OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door IC140 »

Met alleen wat boogjes kom je ook niet zo ver omdat het met de voorziene treinaantallen het eigenlijk onmogelijk is om een trein in te passen die over zowel de zuidtak, westtak als de lijn naar Haarlem rijdt. Niet alleen de stations, maar ook de baanvakken zitten vol. Als je de ZW-boog wilt gebruiken voor meer capaciteit wordt het al snel een volledig vrije spoorlijn van Duivendrecht naar Halfweg, met een flinke verbouwing van Haarlem om daar veel meer treinen te kunnen afhandelen.

Door treinen uit de Schipholtunnel te houden kun je de frequentie op de takken op pijl houden zonder treinen in het zicht van de haven te laten stranden. Je kunt dan denken aan treinen als Utrecht - Bijlmer - Zuid - Sloterdijk - Haarlem en Almere - Duivendrecht - Zuid - Sloterdijk - Haarlem. Haarlem - Amsterdam CS kan dan een hoogfrequente Sprinter worden terwijl Amsterdam CS - Schiphol door de vrijkomende capaciteit op Schiphol met IC’s bediend kan blijven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Bij de zuidas wordt er ruimte voor vrijgehouden. Aangezien de Westtak ooit viersporig voorzien was bij de bouwoet het ook wel lukken om daar aan te takken. Misschien gaat het wel een complexe bouwfasering vragen. Dan kost het veel geld. Dat mag duidelijk zijn.
Is die ruimtereservering er nog? De gemeente Amsterdam kennende zullen ze wel allerlei hippe moderne appartementencomplexen hebben neergezet :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

IC140 schreef:MeAls je de ZW-boog wilt gebruiken voor meer capaciteit wordt het al snel een volledig vrije spoorlijn van Duivendrecht naar Halfweg, met een flinke verbouwing van Haarlem om daar veel meer treinen te kunnen afhandelen.
Het heeft steeds minder met Amsterdam Centraal te maken, maar als er met geld gesmeten wordt om Haarlem met Schiphol en Amsterdam Zuid te verbinden, doe dan maar een lijn die in zuidelijke richting na de tunnel van de Schiphollijn afbuigt, door Hoofddorp en onder Heemstede loopt, en aantakt aan de Oude Lijn in de richting van Haarlem. Dan kan je een hoop sprinters die anders toch niet verder gaan dan Hoofddorp via een mooie loop terugsturen richting Weesp. Mits er nog een doorgaand spoor uit Haarlem overblijft op Centraal, inderdaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Alargule schreef:
Suus schreef:
Vinny schreef:Met een aantal relatief beperkte investeringen kun je ervoor zorgen dat de Hemboog ook kan worden gebruikt voor treinen van en naar Haarlem.
Een blik op Google Maps en je kan vaststellen dat dit niet waar is.
Ik heb dat wel eens uitgewerkt (in datzelfde artikel ook een uitwerking van een zuidwestboog). Onderstaand een mogelijke oplossing. Het wordt hoe dan ook complex:

Afbeelding
Zit de A5 inmiddels niet in de weg, als je ten westen van de Hemboog nog extra viaducten wilt aanleggen? Volgens mij ligt het spoor verhoogd op een soort dijklichaam, maar er loopt daar ook nog een weg onderdoor, waardoor dat ook weer lastig wordt.
Bovendien heb je nu al metrolijn 50 (die passagiers vanuit Zaandam en verder naar het noorden en vanuit Haarlem) naar Amsterdam Zuid kan brengen. Daarnaast heeft Haarlem ook een rechtstreekse busverbinding met Amsterdam Zuid.
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door fred1954 »

CS definitief van 15 naar 9 sporen, Zuid van 4 naar 6:
http://m.at5.nl/artikelen/179681/centra ... r-twee-bij
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door mijack1985 »

Pff en wie heeft het weer gedaan als Centraal volstroomt.

Hier het verhaal van een collega van mij, die zo zijn bedenkingen heeft over de aanstaande verbouwing.
Geplaatst in een NS groep op Facebook.

deel 1
deel 2
deel 3
deel 4
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Lange_Dre »

Wat een slechte en vroege 1 april grap. Naar mijn inzien een domme fout als dit echt door gaat.. :N
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Sixhaven »

Waarom wordt er overal gesproken van het terugbrengen van het aantal sporen van 15 naar 9? Het gaat toch om de doorgaande sporen? Die worden teruggebracht van 14 naar 9. Spoor 1 blijft gewoon bestaan, als ik afga op het sporenplan dat hier is gepost. Of mis ik iets?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Jultar »

Nee hoor, mist niks. Het gaat dus om precies één perronspoor dat nu weggehaald wordt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Klaasje »

Ikn combinatie met het verdwijnen van de middensporen die je nodig hebt om ook daadwerkelijk voldoende ruimte te hebben om te kunnen doorstromen. Mijn idee is dat ze in een fuik zijn gezwommen. Het huidige plan leek een goed idee en wat aan de late kant vond men uit dat dit het toch niet was. In plaats van naar totaal andere concepten te zoeken heeft men iets te makkelijk gedacht dat het op een hoger schaalniveau ook wel opgelost kon worden. Dat is nu vervolgens heel spannend want er zitten problemen in die niet alle partijen onderkennen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Ik denk sowieso dat je beter Amsterdam Zuid naar 8 sporen kunt uitbreiden. Wellicht met een internationaal perron en op Schiphol twee extra sporen.
Dat is natuurlijk duur, maar goedkoper dan extra metro- of spoorlijnen. Op zo'n moment kun je de Thalys en Eurostar ook op Amsterdam Zuid laten keren. Op Amsterdam Centraal zijn niet zo veel treinen meer nodig als Amsterdam Zuid wel als volwaardig OV-knooppunt gaat functioneren. Helaas laat dat nog wel wat op zich wachten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door samsam538 »

Ik ben benieuwd waar de internationale treinen gaan keren. Watergraafsmeer of gewoon een keervoorziening ten oosten van Amsterdam Zuid? In het geval van het laatste moeten de treinen eerst van de buitensporen naar de binnensporen om dan te keren. Dat wordt nog leuk bij het plannen van de dienstregeling.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door samsam538 »

Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Klaasje »

Sterker nog. In de afsprakenlijst vanuit het Bestuurlijk Overleg (tussen minister/staatssecretaris en gedeputeerden en wethouders) staat het volgende:
  • De partijen die op 15 maart bijeen waren in het BO MIRT constateren op basis van de beschikbare informatie een duidelijke samenhang tussen de nationale en internationale OV-opgave en de mogelijkheden die een vijfde en zesde spoor op Amsterdam Zuid biedt, in combinatie met een verbouwing van Amsterdam Centraal. Wel hebben partijen behoefte aan aanvullende informatie over de effecten van verschillende opties voor de reiziger.
  • Partijen spreken af om in een volgend BO MIRT nader te overleggen. Een investeringsbeslissing wordt nu niet genomen.
Samenvatting: We zien de voorliggende variant als een mogelijke oplossingsrichting maar willen weten of het voor de reiziger wel te doen is.
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Klaasje schreef:Sterker nog. In de afsprakenlijst vanuit het Bestuurlijk Overleg (tussen minister/staatssecretaris en gedeputeerden en wethouders) staat het volgende:
  • De partijen die op 15 maart bijeen waren in het BO MIRT constateren op basis van de beschikbare informatie een duidelijke samenhang tussen de nationale en internationale OV-opgave en de mogelijkheden die een vijfde en zesde spoor op Amsterdam Zuid biedt, in combinatie met een verbouwing van Amsterdam Centraal. Wel hebben partijen behoefte aan aanvullende informatie over de effecten van verschillende opties voor de reiziger.
  • Partijen spreken af om in een volgend BO MIRT nader te overleggen. Een investeringsbeslissing wordt nu niet genomen.
Samenvatting: We zien de voorliggende variant als een mogelijke oplossingsrichting maar willen weten of het voor de reiziger wel te doen is.
We hakken de knoop nu nog niet door en gooien er nog een overlegje en daarna misschien nog wel een onderzoekje, gevolgd door een variantenstudie en een second opinion, achteraan.
FTFY
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Klaasje »

Als je in deze fase (er zijn wat dingen die op korte termijn vervangen moeten worden) kiest voor een extra onderzoek zet je veel op losse schroeven. Dat betekent dat het een zeer minimaal onderzoek moet zijn om te voorkomen dat alles op losse schoeven komt te staan. Dit tenzij er ineens zicht komt op een nieuwe variant met een substantieel betere kosten/batenverhouding.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:
Klaasje schreef:Samenvatting: We zien de voorliggende variant als een mogelijke oplossingsrichting maar willen weten of het voor de reiziger wel te doen is.
We hakken de knoop nu nog niet door en gooien er nog een overlegje en daarna misschien nog wel een onderzoekje, gevolgd door een variantenstudie en een second opinion, achteraan.
FTFY
Kosten onderzoek, variantenstudies, second opinions en noodzakelijke infrastructurele lapmiddelen om tijd te creëren: € 85 miljoen.

_O-
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Durashift »

Met hoeveel geld zit de nationale overheid nu in de NZL?

Lijkt mij dat de metropoolregio die kaart toch (vooral) speelt: A'dam-Zuid 'vullen' met internationale treinen (reizigers) die vervolgens die NZL moeten gebruiken om naar centrum A'dam te gaan..
Beter rendement van de NZL is ook in het belang van de nationale overheid.. denk ik.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Klaasje »

Nee hoor, het geld is toch al weg. Men zal eerder extra investeringen proberen te voorkomen.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Raymond »

NS delft het onderspit: Centraal nu wel definitief naar 9 sporen.

Stations Amsterdam CS en Zuid voor 350 miljoen euro op de schop
De uitbreiding van de stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid gaat 350 miljoen euro kosten. Dan kunnen reizigers vanaf 2028 wel vanaf het centrum naar meerdere steden iedere tien minuten een trein nemen en wordt Zuid het aankomststation voor internationaal spoorverkeer.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) heeft deze grote investeringsbeslissing vanavond bekendgemaakt na overleg in Amsterdam. Concreet wordt het centraal station met 9 doorgaande sporen en bredere perrons klaargestoomd voor een groei van 34 treinen naar 57 treinen per uur.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Wubbo »

Hier het bijbehorende kamerstuk.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door webguy »

Het 10e spoor wordt dus wel meegenomen/voorbereid in het ontwerp als uitbreiding.
Overigens interessant dat Eurostar/Thalys hier niks in te zeggen hebben en zich niet laten horen in de media. Ook de stukken onderstrepen 'zakenreizigers' en ik hoor niks over toeristen (of de IC Berlijn...), ik vraag me af of zuid niet een afknapper is. Overigens ook risico dat men masaal de Thalys pakt op Schiphol waar er geen ruimte/tijd is voor veel instappers (want dat komt vanaf Amsterdam Centraal uit de reisplanner tenzij je Zuid echt op een of andere manier snel maakt).
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door bartjemestrom »

Als men nu eens bij Duivendrecht een verbindingsboog aanlegt die Amsterdam Zuid-Centraal mogelijk maakt, dan zou men die treinen via Zuid naar CS kunnen sturen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Roeland »

bartjemestrom schreef:Als men nu eens bij Duivendrecht een verbindingsboog aanlegt die Amsterdam Zuid-Centraal mogelijk maakt, dan zou men die treinen via Zuid naar CS kunnen sturen.
De gemeente Amsterdam heeft nou net voor 3 miljard euro een ondergrondse lijn tussen Zuid en CS aangelegd, die op 22 juli a.s. gaat rijden. Lijkt me totaal onzinnig om dat met een spoorboog nog eens even over te doen.
Los daarvan is het echte probleem, dat er op CS onvoldoende ruimte is voor al die treinen, dus dat er daarom meer treinen naar Zuid gaan.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door maarten83 »

Amsterdam Zuid is niet echt ingericht om treinen te laten keren, hoogstens via spoor 402. Het is vergelijkbaar met een station als Rlb.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten