OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Etienne
Berichten: 6173
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Etienne »

Deze projecten worden al zo vaak geroepen, maar echt de indruk dat er iets mee gedaan wordt heb ik niet.
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
VIRM
Berichten: 5223
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Weer die boog tussen Lelylaan en Zuid? Die gaat echt niet voor omleidingsdoeleinden worden aangelegd. En als je daar reguliere treinen overheen zou laten rijden, dan ben je een groot deel van het bestaansrecht van de parallelle metroverbinding kwijt.

Overigens kon het volgens ProRail niet eerder vanwege ‘de verbouwing’, maar deze zomer zijn op Amsterdam Centraal ineens geleidelijnen verschenen op perronsporen 1, 2, 13, 14 en 15. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
PHS
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door PHS »

VIRM schreef: za 12 sep 2020, 10:12 En als je daar reguliere treinen overheen zou laten rijden, dan ben je een groot deel van het bestaansrecht van de parallelle metroverbinding kwijt
De metro (stadsreizigers) en de trein (regionale reizigers) bedienen andere soorten reizigers. Tussen Asdz, Dvd, Asb en Ashd rijdt de metro ook parallel aan de trein, dus dat zegt niet zo veel.
VIRM
Berichten: 5223
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Op Sloterdijk worden die regionale treinreizigers ineens metrostadsreizigers: er is een vrij grote stroom reizigers die van boven het Noordzeekanaal komen (en waarschijnlijk ook vanuit Haarlem) die op Sloterdijk overstappen op de 50/51 richting de Zuidas.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 2165
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Bemined »

In Londen weten ze wel raad met dat soort vervoersstromen, daar kunnen de metro's ook over treinspoor rijden. Op enkele baanvakken daar rijden dus zowel treinen die zonder al te veel tussenstops naar een van de kopstations aan de rand van de stad gaan als metro's die met iets meer tussenstops het centrum induiken. Met dat principe had de hemboog op de metrosporen aangesloten geweest en had je metrolijn 51 naar Zaandam gehad, terwijl lijn 52 vanaf Amsterdam Zuid naar Hoofddorp had gereden. De twee treinsporen op de westtak waren dan exclusief voor internationale treinen geweest, sporen 11 en 12 worden omgedoopt in 'Sloterdijk International' en aangezien we Brits voorbeeld volgen stopt daar ééns per week een trein om aan de concessie te voldoen.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12693
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

In sommige andere landen kan dat ook natuurlijk, maar in Nederland is het technisch niet mogelijk om treinen over het metrospoor te laten rijden. Metro's over een treinspoor kan wel maar dan moet de boel wel ingrijpend verbouwd worden: Zie Randstadrail.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 6762
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Klaasje »

Het is lastig omdat we in Nederland niet slim gebruik willen/durven maken van de uitzonderingen op de Europese crashnorm waardoor stoptreinmaterieel altijd te hoge aslasten krijgt voor metrotrajecten.
Verder heb je nog het issue van de perronhoogtes. Die van de Amsterdamse metro zijn circa 30 cm hoger dan die bij de trein.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Nounounoukomkom, dertig centimeter is een tikkie overdreven. De Amsterdamse metroperrons liggen 900 mm boven de kop van de spoorstaaf, de nieuwe de Europese norm voor treinperrons is 760 mm, terwijl nog menig perron op de oude Nederlandse hoogte van 840 mm ligt. Het verschil is te groot om hoofdspoormaterieel de metrotunnels in te sturen, maar niet meer dan veertien centimetertjes.
Laatst gewijzigd door trolly op di 15 sep 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44415
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Een perronhoogte van 90 centimeter boven bovenkant spoor is wel wat vreemd als de vloerhoogte van de metro’s 1m10 is?
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7582
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Oeps.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12693
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef: di 15 sep 2020, 08:04 Het is lastig omdat we in Nederland niet slim gebruik willen/durven maken van de uitzonderingen op de Europese crashnorm waardoor stoptreinmaterieel altijd te hoge aslasten krijgt voor metrotrajecten.
Verder heb je nog het issue van de perronhoogtes. Die van de Amsterdamse metro zijn circa 30 cm hoger dan die bij de trein.
De Amsterdamse oostlijn is deels wel ontworpen als stadsspoor en zou geschikt moeten zijn voor SGM materieel van de NS. Net als de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn (en oorspronkelijk ook voor de lijn die nu sneltram geworden is naar Nieuwegein/IJsselstein). Men was in de jaren '60 / '70 ook wel een beetje vooruitstrevend op dat gebied in Nederland :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten