OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Deze projecten worden al zo vaak geroepen, maar echt de indruk dat er iets mee gedaan wordt heb ik niet.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Weer die boog tussen Lelylaan en Zuid? Die gaat echt niet voor omleidingsdoeleinden worden aangelegd. En als je daar reguliere treinen overheen zou laten rijden, dan ben je een groot deel van het bestaansrecht van de parallelle metroverbinding kwijt.
Overigens kon het volgens ProRail niet eerder vanwege ‘de verbouwing’, maar deze zomer zijn op Amsterdam Centraal ineens geleidelijnen verschenen op perronsporen 1, 2, 13, 14 en 15. *O*
Overigens kon het volgens ProRail niet eerder vanwege ‘de verbouwing’, maar deze zomer zijn op Amsterdam Centraal ineens geleidelijnen verschenen op perronsporen 1, 2, 13, 14 en 15. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Op Sloterdijk worden die regionale treinreizigers ineens metrostadsreizigers: er is een vrij grote stroom reizigers die van boven het Noordzeekanaal komen (en waarschijnlijk ook vanuit Haarlem) die op Sloterdijk overstappen op de 50/51 richting de Zuidas.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
In Londen weten ze wel raad met dat soort vervoersstromen, daar kunnen de metro's ook over treinspoor rijden. Op enkele baanvakken daar rijden dus zowel treinen die zonder al te veel tussenstops naar een van de kopstations aan de rand van de stad gaan als metro's die met iets meer tussenstops het centrum induiken. Met dat principe had de hemboog op de metrosporen aangesloten geweest en had je metrolijn 51 naar Zaandam gehad, terwijl lijn 52 vanaf Amsterdam Zuid naar Hoofddorp had gereden. De twee treinsporen op de westtak waren dan exclusief voor internationale treinen geweest, sporen 11 en 12 worden omgedoopt in 'Sloterdijk International' en aangezien we Brits voorbeeld volgen stopt daar ééns per week een trein om aan de concessie te voldoen.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
In sommige andere landen kan dat ook natuurlijk, maar in Nederland is het technisch niet mogelijk om treinen over het metrospoor te laten rijden. Metro's over een treinspoor kan wel maar dan moet de boel wel ingrijpend verbouwd worden: Zie Randstadrail.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Het is lastig omdat we in Nederland niet slim gebruik willen/durven maken van de uitzonderingen op de Europese crashnorm waardoor stoptreinmaterieel altijd te hoge aslasten krijgt voor metrotrajecten.
Verder heb je nog het issue van de perronhoogtes. Die van de Amsterdamse metro zijn circa 30 cm hoger dan die bij de trein.
Verder heb je nog het issue van de perronhoogtes. Die van de Amsterdamse metro zijn circa 30 cm hoger dan die bij de trein.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Laatst gewijzigd door trolly op di 15 sep 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Een perronhoogte van 90 centimeter boven bovenkant spoor is wel wat vreemd als de vloerhoogte van de metro’s 1m10 is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Oeps.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
De Amsterdamse oostlijn is deels wel ontworpen als stadsspoor en zou geschikt moeten zijn voor SGM materieel van de NS. Net als de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn (en oorspronkelijk ook voor de lijn die nu sneltram geworden is naar Nieuwegein/IJsselstein). Men was in de jaren '60 / '70 ook wel een beetje vooruitstrevend op dat gebied in NederlandKlaasje schreef: ↑di 15 sep 2020, 08:04 Het is lastig omdat we in Nederland niet slim gebruik willen/durven maken van de uitzonderingen op de Europese crashnorm waardoor stoptreinmaterieel altijd te hoge aslasten krijgt voor metrotrajecten.
Verder heb je nog het issue van de perronhoogtes. Die van de Amsterdamse metro zijn circa 30 cm hoger dan die bij de trein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
De oostelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal krijgt een opknapbeurt. Het komende halfjaar wordt daar gewerkt aan een grote muurschildering.
Dat melden NS, ProRail en United Painting. Hoe het kunstwerk eruit gaat zien is nog niet bekend. De komende maanden wordt er vanuit een pop-up atelier in de Amstelpassage een ontwerp gemaakt, samen met stationsmedewerkers, huurders, reizigers en bewoners. Zij mogen ook meeschilderen.
De komende maanden volgen via sociale media oproepen voor workshops en schilderdagen voor wie een creatieve bijdrage wil leveren. Er zal voornamelijk in de nachtelijke uren aan het kunstwerk worden gewerkt.
Bron en meer: AT5
Dat melden NS, ProRail en United Painting. Hoe het kunstwerk eruit gaat zien is nog niet bekend. De komende maanden wordt er vanuit een pop-up atelier in de Amstelpassage een ontwerp gemaakt, samen met stationsmedewerkers, huurders, reizigers en bewoners. Zij mogen ook meeschilderen.
De komende maanden volgen via sociale media oproepen voor workshops en schilderdagen voor wie een creatieve bijdrage wil leveren. Er zal voornamelijk in de nachtelijke uren aan het kunstwerk worden gewerkt.
Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
ProRail is eind vorig jaar gestart met een videoserie over de verbouwing van Amsterdam Centraal.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Leuk dat ze op zo'n groot station in Nederland dit mogen doen en erg belangelijk voor het programma. Maar hoeveel kost zo'n grote verbouwing eigenlijk?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
En niemand die het antwoord weet op mijn vraag?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Ik denk dat niemand kan zeggen wat de grote verbouwing van Amsterdam Centraal, als daar ooit einde aan komt, in totaal kost.
Waar het nu over gaat is het project "PHS Amsterdam Centraal" dat ongeveer 850 miljoen zou gaan kosten. Maar dan heb je het over een project waar meer onder valt dan alleen het station.
https://www.prorail.nl/nieuws/phs-amste ... gende-fase
Waar het nu over gaat is het project "PHS Amsterdam Centraal" dat ongeveer 850 miljoen zou gaan kosten. Maar dan heb je het over een project waar meer onder valt dan alleen het station.
https://www.prorail.nl/nieuws/phs-amste ... gende-fase
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Het is gewoon nooit af. Net als Utrecht Centraal. Dat is af en toe wel af, maar gemiddeld eens in de 15 jaar gaat daar weer de schop in om het allemaal nog moderner (en onoverzichtelijker) te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Mwah, ik vind Utrecht Centraal er sinds de meest recente grote verbouwing qua overzichtelijkheid wel flink op vooruitgegaan, evenals de omgeving rond Hoog Catharijne.
Amsterdam Centraal is - net als de stad zelf - inderdaad altijd in verbouwing. Als alles wat nu op de planning staat af is, zal men wel beginnen met het verlengen van de Oostlijn en de aanleg van een voetgangerstunnel naar Noord.
En ongetwijfeld moet het stationsgebouw ook nog eens gerenoveerd. En de kappen geschilderd. En de bestrating opnieuw aangelegd. En...
Amsterdam Centraal is - net als de stad zelf - inderdaad altijd in verbouwing. Als alles wat nu op de planning staat af is, zal men wel beginnen met het verlengen van de Oostlijn en de aanleg van een voetgangerstunnel naar Noord.
En ongetwijfeld moet het stationsgebouw ook nog eens gerenoveerd. En de kappen geschilderd. En de bestrating opnieuw aangelegd. En...
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
De westelijke tramsporen aangepast, zodat de trams met de deuren naar het stationsgebouw toe staan?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
(dat deden ze heel vroegâh wel trouwens...)
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Ja? Kun je je dat nog herinneren?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Nee, maar het papier wel
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Dat staat estetisch niet mooi, dus lijkt me stug dat dat ooit gaat gebeuren. Enige lastige door deze situatie is dat de trams een lus met de klok mee rijden en elkaar daardoor weer kruisen bij Martelaarsgracht. Maar met een veel betere afstelling van de verkeerslichten tegenwoordig (twee keer per fase wit licht, per richting), is de doorstroming veel beter dan vroeger toen er ook meer trams daar reden en er meer 1 tram per fase per richting kon.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Dat is toch ook helemaal niet nodig, als het GVB gewoon nog wat meer tweerichtingstrams koopt komen die vanzelf met deuren richting het stationsgebouw te staan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten