OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Ardan »

Moet je wéér die haltes ombouwen, ze liggen er net zo mooi bij.
Ik heb alleen wel het idee dat het piepen in de bochten daar erger is geworden.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Het is er met de verbouwing van de tramhaltes er wel beter op geworden ja. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

ProRail heeft op de site een artikel over de gunning van diverse deelopdrachten van PHS Amsterdam Centraal.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Staatssecretaris Heijnen heeft gisteren het startsein gegeven voor de verbouwing.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Bemined »

Dit jaar zou ook stap 1b van de verbouwing nog uitgevoerd moeten worden, het aanpassen van seinen en saneren van wissels om de sporen 5b en 7a te verlengen. Ik vermoed vanwege de vele spoorwijzigingen die de komende jaren gaan volgen als er steeds twee sporen buiten dienst gaan.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door TffpaA »

🗣
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Maandenlange renovatie hal Centraal Station van start
De monumentale stationshal en de Oostvleugel van het Centraal Station worden vanaf deze week ingrijpend verbouwd. De stationshal krijgt onder meer een nieuwe vloer, nieuwe voordeuren en de voorgevel wordt hersteld. Tijdens de werkzaamheden, die dit najaar moeten zijn afgerond, blijven de hal en de Oostvleugel voor reizigers toegankelijk.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Deel westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal gaat dicht
De ingang van de westelijke reizigerstunnel op station Amsterdam Centraal is vanaf maandagochtend 25 september aan de centrumzijde gesloten vanwege werkzaamheden. Dat meldt ProRail donderdag. De reizigerstunnel blijft aan de IJ-zijde wel open. De verbouwing van de tunnel duurt naar verwachting tot medio 2024, waarna de toegangspoortjes aan de centrumzijde weer opengaan.

Tot die tijd kunnen reizigers die met de trein aankomen via de andere reizigerstunnels op het station richting het centrum lopen. De entree naar de ticket- en servicebalies van de NS verplaatst tijdens de verbouwing naar de voorkant van het station. Het zogeheten nachtloket op het station is tijdens de werkzaamheden verplaatst naar de IJ-zijde.

Bron en meer: treinreiziger.nl
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door TffpaA »

In het verlengde van de verbouwing van het station wordt ook de Dijksgracht verbouwd. Fillumpje op fecesboek:

https://www.facebook.com/watch/?v=7229141137148874
🗣
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door ThatPCDude »

Tot op de dag van vandaag begrijp ik de noodzaak van die flyovers en diveunders niet. In de huidige situatie is het verkeer richting Asa al direct na de wisselstraat gescheiden van het verkeer richting Assp, zonder tussenkomst van al te veel wissels...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door TffpaA »

Voornamelijk vanwege de goederenpaden, zoals ik het heb begrepen.
🗣
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door teun »

Men wil graag de doorgaande verbinding Utrecht-Alkmaar behouden. Dan moet je ergens dus een boel sporen kruisen want dat gaat aan de westkant om de meest noordelijke spoorbundel en aan de oostkant om de meest zuidelijke spoorbundel, als je dat gelijkvloers doet vernietig je de perroncapaciteit (en de betrouwbaarheid) en dat is nou net wat je niet wil.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Daan! »

Nee, want aan de westkant wordt de middensporen gebruikt voor Alkmaar - Amsterdam. In de huidige situatie kruist Alkmaar - Utrecht ook geen andere corridors. De reden van de fly-over/dive-under is iets complexer.

Om de reizigers goed te verdelen over de treinen, moet de middentunnel weer echt in het midden van de sporenbundel komen te liggen. Nu ligt over de lengte van Amsterdam de Westtunnel meer in het midden. In de eindsituatie zijn er drie tunnels en moet de middentunnel echt het hart worden. Daarom schuiven de perrons richting het Oosten op. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de nieuwe bruggen aan de oostkant.
Als je voldoende lengte wil creëren om treinen te laten keren tegenover elkaar in bij de noordelijke/hoge sporen moet je zover richting het oosten dat dat te krap wordt. Daarom is ervoor gekozen om de doorgaande treinen (alleen Utrecht - Zaandam) naar de hoge sporen te verplaatsen.
Aan de westkant is het geen probleem om de treinen uit Schiphol en Alkmaar om te draaien. Er ligt immers een dubbele vork aan de westkant. Aan de oostkant is dat niet het geval en daarom wordt de ongelijkvloerse kruising gebouwd.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door sneltram »

Plus dat je het goederenverkeer tussen de Amsterdamse Haven en Utrecht onafhankelijk maakt van de lijn Amsterdam - Schiphol. Nu moet er nog gelijkvloers worden overgestoken. In de nieuwe situatie rijden goederentreinen mee door de dive-under en slaan direct aan de Westkant af naar de Haven zonder de lijn van/naar Schiphol te hinderen. Goederen naar Haarlem kunnen juist over de dive-under rijden en slaan dus af naar Haarlem zonder de stroom Amsterdam -> Utrecht te hinderen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Bemined »

Niet alleen goederenverkeer, de Westhaven is tegenwoordig ook opstelterrein voor reizigerstreinen, treinen van de Utrecht <> Zaandam corridor kunnen straks makkelijker van/naar de opstellocaties rijden. Daarnaast speelt men volgens mij ook nog altijd met het idee om de treinen vanuit Haarlem door te koppelen naar Weesp, dan is die fly-over wel nodig. Al zijn dan de lange perrons niet echt meer nodig, maar dat is een ander verhaal.

En op de tekeningen van het tracébesluit is inderdaad te zien dat het perron tussen de sporen 10 en 11 op de uiteinden smaller is dan de overige perrons. Om die reden komt er volgens mij een hekwerk langs spoor 10 op het smalle deel van het perron, spoor 10 wordt daarbij niet in een a- en b-fase verdeeld. Ook spoor 14 wordt niet in tweeën gedeeld om dezelfde reden, ook hier passen dan 'slechts' 16 bakken i.p.v. 22 bakken zoals op de sporen 4, 5, 7, 8, 11 en 13. Vandaar de sporen 10 en 14 in principe voor doorgaande treinen Utrecht <> Zaandam zijn.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Gamma »

Het rijden van internationale treinen van/naar Schiphol die moeten keren op de Watergraafsmeer wordt in de nieuwe sporenlayout wel zo goed als onmogelijk.

- Spoor 15 is tijdelijk maar nauwelijks te gebruiken omdat je twee keer de corridor Utrecht <—> Zaandam moet oversteken.
- Spoor 10-14 afhandeling moet je ook invoegen op de corridor Utrecht <—> Zaandam aan de westkant (als dat nog lukt) en in oostelijke zijde ook nog ongelijkvloers kruisen.
- Meegaan met de bundel treinen Schiphol - Amsterdam kan, maar in oostelijke zijde moet je een stuk links rijden op de corridor uit Weesp.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Bemined »

Je hoeft geen corridors over te steken, ik geloof dat de wissels bij de Transformatorweg blijven liggen zolang de Eurostar vanaf Amsterdam Centraal vertrekt waardoor je alleen het spoor Westhaven > Amsterdam Centraal maar hoeft te kruisen. Wel is er een korte samenloop met Utrecht > Zaandam maar dat is in dezelfde richting. Binnenkomende internationale treinen gaan via spoor 8b en kan vanaf daar conflictvrij naar de Watergraafsmeer.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Gamma »

Vanaf 8 naar Wgm moet je toch de treinen uit Weesp oversteken?
https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... 210107.pdf
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Bemined »

Nee, de treinen uit Weesp komen op 4b, 5b en 7b aan.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Gamma »

Ah op die manier. Dank voor de uitleg!
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

AT5 neemt een kijkje in de bouwput van sporen 1 en 2a.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door TffpaA »

^^
de sporen kleiner maken
:')
🗣
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door iamthedutchdude »

Het wordt nog mooier:
AT5 schreef:spoor 1 en 2 verbreden en de sporen kleiner maken.
Oftewel: kleiner maar breder _O-
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door TffpaA »

Om tenentander bij de verbouwing van Amsterdam Centraal voor tram 26 in goede banen sporen te leiden, wordt de 'tijdelijke' halte aan de noordzijde uitgebouwd:

https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-ei ... 6-mogelijk

Ik zie het vanuit de tekst nog niet helemaal voor me, maar kennelijk komt er ook een ponton over het IJ bij. Da's dan mooie bijvangst.
🗣
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Als ik het zo lees, wordt het een en ander wat naar het noorden opgeschoven door bijvoorbeeld de verbreding van de tramhalte. Alleen om te voorkomen dat fietsers en voetgangers door het opschuiven *plons* doen, komt er een ponton. Tenzij de bakfietsmoeders de amfibische functie van hun bakfietsen moeten uitproberen natuurlijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten