metro naar Marconiplein, dus dit lijkt me een zinloze verspilling van DRU's.
Het plan bestaat dat lijn 8 in de (niet al te verre) toekomst via de Vierhavenstraat gaat rijden.
Mee eens maar bedoelde dat de bus dan over het zuidelijk deel van Delfshaven zou rijden zodat dat strook sneller naar Zuidplein kan. Want nu (vooral met de werkzaamheden) is het een drama om daar te komen.
Als men een goed overstappunt bij de Euromast creëert i.c.m. de tram over de Vierhavenstraat dan is het inderdaad overbodig.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 19:25
door Chollo
Meltrain schreef: zo 02 okt 2022, 18:17
Chollo schreef: zo 02 okt 2022, 15:24 Zo kan je vanaf de Mathenesserlaan tram 7 nemen,
Huh? :s
Lijn 4, excuus

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 03 okt 2022, 08:24
door Meltrain
jesse-cruzu schreef: zo 02 okt 2022, 19:18
Meltrain schreef: zo 02 okt 2022, 18:17 In principe kun je bij Dijkzigt al overstappen op de metro naar Marconiplein, dus dit lijkt me een zinloze verspilling van DRU's.
Het plan bestaat dat lijn 8 in de (niet al te verre) toekomst via de Vierhavenstraat gaat rijden.
Mee eens maar bedoelde dat de bus dan over het zuidelijk deel van Delfshaven zou rijden zodat dat strook sneller naar Zuidplein kan. Want nu (vooral met de werkzaamheden) is het een drama om daar te komen.
Als men een goed overstappunt bij de Euromast creëert i.c.m. de tram over de Vierhavenstraat dan is het inderdaad overbodig.
Op onderstaande afbeelding staat een halte Parkhaven ingetekend:
Afbeelding

Ik ben alleen zeer benieuwd hoe men die halte wil aanleggen en vormgeven, want de bus rijdt daar al in de tunnelbak.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 03 okt 2022, 08:48
door Suus
De invoegstrook zou wat verkort kunnen worden, zeker wanneer de elektrische mobiliteitstrook tot aan de tunnelmond loopt.

Verder zie ik op dit moment nog geen toegevoegde waarde aan een tram- of buslijn over de Vierhavensstraat, daarvoor moeten de woningbouwplannen in M4H eindelijk eens concreter worden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 03 okt 2022, 08:49
door Bemined
Het lijkt me dat die halte hier komt, op de busstrook, voor de tunnelbak zelf: https://www.google.nl/maps/@51.9061375, ... 384!8i8192