Pagina 15 van 17

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: wo 15 jul 2020, 20:17
door Etienne
Deze projecten worden al zo vaak geroepen, maar echt de indruk dat er iets mee gedaan wordt heb ik niet.

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: za 12 sep 2020, 10:12
door VIRM
Weer die boog tussen Lelylaan en Zuid? Die gaat echt niet voor omleidingsdoeleinden worden aangelegd. En als je daar reguliere treinen overheen zou laten rijden, dan ben je een groot deel van het bestaansrecht van de parallelle metroverbinding kwijt.

Overigens kon het volgens ProRail niet eerder vanwege ‘de verbouwing’, maar deze zomer zijn op Amsterdam Centraal ineens geleidelijnen verschenen op perronsporen 1, 2, 13, 14 en 15. *O*

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 13:30
door PHS
VIRM schreef: za 12 sep 2020, 10:12 En als je daar reguliere treinen overheen zou laten rijden, dan ben je een groot deel van het bestaansrecht van de parallelle metroverbinding kwijt
De metro (stadsreizigers) en de trein (regionale reizigers) bedienen andere soorten reizigers. Tussen Asdz, Dvd, Asb en Ashd rijdt de metro ook parallel aan de trein, dus dat zegt niet zo veel.

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 15:33
door VIRM
Op Sloterdijk worden die regionale treinreizigers ineens metrostadsreizigers: er is een vrij grote stroom reizigers die van boven het Noordzeekanaal komen (en waarschijnlijk ook vanuit Haarlem) die op Sloterdijk overstappen op de 50/51 richting de Zuidas.

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: ma 14 sep 2020, 16:42
door Bemined
In Londen weten ze wel raad met dat soort vervoersstromen, daar kunnen de metro's ook over treinspoor rijden. Op enkele baanvakken daar rijden dus zowel treinen die zonder al te veel tussenstops naar een van de kopstations aan de rand van de stad gaan als metro's die met iets meer tussenstops het centrum induiken. Met dat principe had de hemboog op de metrosporen aangesloten geweest en had je metrolijn 51 naar Zaandam gehad, terwijl lijn 52 vanaf Amsterdam Zuid naar Hoofddorp had gereden. De twee treinsporen op de westtak waren dan exclusief voor internationale treinen geweest, sporen 11 en 12 worden omgedoopt in 'Sloterdijk International' en aangezien we Brits voorbeeld volgen stopt daar ééns per week een trein om aan de concessie te voldoen.

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: ma 14 sep 2020, 20:57
door Vinny
In sommige andere landen kan dat ook natuurlijk, maar in Nederland is het technisch niet mogelijk om treinen over het metrospoor te laten rijden. Metro's over een treinspoor kan wel maar dan moet de boel wel ingrijpend verbouwd worden: Zie Randstadrail.

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: di 15 sep 2020, 08:04
door Klaasje
Het is lastig omdat we in Nederland niet slim gebruik willen/durven maken van de uitzonderingen op de Europese crashnorm waardoor stoptreinmaterieel altijd te hoge aslasten krijgt voor metrotrajecten.
Verder heb je nog het issue van de perronhoogtes. Die van de Amsterdamse metro zijn circa 30 cm hoger dan die bij de trein.

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: di 15 sep 2020, 08:27
door trolly
Nounounoukomkom, dertig centimeter is een tikkie overdreven. De Amsterdamse metroperrons liggen 900 mm boven de kop van de spoorstaaf, de nieuwe de Europese norm voor treinperrons is 760 mm, terwijl nog menig perron op de oude Nederlandse hoogte van 840 mm ligt. Het verschil is te groot om hoofdspoormaterieel de metrotunnels in te sturen, maar niet meer dan veertien centimetertjes.

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: di 15 sep 2020, 09:40
door Suus
Een perronhoogte van 90 centimeter boven bovenkant spoor is wel wat vreemd als de vloerhoogte van de metro’s 1m10 is?

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: di 15 sep 2020, 10:51
door trolly
Oeps.

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: di 15 sep 2020, 23:38
door Vinny
Klaasje schreef: di 15 sep 2020, 08:04 Het is lastig omdat we in Nederland niet slim gebruik willen/durven maken van de uitzonderingen op de Europese crashnorm waardoor stoptreinmaterieel altijd te hoge aslasten krijgt voor metrotrajecten.
Verder heb je nog het issue van de perronhoogtes. Die van de Amsterdamse metro zijn circa 30 cm hoger dan die bij de trein.
De Amsterdamse oostlijn is deels wel ontworpen als stadsspoor en zou geschikt moeten zijn voor SGM materieel van de NS. Net als de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn (en oorspronkelijk ook voor de lijn die nu sneltram geworden is naar Nieuwegein/IJsselstein). Men was in de jaren '60 / '70 ook wel een beetje vooruitstrevend op dat gebied in Nederland :mrgreen:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: wo 27 jan 2021, 16:46
door Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: do 12 aug 2021, 09:19
door VIRM
De oostelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal krijgt een opknapbeurt. Het komende halfjaar wordt daar gewerkt aan een grote muurschildering.

Dat melden NS, ProRail en United Painting. Hoe het kunstwerk eruit gaat zien is nog niet bekend. De komende maanden wordt er vanuit een pop-up atelier in de Amstelpassage een ontwerp gemaakt, samen met stationsmedewerkers, huurders, reizigers en bewoners. Zij mogen ook meeschilderen.

De komende maanden volgen via sociale media oproepen voor workshops en schilderdagen voor wie een creatieve bijdrage wil leveren. Er zal voornamelijk in de nachtelijke uren aan het kunstwerk worden gewerkt.

Bron en meer: AT5

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 10:39
door VIRM

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: wo 05 jan 2022, 10:52
door Kalil Nieuw
Leuk dat ze op zo'n groot station in Nederland dit mogen doen en erg belangelijk voor het programma. Maar hoeveel kost zo'n grote verbouwing eigenlijk?

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 19:19
door Kalil Nieuw
En niemand die het antwoord weet op mijn vraag? :o

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 21:15
door reisthijs
Ik denk dat niemand kan zeggen wat de grote verbouwing van Amsterdam Centraal, als daar ooit einde aan komt, in totaal kost.

Waar het nu over gaat is het project "PHS Amsterdam Centraal" dat ongeveer 850 miljoen zou gaan kosten. Maar dan heb je het over een project waar meer onder valt dan alleen het station.
https://www.prorail.nl/nieuws/phs-amste ... gende-fase

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: za 15 jan 2022, 22:09
door Vinny
Het is gewoon nooit af. Net als Utrecht Centraal. Dat is af en toe wel af, maar gemiddeld eens in de 15 jaar gaat daar weer de schop in om het allemaal nog moderner (en onoverzichtelijker) te maken. ;)

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: do 20 jan 2022, 08:35
door TffpaA
Mwah, ik vind Utrecht Centraal er sinds de meest recente grote verbouwing qua overzichtelijkheid wel flink op vooruitgegaan, evenals de omgeving rond Hoog Catharijne.

Amsterdam Centraal is - net als de stad zelf - inderdaad altijd in verbouwing. Als alles wat nu op de planning staat af is, zal men wel beginnen met het verlengen van de Oostlijn en de aanleg van een voetgangerstunnel naar Noord.
En ongetwijfeld moet het stationsgebouw ook nog eens gerenoveerd. En de kappen geschilderd. En de bestrating opnieuw aangelegd. En...

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: do 20 jan 2022, 09:01
door VIRM
De westelijke tramsporen aangepast, zodat de trams met de deuren naar het stationsgebouw toe staan?

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: do 20 jan 2022, 09:03
door TffpaA
:Y

(dat deden ze heel vroegâh wel trouwens...)

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: do 20 jan 2022, 09:16
door VIRM
Ja? Kun je je dat nog herinneren?

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: do 20 jan 2022, 09:18
door TffpaA
Nee, maar het papier wel :Y

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: do 20 jan 2022, 15:29
door hauptbahnhof
VIRM schreef: do 20 jan 2022, 09:01 De westelijke tramsporen aangepast, zodat de trams met de deuren naar het stationsgebouw toe staan?
Dat staat estetisch niet mooi, dus lijkt me stug dat dat ooit gaat gebeuren. Enige lastige door deze situatie is dat de trams een lus met de klok mee rijden en elkaar daardoor weer kruisen bij Martelaarsgracht. Maar met een veel betere afstelling van de verkeerslichten tegenwoordig (twee keer per fase wit licht, per richting), is de doorstroming veel beter dan vroeger toen er ook meer trams daar reden en er meer 1 tram per fase per richting kon. :N

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Geplaatst: do 20 jan 2022, 16:49
door reisthijs
Dat is toch ook helemaal niet nodig, als het GVB gewoon nog wat meer tweerichtingstrams koopt komen die vanzelf met deuren richting het stationsgebouw te staan. ;)