OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Toxicologisch en geologisch, waarschijnlijk. Doel zal namelijk zijn de graad van vervuiling en de bodemmechanica (o.a. samenstelling en drukvastheid) te achterhalen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door samsam538 »

Voor de verbouwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal gaan ze een keerspoor aanleggen tussen Amstel en Muiderpoort. Ook komen er extra stijgpunten op Amsterdam Amstel. Zie https://amsterdam.notubiz.nl/document/6 ... 978255d127
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Aking »

Qua stijgpunt op Amstel, hoeveel is er nog over van de (toegang) tot de oude autotunnel? Ik weet dat de tunnel grotendeels nog aanwezig is namelijk :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Daniel »

samsam538 schreef:Voor de verbouwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal gaan ze een keerspoor aanleggen tussen Amstel en Muiderpoort. Ook komen er extra stijgpunten op Amsterdam Amstel. Zie https://amsterdam.notubiz.nl/document/6 ... 978255d127
Geen keerspoor maar een keervoorziening. Ik zag al een hele discussie op Somda qua technische mogelijkheden en het lijkt er nog het meest op dat het iets wordt met overloopwissels tussen Amstel en Muiderpoort en seintechnische aanpassingen (bediende seinen) zodat je op Muiderpoort kunt keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Naar het schijnt wordt morgen het OTB gepubliceerd. ProRail heeft alvast een keck filmpje:

https://youtu.be/vMDBfsM4T7I
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Statler Rail »

Het Ontwerp-Tracébesluit is gepubliceerd: https://www.platformparticipatie.nl/pro ... cebesluit/
ykc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 22:49

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door ykc »

Statler Rail schreef:Het Ontwerp-Tracébesluit is gepubliceerd: https://www.platformparticipatie.nl/pro ... cebesluit/
Opvallend is dat een van de varianten (variant 2) van de Oosttunnel een verbinding heeft met de verdeelhal van de metro. Dus dan heeft zowel de Middentunnel met de Cuyperstrap als de Oosttunnel een directe verbinding met de metro zonder naar buiten te hoeven gaan.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Blijven die trappen op het Stationsplein bestaan?
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Aking »

Die zijn daar "net" neergegooid toch? :') :X
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

ykc schreef:
Statler Rail schreef:Het Ontwerp-Tracébesluit is gepubliceerd: https://www.platformparticipatie.nl/pro ... cebesluit/
Opvallend is dat een van de varianten (variant 2) van de Oosttunnel een verbinding heeft met de verdeelhal van de metro. Dus dan heeft zowel de Middentunnel met de Cuyperstrap als de Oosttunnel een directe verbinding met de metro zonder naar buiten te hoeven gaan.
Dat heb ik nog niet terug kunnen vinden. Heb je een quote + vindplaats?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door IC140 »

In het informatiedocument over de verbreding van de Oosttunnel.


https://www.platformparticipatie.nl/bin ... 438639.pdf

Overigens staat er ook dat de varianten zonder die verbinding beter scoren op het afwegingskader. Aangezien de variant met directe verbinding ook nog de duurste variant is, geef ik het weinig kans.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Dank je, die had ik even gemist. Dat zal 'm inderdaad wel niet worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Mogelijk dat de nooit in gebruik genomen tramtunnel ten oosten van het CS tóch nog een bestemming gaat krijgen. Het wordt wel wat banaler dan een cocofabriek:
De gemeente Amsterdam zoekt in het stationsgebied naar ruimte om fietsen op te slaan die worden verwijderd omdat ze onjuist zijn gestald. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om de verlaten [sic] IJ-tramtunnel onder de sporen op het oostelijk eiland in te richten als depot voor deze fietsen. De tramtunnel moet hiervoor geschikt worden gemaakt door deze te voorzien van twee entreegebouwen. De tramtunnel moet worden verstevigd voor de realisatie van PHS Amsterdam Centaal. De realisatie van het fietsdepot maakt geen onderdeel uit van dit tracébesluit, maar wordt door de uitvoering ervan niet onmogelijk gemaakt.
Uit het OTB (voor link, zie post Statler Rail hierboven).
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Durashift »

Hoezo dient de tunnel verstevigd te worden voor PHS?

Als ik de tekst op de site van Alargue goed begrijp... is die tunnel juist berekend op het dragen van spoorrails op zijn dak?
Zal het dan om het gewicht van perrons gaan?
(..) Hoewel de realisatie van IJburg toen nog ver in de toekomst lag en er met de bouw van de metrolijn dus nog niet echt sprake was van haast, zou de tunnel komen te liggen op een plek waar NS indertijd ook het aantal sporen wilde uitbreiden. Het achteraf inbouwen van een tunnel onder deze sporen zou veel duurder zijn dan het op voorhand aanleggen van deze tunnel, waarna de sporen er maar op hoefden te worden gebouwd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Ardan »

Oh wauw, ik dacht dat de afbouw nog wel even ging duren eigenlijk.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Ik ook. Dit komt ook voor mij een beetje uit de lucht vallen. Maar dan in positieve zin :pos:
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door fred1954 »

Video van de opening van de Cuyperstrap op AT5:

https://www.at5.nl/artikelen/203101/met ... naar-metro
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door TLP »

Het is mooi dat de extra verbinding er is, al oogt het voor mij allemaal wat steil en krap, zeker in vergelijking met de buitentoegangen maar ook met de rest van het station. Voor mij met name wanneer ik een koffer mee heb daarom niet echt aantrekkelijk, zeker bij droog weer zal ik waarschijnlijk toch de buitentoegangen blijven gebruiken.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door fred1954 »

Nog een korte YT video van Rail Public Transport over de Cuyperstrap:

https://www.youtube.com/watch?v=7Pqf-nNgQrw
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

TLP schreef:Het is mooi dat de extra verbinding er is, al oogt het voor mij allemaal wat steil en krap, zeker in vergelijking met de buitentoegangen maar ook met de rest van het station. Voor mij met name wanneer ik een koffer mee heb daarom niet echt aantrekkelijk, zeker bij droog weer zal ik waarschijnlijk toch de buitentoegangen blijven gebruiken.
Je had inderdaad ook buiten een overkapping kunnen bouwen, maar ja, monument enzo. Duurste trap van Nederland, maar goed je hebt wel een halve minuut tijdwinst. Is toch ook wel fijn :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Durashift »

..en dan moet de hal binnen ook nog verbouwd worden. In de woorden van Dijksma: het is nog niet goed genoeg voor een visitekaartje.. :?:

Nou, het ziet er toch al een stuk beter uit dan 25 jaar geleden, d8 ik zo.. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Er ligt zo ver ik weet nog steeds een tijdelijke vloer in de stationshal, dus het wordt hoog tijd dat er eens iets permanents komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door teun »

Ik heb er persoonlijk niet zo heel veel vertrouwen in dat het geheel achter de gevel op Amsterdam Centraal ooit veel soeps gaat worden...
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door dennistd »

Locov heeft samen met een aantal andere organisaties een ongevraagd advies uitgebracht over o.a. de verbouwing van Amsterdam Centraal. Zo zou er gekozen moeten worden voor 10 ipv 9 doorgaande sporen en moeten er voor elke corridor zowel aan de west- als oostzijde tailtracks komen om bij verstoringen te kunnen keren.

Daarnaast zou Amsterdam Zuid zo snel mogelijk voorzien moeten worden van een derde perron en op de iets langere termijn zelfs een vierde. Ook wordt gepleit voor een verbindingsboog tussen Lelylaan en Zuid zodat bij verstoringen op Centraal de treinen Utrecht-Zaandam omgeleid kunnen worden. De metroring moet gesloten worden tussen de Isolatorweg en Centraal, de NZL moet doorgetrokken worden naar Hoofddorp en er moet een nieuwe lightrailverbinding komen tussen Haarlem en Amsterdam parallel aan de A9.

Het hele advies staat hier: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... erdam.aspx
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten