OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Ik vraag mij af of goederentreinen voor de hoogovens via Bloemendaal gaan, die tunnel is niet zo goederentreinvriendelijk. Omrijden via Uitgeest is vaak praktischer.

Verder zijn er nog meerdere dagelijkse goederentreinen naar Duitsland met kolen. Die gaan verdwijnen, want Amsterdam stopt met kolenoverslag. Wel nieuw zijn sinds kort een aantal containershutles naar Duitsland en China, maar deze takken af van de spoorlijn naar Zaandam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Een van de sterkste punten van de trein is nu juist dat deze je midden in de stad afzet (A)
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom reizigers "persé" op Amsterdam Centraal willen aankomen. Als hun hotel bijvoorbeeld in de buurt van de Vijzelgracht is, dan is overstappen op Amsterdam Zuid of op Schiphol waarschijnlijk zelfs sneller. En overstappen moet je toch wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door YSH »

Suus schreef:Ik vraag mij af of goederentreinen voor de hoogovens via Bloemendaal gaan, die tunnel is niet zo goederentreinvriendelijk. Omrijden via Uitgeest is vaak praktischer.
De route over de Zaan kan ook, maar de voorkeur ligt over Haarlem. Er zijn recent bij Beverwijk ook extra keersporen aangelegd, zodat de hoogovenstreinen daar al kunnen keren, ipv op Uitgeest. Als onderdeel van PHS op de Zaanlijn willen ze die goederentreinen daar weg hebben. (En maakt het nou zo'n verschil of ze door de Velser- of Hemtunnel gaan?)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

De Velsertunnel heeft behoorlijk steile hellingen, om die reden zijn de hellingen van de Hemtunnel ook langer dan eigenlijk noodzakelijk is, zo kunnen goederentreinen er wat makkelijker doorheen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom reizigers "persé" op Amsterdam Centraal willen aankomen. Als hun hotel bijvoorbeeld in de buurt van de Vijzelgracht is, dan is overstappen op Amsterdam Zuid of op Schiphol waarschijnlijk zelfs sneller. En overstappen moet je toch wel.
Precies. En als je die koffer dan op je airB&B-adresje hebt gedumpt, pak je de metro naar de Dam. Voor wie niet uit Noord-Holland komt (uitgezonderd de Haarlemmermeer uiteraard) zou CS met een overstap op Zuid sowieso weleens sneller kunnen worden dan om de stad heen rijden met de trein. Ik ben erg benieuwd naar de verschuiving van reizigersstromen als de NZL rijdt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Ik denk dat de opening van de Noord-Zuidlijn geen invloed zal hebben op het aantal reizigers in de Intercity Direct dat nu in Schiphol in de trein blijft zitten.

Deze mensen reizen nu via Amsterdam Centraal omdat ze sneller zijn of minder overstappen hebben. Misschien wordt hun reis wel mogelijk sneller met de Noord-Zuidlijn, maar ze moeten wel vaker overstappen dus gevoelsmatig duurt het alsnog langer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Nee, die blijven uiteraard lekker op hun derrière zitten. Maar voor vliegerts wordt Zuid wel veel sneller dan CS, en dat geldt ook voor een hoop reizigers uit de richtingen Utrecht, Weesp en Leiden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Het betreft een heel lang viaduct vanaf de westelijke onderdoorgang tot aan de oostelijke onderdoorgang.
Vroeger liep je daar dus naar buiten (onderdoor) richting de veren, toch?

Aan die kant is toch wel het e.e.a ver-en bijgebouwd zou je zeggen.. is de renovatie van dat stuk viaduct dan nooit daarin meegenomen? Ik bedoel, dat viaduct sluit nu toch (min of meer) op de busterminal aan?

Daarnaast heeft men dus tunnel onderdoorgangen gemaakt.. vol met reizigers.. met daarbovenop een viaduct dat aan het eind van zijn (veilige) levensduur is gekomen.. Dat dat allemaal, veiligheidstechnisch, maar kan.. (A)

~~~~~~~
Dat die 100 miljoen nou zo'n probleem is.. het gaat toch zo geweldig met onze economie? Het geld moet daar in Den Haag toch naar binnen klotsen :?: :?: :?:

:X

Als er een pak minder treinen naar A'dam komen.. lijkt mij de hele exercitie van bredere perrons ook nutteloos.. als er een te voorziene daling van reizigers komt..
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Dat viaduct is waarschijnlijk helemaal niet zo krakemikkig, het past met zijn twee sporen alleen erg slecht bij het idee dat de perrons verbreed moeten worden. Daarbij is de wens waarschijnlijk het vierde eilandperron richting het IJ uit te breiden, en dan zou spoor 15 dus half naast dat viaduct komen te hangen. Dat kan uiteraard niet, maar om dat op te lossen heb je een nieuw viaduct nodig (of moet je zó gaan sleutelen aan het oude, dat dat meer kost dan een nieuwe). Of je besluit het dan maar bij één spoor te laten, dat past namelijk wèl.

En over de economie: het kabinet investeert (net als alle eerdere kabinetten) anticyclisch. Dat betekent dat er in tijden van overvloed niet extra geïnvesteerd wordt in noodzakelijke railprojecten, zodat als het crisis is het geld ervoor ontbreekt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Het viaduct komt ergens uit de late jaren nul of de jaren 10 van de twintigste eeuw. Het is dus meer dan 100 jaar oud en van metaal, dus ik kan mij heel goed voorstellen dat het niet het beste viaduct van Nederland is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door reisthijs »

Het viaduct zal iets minder oud zijn, het is onderdeel van de in 1922 voltooide grote uitbreiding, waarbij ook de tweede grote perronkap werd gebouwd.
Dan nog is het bijna 100 jaar oud.
trolly schreef:Daarbij is de wens waarschijnlijk het vierde eilandperron richting het IJ uit te breiden, en dan zou spoor 15 dus half naast dat viaduct komen te hangen. Dat kan uiteraard niet, maar om dat op te lossen heb je een nieuw viaduct nodig (of moet je zó gaan sleutelen aan het oude, dat dat meer kost dan een nieuwe).
Los van of het op het viaduct past: als je spoor 15 richting het IJ schuift, blijft er bijzonder weinig ruimte meer over voor een perron.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Durashift »

Over de cyclussen van investeringen hebben wij al eens discussie gehad, trolly.

Mooi streven, dat anti-cyclisch.. maar in tijden van economische tegenwind is het toch vooral bezuinigen op infrastructuur projecten, m.i. Zoals de NS ook schrijft: voor de lange termijn is 2 sporen op dat viaduct gewoon noodzaak. Dát het besluit en de reservering van gelden op dit moment plaatsvind, tijdens een hoog conjunctuur (zoals nu het geval zou zijn..) is dan maar zo. Eens een keer 'kasschuiven' de andere kant op. :wink:
http://www.dfbonline.nl/begrip/18125/kasschuif

~~~~~~~

Ach, over een jaar of 15 is Amsterdam Zuid een groene oase om per spoor te arriveren. :) (A) :lol:
Dat lijkt mij een fantastische aankomst.. beter als de zooi aan tentjes wat er nu is van CS naar de Dam...

http://www.at5.nl/artikelen/165985/2_mi ... zo_uitzien

~~~~~~~~~

Tja, wát is nou 100 miljoen op een totale begroting van 5 miljard?
AT5 schreef: Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert miljarden om de stad de komende jaren bereikbaar te houden. Maar liefst vijf miljard heeft minister Van Nieuwenhuizen toegezegd voor onder andere megaprojecten als de Zuidasdok en de bereikbaarheid van de toekomstige woonwijk Haven-stad.

(..) 'Als je zoveel bijbouwt en je wil ál die mensen gebruik laten maken van dezelfde infrastructuur, dan ga je dat niet redden', stelt Van Nieuwenhuizen. 'Niet alleen op de weg is het druk. Ook op de perrons en in de treinen. En in Amsterdam is het zelfs op de fiets hectisch. Dus het is all hands on deck op alle plekken eigenlijk'
Zo zo..
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door diederickx »

Durashift schreef:Als er een pak minder treinen naar A'dam komen
Niets ervan. Dat is de spraakverwarring die al jaren (wellicht zelfs decennia) is aangewakkerd tot het aan leugens grenzende. Dat ging ongeveer als volgt:

Reizigers en ander gezond verstand:
Amsterdam Centraal is een van de belangrijkste stations van het land. Waarom worden de afvoer/aanvoer/looproutes niet gestroomlijnd?

Stadsplanners en gevolg:
De reiziger is dom! Maak dan ook gebruik van Amstel/Bijlmer/Zuid/Lelylaan/Sloterdijk bla bla bla, want die worden steeds belangrijker! En we gaan metro's aanleggen!

Reizigers en ander gezond verstand:
Amsterdam CS behandelt als sinds mensenheugenis meer treinreizigers dan alle andere Amsterdamse stations samen en blijft dat voorlopig ook doen. En met "meer" bedoelen we niet een klein beetje meer maar ruimschoots meer. Relatief vindt er verschuiving plaats naar stations als Zuid en Bijlmer, dat is waar; maar dan hebben we het wel over taartpunten in een groeiende taart: Het verkeer op Amsterdam CS blijft groeien.

Stadsplanners en gevolg:
De reiziger is dom! Zie boven! En we gaan metro's aanleggen!

Reizigers en ander gezond verstand:
Indien u nou echt wil dat er veel meer reizigers van de secundaire stations gebruik van maken, zorg daar dan voor puike overstapcondities. Maar u heeft het tram/busstation van Sloterdijk naar een bijna onbereikbare plek verbannen, het busstation Lelylaan is om te huilen en de tramhaltes hadden beter gekund, op Zuid zijn tram/bushaltes op een onbegrijpelijke afstand van het station komen te liggen en op de bouwtekeningen duiken ze overal op behalve op de goede plek, zodat een echt multimodale knoop voorlopig nog een schone droom blijft, op Amstel is de vreedzame cohabitatie van trein en metro tarifair versjteerd doordat NS en GVB het maar niet eens willen worden, en ook daar worden binnenkort tram/bushaltes uit elkaar getrokken. Doe dáár nou eens wat aan!

Stadsplanners en gevolg:
De reiziger is dom!
En we gaan metro's aanleggen!
De reiziger is dom!
De reiziger is dom!
De reiziger is dom!
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Ik ben het zowaar met hem eens:

http://voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen

(kan zijn dat deze url na verloop van tijd op een ander artikel uitkomt. Scroll dan door naar 'Stel verbouwing Amsterdam Centraal uit')

Ofwel: 12 doorgaande sporen, bouw van extra in- en uitgangen aan de uiteinden van de perrons en vooral: geen haast maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Er zijn nu ook geen twaalf doorgaande perronsporen, dus hoe moet dat ooit passen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Klaasje »

Het station in de lengterichting uit elkaar trekken. En als je vier sporen per corridor hebt kan je een hoop perronfasen weghalen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Kan je dat plan iets gedetailleerder uitwerken? Zoals het er nu staat lijkt het me onzin, maar ik laat me graag overtuigen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door evos »

Alargule schreef:Ik ben het zowaar met hem eens:
http://voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen
Prima analyse deze keer van onze Rikus.
Suus schreef:Er zijn nu ook geen twaalf doorgaande perronsporen, dus hoe moet dat ooit passen?
Busstation drastisch versmallen of verschuiven (dat loopt binnenkort toch half leeg).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Aking »

Ik wou zeggen, hebben ze daar recent niet een nieuwe perronkap gebouwd? Al zal dat vast niet berekend zijn op treintjes en dergelijke...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Durashift »

evos schreef:
Alargule schreef:Ik ben het zowaar met hem eens:
http://voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen
Prima analyse deze keer van onze Rikus.
Met die van de gesprongen waterleidingen ben ik het ook wel eens. Had dezelfde gedachten.
Laatst gewijzigd door Durashift op vr 16 mar 2018, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Bemined »

Klaasje schreef:En als je vier sporen per corridor hebt kan je een hoop perronfasen weghalen.
Die perronfasen zijn er juist zodat er twee corridors hetzelfde spoor kunnen gebruiken. Zo keert Haarlem<>Amsterdam bijvoorbeeld op hetzelfde perron als Amsterdam<>Lelystad. Als je doorgaande sporen maakt zonder perronfasen ben je ook verplicht corridors door te koppelen, wat de dienstregeling weer complex maakt. En als de dienstregeling van zo'n doorgekoppelde corridor niet goed uit te werken valt loop je het risico dat je weer extra sporen nodig hebt omdat treinen lang stil moeten staan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Ik ben het zowaar met hem eens:

http://voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen

(kan zijn dat deze url na verloop van tijd op een ander artikel uitkomt. Scroll dan door naar 'Stel verbouwing Amsterdam Centraal uit')

Ofwel: 12 doorgaande sporen, bouw van extra in- en uitgangen aan de uiteinden van de perrons en vooral: geen haast maken.
Het stukje over de spoorboog Lelylaan-Zuid vond ik wel interessant. Dat is een plan uit de jaren '90 van stal halen, waarin de boog (in eerste instantie) voor goederenvervoer werd bedacht, om zo goederentreinen meer om Amsterdam heen te leiden in plaats van dwars door de stad.

Met een aantal relatief beperkte investeringen kun je ervoor zorgen dat de Hemboog ook kan worden gebruikt voor treinen van en naar Haarlem. In zo'n geval kun je de bereikbaarheid van Noord-Holland vanuit station Amsterdam Zuid verbeteren. Dat station heeft momenteel ook te weinig perroncapaciteit, maar als de A 10 daar ondergronds wordt aangelegd ontstaat er ruimte om extra sporen aan te leggen. Gebruik die ruimte dan ook zou ik zeggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Met een aantal relatief beperkte investeringen kun je ervoor zorgen dat de Hemboog ook kan worden gebruikt voor treinen van en naar Haarlem.
Een blik op Google Maps en je kan vaststellen dat dit niet waar is.

En die boog tussen Lelylaan en Zuid wordt ook nog een technische uitdaging.
Vinny schreef:Dat station heeft momenteel ook te weinig perroncapaciteit, maar als de A 10 daar ondergronds wordt aangelegd ontstaat er ruimte om extra sporen aan te leggen. Gebruik die ruimte dan ook zou ik zeggen.
Willen ze op zich wel doen, maar als je internationale treinen naar Zuid zou sturen ben je dat derde perron daar al aan kwijt. Of je bouwt de uitbreiding van Amsterdam Zuid niet, dan is er namelijk wel geld voor 10 sporen op Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Suus schreef:
Vinny schreef:Met een aantal relatief beperkte investeringen kun je ervoor zorgen dat de Hemboog ook kan worden gebruikt voor treinen van en naar Haarlem.
Een blik op Google Maps en je kan vaststellen dat dit niet waar is.
Ik heb dat wel eens uitgewerkt (in datzelfde artikel ook een uitwerking van een zuidwestboog). Onderstaand een mogelijke oplossing. Het wordt hoe dan ook complex:

Afbeelding
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Klaasje »

Bij de zuidas wordt er ruimte voor vrijgehouden. Aangezien de Westtak ooit viersporig voorzien was bij de bouwoet het ook wel lukken om daar aan te takken. Misschien gaat het wel een complexe bouwfasering vragen. Dan kost het veel geld. Dat mag duidelijk zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten